Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konetaustat - Huijausta vai tekniikan suoma apukeino?
1 2 3 4 5 6 7
KanttoriPiiparinen
02.08.2015 10:24:44 (muokattu 02.08.2015 10:55:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätähän me kaikki kuulemme, mikäli radion suostumme aukaisemaan. Joissakin esityksissä säestysautomatiikka suorastaan vyöryy päälle koko alkuvoimaisen kakofoniansa energialla. Se tuntuu olevan itsetarkoituksellista efekteillä leikkimistä ainoastaan koneen itsensä vuoksi ja mielestäni sellaisenaan varsin rasittavaa kuunneltavaa. Toisinaan sitä ei juuri huomaa ja silloin ollaan mielestäni oikeilla jäljillä.
 
Myönnän soittaneeni monet OMB-keikkani Jammun yleiskone Hammondin päällä ja porukka on ollut tyytyväistä. Hammondin oma ensimmäisen polven rytmikone sanoi 70-luvun alussa: "kippula koppula tissit tussut" eikä siinä auttanut jalukaan. Se oli ylivertaisen kamalaa. Näillä digitaalivempeleillä sai sentään jotain siedettävyyttä hommaan. Itse olisin kaivannut soittajakavereita ympärilleni, mutta minkäs teet kun asiakas on tilannut häihinsä pelkästään yhden soittajan? OMB asialle ja porukat pomppii.
 
Mitä mieltä itse olet kyseisestä tavasta tehdä musiikkia?
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Jucciz
02.08.2015 13:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennemmin kuuntelen laulajaa, joka säestää itseään vaikkapa pianolla tai kitaralla kuin ketään, joka yrittää yksin kuulostaa kokonaiselta orkesterilta. Ehkä olen vain vanhakantainen, mutta tykkään enemmän lähestymistavasta, jossa joka soittimelle on oikea elävä soittaja. Vasuribassokin on vähän kiikun-kaakun: ei se oikeaa basistia korvaa, vaikka olisi kuinka etevä pelimanni. Ei kai tässä kyse ole muusta kuin siitä, että tilaajan budjetti on mitä on - yleensä varsin rajallinen - ja niihin raameihin on sitten pakko tarjota jotain. Soittaja sitten itse päättää, mikä on hyvän maun rajoissa ja mikä ei.
Prophet
02.08.2015 13:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Hammondin oma ensimmäisen polven rytmikone sanoi 70-luvun alussa: "kippula koppula tissit tussut" eikä siinä auttanut jalukaan.
 
No siltä kuulostaa. Oletko soittanut ravintolassa tuon kanssa?
 
https://www.youtube.com/watch?v=g1rGp3-SXi0
 
EP
02.08.2015 14:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kaikki tekniikan mahdollistamat apukeinot on nyt vihdoin hyväksyttävä, musiikillisista arvoista huolimatta!
 
..eletäään sentään vuotta 2015!!
 
KanttoriPiiparinen
02.08.2015 16:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: No siltä kuulostaa. Oletko soittanut ravintolassa tuon kanssa?
 
https://www.youtube.com/watch?v=g1rGp3-SXi0

 
En lopultakaan kyennyt soittamaan yhdenkään tällaisen maailmanlopun värkin kanssa. Pelkkä rytmikäs jalkabasso oli mielestäni parempi ratkaisu.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Epämuusikko
02.08.2015 22:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mun mielestä kaikki tekniikan mahdollistamat apukeinot on nyt vihdoin hyväksyttävä, musiikillisista arvoista huolimatta!
 
..eletäään sentään vuotta 2015!!

 
Kerrankin ollaan samaa mieltä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
KoskPaavo
02.08.2015 22:11:00 (muokattu 03.08.2015 01:19:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hammondkloonia(http://www.musiciansfriend.com/ampl … -organ-machine-guitar-effects-pedal) saa soittaa kitaralla niin miksei myös kitarakloonia OMBilla?
Kaikki on sallittua , riippuu ammattietiikan/-taidon määrästä ja rahanpuutteesta.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
baron
03.08.2015 08:22:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sellainen vanhanaikainen Rolandin yleiskone (Real Arranger) jolla tein muutaman keikan, tuntui hienolta kun big band säesti ja soitin yhdellä sormella trumpettisooloa. Pian sain kuitenkin tarpeekseni ja olen sen jälkeen soittanuit soolokeikat pelkällä pianolla, jopa tanssikeikat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
WanhaWetäjä
03.08.2015 17:05:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ennemmin kuuntelen laulajaa, joka säestää itseään vaikkapa pianolla tai kitaralla kuin ketään, joka yrittää yksin kuulostaa kokonaiselta orkesterilta. Ehkä olen vain vanhakantainen, mutta tykkään enemmän lähestymistavasta, jossa joka soittimelle on oikea elävä soittaja. Vasuribassokin on vähän kiikun-kaakun: ei se oikeaa basistia korvaa, vaikka olisi kuinka etevä pelimanni. Ei kai tässä kyse ole muusta kuin siitä, että tilaajan budjetti on mitä on - yleensä varsin rajallinen - ja niihin raameihin on sitten pakko tarjota jotain. Soittaja sitten itse päättää, mikä on hyvän maun rajoissa ja mikä ei.
Sepä se eli tyylitajua joko on taikka ei...toisaalta taas eri asia kuunnella musaa kuin soittaa sitä elääkseen. Jos vaihtoehtona on istua himassa vs soittaa vaikka duossa konetaustoilla kitaraa niin ei siinä auta miettiä taiteen tasoa.Tulee nälkä.
Se on sitten toinen juttu jos on niin kova soittaja että voi valita duuninsa ja valita parhaat keikat päältä, en tiedä kuulutko sinä tuohon harvaan joukkoon, epäilen kuitenkin että hiljaista on sielläkin.
 
Itse oon kokenut soittajana niin vasuribassot kuin konetaustat, en tunne syvää häpeää noista ajoista, itse asiassa meillä oli hyvä trio 95-97, kaikki tuli livena, kolme soololaulajaa ja paljon kolmiäänistä laulua myös, kitara saatiin bandiin juurikin vasuribasson myötä jota soitin sillon.
Näihin osastoihin etenkään laulun osalta ei taivu monikaan ns ns nuori opistosoittaja kun sieltä kurkusta ei lähde edes alkeellisinta terssistemmaa, kun asenne on se että ei tarvi laulaa kun on niin vtun kova VALMIS ammattisoittaja suoraan koulun penkiltä, näitä on nähty ihan tarpeeksi asti. No joo, sori off topic avautuminen...
 
Mitä tulee koneturaamiseen, sen voi tehdä hyvin tai sitten huonosti eli mennä sieltä missä aita on matalin, tässä tullaan koneosastojen nurjaan puoleen eli netista taustat ja painetaan playta. 1 mies ja sinfoniset taustat, huh...
 
Mutta jos voisi itse valita niin pienin kokoonpano olisi kvartetti + solisti, näitä vetoja on tullut tehtyäkin viime aikoina, niitä on vaan niin turkasen vähän.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
ferodoz
03.08.2015 19:00:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mun mielestä kaikki tekniikan mahdollistamat apukeinot on nyt vihdoin hyväksyttävä, musiikillisista arvoista huolimatta!
 
..eletäään sentään vuotta 2015!!

 
Juuri näin! Kehitys kehittyy.
 
Just a face in the crowd.
Kefiiri
03.08.2015 19:09:50 (muokattu 03.08.2015 19:11:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Prophet
03.08.2015 22:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rispektiä Myllerin Alpolle.
 
https://www.youtube.com/watch?v=lyXq2BLfrb8
 
levesinet
04.08.2015 00:36:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulusyntikat ei ihan vielä toimi tarpeeksi hyvin. Kokeilin.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/ … 9/music/fawm2015/Ma-ma-malaria2.mp3
 
Japanilaiset on hulluja.
 
okabass
04.08.2015 01:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vakuuttunut, että konetaustasoittajat eivät pääse taivaaseen Siionin virsiä kuulemaan.
 
Jucciz
04.08.2015 03:38:13 (muokattu 04.08.2015 03:46:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Se on sitten toinen juttu jos on niin kova soittaja että voi valita duuninsa ja valita parhaat keikat päältä, en tiedä kuulutko sinä tuohon harvaan joukkoon, epäilen kuitenkin että hiljaista on sielläkin.
 
Ei tässä nyt ihan hirveästi voi ainakaan vielä valikoida, mutta semmoista noin sadan keikan vuositahtia näyttäis olevan tarjolla tällä hetkellä + muuta pientä musiikkiin liittyvää puuhastelua. Siitä saadaan kasaan yhteensä sen verran, ettei tartte oikeisiin töihin lähteä eikä myöskään nälkä tule. Myöskään konekomppeihin ei oo tarvinnut onneksi keikoilla lähteä. Ihmiset soittaa ja laulaa niillä keikoilla, joita mää teen.
EP
04.08.2015 05:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Olen vakuuttunut, että konetaustasoittajat eivät pääse taivaaseen Siionin virsiä kuulemaan.
 
Samaa mieltä, aikaisempi kirjoitukseni olikin lähinnä vitsi, heh.
 
EP
04.08.2015 05:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ..Siitä saadaan kasaan yhteensä sen verran, ettei tartte oikeisiin töihin lähteä eikä myöskään nälkä tule. Myöskään konekomppeihin ei oo tarvinnut onneksi keikoilla lähteä. Ihmiset soittaa ja laulaa niillä keikoilla, joita mää teen.
 
Kuulin yksi päivä kun kaksi vaaria jutteli tähän tapaan "..muusikot ei lähde rehellisiin töihin näkevät mieluumin nälkää ja kurjuutta."
 
punto
04.08.2015 09:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaapa YouTubesta Martti Koskinen, Soittajan kaipuu esitys. kesto n.40 min.
Martti on itse soittanut kaikki instrumentit, harmonikka, kitara, basso ja rummut.
Mielestäni tulos on loistava, kuulostaa siltä, kuin orkesteri olisi taustalla.
Yksin hän soittaa kaikki kappaleet.
 
EP
04.08.2015 10:50:15 (muokattu 04.08.2015 11:05:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

punto: Kuunnelkaapa YouTubesta Martti Koskinen, Soittajan kaipuu esitys. kesto n.40 min.
Martti on itse soittanut kaikki instrumentit, harmonikka, kitara, basso ja rummut.
Mielestäni tulos on loistava, kuulostaa siltä, kuin orkesteri olisi taustalla.
Yksin hän soittaa kaikki kappaleet.

 
Orkesterihan siellä taustalla onkin!
 
E: Ja äänityksiä tehdessä ei ole käytetty koneita, vaan aitoja soittimia.
 
rintapek
04.08.2015 11:05:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tos takavuosina... millähän paatilla se oli kun oli laulaja/kitaristi vetämässä covereita taustanauhan tahtiin. Taustat oli vissiin ittensä tekemät, mutta runmut ja basso tuli narulta. Kitarasäesteistä karaåkea.
 
Show päättyi, niin ravintolan porukka pyysi vielä encorea. Jatkä veti "Black hole sun"- ilman taustoja. Ja se kuulosti hemmetin paljon paremmalta kuin mikään sinä iltana esittämänsä.
 
Oikein pisti ihmetyttämään, että mihin hän sitä taustanauhaa ylipäänsä tarvitsi?
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «