Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puran vanha putki-pa:n / Olenko hullu?
1
harbapapa
14.09.2015 20:53:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelastin jokunen vuosi sitten Hagström/Bäckström GM128 vahvistimen perikunnalta joka oli heittämässä sitä roskiin. Laite taitaa olla jopa 1950-luvulta. Laite toimii ja hurinakin hävisi kun poistin jonkun asentamia suojaamattomia johtoja (joku ajatteli, että etupaneeliin asennetut plugi-liittimet palvelevat paremmin, kuin takapaneelin vanhat liittimet. Toki komponentit ovat saattaneet jo vähän kuivua ja aktiivikäyttöönotto vaatisi varmasti konkka- yms. remonttia.
 
En itse laitteella tee mitään, mutta ajattelin että virta- ja ulostulomuuntat voisi hyödyntää putkivahvistin TeeSeItse -projektiin. Olenko siis täysin hullu hajottaessani ko. laitteen vai onko minulla käsissäni keskeiset osat aitoon vintage -vahvaimeen?
 
Pari kuvaa:
https://onedrive.live.com/redir?res … AJkMBLpS4OzCQOU&ithint=folder%2cjpg
 
JoKo
14.09.2015 21:23:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei missään nimessä kannata purkaa. Jos tahdot kitarakäyttöön vahvistimen niin modaa vaikka yksi kanava tuosta kitarakäyttöön sopivaksi. Jos taas et pidä tuosta vahvistimesta niin myy se ja osta niillä rahoilla ne osat mitä projektiisi tarvitset.
 
basisti1971
15.09.2015 07:44:16 (muokattu 15.09.2015 07:45:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Vaikka vanhat putkivahvistimet, ja erityisesti PA nupit, ovat kovasti lähellä sydäntä, tokkopa historia muistaa sinut hulluna joka jotain superharvinaista tuhosi jos päätät vanhuksen purkaa.
 
Itse olen pitäny paria SF Bassmania puuliiterissä säilössä useampia vuosia, eikä kukaan sitäkään mitenkään erikoisena ole pitänyt.
 

 
Pikaisella haulla löytyi heti ekasta osumasta 10 vuoden takainen hintareferenssi Sweduista (yllätys, yllätys :)) 2 kpl á 1700kr (vintagefenkkuja parempana vertailukohtana samalla jannulla Peavey classic 30 3000kr).
 
EDIT: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=25&t=62250
 
Tokkopa kummemmin on muuttunut hintataso.
Swedujen evilbayt, kepöt ja torit toki kertovat nykypyynnit.
 

 

 

 
Ihan toinen juttu on ainakin omasta mielestä kannattaako varsin hyvännäköisestä vahvistimesta uusiokäyttää eittämättä sen heikoimpia lenkkejä johonkin projektiin, mieluummin itse lähtisin modaamaan olemassaolevaa laitetta jos nykyinen soundi ei uusilla putkilla tuo haluttua putkieuforiaa.
Modauksiin löytyy netistä infoa.
Ko. muuntajat ovat varmasti aika korkealla vaihdettavien listalla.
 
Ellei PTP ole ihan, IHAN ensiarvoisen tärkeä kehuskelunaihe, ensimmäinen modauksen kohde olisi itsellä kuitenkin muutos PTP:stä turret-konstruktioon, varsinkin kun tilaa näyttäisi olevan.
Työskentely helpottuu monta kertaluokkaa, varsinkin jos vähänkin monimutkaisempaan tai komponenttirikkaampaan kytkentään päätyy.
Tai jos ylipäätään haluaa korjausmukavuutta parantaa.
 
T:Samuli
 
harbapapa
15.09.2015 18:34:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Kiitos.
 
Jotenki olen luullut, että vanhat virta- ja ulostulomuuntajat on arvossa malliin "näin hyviä ei enää valmisteta ja nykyiset on ihan leluja näiden rinnalla". Toki sähkölaitteet vanhenee jne...
 
Taitaa tosiaan olla parasta pitää laite kasassa. Uusia muuntajia saa kuitenki kohtuuhinnalla eikä tule vanhoilla pilattua uutta hienoa projektia.
 
basisti1971
16.09.2015 07:33:37 (muokattu 16.09.2015 07:34:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
harbapapa: ^Kiitos.
 
Ole hyvä.
 

 

 
harbapapa: Jotenki olen luullut, että vanhat virta- ja ulostulomuuntajat on arvossa malliin "näin hyviä ei enää valmisteta ja nykyiset on ihan leluja näiden rinnalla". Toki sähkölaitteet vanhenee jne...
 
Ideologia juontanee juurensa 70-, 80- ja osin vielä 90-luvuiltakin, jolloin muuntajateknologia "kehittyi", ja ominaisuuksiltaan rajallisia mutta korviimme sopivilla soundeilla varustettuja muuntajia joita vanhoissa vahvareissa käytettiin ei saanut mistään.
Jos varsinkin päätemuuntajia sattui kammotuurilla kohtuuhintaan saamaan, olivat ne uusien standardien mukaan tehtyjä, eivätkä soundanneet läheskään siltä miltä vanhat.
 
Joten katseet kääntyivät lähinnä putkiradioihin joita oli pilvin pimein saatavilla, ja enemmän hamstraavat pystyivät valkkaamaan hyvältä kuulostavan päätemuuntajan.
Ja hyvältähän tuollainen "Salora" (pitkälti riippumatta siitä mikä OT/kytkentä kuorissa luuraa) kitaravahvari kuulostaa vanhan liiton hemmon korvaan :).
 
Katseet kääntyivät myös Telesten yms. keskusradiovahvistimiin, ja aikas usein innokkaalle myytiin edullisesti 70V tai 100V linjapäätemuuntajalla varustettu versio.
Jota ei tietenkään normi matalaimpedanssiseen kaiutinkuormaan saa ilman uudelleenkäämimistä sovitettua, ei sitten millään.
 

 
Nyttemmin on asiat kovasti toisin.
 
Suoraan kaupan hyllyltä saa minkä tahansa kuviteltavissa olevan muuntajan suoraan hyllystä, mukaanlukien vanhojen muuntajien hyvinkin tarkkaan alkuperäisiä materiaaleja ja valmistusmenetelmiä kunnioittavat uusintapainokset.
 

 
Toki, jos törmää johonkin hyväksitodettuun, varmasti ehjään vanhaan muuntajaan, tai koko radioon/vahvistimeen kohtuuhinnalla, mikäs niitä estää käyttämästä.
Varsinkin jos tavoitteena on juuri ko. muuntajan soundi.
Kannattaa kuitenkin varmistaa että saatavuus on taattu myös jatkossa, muuten saattaa tulla ikävä ylläri.
Itse ainakin pidän toistettavuutta ja korjattavuutta suuressa arvossa kun soundista puhutaan.
 
Leijonanosa tee-se-itse putkivahvistimen kustannuksista usein kuitenkin jyvittyy koteloon ja runkoon, ja jos jotain erikoista haluaa, putkiin, joten muuntajissa ei oikein pääse säästämään alle 100W kokoluokassa.
 

 
Sopivasta pelastetusta verkkomuuntajasta saa kyllä väsättyä aihion putkitesteriin, jos sellaista tarvitsee.
 

 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «