Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Custom-vahvistimet
1 2
skuge
12.08.2015 17:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere,
 
kun tässä olen itse jonkinverran innostunut tuosta vahvistinrakentelusta ja melko huonosti on löytynyt inspiraatiota omiin projekteihin, niin ajattelin jakaa tässä kuvia omista tuotoksistani. Jospa niistä jollekkin olisi sitten iloa ja inspiraatiota. :)
 
Tweed Deluxe on kasattu uraltonen rakennussarjasta ja siinä on putkina: V1 = Electro Harmonix Harmonix 12AX7EH, V2 = Mullard 12AX7, pääte = RCA 6V6 GTA, tasuri = JJ 5Y3.
 
18 wattinen Marshall on taasen TAD:n rakennussarjasta kasattu. Putket on sarjan mukana tulleet TAD-brändätyt ja vaikuttavat nopella kokeilulla ihan toimivilta. Tosin yksi 12AX7 putki saapui viallisena mutta nopeasti lähettivät uuden kun kerroin asiasta.
 
Muutamia kuvia kyseisistä laitoksista:
http://1drv.ms/1DMJ9aY
 
Kertokaahan toki mielipiteitänne kyseisistä laitoksista ja mielellään myös omiakin tuotoksia voisitte laittaa esille.
 
Gabe
12.08.2015 18:46:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skuge: Muutamia kuvia kyseisistä laitoksista:
http://1drv.ms/1DMJ9aY

 
Pakko nostaa hattua kun joku saa omilla käsillään moista jälkeä aikaan. Näyttää erittäin hyvältä niin sisältä kuin ulkoakin. Tuon marsun kotelo on erityisen miellyttävä silmälle, teitkö itse?
tu_1922
12.08.2015 19:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin näyttävän näköisiä ja tuo tuplakahva melkoinen sykähdyttäjä. Muutaman yksityiskohdan saatan joutua kopioimaan omaan räpellykseen.
 
Perttu
 
Jucciz
12.08.2015 19:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa työnjälkeä!
Valka
12.08.2015 19:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Marsu on kyllä komea.
Tammea ilmeisestikkin :-)
 
Started out with nothing and still got most of it left.
skuge
12.08.2015 20:04:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin näyttävän näköisiä ja tuo tuplakahva melkoinen sykähdyttäjä. Muutaman yksityiskohdan saatan joutua kopioimaan omaan räpellykseen.

Perttu

 
Toinen kahva on myös käytännön syistä hyvä, on nimittäin paljon helpompi kantaa kyseistä laitetta! Ja hienoa jos inspiroiduit, sitä mä tässä vähän ajoinkin takaa.
 
Marshallin kotelo on osittain koivua (ala- ja ylälevyt) ja loppuosa tammea. Tammi on todella jämäkkä puu ja vaikuttaa myöskin mikrorakenteeltaan todella kestävältä, kuten myös koivukin. Tammi on soundiltaan ehkä hieman tumma kun taas koivu soi aika kirkkaasti. En sitten osaa sano mikä noiden puiden vaikutus kokonaissoundiin on kun materiaalivahvuus on 25 mm eli suht jämäkkä. Vahvistimen runko on kiinnitetty koteloon hieman Bluesbreaker-tyyliä mukaillen koska en halunnut ylimääräisiä reikiä takalevyihin. Kotelon liimasaumat on vahvistettu lamello-liitoksin. Pintakäsittelynä on Liberonin pähkinän sävyinen kuultomaali joka on levitetty pintaan rätillä. Jyrsinnät on tehty ihan tavallisella käsijyrsimellä.
 
Fenderin kotelo on ihan pelkästään koivusta, senkin ainevahvuus on noin 25 mm. Kotelo on pintakäsitelty ruiskuttamalla pintaan ensiksi vesiohenteinen petsi, jonka jälkeen päälle vielä liuotinpohjainen puolikiiltävä lakka.
 
Huomaa kyllä noissakin aika merkittävän soundillisen eron, mikä toki on ihan oletettavaakin.
 
Metalkallo
12.08.2015 20:41:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä herkullisen näköisiä! Varsinkin tuo puu-marsu.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Hanok
14.08.2015 13:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoja. Kuinka paljon tulee painoa tuollaisella kotelolla?
 
Numb
14.08.2015 14:01:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Upeannäköisiä vahvistimia!
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
skuge
31.08.2015 08:32:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Hienoja. Kuinka paljon tulee painoa tuollaisella kotelolla?
 
Tuo Tweed deluxe on yllättävän kevyt, toki on kooltaankin myös aika pieni. Kokonaisuudessaan kyseisen laitteen paino on varmaan jossain 15-20 kg:n hujakoilla. Marshallissa on jo kooltaan huomattavasti isompi kotelo ja se myös painaa runsaasti enemmän, epäilisin jotain 25 kg:n luokkaa. Voin kyllä punnita ne tarkemminkin jos kiinnostusta tietää. Marshallissa nuo kaksi kantokahvaa tulevat kyllä täysin tarpeeseen, helpottavat kantamista huomattavasti.
 
hallu
31.08.2015 09:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et taida olla ihan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä :-) sen verran näyttävät hyvin tehdyiltä laitteilta. Itse en edes unelmoi moisia pystyväni tekemään, mutta hienoa käsityönjälkeä ihailen. Niin ja konehuoneen puolella myös siisti ja asiallisen näköinen. Mulla onkin tässä menossa semmoinen keskivaikea Marshallkuume ja paraikaa olen kartoittanut erilaisia tapoja sitä lääkitä (pedaali tai vahvistin tms.).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
skuge
04.09.2015 08:42:04 (muokattu 04.09.2015 08:42:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita muutamia koteloita tullut tehtyä, mutta ihan puhtaasti harjoitteluahan nuokin ovat olleet.
 
Hyvä tapa lääkitä Marshall-kuumetta oli tuollaisen 18 wattisen rakentaminen. En tiedä sitten onko ihan sitä autenttisinta marsusaundia kun ei ole edes KT66/EL34 putkia päättärissä, mutta kyllähän tuossakin aika selvä brittisaundi on. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa selailla Tube Amp Doctorin Marshall-valikoimaa, eivät kyllä kovin edullisia ole mutta komponenttien vaikuttaisi olevan laadukkaita. Myöskään minkäänlaisia rakennusohjeita ei tule kyseisten sarjojen mukana, minkä takia ihan ensimmäiseksi projektiksi eivät välttämättä sovellu. Toki netistä löytyy joitain kuvia, mistä saattaa olla apua rakennusvaiheessa.
 
Koteloiden tekemisessä varmasti helpointa on lähteä valmiiksi mittoihin sahatusta liimalevystä taikka MDF:stä. Toki kotelon liitokset on syytä varmistaa muutenkin kuin pelkästään liimaamalla, mutta yksinkertaisilla poratappiliitoksillakin pääsee varmasti alkuun mikäli ei omista työstökoneita erikoisempien liitoksien tekemistä varten. Valmiita kotelopiirrustuksia löytyy varmasti internetistä useampiakin, mutta laadultaan parhaat ovat luultavasti Modulus Amplificationin piirrustukset: http://modulusamplification.com/FREE_CABINET_PLANS-W6.aspx
 
Vähän kun miettii etukäteen mitä tekee, niin kyllä se siitä lähtee!
 
dropD
04.09.2015 09:15:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komean näköisiä vahvaimia, mutta miksi tuo marshall logo? Kyllä omaa kädenjälkeä pitäisi osata arvostaa enemmän. Jos veistäisin itselleni tyylikkään massiivipuukaluston, ei tulisi edes mieleen lyödä siihen Ikean leimaa.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
skuge
05.09.2015 10:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Komean näköisiä vahvaimia, mutta miksi tuo marshall logo? Kyllä omaa kädenjälkeä pitäisi osata arvostaa enemmän. Jos veistäisin itselleni tyylikkään massiivipuukaluston, ei tulisi edes mieleen lyödä siihen Ikean leimaa.
 
Täytyy myöntää että aika kovaan asemaan on Marshall brändinä noussut. :D Olisin mä varmaan tohon fenderiinkin jonkun Fender-logon laittanut jos sopivanlaisia ois tullut vastaan. Ehkä siinä on kanssa se, että se etupaneeli näyttää aika tyhjältä ilman mitään koristeita. Mutta makuasioitahan nämä varmasti vain ovat.
 
Aakoo
05.09.2015 14:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun omista kuvista löytyy kaverin mulle tekemä nuppi. Etuaste perustuu Matamp GT1:n ja pääte käyttää 6550 sekstettiä, käsittääkseni custom design. Putket saa kytkettyä parina, kvartettina tai sekstettinä, katodi tai fixed biasoituna. Normikäytössä Ab luokan vahvistin, mutta kytkimestä saa käännettyä toimimaan AB2 luokkassa. Näillä ulostulotehot liikkuu 45w ja 320w välissä, konfiguraatiosta riippuen..Vahvistin suunniteltiin sopimaan sekä basso että kitarahommiin mun projektihommissa, siksi noin paljon vaihtoehtoja... Kylläpä tuolla ja rantasaunalla saikin lattian tärisemään.
 
Omissa kuvissa myös oma tekele kitarakaappi tuota vahvistinta varten. 18mm koivuvaneria, lämpökäditelty koivu bafflen kehys ja juuttikangas verhoilu. Wgs veteran ja reaper hp pareilla. Rullat takana jottaa liikutelu olisi helpompaa.Hyvin soi tämäkin.
 
skuge
05.09.2015 14:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikas mielenkiintoisen oloinen kytkentä ja tuntuis raakaa voimaakin piisaavan!
 
Hienon näköistä puuta kanssa sulla siinä kaapin etukehyksessä. Ilmeisesti lämpökäsittely hieman muuttaa puun omaa sävyä, sellaisista mulla ei olekkaan minkäänlaisia kokemuksia, saatika siitä millaista kalustoa pitäisi olla lämpökäsittelyjen tekemiseksi.
 
Aakoo
05.09.2015 14:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hain ton kehyspuun paikallisesta puuntyöstöön erikoistuneesta liikkeestä. Hyllyssä oli vain lämpökäsiteltyä, joten otin sitä. Eipä sitä kannata itse alkaa lämpökäsittelyä tekemään :) Alunperin kaapista piti tulla musta, puuöljytty pinta, mutta en raaskinnut tuota loimua öljytä piiloon, vaihtui öljy sitten unica lakkaan. Sormiliitoksia varten tein jyrsinjigin, joka sitten petti heti 1. Liitoksen jälkeen, mutta kaikesta huolimatta onnistuin ihan kohtalaisesti liitoksissa.
 
Nuppi on ihan huikea. Huono puoli on paino. Toimii myös pienellä volyymilla kohtalaisesti, vaikka enempi mökää = enempi laatua soundissa.
 
Boozer
07.09.2015 14:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaahan toki mielipiteitänne kyseisistä laitoksista ja mielellään myös omiakin tuotoksia voisitte laittaa esille.
 
Hienoja koneita kertakaikkiaan! Olen myös rakentanut yhden vahvistimen TAD:n rakennussarjasta. Se oli ensimmäinen rakentamani vahvistin. Kuvia Marshall Super Leadistani löytyypi tuolta:
 
http://1drv.ms/1q6Ipp6
 
Vähän kuumottelisi toisen Super Leadin rakennus jos sen malttaisi pitää suht stockina.
 
Let there be rock
skuge
14.09.2015 11:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko siistiltä näyttää työnjälki kyllä tuossa sun laitteessa. Täytyy myöntää etten ois itse kyllä välttämättä uskaltanut ottaa noin isotöistä vahvistinta ensimmäiseksi projektiksi, varsinkin kuin mahdollinen vianetsintä on varmasti kovin työlästä tuolla määrällä johtoja ja komponentteja.
 
Mielenkiintoinen toi Slash-modi. Osaisitko kertoa mikä kyseinen juttu on ja miten se käytännössä toimii.
 
Dropped C
14.09.2015 13:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa jälkeä. Mutta ihmetyttää tuo Marshallin logo. Ite oisin laittanut tribuutiksi vaikka "Sheriff", tms. samalla fontilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «