Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SSD kovalevyt musanteossa
1 2
Sowa
04.09.2013 11:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ProTools ja Mac käyttäjä.
 
Tarkotuksena hommata jossain vaiheessa SSD kovalevy koska päässyt näkemään kuinka paljon nopeuttavat hommia.
 
Kysymys kuuluu että miten jos tällaisen kovon asentaa vanhan kovon rinnalle niin miten siitä saa parhaan hyödyn musanteossa.
Eli pitäisikö tällöin ProTools ja plugarit asentaa juuri tälle SSD kovalevylle jotta homma toimisi niinkuin pitääkin?
 
Kysymys voi olla tyhmä, mutta kuitenkin..
Kiitos vastauksista.
 
darkus
04.09.2013 12:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on MacMinin sisällä SSD ja HDD. SSD:llä on ohjelmat ja plugarit, kaikki loput HDD:llä.
 
Toimii ainakin mulle.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Jaava
04.09.2013 14:47:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä nimenomaan ssd-järjestelmälevynä ja musatiedostot sitten perinteisellä kovolla. Tämä lähinnä siksi, että isot ssd:t on hiton kalliita.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
jPekka
04.09.2013 21:11:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isot SSD-levyt ovat kalliita, mutta saa kyllä olla aikamoisen massiivinen projekti että edes 120-gigainen levy ei riittäisi projektille.
 
Itselläni on nykyään erikseen SSD-järjestelmä- ja softalevy, SSD-samplekirjastolevy ja SSD-äänitelevy niin, että vanhat ja valmiiksi saadut proggikset siirretään sitten perinteiselle pyörivälle kovalevylle pois SSD:ltä. Tai kovalevyille, jos tarkkoja ollaan. Ja varmuuskopiot kaikesta tietenkin joka session jälkeen vähintään kahteen fyysisesti erilliseen paikkaan. Mutta sehän on tietenkin itsestäänselvyys.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Sotahippi
04.09.2013 21:15:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samsungilta tuli just uudet SSD:t: 840 Evo. Kokoja löytyy teraan asti. Gigahinta 0,60€ tuntumassa. Ite just hommasin 750 gigaisen. Onhan ne vielä kalliita pyöriviin verrattuna, mutta siinä on se että minkä kokee tärkeäksi. Itselläni alhainen virrankulutus ja mitätön lämmöntuotto ovat tärkeitä, kuin myös äänettömyys totta kai. Kaikki vaan SSD:x jos pers kestää.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Jaava
05.09.2013 01:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Isot SSD-levyt ovat kalliita, mutta saa kyllä olla aikamoisen massiivinen projekti että edes 120-gigainen levy ei riittäisi projektille.
 
Aika yleistä on, että yhdellä levyllä on useampi projekti. Mulla on ollut pahimmillaan kolmisen sataa gigaa pelkkää äänitettyä ääntä koneella. Ja mä sentään teen tätä ihan puhtaasti harrastuksena.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Groovi
05.09.2013 17:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään joku VST syna voi vaatia 80-90 gigaa tilaa äänikirjastolleen. Samoin jos raitoja on paljon ja editoi niitä runsaasti, niin tilantarve kasvaa todella nopeasti. Ja sitä nopeammin mitä suuremmalla resoluutiolla ääntä käsittelee.
 
Tietysti on lopulta kyse siitä mitä siellä SSD:llä haluaa säilyttää, mutta joku 120 gigaa täyttyy musahommissa yllättävän nopeasti.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Kalmo
05.09.2013 18:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos skittasoolo vaatii 120 ottoa :o) niin ne kaikki taltioituvat audiolevylle. Projekteista hylättyä audiota voi olla levyllä enemmän kuin käytössä olevaa, ellei tee säännöllisiä siivoushommia.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tender.insanity
06.09.2013 08:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ja jos skittasoolo vaatii 120 ottoa, kannattaa myydä kitara pois ja vaihtaa vaikka triangeliin.
 
saastara
06.09.2013 08:22:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: , kannattaa myydä kitara pois ja vaihtaa vaikka triangeliin.
 
Juu, jääpi vaan liksat saamati jos on määrä vaan recciä painella.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Smoked
10.07.2015 09:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logic heittää jatkuvasti system overloadia, niin nyt taitaa olla aika ottaa SSD käyttöön.
 
Mites tää olis järkevintä hoitaa? Ykkös vaihtoehto olisi toki vaihtaa alkuperänen levy 512gb SSD levyyn, mutta hintaa tulee jonkin verran. Tuli mieleen että voisin ostaa pienemmän ulkoisen levyn ja pitää vanhan koneessa kiinni, mutta miten tästä yhdistelmästä saisi parhaiten hyödyn irti? Vai saako ollenkaan?
 
Onko mitään hyötyä pitää vaikkapa työn alla olevaa projektia SSD:llä? Vai täytyisikö koko logic, plugarit yms olla asennettuna SSDllä että mitään vaikutusta projektin pyörimiseen olisi?
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
saastara
10.07.2015 11:09:14 (muokattu 10.07.2015 11:11:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla koneella on tällä hetkellä siten, että tsydeemit, softat ja plugarit on 256gb ssd:llä. Lisäksi myllyssä on kiinni vielä 1tb normikovo. Oon itse nyt päätynyt semmoiseen kompromissiin ton tilan suhteen, että pidän ssd:llä vain niitä sessioita, jotka on työn alla. Kun projekti on valmis, monoa tulee tarpeen vaatiessa joko normikovolle tai roskakoriin.
 
Kyllä toi ainakin itsellä on hemmetisti jeesannut. Toki kone itsessään on suht tehokas mutta huomattavan isot ja moniplugariset proggikset aukeaa kuin itsestään, kun uudemmalla i7-koneella jossa oli 5400rpm-kovo kiinni, sai latausruutua tuijotella kymmeniä sekunteja.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
PIM
10.07.2015 11:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuis tosiaan siltä, että tänä päivänä perinteistä HD:ta kannattaa käyttää lähinnä arkistointiin ja aktiivihommat hoidellaan sitten SSD:llä. Tapauskohtaisia poikkeuksia voi luonnollisesti olla.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Smoked
10.07.2015 11:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin vähän arvelinkin. Mietin vain nyt että pitäisikö sittenkin laittaa 250gb SSD koneeseen kiinni ja heittää turhia tiedostoja aina ulkoiselle levylle, koska ei tunnu kovin käytännölliseltä pitää logicia ulkoisella levyllä.
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
Sotahippi
10.07.2015 16:16:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä onkin hyvä tilaisuus miettiä näitä siivoushommia kuten joku mainitsi. Itsehän teen näin: Kun olen tiluttanut 3h putkeen ja saanut sen semihyvän oton, poistan kaikki muut kiintolevyltä ihan yksinkertaisuuden vuoksi. Tiedän etten niitä jaksa ruveta käymään läpi ja koostamaan niistä "täydellistä" sooloa, eikä se ole etiikkani mukaistakaan. Tosin joka kerta kun tallennan, ne silloiset paikoilleen jätetyt wavit jäävät myös talteen, eivätkä poistu ennen kuin valitsen remove unused media, (Cubase) joten sittenkin ylimääräistä kertyy. Mutta vain niitä jotka on joskus tullut hyväksyttyä tallennukseen. Joka tapauksessa, kun tällä tavalla rajoittaa kertyvän tuuban määrää, riittää pienempikin levy. Tietysti jos jokainen otto on timanttia, voi tehtävä olla hankalampi, mutta ikävää jos näin on. ;)
 
Jollain muulla on toki muunlaisia rutiineja, ja näitä kannattaa miettiä kriittisesti ja luovasti omalla kohdalla. Teknologia asettaa aina rajoituksia mutta aina se on jotenkin saatu toimimaan tarkoituksessaan. Mun ekassa koneessahan oli aikoinaan 20 gigan kovo ja hyvin toimi myös äänityskäytössä.
Muutenkin saa olla aika paljon raitaa, että kovo huutaa armoa. Voi myös toki harkita alempia näytetaajuuksia seuraavassa projectissa. Kesken voi olla hankalampi vaihtaa.
Mutta noin muuten SSD on rock.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Antti1
10.07.2015 16:21:35 (muokattu 10.07.2015 16:22:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun pitäisi ostaa vielä toinen SSD, ihan siis projektilevyksi. Tällä hetkellä käyttiksellä ja softalla on 512 gigainen Samsung ja hyvin rullaa. Ikinä ei oo tosin ollut kovosta kiinni projektit, koska olen pyrkinyt valitsemaan aika vauhdikasta romua. Eniten melkein aikaa kuluu vieläkin plugarien lataamiseen, eikä niinkään siihen waviin.
 
Edelliseen viestiin viitaten: mä painan nykyään ihan surutta deleteä vähänkään epävarmalle otolle, jos äänitettävä bändi ei ole teknisesti aivan perseestä. Jos fiilis ei ole varma ko. otosta, niin sitten pystytään parempaankin. Jos homma on soiton osalta todella epävarmaa, niin silloin pyrin helpottamaan hommia ja koostetaan vaikka pätkistä, mutta niissäkin paskat otot samantien roskakoriin. Äänityssession päätteeksi putsaan Reaperilla kaikki turhat otot projektikansiosta, jottei tilaa kulu turhaan ja projektien tiedostorakenne pysyy muutenkin mahdollisimman selkeänä.
 
E: Joskus aiemmin mä pyrin säästämään varmuuden vuoksi kaikenlaista ja jättämään mahdollisimman paljon jälkityöstöön, mutta nykyään koen sen äärimmäisen rasittavana työskentelytapana.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
HateHalon
10.09.2015 17:30:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie hommasin viime vuoden lopulla terasen ssd. Maksoi 360e, oli edullisin sillä hetkellä. Projektit aukeaa sekunneissa, vaikka usean biisin projekti aukeaa samalla tiedostolla ja saattaa olla kooltaan yli kymmenenkin gigaa. Valmiit projektikansiot suoraan ulkoiselle varastoon. Ehdottomasti Järkevin systeemi on käsittelyssä oleville projekteille pyhittää ssd:ltä tilaa, niinkuin ohjelmat, plugarit ja samplet ja valmiit projektit varastoon.
 
www.halondesign.com
hallu
11.09.2015 20:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on uudessa koneessa fusion-levy, jossa on ssd ja tavallinen kovo samassa. En tiedä minkä verran tuo levy hommia nopeuttaa kun Logicia käytän niin tämä uusi kone on perkeleen paljon tehokkaampi muutenkin, mutta samalla päivitin Logicin uuteen versioon niin vertaileminen on oikeastaan mahdotonta. Käsitinkuitenkin että jos empii oikean ssd-levyn ostoa (ovat sika kalliita) niin tämmöinen fusionlevy voisi olla jonkinlainen kopromissi. tässähän järjestelmä itse huolehtii ssd:n käytöstä ja käyttäjä näkee tuon levyn yhtenä osion vaikka siellä fyysisesti on siis kaksi levyä perinteinen ja ssd. Tässä levytyypissä vaan on ollut kai jotain lastentauteja että netissä lukemani kommentit eivät ole olleet yksinomaan mairittelevia, vaikka tämä kevyessä kotikäytössä on itselläni ihan hyvin toiminut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
zekeode
12.09.2015 10:21:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSD-levyt eivät ole enää todellakaan kalliita. Isompia levyjä saa jo edullisesti. Jos tarvitsee dataa säilöä tolkuttomat määrät, niin perinteinen levy ajaa asiansa.
 
Olen ymmärtänyt, että mäkkeihin voi ulkoiselle SSD:lle asentaa myös käyttiksen, joten siinä säästää jo kivasti, jos ei halua kalliimpaa SSD:llä varustettua mallia.
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
hallu
12.09.2015 11:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zekeode: SSD-levyt eivät ole enää todellakaan kalliita. Isompia levyjä saa jo edullisesti. Jos tarvitsee dataa säilöä tolkuttomat määrät, niin perinteinen levy ajaa asiansa.
 
Olen ymmärtänyt, että mäkkeihin voi ulkoiselle SSD:lle asentaa myös käyttiksen, joten siinä säästää jo kivasti, jos ei halua kalliimpaa SSD:llä varustettua mallia.

 
Joo käyttiksen ja ohjelmat voi uusissa maceissa asentaa ulkoiselle levylle halutessaan..... tai en mä ole katsonut miten käyttis suostuu ulkoiselle levylle asentumaan, mutta siis väylän nopeaus riittää eli on ihan yhtä nopea kuin sisäisetkin väylät eli ainakin softat voi asentaa ulkoisellelevylle.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «