Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5112 113 114 115 116444 445 446 447 448
mattim
05.08.2015 11:53:50

Presidentti: Tuttu juttu. Mulla oli kitara pari vuotta sitten hintaan 280 €. 200 € tarjottiin ja sanoin että tervetuloa. Ei näkynyt tarjoajaa.

Hyvin menee kama jolla approval by Muusikoiden Netti. Baja meni hetkessä. Gibsonin SGJ ja Ibanezin harvinaisempi Prestige ei meinaa mennä edes liki ilmatteeksi.
Right now I need a telecaster through a Kemper turned up to twelve..
mpekkanen
06.08.2015 11:25:03
Kun en mistään mitään ymmärrä, niin taas on sellainen joka on ilmoituksissa jo pidempään ihmetyttänyt. Joka antaa mielestäni aika älykkään kuvan jo valmiiksi kaupantekijästä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kun laitetaan myytävälle tuotteelle käteishinta, niin sitten ilmoitetaan vielä erikseen että vaihtohinta on eri. Parhaimmillaan jopa se vaihtohintakin laitetaan siihen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Itse ymmärtäisin näin, että kauppaa kun käydään on nämä vaihtoehdot:
a) Tavarat joko ostetaan käteisellä.
b) Tavaroihin annetaan vaihdossa jotain, jonka hinnan/arvon kumpikin osapuoli sopii sopivaksi itselleen ja katsoo sitten välirahan suuntaan tai toiseen.

Ei siis tarvitse hintaan erikseen ilmoittaa, että käteisellä. Varmasti voi joku tutulleen myydä osamaksulla, mutta kuka yksityinen myy osamaksulla tuntemattomalle?

Itse olen ostanut liikkeestä paljonkin niin, että maksan käsirahan ja muutaman kuukauden erissä loput soittimesta. Kuitenkin sellaisella sopimuksella, että soittimen saan vasta sitten kun koko homma on maksettu.
Ei varmaan toimi joka liikkeessä, eikä muutenkaan sellaisille jotka eivät ole aikaisemmin asioineet jo useamman kerran kyseisen kaupan kanssa. Näin kuitenkin onnistui joskus. Aktiivirahalla tms.saa sitten heti jos ei ole muuten koko summaa taskussa.

Jos tuon vaihtohinnan määrittää erikseen, niin voihan sen tehdä myös se toinenkin osapuoli. Squier 200 käteisellä ja vaihdossa 1000 euroa :)
TTV
06.08.2015 11:41:41
mpekkanen: ... Squier 200 käteisellä ja vaihdossa 1000 euroa :)

Samaa oon ihmetelly itekkin. Jos tuollain vaihdon hinnoittelee korkeammaksi, niin tokihan se vaihtokaverikin tekee niin? Jos molemmat arvottaa vaihtotilanteessa oman tavaransa korkeammalle, niin edelleen joudutaan se kompromissi hakemaan keskustelun muodossa...

No, torin hintalaput nyt onneksi on kaikkea muuta kuin standardoituja, ilmoituksen yleisfiilis ratkaisee paljon, viittiikö vaivautua kaupantekoon. XXX-hinnat on selkeä "ei jatkoon", samoin kuin "Tarjoa" pyynnöt.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
JaaGeRMaisTeR
06.08.2015 13:40:11
TTV: No, torin hintalaput nyt onneksi on kaikkea muuta kuin standardoituja, ilmoituksen yleisfiilis ratkaisee paljon, viittiikö vaivautua kaupantekoon. XXX-hinnat on selkeä "ei jatkoon", samoin kuin "Tarjoa" pyynnöt.

Pariin nuista olen jotain heittänyt. Yleensä näissä myyjillä on vähän turhan kova hintatoive myytävästä esineestä. Siksipä nuo ohitan nykyään aika huoletta ja odottelen, jos se hintakin tulee näkyviin.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
jhlamm
06.08.2015 14:49:48
JaaGeRMaisTeR: Pariin nuista olen jotain heittänyt. Yleensä näissä myyjillä on vähän turhan kova hintatoive myytävästä esineestä. Siksipä nuo ohitan nykyään aika huoletta ja odottelen, jos se hintakin tulee näkyviin.

Muutama kokemus ilmoituksista "Halvalla!!!11!! Tarjoa!" niin tarjouksen jälkeen hinta osoittautuu kaikkea muuta kuin halvaksi. Samoin todennut, että tarjoaminen on melko turhaa, kun sieltä tulee toisinaan semmoista kiemurtelua takasin "no ei oikein ihan riitä". Jätetään kokonaan vastaamatta tai oma suosikkini "Ei!".
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
mpekkanen
06.08.2015 15:17:05
JaaGeRMaisTeR: Pariin nuista olen jotain heittänyt. Yleensä näissä myyjillä on vähän turhan kova hintatoive myytävästä esineestä. Siksipä nuo ohitan nykyään aika huoletta ja odottelen, jos se hintakin tulee näkyviin.

Eipä ole tosiaan kauan kun yhteen ostoilmoitukseen vastasin ja siinä oli, että tarjoa. Tarjosin kyllä ja ostaja kertoi saavansa uuden 40% alennuksella. Satun tietämään kun olen ollut soitinkaupassa töissä, ettei kaikessa tavarassa ole edes niin suuria katteita. Tämä ei ollut kuitenkaan edes mikään soitinrakentaja ja kaikki hekään eivät saa ihan kaikesta tuollaisia alennuksia.
Kuitenkin tein edullisemman tarjouksen ja eipä vastausta tullut. Tarjoamani osat olivat muuten täysin uusia. Postikulutkin olisin maksanut.

Myöskin nuo myyjät joiden ilmoituksissa on "tarjoa" ovat omien kokemusten mukaan samanlaisia kuin sinullakin. Eli suurta hintaa odotetaan ja esitetään ettei mukamas kunnolla tiedetä hintaa(ei ehkä mukamas oikein muutenkaan), mutta kuitenkin ollaan oikeasti hyvinkin hintatietoisia ja odotellaan jotain aivan utopistisia ja ylisuuria tarjouksia.
Näiden kovien pyyntien lisukkeeksi on vielä kaivettu jostain netistä sellaisia sivuja joissa on aivan tolkuttomilla hinnoilla samantyylinen tai ehkä jopa sama laite. Sivuja kun laitetaan ostajaehdokkaalle, niin kerrotaan että tällainen on löytynyt josta voisi jotain osviittaa saada.
Sitten kun vastaa siihen ja laittaa hieman enemmän todellisuutta vastaavia sivuja ja muita hintoja, niin monestikkaan ei edes vaivauduta vastaamaan näihin.

En muista, että olisin koskaan tehnyt tällaisen "tarjoa" kaverin kanssa kauppaa. Voihan tietysti olla, että se asia joskus muuttuu.
Itse en kuitenkaan jaksa ihan niin ahkerasti noihin laittaa tarjouksia enää, kun ensin pitäisi kysellä kaikenlaista muuta soittimesta jne...
Generalissimo
06.08.2015 15:37:09
Mitehän toimis torilla semmoinen huutokauppa, että ilmon kommentteihin sais tarjota ja paras tarjous sitten vaikka viikon sisään saisi tuotteen?
Tsugu Way
06.08.2015 16:48:39 (muokattu 06.08.2015 16:56:17)
mpekkanen:

Jos tuon vaihtohinnan määrittää erikseen, niin voihan sen tehdä myös se toinenkin osapuoli.

Just näin. Ja silloinhan molemmat tekevät perhanan hyvät kaupat. Ja kumpainenkin on erittäin tyytyväinen.

Esimerkki:

Olen ostanut käteisellä Tex Mex Straton halvalla hintaan 300 euroa. En olekaan siihen tyytyväinen. Katselen torilta vaihtoja. Siellä joku Kantri-Heebo haluaa vaihtoa hyvälle Meksikon telecasterille. Vaihtohinnaksi hän on laittanut 500 euroa. Määrittelen kiireessä omalle stratolleni vaihtohinnaksi 600 euroa - se kolmensadan ostohinta on näes käteishinta. Vaihtohinnat ovat aina korkeampia.

Tarjoan siis vaihtokauppoja. Ehdotan kantri-Heebolle, että vaihda mun stratoon, jonka hinta on 600 euroa, mutta voidaan sopia vaihdot päittäin - olen reilu mies. No tottakai Kantri-Heebo suostuu. Mielessään hän ajattelee, että sainpa viiden huntin telellä kuuden sadan stratocasterin. Nyt minua onnisti - huippukitara ja satanen voittoa . ajattelee Kantri-heebo.

Niin, ja minä taas myhäilen, että saakeli, nyt sain kolmensadan stratolla viiden huntin telen. Kitara parani, ja tein 200 euroa suoraan puhdasta voittoa. Siis ikäänkuin rikastuin.

Kumpikin voitti ja molemmilla parani kepit sekä molemmat rikastuivat.
The Blues is Allright!
jhakwe
06.08.2015 17:11:52

Toi Gibsonien hinnoittelu on itselleni mysteeri. Nyt kun on itelleen vähän katsellut, niin torilla on pyörinyt esimerkiksi suunnilleen saman ikäisiä ja ilmeisesti myös kuntoisia SG Standardeja haitarilla 700-1250e. T-kaupassa stankut on n. 1200-1400e, joten aika hurja haitari, eikä nuo edullisimmallakaan pyynnillä olevat tunnu aina kaupaksi menevän. Vähän hankaloittaa arviointia, että minkä verran sitä itse raaskisi pulittaa.
http://www.facebook.com/taintedaudiofx - Käsintehtyjä pöristimiä.
Jii-Gee
06.08.2015 17:13:01

Miten menee kama torilla kaupaksi?

Helkkarin hyvin.

Käyttäjäkokemuksia

Eilen ilmo torille, nyt meni jo.. siis alle vrk, ei valittamista.
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
Gabe
06.08.2015 18:04:37
Nyt tuntuu vetävän hyvin. Kahta putkea vaille kaikki menneet kohtalaisen nopeasti.
VIPMetal
06.08.2015 18:07:23

Kyllä on taas menny kaupaks! Nuppiki ois menny, mutten enää raaskinu myydä, kun ehti suunnitelmat muuttua ennen ostajan päätöstä ostamisesta.
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
mpekkanen
06.08.2015 20:17:47
Tsugu Way: Just näin. Ja silloinhan molemmat tekevät perhanan hyvät kaupat. Ja kumpainenkin on erittäin tyytyväinen.

Juurikin näin. Kumpikin vaihtotilanteissa arvottaa omansa ja nämä kaupat on aina tapauskohtaisia.
Siksi on mielestäni hieman turhaa laittaa, että vaihtohinta on korkeampi.

Käteishinta on aina käteishinta ja kaikki muut ovat sitten myyjän ja ostajan sovittava & arvioita omansa, että tuleeko kauppaa ja jos tulee niin millä välirahalla ja mihin suuntaan.

Vaihtokaupalla saattaa kyllä molemmat saada parhaimmillaan jopa paremmat kaupat kuin suoralla rahalla osto/myynti.
Aina ei kuitenkaan vaihdot onnistu ja sekin on vain osa tätä kaupankäyntiä.
Dr. Muff
06.08.2015 20:40:47
mpekkanen: Juurikin näin. Kumpikin vaihtotilanteissa arvottaa omansa ja nämä kaupat on aina tapauskohtaisia.
Siksi on mielestäni hieman turhaa laittaa, että vaihtohinta on korkeampi.

Käteishinta on aina käteishinta ja kaikki muut ovat sitten myyjän ja ostajan sovittava & arvioita omansa, että tuleeko kauppaa ja jos tulee niin millä välirahalla ja mihin suuntaan.

Vaihtokaupalla saattaa kyllä molemmat saada parhaimmillaan jopa paremmat kaupat kuin suoralla rahalla osto/myynti.
Aina ei kuitenkaan vaihdot onnistu ja sekin on vain osa tätä kaupankäyntiä.

Siis ihan hölmöä hommaa noi "eri vaihtohinta"-jutut. Väliraha se on joka kaupanteossa ratkaisee.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Jucciz
07.08.2015 02:44:26
Sunface meni kaupaksi, putkiakin on kyselty aina välillä.
Alex_K
16.08.2015 05:59:51
Viime kimpan valkoinen Les Paul meni parissa päivässä. Laitoin ilmeisesti oikean hinnan..
"jokainen paska on varoituksen arvoinen"
Laulava Kylätohtori
16.08.2015 10:05:20
Itse ymmärrän, että tuossa käteis/vaihtohinnassa haetaan sitä, että käteisellä lähtee halvalla, mutta esim. vaihdossa mennään normi mnettorihinnalla.

Eli on satasen Boss, joka liikkuu torilla hintaan 60-70 euroa. Jamppa tarvitsee rahaa viinaan, joten se myy Bossin käteisellä 40 eurolla, mutta koska se Boss on kuitenkin turha, niin voidaan myös vaihtaa, mutta koska vaihdokilla ei saa kaljaa Alepasta, ei ole mitään järkeä vaihtaa sitä 40 romuun, jonka sitten joutuu myymään 15 eurolla. Eli vaihto saman hintaiseen tai halvalla käteiskaupat...

Kyllähän torilla yleensä aika hyvin hinnat tiedetään, joten ei se ihan niin onnistu, että nostetaan vaan oman romun hintaa vastaamaan sitä vaihtohintaa.

Tai jos yleensäkin myydään normaalihintaa halvemmalla (esim. 0,5 ovh), niin ei olla valmiita vaihtamaan sitä tuotteeseen, jossa hinta on (0,8*ovh). Lähinnä siis varmaan yritetään karkottaa niitä, jotka tarjoavat jotain ylihinnoiteltua halparomua päittäin halvalla myytävään laatutuotteeseen. "Nää menis niinku päittäin, ku mä pyydän täst ny tonni..."

Toki se tietysti aina on tapauskohtaista ja motiiveja on monia ym. jne. mutta lähinnä jotain tuollaista ajattelisin siellä voivan olla taustalla....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
heviäijä
16.08.2015 10:54:12
Laulava Kylätohtori: Itse ymmärrän, että tuossa käteis/vaihtohinnassa haetaan sitä, että käteisellä lähtee halvalla, mutta esim. vaihdossa mennään normi mnettorihinnalla.

Eli on satasen Boss, joka liikkuu torilla hintaan 60-70 euroa. Jamppa tarvitsee rahaa viinaan, joten se myy Bossin käteisellä 40 eurolla, mutta koska se Boss on kuitenkin turha, niin voidaan myös vaihtaa, mutta koska vaihdokilla ei saa kaljaa Alepasta, ei ole mitään järkeä vaihtaa sitä 40 romuun, jonka sitten joutuu myymään 15 eurolla. Eli vaihto saman hintaiseen tai halvalla käteiskaupat...

Kyllähän torilla yleensä aika hyvin hinnat tiedetään, joten ei se ihan niin onnistu, että nostetaan vaan oman romun hintaa vastaamaan sitä vaihtohintaa.

Tai jos yleensäkin myydään normaalihintaa halvemmalla (esim. 0,5 ovh), niin ei olla valmiita vaihtamaan sitä tuotteeseen, jossa hinta on (0,8*ovh). Lähinnä siis varmaan yritetään karkottaa niitä, jotka tarjoavat jotain ylihinnoiteltua halparomua päittäin halvalla myytävään laatutuotteeseen. "Nää menis niinku päittäin, ku mä pyydän täst ny tonni..."

Toki se tietysti aina on tapauskohtaista ja motiiveja on monia ym. jne. mutta lähinnä jotain tuollaista ajattelisin siellä voivan olla taustalla....

Välillä näkyy myös sitä että useamman sadan euron tuotteessa vaihto- ja myyntihinta eroaa noin 25€
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Navdi
16.08.2015 13:33:44
Itsehän en ole torin kautta saanut yhtään mitään myytyä, joten joko myyn huonoa tavaraa tai sitten pyydän siitä liikaa. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)