Aihe: Martin guitars
1 2 3 4 519 20 21 22 23
mhelin
16.04.2015 09:35:37
discominister: Veikkaisin, että kysyntä ja markkinatilanne. Oman tulkintani mukaan Kitarapaja tarkkaa Thomannin hintoja ja nostaa, jos ne nostavat ja toisin päin. Martinin kohdalla asiaan varmaankin vaikuttaa, että ne tekevät lopulta aika "vähän kitaroita". Suomeen niitä ei käsittääkseni tule tyylin 100kpl kerralla va an muutama kuukausittain sitä mukaan kun niitä valmistuu.

Mitä olen kuullut kauppialta niin itse asiassa Martin myy kitaroita Suomeen halvemmalla kuin Keski-Eurooppaan. Kitarapajalla luulisi olevan hieman isommat katteet muutenkin kuin Thomannilla.
Manteli
16.04.2015 21:45:11
discominister: Hinnan nousuista puheenollen, nyt vähän harmittaa. Olen odottanut kuukauden, että Kitarapajalle tulisi lisää Sigman halvinta 12-kielistä. No nyt ilmeisesti tuli ja löivät ennen 280€ maksaneeseen kitaraan 50€ lisähintaa. Ei kiitos, ei noilla +prosenteilla.

Joo minä huomasin saman, kaikkien Sigmojen hinnat oli pompsahtaneet ylöspäin useita kymppejä järjestään. Sori off topic.
konehes
17.04.2015 10:28:07
discominister: Hinnan nousuista puheenollen, nyt vähän harmittaa. Olen odottanut kuukauden, että Kitarapajalle tulisi lisää Sigman halvinta 12-kielistä. No nyt ilmeisesti tuli ja löivät ennen 280€ maksaneeseen kitaraan 50€ lisähintaa. Ei kiitos, ei noilla +prosenteilla.

Joo, huomasin saman, kun tutkailin Sigmoja. Myös DR-28H oli saanut 50 euroa lisähintaa yhdessä yössä.

Jostain syystä Gibsonin akustiset ovat pysyneet samanhintaisina.
cherub with heavy metal machine
discominister
18.04.2015 14:49:33
Manteli: Joo minä huomasin saman, kaikkien Sigmojen hinnat oli pompsahtaneet ylöspäin useita kymppejä järjestään. Sori off topic.

No, tilasinpa Saksasta kun hyvää palvelua valokuvien kera sain. Olisin halunnut ostaa Pajalta, mutta pitävät liian korkeata hintaa.
K.Hill
21.04.2015 20:44:43
mhelin: Mitä olen kuullut kauppialta niin itse asiassa Martin myy kitaroita Suomeen halvemmalla kuin Keski-Eurooppaan. Kitarapajalla luulisi olevan hieman isommat katteet muutenkin kuin Thomannilla.

Dollarin vahvistuminen johtaa siihen, että Martinit kallistuvat koko ajan. Kun kysyin viime syksynä, mihin Pajan 35th anniversary- Martinin hinta asettuu, vastasivat että noin neljään ja puoleen tonniin. Dollarin vahvistuminen on aiheuttanut sen, että kun kitara tuli keväällä myyntiin, hinta onkin 5890,-.
pvais
26.07.2015 18:32:04

Ostin viime viikolla itselleni ensimmäisen Martinin akustisen. Nyt sitten viikonlopun aikana on mietityttänyt tarviiko kaulaa käsitellä ja hoitaa millä tavalla?

Kaula on nätti vaaleapuinen koivukaula, mutta on ruvennut mietityttää miten sille käy ajansaatossa kun kädet hikoo soittaessa. Onko porukalla kokemusta koivukaulasta ja miten se pysyy siistinä?
discominister
27.07.2015 09:51:50
pvais: Ostin viime viikolla itselleni ensimmäisen Martinin akustisen. Nyt sitten viikonlopun aikana on mietityttänyt tarviiko kaulaa käsitellä ja hoitaa millä tavalla?

Kaula on nätti vaaleapuinen koivukaula, mutta on ruvennut mietityttää miten sille käy ajansaatossa kun kädet hikoo soittaessa. Onko porukalla kokemusta koivukaulasta ja miten se pysyy siistinä?

Anteeksi mistä mallista on kyse, jos siinä koivukaula muka on? Jos kaulassasi on minkäänlaista lakkapintaa, suosittelen että aina soiton jälkeen pyyhkäiset pehmeällä kangasrätillä sitä ja joskus näytät sille asiaan kuuluvaa pesuainetta. Näitä kitaran puhdisusaineita on musiikkikaupoissa.
JPHappo
27.07.2015 18:48:32

Noissa laminaattikauloissaan Martin näyttää käyttävän koivua, otelaute on keinoainetta. Mun mielestä tuo kaula ei kaipaa kun soittoa. Toki joskus voi kankaalla pyyhkäistä, jos tahroja. Kitaran hoitoaineella myös, jos joku hirmu into on. En itse mitenkään hoitanut muuta kuin otelautaa kaulassa ja tuo ei tartte sitäkään. Yritä kuitenkin olla kolhimatta kaulaa, niin on mukavampi soittaa.
pvais
27.07.2015 20:27:15

JPHappo: Noissa laminaattikauloissaan Martin näyttää käyttävän koivua, otelaute on keinoainetta. Mun mielestä tuo kaula ei kaipaa kun soittoa. Toki joskus voi kankaalla pyyhkäistä, jos tahroja. Kitaran hoitoaineella myös, jos joku hirmu into on. En itse mitenkään hoitanut muuta kuin otelautaa kaulassa ja tuo ei tartte sitäkään. Yritä kuitenkin olla kolhimatta kaulaa, niin on mukavampi soittaa.

Juurikin tuollainen kaula on kyseessä, pitääpä seurailla sitte miten ajankanssa käy. Vähän hirvittää kun vaalea puu ja lakkaaainakaan siinä ei ole, en tiiä enkä löytänyt tietoa onko jokin suoja aine mutta en ainakaan sellaista siinä huomaa. Hyvän tuntoinen on kyllä soittaessa.
JPHappo
27.07.2015 20:51:29

Kyllä siinä muuten lakkaa on. Ohuesti, mtta on. Mulla on tuommnen kaula pikku Martissa enkä ole osannut mitenkään huolehtia. Ja tuo laminaatti tekee siitä kestävän, varmaan toimii vaikka melana, kun on muovi koppa...
pvais
27.07.2015 21:51:28

JPHappo: Kyllä siinä muuten lakkaa on. Ohuesti, mtta on. Mulla on tuommnen kaula pikku Martissa enkä ole osannut mitenkään huolehtia. Ja tuo laminaatti tekee siitä kestävän, varmaan toimii vaikka melana, kun on muovi koppa...

Okei :) Hyvä niin, mukava värkki tuo onkin sähkisten ohessa vaihteluksi.
discominister
28.07.2015 09:59:41
Tässä nyt olen reilun puoli vuotta ollut Martin D-16GT kitaran omistaja ja soittaja. Varsin hyvä soitin täytyy sanoa ja ostaessani sen 800€ hintaan lähes uudenveroisena tein mielestäni erinomaiset kaupat. Nyt tosin olen alkanut kaipaamaan vaihtelua soundiin, sillä tuossa kitarassa on erittäin paljon alapäätä. Sinänsä se on hyvä juttu kun yksin soittelee fingerstyle juttuja soolona, sillä äänikuva on täyteläinen. Vähän nyt kuitenkin kaipaisi sellaista spankyä soundiin ja haaveissa olisi Gibson.

Se pitää vielä sanoa, että käyttäessä Martinin omia SP kieliä menee tuo D-16GT:n sointi ihan liian plörinäksi bassopuolella. Onneksi rakastan Elixirin kieliä muutenkin ja tässä tapauksessa ne vähän hillitsevät ja tekevät soundista tiukemman.
kenssi
07.08.2015 15:31:14
Osaisko joku suositella hyviä martinin kieliä? Tällä hetkellä itellä käytössä nuo sp-lifespanit mutta kaipais ehkä hieman kirkkaampaa soundia. Kans kiinnostais nuo retrot, millasia ne on ja miten eroaa esim tuosta sp:stä?
JPHappo
07.08.2015 22:25:06

Retrot ei lisää ainakaan kirkkautta. Ne soi kuin jo jonkun aikaa soitetut kielet. Ovat myös mielestäni vähän sävyttömät tai yksi sävyiset. Sormisoittoon kokeilisin FX-sarjaa ja 80/20 bronze, niin on kirkkautta uutena. Plektra-juttuun tuo SP kait toimii, mut kokeile bronzea phosphore bronzen sijaan.
Generalissimo
08.08.2015 00:02:07
discominister: Tässä nyt olen reilun puoli vuotta ollut Martin D-16GT kitaran omistaja ja soittaja. Varsin hyvä soitin täytyy sanoa ja ostaessani sen 800€ hintaan lähes uudenveroisena tein mielestäni erinomaiset kaupat. Nyt tosin olen alkanut kaipaamaan vaihtelua soundiin, sillä tuossa kitarassa on erittäin paljon alapäätä. Sinänsä se on hyvä juttu kun yksin soittelee fingerstyle juttuja soolona, sillä äänikuva on täyteläinen. Vähän nyt kuitenkin kaipaisi sellaista spankyä soundiin ja haaveissa olisi Gibson.

Se pitää vielä sanoa, että käyttäessä Martinin omia SP kieliä menee tuo D-16GT:n sointi ihan liian plörinäksi bassopuolella. Onneksi rakastan Elixirin kieliä muutenkin ja tässä tapauksessa ne vähän hillitsevät ja tekevät soundista tiukemman.

Minulla on sama malli (ollut hieman pidempään) ja jos kitarasi sait uudenveroisessa kunnossa niin ihan hyvät kaupat tuli. Soundista en oikein osaa sanoa siinä mielessä muuta kuin, että kyllä se aika hyvin pesee ne 300-500€ akkarit joilla ennen Martinia tullut soiteltua, eikä mikään häiritte. =)

Martineissa on kyllä ihan tosi jees kaulaprofiilit, semmoinen kapea U tjsp, aika modernin tuntuinen ja lähes järjestään muissa akkareissa se on paljon muhkumpi ja Cmäisempi. Jotain kertoo myös se, että kaularautaan ei ole pariin vuoteen tarvinut koskea, kaula pysynyt suorana ja intonaatio pysynyt tikissä, mitään särinöitä ei ole tullut.

Ensimmäisenä talvena käytin kostutusmatoa, toisena ei enää jaksanut eikä mikään ole haljennut.
mhs
08.08.2015 11:53:16
kenssi: Osaisko joku suositella hyviä martinin kieliä? Tällä hetkellä itellä käytössä nuo sp-lifespanit mutta kaipais ehkä hieman kirkkaampaa soundia. Kans kiinnostais nuo retrot, millasia ne on ja miten eroaa esim tuosta sp:stä?

Siis kieliä Martiniin vain Martin-merkkisiä kieliä...? Kokeile John Pearsen kieliä tai DR Sunbeamia. Newtoneissa taas on mukavan tasapainoinen sointi, vähän ehkä tumpumpi kuin Pearsessa muttei yhtä tumppu kuin Martin SP:ssä. Kandee myös kokeilla vähän ohuemmilla bassoilla olevia settejä --- 12-52 tai 11-50.
Tony-
10.01.2016 16:32:07

Hommasin käytettynä HD-28:n vuodelta 2012 ja on kyllä ihan mielettömän hyvä instrumentti kyseessä. Soi joka kaistalla hienosti ja soitettavuus on huippuluokkaa. Sopivampi omiin isoihin kouriin kuin 000-16GT:n, joka mulla myös on. Sen voisin kyllä myydä alta pois, jos joku olisi kiinnostunut.
www.metropolisband.fi
Max
11.01.2016 15:05:49 (muokattu 11.01.2016 15:06:57)

*tyhjä*
"PRS without birds is like woman without tits..."
Demo Harrison
05.03.2016 12:46:11
On näemmä Levytukkukin ruvennut myymään Martineita, mitä tuolla sosiaalisen median puolella havaitsin.
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)