Aihe: Plektrojen vaikutus soundiin?
1 2 3 4 5 6
Jukka Häikiö
28.09.2015 16:23:14

käsi: Mitkäs on fiilikset tuosta chicken plekusta? Onko rahan arvoinen?

Kyyl se kandee testaa, ostin kahta plaatua, 2,1 ja 2.7, jälkimmäisestä tuli "pitopeli".
Jos ei tuota hävitä, niin ei se kalliskaan ole, 2kk:n käytön jälkeen vielä aivan bra, vaikka aika raskaalla hanskalla tulee veettyä.
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Artist
29.09.2015 17:35:06
Itse käytän biisistä riippuen joko sormia, Dunlopin keltaista tortexia tai kupariplekua. Varsin huomattava vaikutus soundiin esim. jos vertaa tortexia tai kupariplektraa.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
RikuKS
29.09.2015 22:30:05 (muokattu 29.09.2015 22:32:11)

Mä soitin pitkään perus Dunlopin 1mm plekulla, mutta kerran sitten intouduin tilailemaan sellasen muistaakseni 10 eri V-Picks plekua sisältävän setin ja silloin tää koko plekuhomma avautu kunnolla. Eroja oli V-Pickeissäkin jo yksistään muodon ja paksuuden takia soundissa ja ero vanhaan uskolliseen Dunloppiin myös suuri.
Voittajaksi valikoitui V-Picks Medium Pointed (2,25mm?) joka soundaa mun korvaan pirun hyvältä. Pyöreeltä ja artikuloivalta samaan aikaan. Ja mukavinta että sitä plekua ei oikeen edes huomaa kädessä vaan se integroituu helkutin hyvin mun handuun. Dynamiikkaa saan myös soittoon tolla huomattavasti enempi kun esim. sillä Dunlopilla. Jotenkin tarkempaa soittaa kun se pleku ei taivu alla.

Joitain Chicken Picksejä oon kokeillu kans mutta en tykänny. Ainakin ne kokeilemani oli helvetin iso kokosia mun gynekologin sormiin.

Eli kyllä, plektralla on iso merkitys soundiin ja tatsiin.
Tappivanukas
30.09.2015 21:44:33
RikuKS: Mä soitin pitkään perus Dunlopin 1mm plekulla, mutta kerran sitten intouduin tilailemaan sellasen muistaakseni 10 eri V-Picks plekua sisältävän setin ja silloin tää koko plekuhomma avautu kunnolla. Eroja oli V-Pickeissäkin jo yksistään muodon ja paksuuden takia soundissa ja ero vanhaan uskolliseen Dunloppiin myös suuri.
Voittajaksi valikoitui V-Picks Medium Pointed (2,25mm?) joka soundaa mun korvaan pirun hyvältä. Pyöreeltä ja artikuloivalta samaan aikaan. Ja mukavinta että sitä plekua ei oikeen edes huomaa kädessä vaan se integroituu helkutin hyvin mun handuun. Dynamiikkaa saan myös soittoon tolla huomattavasti enempi kun esim. sillä Dunlopilla. Jotenkin tarkempaa soittaa kun se pleku ei taivu alla.

Joitain Chicken Picksejä oon kokeillu kans mutta en tykänny. Ainakin ne kokeilemani oli helvetin iso kokosia mun gynekologin sormiin.

Eli kyllä, plektralla on iso merkitys soundiin ja tatsiin.

Joskus ostin itsekkin noita V-pickejä testiin. Small pointed oli tosi mukava tuntumalta, mutta en pysty sietämään sitä tsirp tsirp ääntä mitä se pitää pikatessa. Jazz III XL Ultex tekee tota samaa, voisko johtua kovemmista materiaaleista? Tai sitten pidän plektraa vaan sellaisessa kulmassa jossa tuo ääni tulee.
Gabe
30.09.2015 22:19:33
Jukka Häikiö: Kyyl se kandee testaa, ostin kahta plaatua, 2,1 ja 2.7, jälkimmäisestä tuli "pitopeli".
Jos ei tuota hävitä, niin ei se kalliskaan ole, 2kk:n käytön jälkeen vielä aivan bra, vaikka aika raskaalla hanskalla tulee veettyä.

Tuollaista pitäisi testata.
Rämppy
30.09.2015 22:30:30
Gabe: Tuollaista pitäisi testata.

Plekuissa on se kiva homma, että niiden testaaminen tuskin kaataa kovinkaan monen mnet-kamarunqvistin taloutta. Eli voi aika huoletta ostella kokeilumielessä vähän erikoisempiakin lärpäkkeitä.
Saahan sitä sanoa.
käsi
30.09.2015 22:35:49

Rämppy: Plekuissa on se kiva homma, että niiden testaaminen tuskin kaataa kovinkaan monen mnet-kamarunqvistin taloutta. Eli voi aika huoletta ostella kokeilumielessä vähän erikoisempiakin lärpäkkeitä.

Juu. Pikkuisen halvempaa kuin esim putkien testailu.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Laulava Kylätohtori
30.09.2015 22:45:30
Rämppy: Plekuissa on se kiva homma, että niiden testaaminen tuskin kaataa kovinkaan monen mnet-kamarunqvistin taloutta. Eli voi aika huoletta ostella kokeilumielessä vähän erikoisempiakin lärpäkkeitä.

Juu, ja se on muutenkin helppoa. Ei tarvitse purkaa mitään eikä jäähdytellä tai biasoida tai odottaa lämpeämistä. Tai purkaa kitaraa ja tinata ym.....

Tosin plekujen testaus on ainut, mitä ei ole tullut testattua. :D Joskus sain Scratchin Eric Valkamalta 1 mm sinisen Dunlopin ja se oli hyvä, joten siitä lähtien olen sillä soitellut. Ehkä pitäisi kokeilla jotain muutakin....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
käsi
30.09.2015 23:19:53 (muokattu 30.09.2015 23:21:18)

Gabe: Sepä se. Voisi tilata isomman läjän erilaisia, saisi tästäkin puolesta paremman käsityksen.

Avasin tämän keskustelun koska tänä vuonna mulle vasta aukesi kunnolla tämä. Akustisen kanssa on tullut värkättyä enempikin plekujen kanssa, mutta nyt kun otin ihan asiakseni tutkia plektroja omaan käyttöön sähkiksen kanssa huomasin kuinka isoja eroja niiden välillä todella oli.

edittiä: Tänään treeneissä tuli vedettyä dunlopin gator frip 1.5mm plekulla. Olin aina kuvitellut ettei kovinkaan jäykät plekut sovi mulle mutta jotenkin tatsi oli todella mainio.
Taidampa kokeilla ensi kerralla myös sitä
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Gabe
16.10.2015 18:45:19
Chicken Picksit olivat paras hankinta aikoihin!
metlica
16.10.2015 19:58:35 (muokattu 16.10.2015 20:00:06)

Paljon puhuttu Jazz III oli munki eka favorite. Se vaan tappaa osan soundista, helppo soittaa, mutta tylsä. Plekun vaikutus soundiin on suuri. Tortexit käytössä.. Onko noita chicken picksejä alle 1mm?
Get it fucking done.
Gabe
16.10.2015 23:46:24
metlica: Onko noita chicken picksejä alle 1mm?

Ei ole, mutta nuo ei tunnu niin isoilta kuin voisi alkuun luulla. Yllättäen oma suosikkini on 3,5mm shredder.. enpä olisi kuunaan arvannut.
Jkalla
17.10.2015 01:10:20
Mä soitin pitkään 1.14 tortexeilla ja muutaman kokeilun jälkeen aina palasin niihin kunnes kehitin tavan katkoa turhan paljon kieliä. Nyt siirtynyt kohti ohuempaa plektraa, vaikka aika ronskilla kosketuksella rokkia raastanki menemään niin tällä hetkellä fenderin selluloidi M on mieleinen ja mikä parasta eivät pääse kulumaan koska yleensä niistä murtuu kärki pois parissa viikossa.

Samalla kysymys, miten helvetissä lopetan sen jatkuvan kielien katkomisen (melkein joka toinen soittokerran) siitä tallapalan keskeltä, missä kieli koskettaa tallaa (aina D-kieli joskus A-kieli, aina sydänlanka poikki ja punos ehjä, ihan sama mikä kitara tai millaiset tallapalat) käytän jo grafiittia tallan ja kielen välissä ja puhdistan kielet GHS tökötin ja liinan kanssa soiton jälkeen. Olen myös keventänyt iskujani sille tasolle että enemmän jos keventää niin rokin voi unohtaa ja mennään jazziin ja kaivan kieliin kovempaa vain kun on pakko dynamiikan vuoksi esim jossain soolon kohdassa. Niin ja käytän 12-54 kieliä. Pakko olla plektran asennossa jotai vikaa?
Demo Harrison
17.10.2015 02:22:45
En ole toistaiseksi kokeillut että miten lähtisi strummailu ja pikkailu puisella plektralla, noilla muovin palasilla kun olen räpsytellyt vuosikaudet. Kolikolla soittelin kerran, kun en löytänyt plekua mistään. Tuntui jotenkin väkivaltaiselta kielisettiä kohtaan.
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Laulava Kylätohtori
17.10.2015 07:45:25 (muokattu 17.10.2015 07:46:51)
Jkalla: Mä soitin pitkään 1.14 tortexeilla ja muutaman kokeilun jälkeen aina palasin niihin kunnes kehitin tavan katkoa turhan paljon kieliä. Nyt siirtynyt kohti ohuempaa plektraa, vaikka aika ronskilla kosketuksella rokkia raastanki menemään niin tällä hetkellä fenderin selluloidi M on mieleinen ja mikä parasta eivät pääse kulumaan koska yleensä niistä murtuu kärki pois parissa viikossa.

Samalla kysymys, miten helvetissä lopetan sen jatkuvan kielien katkomisen (melkein joka toinen soittokerran) siitä tallapalan keskeltä, missä kieli koskettaa tallaa (aina D-kieli joskus A-kieli, aina sydänlanka poikki ja punos ehjä, ihan sama mikä kitara tai millaiset tallapalat) käytän jo grafiittia tallan ja kielen välissä ja puhdistan kielet GHS tökötin ja liinan kanssa soiton jälkeen. Olen myös keventänyt iskujani sille tasolle että enemmän jos keventää niin rokin voi unohtaa ja mennään jazziin ja kaivan kieliin kovempaa vain kun on pakko dynamiikan vuoksi esim jossain soolon kohdassa. Niin ja käytän 12-54 kieliä. Pakko olla plektran asennossa jotai vikaa?

En keksi muuta kuin, että vika on siellä tallapaloissa, jos kerran menee aina samasta paikasta. Kuulostaa aika mahdottomalta, että soittamalla saisi kielet poikki. Itse käytän 10 ja 11 settejä ja runnon kyllä kunnon voimalla tietyissä biiseissä, eikä mulla katkea koskaan kielet.

Plektran asennosta en osaa sanoa mitään, koska en tiedä, miten sen kuuluisi olla. En ole edes koskaan ajatellut, miten itse pidän. Olisikohan suorassa kulmassa kieliin nähden. Mutta kyllähän tuo plektran kärjen katkeaminenkin jotenkin helvetin oudolta kuulostaa... :D

Demo Harrison: Kolikolla soittelin kerran, kun en löytänyt plekua mistään. Tuntui jotenkin väkivaltaiselta kielisettiä kohtaan.

Samaa mieltä. Ainakaan itse en tykännyt kyllä ollenkaan - en soundista, tatsista tai mistään muustakaan...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
tumppusormi
17.10.2015 10:09:44
Plektraan liittyvä kyssäri. Olen nyt käyttänyt noita jazz III ultexeja ja hyviä ovat itselle, paitsi tuo läpinäkyvä väri tuottaa tuskaa. Kämpässä on parkettilattia ja päydätkin kaikki puupinta kuvioisia niin nuo kyseiset plekut naamioituvat taustaan todella hyvin. Tietyistä kylmista kun katsoo lattialla olevaa plektraa, niin sitä ei näe millään vaikka suoraan tuijottaa. Eli onko noita saatavilla eri väreillä täysin samanlaisilla mitoilla ?
janik
17.10.2015 22:03:33
^ ostin just tollasia valkoisia jatseja pussillisen, nämä ei kyllä ole ihan samanlaisia mitä esim. punaiset jazzit.
ÄrGee
17.10.2015 22:13:12
janik: ^ ostin just tollasia valkoisia jatseja pussillisen, nämä ei kyllä ole ihan samanlaisia mitä esim. punaiset jazzit.

Ultex on materiaalina kovempaa kuin normijazzeissa käytetty muovi. Nykyään normaalit tuntuvat kumimaisilta kun on tottunut Ultexeihin.
janik
17.10.2015 22:18:57
ÄrGee: Ultex on materiaalina kovempaa kuin normijazzeissa käytetty muovi. Nykyään normaalit tuntuvat kumimaisilta kun on tottunut Ultexeihin.

Joo, mulla on myös käytössä tollasia perinteisen mallisia ultexeja, ei niitä sitten varmaan saa muun värisinä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)