Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 533 34 35 36 37 38
baron
29.03.2015 09:58:26

Dr Dominant: Ymmärtääkseni xml:n exportointiin pitää ostaa maksullinen plugari Sibeliukseen. Finalessa sekä import että export on softassa sisällä. Voisko olla niin, että kaverisi ei oo ostanut sitä export-plugaria ja sä ostit Sibbestä version jossa tuo maksullinen plugari on? Voin myös ampua ihan harhaan ...

Mä oon kerran saanut samalta tyypiltä Sibeliuksella tehdyn xml:n jonka sain auki. Ei muuta editoitavaa kuin suurensin sointumerkkifontteja.
Siksi ihmetyttää kun kerran onnistunut?

Enkä mä ostanut mitään, mulla on ilmainen Sibiksen 30 vrk:n trial-versio, alkaa pikkuhiljaa mennä umpeen enkä aio ostaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
30.03.2015 00:14:09

Ahaa, no sitten en äkkiseltään keksi muuta kuin että siihen tiedostoon on tullut joku häikkä matkan varrella tms.
"Dr. Dominant, I presume?"
Janus
31.03.2015 22:32:18
Dr Dominant: Ymmärtääkseni xml:n exportointiin pitää ostaa maksullinen plugari Sibeliukseen. Finalessa sekä import että export on softassa sisällä.

Sibeliuksen 7-versiosta eteenpäin XML-tiedostojen import ja export on ollut softassa vakiona. Itse olen huvittanut toisinaan itseäni syöttämällä ensin Sibeliuksessa nuotit sisään panorama-näkymässä (Finalen "scroll view":tä vastaava) layoutista välittämättä - sillä se on mulle edelleen useita kertoja nopeampaa kuin Finalessa - mutta sitten vienyt scoren XML:n kautta Finaleen lopullisen ulkoasun muokkausta varten.
EP
28.08.2015 21:42:38
sellisti: Jelppiä! Onko Finalessa (2014 käytössä) jotain näppärää konstia saada samalle viivastolle kirjoitetut kaksi layeria jaetuksi kahdelle eri viivastolle? Ettei tarvitsisi kakkoslayeriä poistaa ensin yhdeltä viivastolta ja sitten kirjoitella toiselle uudestaan. Vai onko vaan nähtävä vaivaa?

Mut.. käsitinkö nyt oikein? Jps ne on kirjoitettu eri layer niin eikös siirto ole simppeli esim. maalaamalla?
sellisti
29.08.2015 01:20:05 (muokattu 29.08.2015 01:28:13)
EP: Mut.. käsitinkö nyt oikein? Jps ne on kirjoitettu eri layer niin eikös siirto ole simppeli esim. maalaamalla?

Copypaste ottaa kyllä kaikki layerit kerralla. Ellei tässä ole sitten jotain preferenssiä jonka voi itse vaihtaa..?

E. Löyty kyllä tollanen kun "Explode music", joka jakaa samalle layerille kirjoitetut soinnut niin monelle viivastolle kuin tarvitsee, mutta eikö todella ole toimintoa, joka tekisi saman eri layereille..? Ei nimittäin toiminut tuolla konstilla. Kaipa se on vaan kirjoiteltava uudestaan.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
04.09.2015 16:27:39
sellisti: Copypaste ottaa kyllä kaikki layerit kerralla. Ellei tässä ole sitten jotain preferenssiä jonka voi itse vaihtaa..?

E. Löyty kyllä tollanen kun "Explode music", joka jakaa samalle layerille kirjoitetut soinnut niin monelle viivastolle kuin tarvitsee, mutta eikö todella ole toimintoa, joka tekisi saman eri layereille..? Ei nimittäin toiminut tuolla konstilla. Kaipa se on vaan kirjoiteltava uudestaan.

Tämä jäi kyllä vaivaamaan..
Mulla on niin pitkä aika kun oon Finalea käyttäny enkä löytäny muistiinpanojanikaan.
Pitäähän toi nyt olla mahdollista?????
sellisti
05.09.2015 09:05:56 (muokattu 05.09.2015 09:06:27)
EP: Tämä jäi kyllä vaivaamaan..
Mulla on niin pitkä aika kun oon Finalea käyttäny enkä löytäny muistiinpanojanikaan.
Pitäähän toi nyt olla mahdollista?????

No tosiaan pitäisi, tai sitten on kyllä tuotekehittelyn paikka. Nämä kun julkaisee uuden kalliin version suunnilleen vuosittain, niin jo on kumma jos ei kellään ole tullut mieleen tällaista asiaa kun miettivät päivityksiä, sen sijaan että ikkunoiden designia tai fontteja muutellaan muodon vuoksi.

E. Eikö Dr. Dominantkaan pysty auttamaan tässä asiassa..? :)
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
05.09.2015 11:08:15 (muokattu 05.09.2015 11:14:10)
Onks ne tosiaan kirjoitettu eri layereihin?
Ja oot valinnu tämän ko. layerin ennen copya?
Pitääkö eka valita jokin eri "tila"?

E: Sit jos ei onnistu niin voihan ne kopsata eka kaikki toiselle viivastolle ja sitten poistaa tältä uudelta viivastolta ylimääräinen

..onko se nyt sitten helpompi poistaa kun kirjoittaa uusiks, en tiiä? :)

Helpottaa vielä kun valitsee sen "linear" -tilan ( mikä se nyt Finalessa olikaan?)

E2: No, ehkä "Dominant" tai joku muu kertoo miten toi Finalessa tehdään?
sellisti
05.09.2015 20:57:30
EP: Onks ne tosiaan kirjoitettu eri layereihin?
Ja oot valinnu tämän ko. layerin ennen copya?
Pitääkö eka valita jokin eri "tila"?

Niin sitäpä just mietin että voiko jollain asetuksilla vaikuttaa siihen mitä sillä copypastella kopioidaan. Nyt kun maalaa tahdin ja kopioi niin kaikki lähtee mukaan, en ainakaan toistaiseksi ole vielä löytänyt definition boxia jossa määriteltäisiin että copypaste vaikuttaisi vain johonkin tiettyyn layeriin. Ja vaikka sellainen olisi olemassakin, niin kyllähän nyt hyvänen aika pitäisi silti olla erikseen joku "split layers" -toiminto tai plugari, jolla saa vaikka neljälle eri layerille kirjoitetut äänet jaetuksi neljälle eri viivastolle napin painalluksella. Ihmettelen todella kovasti jos näin ei ole. Tai toisin päin, eri viivastoille kirjoitetut äänet samalle viivastolle eri layereiksi.

Törmäsin tähän tilanteeseen kun kirjoitin orkkapartsikkaan tuplapuut samalle viivastolle, siis huilut yhdelle, klarinetit toiselle jne. jotta viivastoja ei tulisi tolkuttoman monta ja scoresta kapulle hankala lukea, mutta soittajien nuotteihin jakaisin mielelläni stemmat eri viivastoille ihan soittajien mukavuutta ajatellen. Sepä ei vaan kovin helposti käynytkään.0

E: Sit jos ei onnistu niin voihan ne kopsata eka kaikki toiselle viivastolle ja sitten poistaa tältä uudelta viivastolta ylimääräinen

..onko se nyt sitten helpompi poistaa kun kirjoittaa uusiks, en tiiä? :)

Tälleen tieysti saa, ja suht nopeestikin kun menee biisin loppuun, valitsee jomman kumman layerin ja pitää simple edit -toiminnolla backspacea pohjassa. :) Lähtee toisen layerin nuotit aika vikkelään viivastolta. Mutta ihmettelen silti jos ei tuohon ole mitään fiksumpaa toimintoa olemassa.

E2: No, ehkä "Dominant" tai joku muu kertoo miten toi Finalessa tehdään?

Tähän luotan!
Dr Dominant
19.09.2015 01:13:48

Terves!! En oo paljoo mnettiä selannut, joten on mennyt tää keskustelu ihan ohi, sori! :)

Eli pitäis partsikassa olla kahdella layerillä samalla viivastolla kaks eri stemmaa, ja haluat ne helposti omiin stemmoihinsa?

Manage parts -- sieltä sitten create new part -> osoita oikeasta reunasta "available instruments"-ikkunasta mistä partituurin riviltä stemma muodostetaan.

Sitten siinä "staves and groups in parts"-ikkunan alapuolella on "specify voicing"-nappula josta painamalla aukee uus ikkuna josta voit määritellä miten tähän haluamaasi stemmaan nuotit valitaan, Mistä layeristä, jos monta ääntä niin ylin vai alin vai vaikka toiseksi alin tms.

Eli jos olet tehnyt "create parts"-toiminnolla stemmat, niin sun pitää vielä manuaalisesti luoda noilta divisiin kirjoitetuilta viivastoilta uudet stemmat ja määritellä stemman sisältö yllämainitulla tavalla.

Toivottavasti osasin jotenkin selittää...
sellisti
19.09.2015 22:46:08
Dr Dominant: Toivottavasti osasin jotenkin selittää...

OK, kyllähän tuo selkis. Ihmettelen vaan silti edelleen miten tuohon ei ole mitään simppelimpää tapaa. Ihan vaan joku yksinkertainen "split layers" -plugari, joka jakais 2-4 layeria omille viivastoilleen. Ilmeisesti sen ei koeta olevan sitten niin tarpeellinen toiminto että olis kukaan jaksanut tehdä. Mutta kiitos ohjeesta, tälle voi olla käyttöä myöhemmin!
Dr Dominant
20.09.2015 01:25:51

sellisti
20.09.2015 19:06:12
Dr Dominant: Tällainen tuli googlella vastaan:

http://www.rpmseattle.com/of_note/f … d-finale-plugin-jw-staff-polyphony/

Freeware.

Kappas, täytyypä kokeilla kun koneen ääreen pääsen. Näyttäis aikalailla just siltä mitä haetaan. Tattis!
baron
23.09.2015 10:35:32

En nyt pyydä apua mutta kenties jollekin yhtä tietämättömälle kuin mä tästä voisi olla apua?
Tuhosin suuritöiset nuotit tallentamalla niiden päälle jotain muuta.
Mulla oli käsitys että jossain voisi olla varmuuskopio mutta käyttöohjeesta en löýtänyt hakusanalla backup files tai auto save files yhtään mitään.

Kun kuitenkin itsepäisesti etsin niin lopulta löysin:
Oli tehnyt omiin tiedostoihin kansion Finale Files ja sieltä löytyi alakansio Backups ja sieltä löytyi suuri määrä varmuuskopionuotteja liitteellä *.bakx ja myös kaipaamani.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
18.11.2015 11:30:03 (muokattu 18.11.2015 11:38:47)

Mulla on Finale 2014 ja nyt siihen tuli ilmainen päivitys Finale 2014.5.
Tai ei se itse asiassa ole pelkkä päivitys vaan kokonaan uusi ohjelma joka ei korjannut edellistä vaan asentui sen rinnalle. Ja sen verran parannuksia että ReadMe file joka kertoi uutuudet on peräti 12-sivuinen.
Asennusohjelman koko 1,5 GB eli meni tuokio sekä downloadaamisessa että asennuksessa.

Täähän on ilmeinen muutos Finalen politiikassa? Ennenhän ne teki vuosittain maksullisen päivityksen, nyt viime vuoden ohjelmaan tulee ilmaiseksi kokonaan uusi ohjelma?

Edit: Kävin kurkkaamassa niitten kotisivulta, Finale 2015 ei ole olemassa, uusin on downloadaamani Finale 2014.5 eli se joka vuotinen "rahastus" on loppunut tai vähintään keskeytynyt.
Euphonium
16.02.2016 15:04:35
En löytänyt haulla. Voiko Finale 2014:llä tehdä komppikitaralle sellaiset nuotit, jossa on nuotinpäänä sellaiset isot vinoviivat? Siis että niistä näkisi vain kompin rytmin ja soinnut olisi kirjoitettu viivaston yläpuolelle. Mieluummin tietysti niin, että ohjelma soittaisi soinnut oikeassa rytmissä.
baron
16.02.2016 17:40:59 (muokattu 16.02.2016 17:43:53)

Euphonium: En löytänyt haulla. Voiko Finale 2014:llä tehdä komppikitaralle sellaiset nuotit, jossa on nuotinpäänä sellaiset isot vinoviivat? Siis että niistä näkisi vain kompin rytmin ja soinnut olisi kirjoitettu viivaston yläpuolelle. Mieluummin tietysti niin, että ohjelma soittaisi soinnut oikeassa rytmissä.

Voi! Staff/Edit Staff Attributes/Alternate Notation/Rhythmic Notation.
Ja jos sä kirjoitat oikein, ohjelma soittaa oikein:-)
(Kun fiksaa soinnut oikeaan rytminuottiin)
Euphonium
17.02.2016 07:10:23
baron: Voi! Staff/Edit Staff Attributes/Alternate Notation/Rhythmic Notation.
Ja jos sä kirjoitat oikein, ohjelma soittaa oikein:-)
(Kun fiksaa soinnut oikeaan rytminuottiin)

Kiitos! Täytyy kokeilla.
baron
17.02.2016 07:27:02

Euphonium: Kiitos! Täytyy kokeilla.

Siihen voi laskea että Finalella voi tehdä kaiken mahdollisen (?). Joskus se vaan on monimutkaista ja vaikeasti löydettävissä:-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)