Aihe: Rummut mikserin läpi yhdelle raidalle
1
ErrantKnight
31.05.2004 00:33:50 (muokattu 31.05.2004 00:35:05)

Tekisi mieli äänitellä ihan omat rumputukset joihinkin biiseihini midirumpujen sijaan, mutta hankaluuksia tuottaa äänitys. Ei ole mahdollista nauhoittaa monella mikillä useammalle raidalle ja editoida jälkeenpäin siististi jokaista raitaa erikseen.

Käytettävissä oleviin välineisiin kuuluu kaksi tai kolme siedettävän laatuista mikkiä, pieni mikseri (jokaisella kanavalla 3-vaihe equt) ja äänityslaite (vain yksi raita, tai kaksi jos panoroin mikseristä mikkejä eri laidoille).

Eli kun tilanne on näinkin rajoitettu niin tarvitsisin hyviä ohjeita mikkien sijoitteluun ja mikserin asetusten säätelyyn saadakseni edes välttävän soundin matopurkeistani. Se on selvä, että yhden mikin tuikkaan basariin, mutta miten muut/toinen?

Edit: Mihin kannattaa sitten jälkikäsittelyssä ja miksauksessa kiinnittää tuollaisessa tilanteessa huomiota?
Raimo
31.05.2004 02:06:22 (muokattu 31.05.2004 02:07:36)

Laita yksi mikki (kondensaattori tai nauhamikki mielellään) noin palttia rallaa virpan yläpuolelle overheadiksi(korkeus? 2 metriä tai jotain...) ja mikitä virvelin yläkalvo ja bassari.(dynaamisilla...) Tarpeeksi treenaamalla tuon saattaa saada toimimaan. Muista kokeilla kompressiota!

...Ja harjoittele paljon!
d-iivil
31.05.2004 13:17:32
Ja kun kerran käytössä on ikään kuin kaksi kanavaa (left & right), niin panoroi nauhoitusvaiheessa basari aivan toiseen laitaan ja tuo virppa & overheadi toiseen, näin pääset sitten jälkikäteen rukkaamaan yksinään pelkkää basaria (jossa yleensä on sitä käsittelyn tarvetta ehkä eniten) ja overi&virppa yhdistelmää.
ErrantKnight
31.05.2004 22:06:35

Ja kun kerran käytössä on ikään kuin kaksi kanavaa (left & right), niin panoroi nauhoitusvaiheessa basari aivan toiseen laitaan ja tuo virppa & overheadi toiseen, näin pääset sitten jälkikäteen rukkaamaan yksinään pelkkää basaria (jossa yleensä on sitä käsittelyn tarvetta ehkä eniten) ja overi&virppa yhdistelmää.

Miten kannattais equt säätää virpalle ja overheadille mikseristä, kun niitä ei sitten jälkeenpäin voi enää erikseen muokata?
Daunt
01.06.2004 08:15:46
Miten kannattais equt säätää virpalle ja overheadille mikseristä, kun niitä ei sitten jälkeenpäin voi enää erikseen muokata?

Älä tee kummallekaan mitään ellei ole aivan pakko. Hae paras soundi mikkien sijoituksella.
Anonymous-jazz
03.06.2004 15:10:23

Tekisi mieli äänitellä ihan omat rumputukset joihinkin biiseihini midirumpujen sijaan, mutta hankaluuksia tuottaa äänitys. Ei ole mahdollista nauhoittaa monella mikillä useammalle raidalle ja editoida jälkeenpäin siististi jokaista raitaa erikseen.

Käytettävissä oleviin välineisiin kuuluu kaksi tai kolme siedettävän laatuista mikkiä, pieni mikseri (jokaisella kanavalla 3-vaihe equt) ja äänityslaite (vain yksi raita, tai kaksi jos panoroin mikseristä mikkejä eri laidoille).

Eli kun tilanne on näinkin rajoitettu niin tarvitsisin hyviä ohjeita mikkien sijoitteluun ja mikserin asetusten säätelyyn saadakseni edes välttävän soundin matopurkeistani. Se on selvä, että yhden mikin tuikkaan basariin, mutta miten muut/toinen?

Edit: Mihin kannattaa sitten jälkikäsittelyssä ja miksauksessa kiinnittää tuollaisessa tilanteessa huomiota?

Mä kanssa väännän musaa midillä todella paljon ja haluan kanssa pistää oikeita rumpuja nauhalle. Itse joskus aikanaan tein himassa 5-6 vuotta sitten sellaista yhdellä mikillä äänityksiä. Hirveetä toscaa siitä äänenlaadullisesti aina tulee... Jos haluaa hyvät rumpusoundit niin aika perus jutut on nää:

- Mikitä snare sekä ylä että ala kalvo... ei liian paljon ala-kanavaa koska muuten saundaa liian puurolta :D

- Tom-tom mikitykset tehdään yleensä näillä SM57:lla tai vastaavilla

- Overheadeiksi konkat n. 2 kpl tavallisesti

- Bassariin bassotaajuuksia äänittävä mikki... Kannattaa miksata niin että soundissa kuuluu tarpeaksi muanakas soundi... Kun bassarin voi miksata monella tavalla... Joko sellaiseksi pumulimaiseksi soundiksi mistä ei saa selvää tai sitten sellaiseksi perus "munabassarisoundiksi" mikä jytisee kivasti kunnon bassobuusterissa, niin että kunnon voluumella maksakin jytisee sisällä:D

- Hihat kannatta myös mikittää jollain SM57:lla

Louksi miksauksesta vielä sellainen juttu, että käyttäkää ihmeessä kaikulaitteita rumpuäänityksissä jos löytyy. Olkoon sitten vaikka PRO TOOLS plugarikaiku. Kun kaupallisesta musasta olkoon poppia yleensä niin ei käytetä rumpujen äänityksestä ollenkaan kaikua. Se on olevinaan joku tämän vuosikymmenen studiotrendi.

Mutta kuunnelkaapa jotain Dave Wecklin soololevyjä tai TOTO:n levyjä. Molemmat äijät Simon Phillips että Dave Weckl ovat aina miksanneet oman settinsä ja siinä on aina kaiku. Minä olen itse kanssa näitä kaiun nimeen vannovia rumpaleita. Ihmeellistä että jopa Lenni-Kalle Taipaleen molemmilla levyillä rumpumiksaukset ovat hyvin perusteellisen neutraaliksi miksattuja joissa ei löyty kaikua juuri ollenkaan.
Teemujazz
Mikael
03.06.2004 17:49:14 (muokattu 03.06.2004 17:50:13)

Hirveetä toscaa siitä äänenlaadullisesti aina tulee...
eipä vaan tuu, jos on hyvä tila/rummut/rumpali ja vielä hyvä mikki ja etunen. eipä noilla vanhoilla jazz-äänitteillä nyt niin hirveän paska tuo rumpusoundi ole...

Mutta kuunnelkaapa jotain Dave Wecklin soololevyjä tai TOTO:n levyjä.
sori. ei pysty.

Makuasia tämä kaikujen käyttö, mutta ei niitä kyllä äänittäessä varmaan kandee tehdä (paitsi ambienssihommat juu..) - etkä varmaan sitä tarkoittanutkaan vaikka niin sen saattoi tosta ymmärtää. Miksatessakin kaikujen käyttö on taiteellinen ratkaisu, johon ei liene yksiselitteistä oikeaa vastausta. Riippuu musasta ja riippuu näkemyksestä.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
kivi
05.06.2004 04:32:21
Kaikella kunnioituksella, Anonymousjazz, mä olen sun kanssasi samaa mieltä ainoastaan "konkat overheadeiksi" -kohdassa.

Mutta enpä mä olekaan tehnyt midimusiikkia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
05.06.2004 22:27:15

Itse joskus aikanaan tein himassa 5-6 vuotta sitten sellaista yhdellä mikillä äänityksiä. Hirveetä toscaa siitä äänenlaadullisesti aina tulee...

Olisit vaan jatkanu sillä tiellä..

Louksi miksauksesta vielä sellainen juttu, että käyttäkää ihmeessä kaikulaitteita rumpuäänityksissä jos löytyy. Olkoon sitten vaikka PRO TOOLS plugarikaiku. Kun kaupallisesta musasta olkoon poppia yleensä niin ei käytetä rumpujen äänityksestä ollenkaan kaikua. Se on olevinaan joku tämän vuosikymmenen studiotrendi.

Mutta kuunnelkaapa jotain Dave Wecklin soololevyjä tai TOTO:n levyjä. Molemmat äijät Simon Phillips että Dave Weckl ovat aina miksanneet oman settinsä ja siinä on aina kaiku. Minä olen itse kanssa näitä kaiun nimeen vannovia rumpaleita. Ihmeellistä että jopa Lenni-Kalle Taipaleen molemmilla levyillä rumpumiksaukset ovat hyvin perusteellisen neutraaliksi miksattuja joissa ei löyty kaikua juuri ollenkaan.

Ogelisordiinoa vähän pienemmälle ja lisää musalevyjä koneeseen.. sääntöjä on tasan yksi: sääntöjä ei ole.
J. Cool
07.06.2004 12:54:27

höh a-jazz. kuuntele itse niitä wecklin levyjä. kasareissa ja 90-alussa on tietenki väkisin mukana kaiut mut 4 uusinta levyä on jo mallikasta kamaa, ainakin rumpusoundien osalta. en näe kyllä hyötyä virvelin alakalvon mikitykselle varsinkin kun on autotallinauhotusmeininki eikä mikään "mikkejä-on-100-liikaa-mihin-laitetaan-loput" -tilanne. yleensä haikka tulee overeista sen verran hyvin, ettei tarvi omaa mikkiä. ainahan nauhotuksissa laitetaan vähän kaikua. musaa ei tarvi enää 80-luvun jälkeen pilata kaiuilla. liika kaiku tekee koko hommasta melkoista tuubamössöä - ei millään pahalla - niinku sinunkin nauhotuksista näkyy.
aivan hirrveetä menoa!
M.i.k.key
08.06.2004 00:22:21
Mutta kuunnelkaapa TOTO:n levyjä. Simon Phillips

Ei nyt liity rumpusoundeihin mitenkään, mutta kuuntelepa niitä Toton levyjä missä Jeff Porcaro vetää.
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
J. Cool
08.06.2004 00:30:53

Ei nyt liity rumpusoundeihin mitenkään, mutta kuuntelepa niitä Toton levyjä missä Jeff Porcaro vetää.

komppaan.. plussapisteitä.
aivan hirrveetä menoa!
Jucciz
09.06.2004 08:04:09
musaa ei tarvi enää 80-luvun jälkeen pilata kaiuilla.

Juurikin näin. Parhaat rumpusoundit on yleensä tosi kuivat ja luonnolliset. Kuunnelkaa Maaritin Jäätelökesä. Tulen joka kerta hyvälle tuulelle tuon biisin rumpusoundeista. 80-luvulla musiikissa meni pilalle melkeinpä kaikki. Ennen kaikkea rumpusoundit.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)