Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä midirumpujen editointiohjelma?
1
Riverside
23.07.2015 10:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen työstänyt omaa EzDrummer 2 pohjaista midirumputiedostoa Garagebandissa (10.0.3). Sen lisäksi, että Garagebandissa näyttää olevan ikäviä editointiin liittyviä bugeja, lopputulos kuulostaa ikävän konemaiselta.
 
Millaisia eroja kehittyneemmissä DAW ohjelmissa on midirumpujen ohjelmoinnin suhteen? Olen harkinnut esimerkiksi Applen Logic Pro X ohjelman hankkimista, koska siinä on tietääkseni mm. "humanize" toiminta, jolla pystynee satunnaistamaan iskujen time:a, muokkaamaan iskuvoimakkuutta ja yksittäisen iskun soinnin pituutta (jne?). Mutta monissa muissakin DAW ohjelmissa näyttää olevan vastaavia toimintoja. Ehkä on olemassa myös suppeampia ja hyviä, pelkästään midirumpujen editointiin tarkoitettuja, ohjelmia?
 
Entä kuinka aidoin kuuloista rumpujen soittoa editointiohjelmilla saa luotua kompeista, joihin EzDrummerin kaltaiset valmiit kompit eivät sellaisenaan sovi? Tavoite vaatinee monipuolisen midirumpujen editointiohjelman lisäksi hyvää rumpujen soittotaitoa?
 
Kalmo
23.07.2015 15:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat "midirumputiedostolla", jota olet väsäämässä. Oletko siis tekemässä rumpuosuutta biisiin? Entä mitä ajat "editointiohjelmalla" takaa. En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän erillistä "midieditointiohjelmaa" rumpu-VSTi:n kanssa.
 
EZD2:n samplet on äänitetty Mark Knopflerin studiossa, joten ne ovat ihan oikeiden rumpujen laadukkaasti äänitettyjä ääniä. Helpoin tapa väsätä omia rumpukomppeja rumpu-VSTi:llä on soittaa rytmit joko midikiipparilla tai kontrollerilla, ja editoida yksityiskohdat mieleisekseen. Ohjelmien mukana tulevat MIDI-loopit ovat oikeiden rumpaleiden soittamia, ja niitä vähän modifioimalla pääsee usein ammattimaisimmalta kuulostavaan tulokseen, jos itse ei ole rumpali.
 
En ole Garagebandiä käyttänyt, mutta tietääkseni kaikissa MIDIä tukevissa DAW-ohjelmissa (Cubase, SONAR, Pro Tools, Studio One etc ja luulisin, Garagebandissäkin) on piano-roll-tyyppinen näkymä, jossa voi yksityiskohtaisesti säätää jokaisen nuotin ominaisuuksia.
 
Vai oletko tekemässä itse äänittämistäsi tai re-samplatyistä äänistä omia rumpusettejä?
 
Useimmissa softissa on jotain "humanize" juttuja, mutta yleensä ne ovat huonoja.
Ei se ohjelma ymmärrä pätkääkään, minkälaista svengiä olet hakemassa, vaan ainoastaan sotkee ajoituksen. Iskujen voimakkuutta (velocity) vaihtelemalla saa luonnollisemman kuuloista jälkeä. Uskoisin EZD":ssakin olevan joka äänelle velocity-kerroksia kylliksi asiallisen tuloksen saamiseksi.
 
Millä hyvänsä nykyaikaisella rumpu-VSTi:llä saa aikaan julkaisukelpoista jälkeä, josta kuulija ei juuri pysty sanomaan, onko kyseessä oikea rumpali, vai ei.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Riverside
23.07.2015 17:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä. Olen tekemässä rumpuosuutta omaan biisiin.
 
Garageband:issakin on Piano Roll näkymä, jossa voi yksittäisiä rummun iskuja muokata. Olen siis toiminut niin, että ensin EzDrummer 2:ssa olen valinnut sopivat soundit ja muokannut (Edit play style) valmista komppia niin paljon tarpeeni mukaiseksi kuin mahdollista. Sitten olen siirtänyt muokatun rumpukompin (jota ilmeisesti virheellisesti kutsuin "midirumputiedostoksi") drag and drop toiminnolla Garagebandin rumpuraidalle. Tämän jälkeen olen Garagebandin Piano Roll näkymässä muokannut tarvittaessa tahti-kohtaisesti copy-paste toiminnolla rumpuiskuja (esim. bassorumpu) haluamaani paikkaan.
 
Olenkin jo huomannut velocityn (iskuvoiman) vaikuttavan merkittävästi rumpukomppiin. Kai ajoituksellakin (+ soinnin kestolla ja onko parametreja lisääkin?) on jokin merkitys? Tällä hetkellä työn alla olevan rumpuraitani iskut ovat tarkalleen oikeissa kohdissa. Kun vertaan omia iskujani sisältäviä tahteja EzDrummer 2:lla tuotettuihin, näen, että EzDrummer 2 iskuissa on pienen pientä luonnollista ajoitusvirhettä siellä täällä. En vain ole onnistunut itse niin pieniä (1/16 osaa pienempiä) ajoituseroja Garagebandissa copy-paste toiminnoilla tuottamaan... Garageband ei taida tätä tukea. Siksi arvelin, että yksittäisten iskujen ajoitusta (jopa randomize toiminnolla) hieman muuttamalla soittoon tulee lisää luonnollisuutta.
 
Jos rumpukomppeja luodaan soittamalla niitä esim. keyboardin avulla, toimitaanko silloin niin, että rumpujen eri osia (esim. haitsu, virveli ja bassorumpu) soitetaan/äänitetään useammille rumpuraidoille DAW:issa, sitten raidat yhdistetään yhdeksi rumpuraidaksi ja jatketaan tarvittaessa muokkausta esim. velocity:n osalta?
 
Eos
23.07.2015 18:00:23 (muokattu 23.07.2015 18:50:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy alkuun kompata Kalmoa tuosta humanize-toiminnosta. En ainakaan itse menisi suosittelemaan Logicin hankkimista sen tähden.
 
Piano Rollista (siis niiden midi-sekvenssien editoinnista) voi olla montaa mieltä, vaikka se suurinpiirtein jokaisessa DAW:issa on sama. Itse olen tykästynyt Ableton Liveen, luultavasti, koska sitä olen pitkään käyttänyt ja muihin softiin on vain pintakosketus jolloin eri näppäinkomentojen ja jopa hiiren toimintojen myötä ne helposti vaikuttaa kömpelöltä tai muuten hankalalta. Toisaalta piano rollissa on verrattain vähän toimintoja, joten taitaa kysymys olla lähinnä henkilökohtaisista mieltymyksistä.
 
Iskujen voimakkuuksia ja pituutta omien kokemuksien perusteella on pystynyt muokkaamaan jokaisessa piano rollissa/midsekvensserissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compa … ison_of_MIDI_editors_and_sequencers
 
Tuossa useampi listattuna, kuitenkin käytössä tarvitsee olla vielä se virtuaali-setti, jota midikomennot ohjaavat ja pahimmassa tapauksessa sen setin kartoitus poikkeaa erillisessä ohjelmassa käyttämistäsi nuoteista sen verran, että joudut tekemään kaksinkertaisen määrän työtä. Mainitaan vielä että tuossa EZ Drummer kakkosessahan jonkin näköinen midi editori on johon voi tehdä omia komppeja vaikkapa ihan näppäimistöä hakkaamalla. Tämä video selventänee asiaa:
https://www.youtube.com/watch?v=r4Yv_ElNC5E
 
Sanoisin että \"luonnollisen\" kuuloisen rumpuraidan ohjelmointiin vaaditaan kattava kirjasto rumpusampleja ja riittävä määrä hermoja sekä vaivaa. Pelkällä humanize-toiminnolla se ei onnistu, ainakaan itse en ole sellaiseen algoritmiin törmännyt joka tekisi hyvää jälkeä.
 
Sanotaan vielä loppuun, että itse olen tehnyt rumpuraitoja, elektronista musiikkia lukuunottamatta, vain biisien demotuksiin, eikä tuota ongelmaa ole varsinaisesti ollut.
 
Lyhyestä virsi kaunis: kokeile ihmeessä vaikkapa tuota Ableton Liveä kun se makaroonien kanssa pelaa.
 
E: näemmä vastasin asioihin jotka sinulle on jo entuudestaan tuttuja. Uskoakseni voit tehdä DAW:issa yhden midiraidan johon on ohjelmoitu se haluamasi rumpuraita ja tämän jälkeen tehdä niin monta erillistä raitaa kuin koet tarpeelliseksi, kartoittaa nuo raidat haluamallasi tavalla siten että tietty nuotti midiraidalla lähettää komennon sitä vastaavalle rumpuraidalle. Tuon pitäisi käsittääkseni toimia EZ Drummerissa yhtenä raitanakin.
 
Edittiä lisää: havainnollistava kuva
http://aijaa.com/wtsfLO
Oikealla nähtävät ääniraidat toimittavat minulla Pirkka Drummerin virkaa, aktiivisena näkyvä midiraita ja piano roll lähettävät komennot tietylle raidalle annetun nuotin perusteella, nimesin nuotit midiraidalle helpottaakseni naputtelua kun ei ikinä muista oliko C#4 12 tuumainen tomari vai splash-symbaali.
 
Riverside
24.07.2015 11:42:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos taas ... Eos, rumpujen osien nimeäminen DAW:issa midi - raitaa varten on hyvä idea!
 
Jos joku sattuu vielä tätä keskustelua lukemaan, olisi kiinnostavaa kuulla vielä yksilöllisiä kokemuksia eri ohjelmista, laitteista ja niiden käyttötavoista liittyen tähän Kalmon lauseeseen:"Helpoin tapa väsätä omia rumpukomppeja rumpu-VSTi:llä on soittaa rytmit joko midikiipparilla tai kontrollerilla, ja editoida yksityiskohdat mieleisekseen." ... Siis millä tavalla noiden yksityiskohtien editointi olisi mahdollisimman sujuvaa? Ymmärrän toki, ettei "ilmaisia lounaita" ole olemassa, mutta turhaa työtä kannattaa aina välttää :)
 
Välttääkseni konemaisen rumpuraidan luomista Garagebandissa palaan seuraavaksi kokeilemaan/opettelemaan paremmin EzDrummer2 softan tarjoamia editointimahdollisuuksia, joita on kuvattu ainakin näissä linkeissä (Eos jo toiseen viittasikin). Ehkä saan näiden vinkkien avulla EzD:stä enemmän irti:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ru1nBo1CsK8
https://www.youtube.com/watch?v=r4Yv_ElNC5E
 
Ilmeisesti on siis niin, että jos käytössä on riittävän taitava rumpali ja laitteet (sähkörummut, midi-padi, ...), joiden avulla soittaja saa käyttöönsä EzD:n kaltaiset rumpusoundit, on yksilölllisten rumputahtien luominen ja äänittäminen DAW:iin helpointa ja jälki on luonnollisen kuuloista?
 
Oman haasteeni "root-cause" lienee juurikin se, että olen itse heikko rumpali, jonka vuoksi yksittäisten midi-iskujen editointi Garagebandissa on tähän saakka tuntunut helpommalta.
 
Heguli
25.07.2015 18:47:34 (muokattu 25.07.2015 18:51:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entisenä rumpalina sanoisin, että luonnollisen soiton saamiseksi kannattaa keskittyä haitsuun. Säksättävä konemaisuus tulee usein yksitoikkosesta haitsusta. Siihen iskun vaihteluja, dynamiikkaeroja ja erilaisia painotuksia sinne tänne. Fillit ovat myös tärkeitä. Ohjelmissahan on versioista riippuen fillejä laidasta laitaan. Usein niitä saa muokkaamalla vielä paremmiksi. Virveliin haamuiskuja sinne tänne ja basari jämäkästi nuotilleen. Harvoin jaksan yksittäisten virveliniskujen voimakkuuksia muutellla (2/4). Jos esim. kertsi tulee lujempaa, niin sitten nostetaan koko settiä lujemmalle siihen jne. Ihan kuin oikea soittaja tekisi. Itse käytän Addictive Drums 2:sta, jossa editointimahdollisuudet ovat erittäin kattavat. Piano-roll on ihan riittävä työkalu myös. Hyvin tehtynä maallikko ei voi mitenkään tietää, että onko kysymys oikeista rummuista vai ei. Voi tehdä tiukkaa asiantuntijallekin.
 
RedRain
27.07.2015 11:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Garagebandista en osaa sanoa mitään mutta tuossa EzDrummerissahan on myös oma sisäänrakennettu humanize-toiminto. Se ei vaikuta velocityyn tai tarkkuuteen mutta vaihtelee käytettävää samplea, joka poistaa pahimmat konekivääriefektit.
 
.: http://www.2ndsuicide.com/ :.
Kalmo
27.07.2015 11:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RedRain: Garagebandista en osaa sanoa mitään mutta tuossa EzDrummerissahan on myös oma sisäänrakennettu humanize-toiminto. Se ei vaikuta velocityyn tai tarkkuuteen mutta vaihtelee käytettävää samplea, joka poistaa pahimmat konekivääriefektit.
 
Tuo ominaisuus taitaa olla nimeltään "Round robin" ellen väärin erehdy. Se on erinomainen keksintö.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Riverside
27.07.2015 18:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harjoittelin nyt EzDrummer 2 softan käyttöä pyrkien aluksi luomaan biisini A-osan haitsukuvion, jossa neljän peräkkäisen tahdin aikana kuvio vaihtuu 3 kertaa (1. tahti = 2. tahti). Jee ... homma onnistui, vaikka piti sitäkin vähän aikaa harjoitella :)
 
Kiinnostava havainto oli se, että kun kopioin neljän peräkkäisen tahdin kokonaisuuden EzDrummerissa ja vertasin täsmälleen samaa tahtia/haitsukuviota originaalissa ja kopiossa kuulin (mielestäni) soitossa pienen pientä luonnollista eroa... hienoa! Ero johtuu varmastikin tuosta mainitsemastanne sisäänrakennetusta algoritmista (humanize, round robin tms.). Custom rumpukompit kannattaa siis pyrkiä rakentamaan mahdollisimman pitkälle rumpusoftan sisällä tavoiteltaessa luonnollisen kuuloista soittoa pelkästään jo siksi, että DAW:in Piano Roll näkymässä kopiointi tuottaa täsmälleen alkuperäisen kaltaisen tahdin/soinnin.
 
Kiinnostaisi vielä kuulla erittelyä siitä millaisilla laiteilla/softilla olette onnistuneet nopeimmin custom rumpukomppeja (= juuri haluamannelaisia rytmejä/tahti) luomaan. Esim. Soitatteko kompit, hiirellä, sähkörummuilla, padilla tai ehkä jollakin muulla vaihtoehdolla? Mikä rumpusofta (EzDrummer, Addictive Drums, ...) tukee custom komppien editointia parhaiten? Vai ovatko erot nimellisiä ja olennaista on opetella käyttämään omia softia?
 
Entä kauanko teillä kokeneemmilla karkeasti menee rumpukompin tekemiseen 3-4 minuutin demoon, jossa on ainakin "jonkin verran" vaihtelua?
 
Itse olen nyt (vähän aikaa) harjoitellut custom komppien luontia EzDrummer 2 softalla (+ muutama rumpugroove-laajennos) "soittaen" rumpuja Maciin kytketyn Akai LPD8 padin avulla.
 
Heguli
28.07.2015 11:57:14 (muokattu 28.07.2015 12:18:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen AD kakkosella. Ensin demokitara klikin kanssa narulle. Sitten otan AD:sta jonkun valmiin biitin, jossa haitsu kuulostaa hyvältä ja oikealta. Basari ja snare saa olla mitä tahansa. Sitten deletoin basarin ja snaren pois piano-rollissa, ja teen hiirellä uudet basarin ja snaren iskut sen mukaan mitä biisi vaatii. Kertsi samoin esim. riden kanssa. Sitten muokkausta (myös haitsuun), eli ainakin kahdeksaan eri tahtiin pikku jippoja sinne tänne elävyyttä tuomaan. Sitten kopioidaan sinne tänne mitä vaaditaan ja fillit tarpeen mukaan. Liimaan yleensä midiraidan yhdeksi pötköksi ja biisin valmistuttua lisään vielä jippoja, kun miksailen biisiä kuntoon. Piano-rollissa kannattaa esim maalata koko haitsu ja liikuttaa riviä nuolinäppäimellä ylös alas, jos hakee jotain close- tai openhihatin väliltä. Tai mitä vaihtoehtoja ohjelma nyt antaakaan. Tuntia enempää ei voi mennä...
 
Mielestäni on aika turhaa käyttää aikaa jokaisen snareiskun säätämiseen. Sinne ne hukkuu kuitenkin biisin alle kompressoituna. Soundi ja miksaus on tärkeämpi vs. yksittäiset iskut, eli mitä aidomman kuuloinen setti, niin sitä onnistuneempi lopputulos.
Niin ja piano-rollissa pitää olla gm-map näkymä, että setti näkyy oikein.
 
Soolokitaristi
13.08.2015 22:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painin samankaltaisen ongelman kanssa. Eli tarkoituksena olisi saada aikaan nopeasti rumpupohjia biisintekohomman pohjalle. Olen nyt jonkin aikaa tutkinut eri ohjelmia ja tässä havaintojani näistä testaamistani/hankkimistani ohjelmista. Olen käyttänyt piano rollia hyvin paljon kiippariosuuksien ja orkesterien tekemiseen mutta rummut tekisin mieluiten step sequenserillä ja pattern pohjaisesti. Käytössä minulla on EzDrummer 2 ja Addictive Drums
 
Cakewalk Sonar:
Valintani "täydeksi" DAW-softaksi.
 
+ Halvempi kuin kilpailijansa (etenkin vanhempaa X3 versiota saa halvalla ja se on midin kannalta käytännössä sama kuin uudempi versio)
- Erittäin huono step sequencer
- Ei pattern tyylistä rakentelua
 
Fl Studio Fruity Loops
Tätä tuli joskus kauan sitten käytettyä. Nyt hommasin uuden koska pidän pattern-tyylisestä rumpujen rakentelusta. Ok en ole vielä kerennyt loppuun saakka testata.
 
+ Edullinen joskin halvin versio ei tue audiota. Mutta midi-editoriahan tässä etsittiin ja itse käytän tätä joka tapauksessa vst-synana Sonarissa eli audion duunin sonarilla.
+Toimii Vst-synana (plugarina) muiden DAWien sisällä. Tämä mukavaa koska mielestäni helpompi metodi kuin ReWiren käyttäminen tai se että tekee rummut eri ohjelmalla kuin muun äänityksen.
+ Pattern tyyppinen rakentelu
- Uusimmassa versiossa Step Sequencer rampautettu ja siirrytty piano rolliin
 
Tracktion T6
+ Edullinen
+ Toistaiseksi paras step sequencer
+/- Vähän paketoituja plugineja mukana
- 64 bittinen versio ei hyväksy 32-bittisiä plugareja. Tämä syö etenkin ilmaisten plugarien valikoimaa
 
Mitä tuohon "humanize" juttuun tulee niin yleensähän näissä on kaksi tapaa. Eli useimmista ohjelmista löytyy swing-toiminto joka siirtää tiettyjä tahdin iskuja hivenen haluttuun suuntaan. Monissa ohjelmissa (noista miun omista Sonarissa) on mahdollista tehdä tuo "swingi" myös itse soitetusta pätkästä. Tuota samaa swingiä voi sitten käyttä esim. haitsussa ja bassossa (jos basso midillä soitettu) niin teoriassa saa saman grooven koko biisiin. Tracktionissa tuo swingi on kätevästi liitetty step sequenceriin ja on helppo laittaa juuri esim. vain haitsuun ja omien swingien tekeminen on helppoa.
 
Toinen vaihtoehto on "humanize" tai sanotaan nyt rehellisesti että randomize koska satunnaisuudestahan on kyse. Rummuissa satunnaistan yleensä velocityä ja mahdollisesti taimia mutta yleensä velocity riittää ja taimia ei kannata satunnaistuttaa kuin hyvin vähän. Niistä ohjelmista mitä olen käyttänyt niin Cubasessa on juuri velocityn ja taimin satunnaistus sisäänrakennettuna jokaiseen midikanavaan. Sonarissa se on ohjelman mukana tulevissa midi plugineissa mutta erittäin kökösti toteutettuna. Itse hankin sonariin erikseen midi pluginin tuota satunnaistuttamista varten (http://www.midi-plugins.de/). Itse pidän siitä että tuo humanize toiminto ei tee mitään "mystistä" vaan arpoo niitä numeroita ihan siihen laitettujen arvojen mukaisesti eli velocity arvoa muutetaan juuri niin monen numeron verran kuin halutaan eikä millään mystisellä arvolla ja taimia juuri niin monta tiksua siihen suuntaan kun haluua sen mukaan mitä siihen ohjelmaan laittaa.
 
Hekazx__
16.09.2015 10:13:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pointsit Cubaselle täältä. Jos täysi mittaista DAWia on ostamassa niin Cubasea kannattaa tosissaan harkita.
 
Mitä tuohon humanize toimintoon tulee, niin cubasen randomize antaa todella hyvät lähtökohdat rumpuraitoihin (ja muihinkin). Randomize yhdistettynä logical editoriin ja olet jo 80% maalissa.
 
Äänitystoiminnot toimii kuten muissakin softissa ja itselläni Cubase on hyvin vakaa. Käsittääkseni Cubase on yksi markkinoiden tehokkaimmista työkaluista MIDI työskentelyyn. Tai ainakin aikoinaan oli, en tiedä onko tullut uusia kilpailijoita tähän kastiin.
 
Ainoa miinus mitä logiciin voi verrata on kalliimpi hinta, ellei saa EDU alennuksia käyttöönsä. Kuitenkin loppupeleissä kaikilla ammattikäyttöön tarkoitetuilla DAWeilla saa tehtyä ainakin lähes kaikki samat asiat eli jokainen päättäköön mistä diggailee :). Jos on mahdollisuutta päästä useita ohjelmistoja kokeilemaan tai lataamaan demoja, se kannattaa tehdä.
 
'The will to win, the desire to succeed, the urge to reach your full potential... these are the keys that will unlock the door to personal excellence.' -Confucius
Spedemix
22.09.2015 20:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logic X:n Drum Kit Designerillä pystyy tekemään aivan älyttömän hyvän kuuloisia rumpuja jahka sitä vaivautuu opettelemaan käyttämään.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
jPekka
22.09.2015 20:18:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekazx__:
Mitä tuohon humanize toimintoon tulee, niin cubasen randomize antaa todella hyvät lähtökohdat rumpuraitoihin (ja muihinkin). Randomize yhdistettynä logical editoriin ja olet jo 80% maalissa.

 
Tässä vaiheessa kuuluu tietysti asiaan muistuttaa, ettei oikea (osaava) rumpali soita iskuja taimin tai voimakkuuden suhteen satunnaisesti heitellen kuten nämä humanize- tai randomize-toiminnot kuvittelevat. Paljon oikeamman kuuloista komppia saa, jos sekvensseriohjelmassa on groove-kvantisointitoiminto, jolla iskujen ajoitusta ja voimakkuutta sovitetaan lähemmäksi jotakin ennalta tallennettua, mahdollisesti jopa oikean muusikon soittamaa komppia..
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
piivei
24.09.2015 08:06:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Logic X:n Drum Kit Designerillä pystyy tekemään aivan älyttömän hyvän kuuloisia rumpuja jahka sitä vaivautuu opettelemaan käyttämään.
 
Täysin samaa mieltä, olen vaikuttunut miten hyvää jälkeä sillä saa.
 
piivei
24.09.2015 08:18:28 (muokattu 24.09.2015 08:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Tässä vaiheessa kuuluu tietysti asiaan muistuttaa, ettei oikea (osaava) rumpali soita iskuja taimin tai voimakkuuden suhteen satunnaisesti heitellen kuten nämä humanize- tai randomize-toiminnot kuvittelevat. Paljon oikeamman kuuloista komppia saa, jos sekvensseriohjelmassa on groove-kvantisointitoiminto, jolla iskujen ajoitusta ja voimakkuutta sovitetaan lähemmäksi jotakin ennalta tallennettua, mahdollisesti jopa oikean muusikon soittamaa komppia..
 
Logic Pro X:ssä on tähänkin hyvät työkalut. Esim. komppikitaran voi soittaa klikkiä vasten ekana ja sitten joko antaa koneen tehdä itse rumpuraita (eri säkeistöihin eri asetuksilla) Drummer-toiminnon avulla tai sitten lätkytellä vaikka kiipparilla ne ja antaa Flex Time toiminnon sovittaa grooven esim. bassoraidan mukaan. Nämä toimivat Logicissa ihan älyttömän hyvin ja tuntuu että koko ajan kehitystä tapahtuu omassa tekemisessä ja tekniikka on hyvin tukemassa juuri sitä luovaa kehitystä. En tosin epäile etteikö muissakin DAWeissa vastaavanlaisia toimintoja olisi mutta olen suhteellisen vaikuttunut siitä miten hyvin ne on saatu Logicissa toimimaan.
 
Hintaansa nähden aivan loistava musiikintekopaketti varsinkin paljon MIDIN kanssa puuhaaville!
 
Krice
24.09.2015 13:34:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen haaveillut sellaisesta ohjelmasta, jossa olisi rumpukone/sekvensseri-tyyppinen näkymä, mutta voisi nähdä enemmän osia/instrumentteja kuin yhden kerralla ja editoida niitä samaan aikaan. Sitä voisi sitten vaikka ohjata midinä erillisellä sekvensserillä.
 
-septimisti-
28.09.2015 03:05:45 (muokattu 28.09.2015 03:09:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista humanisoinneista ja swingeistä sen verran, että olen todennut itse touhun semmoiseksi vuoreksi, ettei sitä edes kannata lähteä ylittämään. Ja jos hakee jotain tiettyä fiilistä, niin helvetin paha sitä on hiirellä klikkailla sisään. Inhimillinen keino on etsiä käsiin miditiedosto tai kvantisointitemplatti, jossa sopiva tatsi ja aikakäsitys on, ja sitten muokata siitä / sitä sapluunana käyttäen niitä omia tykityksiä sitten.
 
FL studion(kaan) pianoroll ei ole ihan täydellinen, mutta ylivoimaisesti vähiten ihmisvihamielinen näistä. Varsinkin rumpujuttuihin, kun cc dataa ei tarvitse editoida. Painotus sanalla ylivoimainen. Suosittelen siis sitä, jos softa on hakusessa.
 
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Heguli
28.09.2015 11:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja oikeassa äänitytilanteessa miksaaja/tuottaja haroo hiuksiaan, kun oikea rumpali ei pysty soittamaan millintarkasti klikin kanssa... ;)
 
Aidon kuuloinen setti, soundit biisin luonteeseen sopivat, haitsun elävöittäminen ja snareen pieniä haamuja. Siinäpä se.
 
Ruutukunkku
29.09.2015 10:23:49 (muokattu 29.09.2015 10:25:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, en jaksanut ihan koko ketjua lukea, eli voi tulla toistoa. Mutta siis itse teen niin, että siirtelen EZdrummer2:sta niitä valmiita looppeja omaan pro-tools projektiin. Ainut mitä muokkaan itse EZdr sovelluksessa on se yksittäisen rumpujen säätö, jolla säädetään sitä, miten taajaan jotain tiettyä rumpua/symbaalia ahdetaan mukaan komppiin.
 
Kun tekee sen siirron pro-toolsin gridiin, niin huomaa, että jokainen isku ei olekaan ihan gridissä, vaan niissä on ihan oikean rumpalin soittama svengi ja taimi niissä loopeissa. Sitten editoi protarin puolella ne kompit ja fillit biisin sopivaksi. Tässä pitää toki pyrkiä pitämään ne iskut originaalissa taimissa, jottei se swengi katoa.
 
Minusta näin saa aikaan tosi luonnollisen kuuloista midirumpua.
 
You are number six
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «