Aihe: Parhaat 5-15w vahvistimet?
1 2 3
Laulava Kylätohtori
31.07.2015 18:35:44
kosoha-7: Tuossa on Marshall maailman 2:lla 6v6:lla toteutettu vehje, joka ei ole mallintava, vaan kytkimillä kännellään eri kehitysversiot käyttöön. Hot rodded Plexi on siis oikea nimitys tuolle Yetille. Tuo manuaali on chupacapralle, mutta pätee siis myös Yetille.

http://ceriatone.com/Manuals/ceriatone%20chupacabra%2050w%20manual.pdf

Sellaista tyhmää kysymystä olisin kysynyt, että miten sitä nyt oikeaa Plexi-soundia (sanotaan nyt vaikka 1987) saa 6V6:lla?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
31.07.2015 18:47:14
tele09: Entä miten tuon voisi asentaa raiskaamatta vahvistinta?

Oletko miettinyt keinokuormaa?
kosoha-7
31.07.2015 18:54:06
No tuossa son of Yetissä lienee kyseessä se etuasteen soiminen. Ja Hot roddauksien suhteen viitataan Jose nimiseen kebab ravintoloitsijaan jossain Los Angelesin liepeillä. En kinaa yhtään enempiä noista pääteputkista, kun asia on juuri noin, kuten mainitsit. Mun on kyllä nyt ihan pakko pyyhkäistä tuo Yeti projekti loppuun, kun kotelot ja putkenkannat ym hile on vain juottamista vaille valmis. Siitäkin tulee kyllä pienoisilla ylijännitteillä pyörivä el34 Hot rod plexi. Saa nähdä sitten.....
tele09
31.07.2015 20:05:30
Gabe: Oletko miettinyt keinokuormaa?

Löytyy mutta mielestäni ei parantanut saundia huomattavasti joten ainakin toistaiseksi vedän 1 ja 2 volan tasolla
Vellu64
31.07.2015 20:07:28
klobasa: Itsellä kokemuksia Uraltonen 5E3 johon laitettu Bluetonen VVR moduuli. En kyllä tykkää tosta VVR yksiköstä juurikaan, koska tummentaa soundia tosi paljon jos vaimentaa reilusti. Muutaman db sillä saa napattua pois, mutta kunnon säröille "kotivolumeilla" laitettaessa soundi kuulostaa kuin tulisi paksun maton läpi.

Joo kyllä se soundi ilman VVR:ää on ehdottomasti se paras. VVR tuo siihen uusia soundimahdollisuuksia kyllä, mutta viehän se siitä sellaista raikkautta ja kuulautta pois. Voi kuitenkin harjoitella hiljaa ja ehkä eq-pedaalilla saa siihen hiljaisempaan soundiin terävyyttä.
Ei ehkä sittenkään paras, jos kotisoitto on se ykkösjuttu.
Gabe
31.07.2015 20:15:51
tele09: Löytyy mutta mielestäni ei parantanut saundia huomattavasti joten ainakin toistaiseksi vedän 1 ja 2 volan tasolla

Ok. Vaan kyllä tuollainen 5-20w konekin melkein sen kuorman vaatii jos aikoo kerrostalokäytössä vähänkään avata. Mulla on ollut viiden watin Fender johdannainen Swart 6v6se bändin kanssa hyvällä menestyksellä ja vastaavasti 50w Marshall johdannainen Fargen Olde 800 kerrostaloasunnossa hyvällä menestyksellä. Eli ei kannata kiinnittää liikaa huomiota niihin watteihin.. vaan ennemminkin siihen miten hyvin sen volume/master volume on toteutettu ja miten hyvältä se kuulostaa pienilläkin äänenvoimakkuuksilla.
tele09
31.07.2015 21:06:46
Gabe: Ok. Vaan kyllä tuollainen 5-20w konekin melkein sen kuorman vaatii jos aikoo kerrostalokäytössä vähänkään avata. Mulla on ollut viiden watin Fender johdannainen Swart 6v6se bändin kanssa hyvällä menestyksellä ja vastaavasti 50w Marshall johdannainen Fargen Olde 800 kerrostaloasunnossa hyvällä menestyksellä. Eli ei kannata kiinnittää liikaa huomiota niihin watteihin.. vaan ennemminkin siihen miten hyvin sen volume/master volume on toteutettu ja miten hyvältä se kuulostaa pienilläkin äänenvoimakkuuksilla.

Onko kukaan verrannut master volume modia ja keinokuormaa? Pitää mun vielä kokeilla jos vaikka saundia saisi vielä parannettua.
hallu
31.07.2015 22:03:17
tele09: Onko kukaan verrannut master volume modia ja keinokuormaa? Pitää mun vielä kokeilla jos vaikka saundia saisi vielä parannettua.

Vahvistimen äänenpaineen vähentäminen on monipiippuinen juttu ja siihen vaikuttaa kaiutinelementistä lähtien ihan kaikki (myös sen huoneen akustiikka missä soitetaan). Mastervolumemodeista en juurikaan tiedä. Sen verran kuulin bluetonella, että vvr (joka kai perustuu jotenkin pääteputkelle menevän jänitteen säätämiseen tms.) ppimv joka on kai vaiheenkääntäjän jälkeinen mastervolume, ovat ratkaisuja joiden toimivuus riippuu vahvistimesta ja halutusta soundista eli riippuu vähän vahvistimesta että kumpi kannattaa laittaa ja tietenkin siitä mitä sillä haetaan. Bluetonehan asentaa noita jälkeenpäinkin ainakin joihinkin vahvistimiin ja he kyllä neuvoo miten se homma kannattaa hoitaa eli sinne vaan yhteyksiä.

Itselläni on kokemusta keinokuormasta sekä efektilenkkiin laitetusta mastervolumesta. Mun mielestä keinokuorma toimi paremmin mun vahvistimessa (Fender BluesDeVille) ja toi sellaisen soundin jota halusin. Keinokuorma lisäksi mahdollisti vahvistimen soittamisen täysin mykkänä kuulokkeisiin ja toi kaikki kuviteltavissa olevat liitännät käyttöön eli kaappisimuloitu balansoitu ulostulo suoraan linjaan ja lisäkaiuttimien kytkemisen eli tykkäsin siitä ratkaisusta myös sen vuoksi. Soundista sen verran, että keinokuorma tuo esille soundin kompressoitumisen ja tonen kirkkaus myös vähentyy isoilla vaimennuksilla. Vahvistin toimi ja kulosti parhaalta ilman keinokuormaa, mutta keinokuorma kesytti sen mukavasti kotikäyttöön sopivaksi. Efektilenkkiin liitetty volume vähensi myös kirkkautta soinnista ja vei semmoista terää siitä. Ehkä eq pedaali efektilenkissä olisi toiminut parhaiten, mutta sellaista en tullut koskaan kokeilleeksi.

Semmoinen kannattaa huomata, että kovaa soiva kitara vaan soundaa paremmalta kuin hiljaa soiva riippumatta siitä miten se vaimennus tehdään. Ensinnäkin soundiin vaikuttaa se miten vahvistin potkii elementin liikkeelle ja elementti potkii ilman liikkeelle ja se jos mikä vaikuttaa soundiin. Eli millään vaimennuksella ei saada sitä soundia joka tulee kun luukutat sita vahvistinta vapaasti. Se on sitten oma tutkimusmatkasi miten ja minkä verran sitä vahvistintasi kesytät, mutta preerialla vapaana laukkaava mustangi on vaan aina paljon sykahdyttävämpi kuin pilttuussaan sievästi könöttävä sisäsiisti suomenhevoinen (joille toki kaikki kunnia).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
31.07.2015 22:14:15
tele09: Onko kukaan verrannut master volume modia ja keinokuormaa? Pitää mun vielä kokeilla jos vaikka saundia saisi vielä parannettua.

Mulla on ollut muutama erilainen kuorma, VVR, PPIMV ja erilaisia Master volumeita. Parhaaseen tulokseen kerrostalokämppään sopivilla äänenvoimakkuuksilla olen päässyt Weberin Massin ja Fargenin Master volumen kanssa yhdessä. Ja vielä jos on pedaali säröä tuottamassa niin ei voi kyllä moittia.

VVR paskoo soundia vähän kytkennästä riippuen paljonkin voimakkailla asetuksilla. PPIMV on tosi kiva, mutta ei riitä yksinään. Master volumeita on myös kai vähän eri tavalla toteutettuina. Keinokuormista Weberin Mass, Koch Loadbox ja Swart Night Light ovat olleet todella hyviä, mutta ei tosiaan riittä yksinään.

Yksi kokeilun arvoinen on myös 5751 putken laitto siihen sinun marsun V1 ja PI slotteihin. Kesyttää sitä konetta yllättävänkin paljon.
elwood66
31.07.2015 22:56:09 (muokattu 31.07.2015 23:37:38)

Ehkei sitä parhautta, mutta mainiota hinta/laatusuhdetta saa mm. Epiphone Valve Jr:stä ja Blackheart Little Giantista. Molemmat yhdellä EL84:lla ja yhdellä 12A*7:lla.

Ensin mainittu mulla on combona, jossa on 8-tuumainen WGS G8C 8 ohm. Kolvasin siihen pari viikkoa sitten BITMO Trio Modin, jolla pelkän volan lisäksi tuli tone/gain (push-pull-potikka) ja erillinen voicing-switch (kolme "moodia", nimetty Low/Brit/Brat (tai Whoa-a... mitä haluaa tarraa laittaa switchin viereen...). Pari reikää piti tehdä chassikseen tietty myös. Tää on v.3 - eli kaiutinlähtöinä 4/8/16 ohm - kullekin omansa.

Ei se huono ollut ennenkään, mutta tulihan variaatioita lisää. Etusputkena JAN/GE 12AY7 ("jucciz":n hyllystä) ja päättärinä Tungsol "medium / 3" UralTonen 1-5 ratingilla. Omalla kajarillakin se pysyy ihan nätisti tommosessa Tele-napsuttelussa ja pikku-OD-rosolla. Törkkäsin sitten ton Mojotone-mäntykoppaisen 2x12" -avokaapin perään (Swamp Thang & Texas Heat) - ja johan alkoi jytä... Tällä hetkellä od-ketjussa EHX Soul Food ja vähemmän arvostettu East River Drive (taas yks TS-johdannainen), kotona käyttelen Insane Kanen tekemää Landgraff-kloonia. Toimii kyllä myös 1x12 ja 2x10 -kaapin kanssa.

Blackheart mulla on ollut nuppina vähän pidempään. Siinä on 3-alueinen perus-EQ ja lisäksi Triodi/Pentodi-kytkin. Enimmäkseen tuolla triodi-asennolla (n. 3W) tulee käytettyä. Tässäkin on etusessa samainen JAN/GE 12AY7 (joo - semmonen fixaatio) ja perus-JJ EL84 (taitaa olla nyt "kuumempi" kuin Epissä). Tässä on hienosti peräti viisi kaiutinlähtöä, eli 4/8/16 ohmin kuorman voi rakentaa kahdesta erikin kaapista tai sitten omasta 1x12"-kaapista (siinä on mulla Legend V12A) voi laittaa rinnan tulemaan toisen kaapin toisen jakin kautta. Semmosta VOX-henkistä rähinää se pukkaa jo ihan itekseenkin, triodiasennossa sen pitää ollakin aika lailla kaakossa, kun bändin kanssa soitetaan.

Näitä kahta on hauska ajaa Switchbladen kautta kahdestaan, vuorotellen ja yhdessä. Kun laittaa 2x12", 1x12" ja 2x10" (Legendit) sopivasti perään, n. 8 watin yhteistehosta lähtee melkoinen "wall".

Ei noiden putkienkaan kanssa kumpaakaan ole mennyt juuri 150-200 euroo enempää. Kummassakin hyvät paksut vanerikopat (Blackheartin kaapissa) myös, siistit ja lakatut piirilevyt + helppoja modata.

Molempia liikkuu 80-120 egen pyyntihinnoilla, sekä nuppeja että comboja. Kohtuullisen spedun hinnalla saa hauskan putkivahvarin siis.

EDIT: En hokannut tuota yli 800 euron hintavaadetta. No - jos se pitää saada rikki, Monsterin La Mesera 10"-combo tai El Matador olis kyllä hienoja. Kumpaakaan en omista, mutta ensin mainittua testannut kyllä. THD:n nupit, kuten jäsen "Joees":n myynnissä oleva, ovat kiinnostaneet myös pitkään. THD:n nupeissa keinokuormat valmiina, ainakin tossa mainitussa.
Let that boy boogie woogie
Pelimonni
02.08.2015 02:59:56
Ziggy Bubba: Kannattaa ainakin ottaa selvää miten hyvin vahvarin master-vola toimii. Tehon skaalaus/PPIMV/keinokuorma voi auttaa myös paljon. Omien kokemusten mukaan ei ole lopulta hurjan paljon väliä onko vahvarissa 10 vai 100 wattia, se joko toimii tai ei hiljaa.

Omassa himakäytössä on Suhr Badger 18 (tehon skaalaus sisäänrakennettuna) ja Orange Rockerverb 50. Ekana mainitun saa skaalauksen ansiosta vaikka päätesärölle tosi hiljaa. Orangessa on taas just se hyvä master volume, eli isot rokit ja hevit lähtee hiljaakin. Molempia toistaa 2x12 kaappi.

Omatekeemääni 5e3 vahvariin Mastervolume modaus toimii hyvin. Potikka on alla lisäkajarijakin paikalla putkiradion isolla nupilla.
Siistiä, kun ei edes näy. Kuuluu kyllä.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
JohnPatrick
02.08.2015 11:02:24
Yamaha THR on kyllä huippulaite kotiin, mutta jos pitäisi putkari olla ja perberos kestää niin Bogner Atma olisi mielenkiintoinen. EL84 pääte, Tehot voi valita 18W/5W/1W, 3-kanavaa, 60's-70's-80's -kytkin, Modern-Vintage -kytkin ym...
hallu
02.08.2015 12:36:57
Olen itse vähän alkanut kääntyä sellaiselle kannalle, että vahvistimen hyve on vahvistaa se signaali eikä tehdä sitten muuta, että kaikki signaalin muokkaus tapahtuisi vahvistimen edessä (tai no efektilenkki on ihan näppärä keksintö). Periaatteessa joku Tech21 Power engine olisi varmaan ihan riittävä ja se vahvistaisi vain se mitä siihen ajetaan ja pedaalilaudassa sitten syntyisi se itse soundi.

Nykyisissä vahvistimissa on niitä säröttimiä ja muita efektejä sisäänrakennettuna, niin on alkanut tuntua, että onko ne oikeasti elimellinen osa vahvistinta. Eikö olisi näppärämpää että voisi itse valita mitä säröjä ja efektejä käytttää ja niitä voisi vaihdella ilman että tarvitsee vaihtaa vahvistinta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
73nd3r
02.08.2015 13:51:20
Katos. Minulla vanhetessa menee melkein vastoinpäin.
Mulle "hyvä" vahvistin on sellanen, joka laitetaan (melkein) täysille, ja kitaran volalla/tonella/mikkikytkimellä plus sormilla/plekulla haetaan "se" soundi. Ja sitähän sitten värittää sekä vahvistimen että kaiuttimen "virhekerroin", eli ne voi olla cleaneja mutta ei kliinisiä.
Putkistoa tuohon tarvitaan (ja mieluiten Telecaster). Hiukan reverbiä ja säröä voi laittaa pedaaleista mausteeksi, muttei paljoa.

Lievästi liittyen linkki: https://reverb.com/blog/daves-corner-debunking-tube-amp-tone-myths
josta lainaten: (Brian Gerhard of TopHat Amplification:) Were not building hi-fi amplifiers, were not trying for perfect replication of source material. We are producing a textured, complex, purposefully distorted sound. That is lo-fi by definition.
Gabe
02.08.2015 14:39:29
73nd3r: Katos. Minulla vanhetessa menee melkein vastoinpäin.
Mulle "hyvä" vahvistin on sellanen, joka laitetaan (melkein) täysille, ja kitaran volalla/tonella/mikkikytkimellä plus sormilla/plekulla haetaan "se" soundi. Ja sitähän sitten värittää sekä vahvistimen että kaiuttimen "virhekerroin", eli ne voi olla cleaneja mutta ei kliinisiä.
Putkistoa tuohon tarvitaan (ja mieluiten Telecaster). Hiukan reverbiä ja säröä voi laittaa pedaaleista mausteeksi, muttei paljoa.

Lievästi liittyen linkki: https://reverb.com/blog/daves-corner-debunking-tube-amp-tone-myths
josta lainaten: (Brian Gerhard of TopHat Amplification:) Were not building hi-fi amplifiers, were not trying for perfect replication of source material. We are producing a textured, complex, purposefully distorted sound. That is lo-fi by definition.

Se on muuten justiinsa näin. Kliini, kliininen ja väritön vahvistin on todella kaukana ainakin omasta käsityksestäni siitä mitä on hyvä soundi. Itse en käytä pedaaleja kuin satunnaisesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)