Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konetaustat - Huijausta vai tekniikan suoma apukeino?
1 2 3 4 5 6 7
EP
04.08.2015 11:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Tos takavuosina... millähän paatilla se oli kun oli laulaja/kitaristi vetämässä covereita taustanauhan tahtiin. Taustat oli vissiin ittensä tekemät, mutta runmut ja basso tuli narulta. Kitarasäesteistä karaåkea.
 
Show päättyi, niin ravintolan porukka pyysi vielä encorea. Jatkä veti "Black hole sun"- ilman taustoja. Ja se kuulosti hemmetin paljon paremmalta kuin mikään sinä iltana esittämänsä.
 
Oikein pisti ihmetyttämään, että mihin hän sitä taustanauhaa ylipäänsä tarvitsi?

 
Plussa lisätty!
 
Kyllikki
04.08.2015 11:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Kuulin yksi päivä kun kaksi vaaria jutteli tähän tapaan "..muusikot ei lähde rehellisiin töihin näkevät mieluumin nälkää ja kurjuutta."
 
Mutta, tuohan on upea keino saada luotua uskottavia blues-sävelteoksia!
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Epämuusikko
04.08.2015 11:39:45 (muokattu 04.08.2015 11:42:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

punto: Kuunnelkaapa YouTubesta Martti Koskinen, Soittajan kaipuu esitys. kesto n.40 min.
Martti on itse soittanut kaikki instrumentit, harmonikka, kitara, basso ja rummut.
Mielestäni tulos on loistava, kuulostaa siltä, kuin orkesteri olisi taustalla.
Yksin hän soittaa kaikki kappaleet.

 
Jaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=9s1baxrxGHU
 
Oikein pisti ihmetyttämään, että mihin hän sitä taustanauhaa ylipäänsä tarvitsi?
 
Täällä onneksi taas puhutaan aidoista ja aidanseipäistä. Oli miten oli, ne karaoketaustat ovat yleensä aika kämäisiä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
isojussi
04.08.2015 15:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää ny tiätysti oon jäävi, mutta EP:tä ja WW:tä pitää kompata.
 
Pitää miettiä, mikä on homman funktio.
 
Jos - niinku yleensä - se on tyytyväinen asiakas, niin parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pyritään kaikin käytettävissä olevin keinoin.
 
Jos taas itsetarkoitus on soittaa kaikki live itse, niin se on sitten eri juttu, mutta ei välttämäti tuo leipää pöytään.
 
Hyvä taustanauha voittaa haparoivan päntin. laulamisessa ittessään on jo niin paljon tekemistä, että aina vaan paree mitä vähemmän pitää muuta sohlata samaan aikaan. Valitettavasti tämä kuuluu usein monen "periaatesoittajan" mitäänsanomattomassa laulusuorituksessa. vaikka vire oliskin kunnossa.
 
Sitte kun on WW:n tasosia veijareita päntissä, ei pahemmin taustanauhoja kaipaa.
 
Pikku käytännön esimerkki: Oli alkukesästä semmosella keikalla, jossa YLLÄTTÄEN pari kakookkekuninkasta pyrki laulaan. katteltiin, mitä biisejä mulla on setissä ja sitten vaan sanalaput / nuotit kouraan ja menoksi. Ei ollukkaan niin helppoo. ;)
 
Käytännön vinkki muillekin, jokka tekee taustat koti"studiossa" valmiiks esim mp3:siksi. Mulla kun ne on tabletilla, niin älysin yht'äkkiä, että kun scannaan nuotit tai teen ne Sibeliukselle passeliin muotoon ja yhdistän sitten Winkkarin elokuvatyökalulla mp3taustan ja nuottijpg:n, niin en tarvihe mappia ja irtolappuja. Jos on pitkä paperi / biisi voi kuponkit tarpee tullen jakaa usevampaan osaan ja Samsunkki hoitelee sivunkäännöt.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
04.08.2015 15:30:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Täällä onneksi taas puhutaan aidoista ja aidanseipäistä. Oli miten oli, ne karaoketaustat ovat yleensä aika kämäisiä.
 
Jup. On siä hyviäkin seassa, mutta yleensä juurikin näin.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Jucciz
04.08.2015 22:22:55 (muokattu 04.08.2015 22:23:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta miksi vastakkainasettelun pitää olla joko kasetti/konekomppi vs. haparoiva bändi?
 
Ihan hyviäkin bändejä on, kerran kuulin!
pekkajau
05.08.2015 00:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuo on ihan sama. Jos aikansa koneen kanssa soittaa niin eipä livesoitto enää suju. Alitajunnan kritiikki tempon suhteen nousee aikalailla.
 
Hätä keinot keksii!
KoskPaavo
05.08.2015 00:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Mulle tuo on ihan sama. Jos aikansa koneen kanssa soittaa niin eipä livesoitto enää suju. Alitajunnan kritiikki tempon suhteen nousee aikalailla.
 
Mulla pitää Excelsior jalat maan pinnalla. Haitarinsoitossa tempotkin pysyy kohdillaan.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
rintapek
05.08.2015 15:00:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mutta miksi vastakkainasettelun pitää olla joko kasetti/konekomppi vs. haparoiva bändi?
 
Ihan hyviäkin bändejä on, kerran kuulin!

 
Ei sen tartte olla vastakkainasettelua. Molemmat voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Jarre teoksissaan komentaa miljoonaa ohjelmoitua syntikkaa ja se ON se juttu.
 
Mut vaikkapa ton kertomani laivatruban tapauksessa se taustanauha ei tuonu hommaan minkäänlaista lisäarvoa, vaan lähinnä orjuutti. Mies tosiaan pärjäsi huomattavasti paremmin ilman sitä.
 
Se on vähän kontekstista kiinni missä noi taustat toimii ja missä ei.
 
Aikanaan kun liiderin kans tehtiin duokeikkejä, niin liideri kaipas jotain rummuntynkää mukaan (akkari, basso, kaks laulua). Yks vaihtoehto olis ollu ohjelmoida sähkörumpuälli. Päädyttiin kumminkin semmoiseen ratkaisuun, että laitoin vasemman jalkansa alle sähkörumpujen haikkapolkimen. Jalkansa kun polki tahtia joka tapauksessa, niin se vaan valjastettiin hyötykäyttöön. Se haikan tsihaus oli sit riittävästi rumpua.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
KoskPaavo
05.08.2015 16:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää WW:n lausuma on vaan niin hyvä: "Jos vaihtoehtona on istua himassa vs soittaa vaikka duossa konetaustoilla kitaraa niin ei siinä auta miettiä taiteen tasoa.Tulee nälkä."
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
05.08.2015 18:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on ammattimuusikko ja taitoa löytyy niin esim. "Uusi orkesteri" -aiheessa on aika hyvä toimintamalli.
 
KanttoriPiiparinen
06.08.2015 08:57:00 (muokattu 06.08.2015 09:17:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ystäväni, paikallisen F-musiikkiliikkeen pomo pyyteli minulta korppua Jammun 620:seen. Oli kyse suomi popista ja tanssimusiikista. Homma vaikutti alkuun helpolta, mutta projekti ryöstääntyi. Komppeihin tuli liikaa tilua. Oli melkoisen ankeaa kuulla sama riffi joka neljännessä tahdissa.
 
Vasta rankan riisumis-operaation jälkeen "bändi" toimi ihan jees, mutta M-Fazer oli ehtinyt jo tuoda oman "Suomi-Kompit" korppunsa myyntiin ja totesin missanneeni hyvän homman sen takia, että yritin liikaa. Olin ollut hidasoppinen ja täyttänyt raidat paljolla turhalla tehostesaastalla, jonka siistimiseen kului pari viikkoa liikaa.
 
Ei se Fazerin korppukaan mikään huippumenestys ollut. Fazer rahasti tapojensa mukaan karmeilla katteilla ja hyllyynhän ne korput sitten jäivät.
 
Jutun opetus: Pieni on kaunista.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
KoskPaavo
06.08.2015 16:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo viimeinen rivi edellisessä on "se juju".
 
Tarkoitushan on saada sillä yhdellä kompilla variaatioineen toteutettua hyväksyttävästi mahdollisimman monta kappaletta, valssi ja humppa on helpohko noin tehdä mutta tango ei .
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
isojussi
07.08.2015 00:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Mulle tuo on ihan sama. Jos aikansa koneen kanssa soittaa niin eipä livesoitto enää suju. Alitajunnan kritiikki tempon suhteen nousee aikalailla.
 
Kuinka kauan pitää koneen kanssa vetää, että käy noin? Mulla on reilut 25 vuotta vaikuttanu päin vastoin.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
07.08.2015 09:50:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Kuinka kauan pitää koneen kanssa vetää, että käy noin? Mulla on reilut 25 vuotta vaikuttanu päin vastoin.
 
Sama täällä, 24 vuotta sitten tuli eka Kawai Superkeyboard, nykypäivänä aatellen tosi alkeellinen peli, senjälkeen on ollut lähes kymmenen GEMiä, Soltonia ja Ketronia.Mielestäni konekomppiin soitto nimenomaan parantaa tarkkuutta ja jonkinlaista "elävyyden etsintää" omaan soittoon.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Lunnu
07.08.2015 10:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ennemmin kuuntelen laulajaa, joka säestää itseään vaikkapa pianolla tai kitaralla kuin ketään, joka yrittää yksin kuulostaa kokonaiselta orkesterilta. ..
 
Samaa mieltä. Nimenomaan näin musiikinkuluttajan kuin -tuottajan näkökulmasta katsottuna.
 
Jos vierekkäin on kaksi paikkaa jossa toisessa soittaa OMB konetaustalla ja toisessa kokonainen bändi niin valitsen jälkimmäisen vaikka sitten maksaisikin enemmän.
 
Nostalgy is not what it used to be
punto
07.08.2015 11:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisempi kirjoittamani juttu hanuristi Martti Koskisesta oli juttu siitä, kuinka hyvin
soittaja oli onnistunut nauhoittamaan soittonsa C-kasetille kotonaan noin 45 vuotta
sitten. Keikoilla hänellä oli aina orkesteri mukana ja keikkoja heillä riitti.
olen ollut musiikin kanssa tekemisissä 60 vuotta syksyllä täytä 70. Tänä aikana olen
tullut huomaamaan, kuinka helvetin kateellista porukkaa musiikki elämässä on aina
ollut ja tulee aina olemaan. Itse on paras ja muut ei ole mitään.
 
Prophet
07.08.2015 11:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin tehty. Löytyy cd-levykokoelmasta.
 
http://www.discogs.com/Kari-Vahtial … Mainingit-Backwaves/release/1366926
 
WanhaWetäjä
07.08.2015 14:15:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Sama täällä, 24 vuotta sitten tuli eka Kawai Superkeyboard, nykypäivänä aatellen tosi alkeellinen peli, senjälkeen on ollut lähes kymmenen GEMiä, Soltonia ja Ketronia.Mielestäni konekomppiin soitto nimenomaan parantaa tarkkuutta ja jonkinlaista "elävyyden etsintää" omaan soittoon.
 
Joo MUTTA jos on soittanut sointuautomatiikalla vaikka 2000 keikkaa "vasen käsi lepää" pohjalta ja pitääkin lähteä tuuraamaan vaikkapa trioon ja kaikki pitää soittaa, täytyyhän siinä vaihtaa ajatusmalli täysin? Millä se onnistuu "tosta vaan" jos soittofilosofia on ollut 25 vuotta aivan toinen?
 
Mulla oli ongelmia jo siinä että kun tuli soitettua varubassoa 4 vuotta niin sen jälkeen normi pianossoitto oli hiukka outoa.
 
En toki väitä etteikö automaattikiipparit/taustojen kanssa soittaminen voisi myöskin kehittää timea, ite soitan/treenaan päivittäin erilaisten taustojen kanssa kitaransoittoa. Hyvin tehdyt audiotaustat on vähän sama kuin jos soittais bandin kanssa. Tässä tullaan sitten taas siihen tosasiaan että tulee huomattua kaikki pienetkin heitot rytmiikassa kun soittaa livebandin kanssa.
 
Olen kuullut aika montaa omb/duo/tio vetäjää jotka ovat turanneet koneilla satoja tai tuhansia keikkoja, jostain syystä usealla heistä soitto on aivan ihmeellisen kammottavasti rytmisesti hajallaan, kyseessä lienee vääränlainen rutiini/kyllästyminen, soitto en sellasta helvetillistä huiskimista vailla järkeä, kuin myös usein laulu on "eikkatopi" osastoa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
KanttoriPiiparinen
07.08.2015 19:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
 
Olen kuullut aika montaa omb/duo/tio vetäjää jotka ovat turanneet koneilla satoja tai tuhansia keikkoja, jostain syystä usealla heistä soitto on aivan ihmeellisen kammottavasti rytmisesti hajallaan, kyseessä lienee vääränlainen rutiini/kyllästyminen, soitto en sellasta helvetillistä huiskimista vailla järkeä, kuin myös usein laulu on "eikkatopi" osastoa.

 
Tästä on ollut jo aiemminkin puhetta, mutta kerronpa vielä:
 
OMB keikoilla tapaa silloin tällöin diletantteja, jotka alkavat sivulta neuvoa kuinka hommaa pitää hoitaa. Nämä mestarit ovat tietävinään sävellajit, sointukierrot ja tempot tasatarkkaan ja pilkulleen. Mikäli tämmöisen musiikin ihmelapsen antaa puuttua työkaluihinsa, on tuloksena yleensä täysi kaaos. Soinnuiksi nämä sibeliukset arpovat mitä sattuu ja se autorythm menee omia menojaan. Minkäänlaisesta tasapainosta taustojen ja soolon kesken ei voi edes unelmoida. Soolokin on yleensä olettamusten varassa ja tilanne päättyykin tavallisimmin yeisön äänekkäisiin kehoituksiin jättää illan muusikon työkalut hänelle itselleen ja harjoittelijan suositellaan poistuvan vaikkapa ns. hevon kuuseen.
 
Ammattilaisen en ole koskaan nähnyt sortuvan samaan epätäsmällisyyteen, josta WW kertoi.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «