Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5120 121 122 123 124215 216 217 218 219
Gabe
20.07.2015 15:40:02 (muokattu 20.07.2015 15:40:28)
Juzpe: En. Soittotaidon merkitystä vaan vähätellään soundin osana. En mäkään mikään maailmanluokan virtuoosi ole. Käytän monia muitakin koneita, mutta keikka- ja yleiskoneena Bluetonea. Lisäksi en jaksa käyttää soundirunkkaukseen hirveästi aikaa vaan mulle kelpaa hyvin se, että soundi on käyttökelpioinen kontekstissa. Aika vähän on bändikavereilta tullut palautetta siitä, että ois paska soundi kamoista johtuen. Sen sijaan siitä on, että voisinko soittaa kunnolla/ paremmin.

Onhan se soittotaito oleellisin tekijä hyvässä soundissa, tottakai. Mutta jos oma kokemus on että vahvistin ei vain miellytä niin mitä siinä sitten auttaa vaikka miten hyvä olisi? Stalker ja Dusty Road ovat olleet ainoat koneetkoskaan mulla kun muut ovat pyytäneet että voitaisiinko vaihtaa. Ja tosiaan kun Pro Juniorin otti alle niin homma toimi ja kaikki tykkäsi.

Vai meinaatko että jos Bluetone ei nappaa niin vika on soittajassa? Aiemmin kritisoitiin että annetaan palautetta kokeilematta, jos taas antaa palautetta kokeilun jälkeen eikä tykkää niin onkin vaan paska soittaja. :D

Kyllä mä oon aika lailla yksinkertaisiin perussoundeihin taipuvainen, mulla ei ole mitään kultaisen ihkua soundikorvaa, mutta asennevammaisena olen aina ollut sillä linjalla, että vedän sellaisella soundilla ja sellaisia juttuja mistä itse pidän. Jos joku muukin niistä diggaa niin onhan se plussaa, muttei suinkaan välttämätöntä.

Täsmälleen samaa mieltä! Siksi jätän tämän merkin niille joilla on enemmän aikaa ja energiaa säätää/modailla.. Ja ehkä myös sitä visiotakin.
TTV
20.07.2015 15:48:48 (muokattu 20.07.2015 16:00:28)
steelduck: ...Harmittavaa, että Gabe ei soundiaan löytänyt ja nyt on paha mieli. Se on vissiin jo kaikille tullut varsin selväksi...

Samaa mieltä. Laitehankinnoissa sattuu epäonnistumisia, mutta niistähän pääsee yli vaihtamalla mieleiseensä. Ei se tee toisten Bluetoneista tai muista kamoista yhtään sen huonompia tai parempia... Toivottavasti muut ketjua seuraavat eivät tee hankitapäätöksiä meidän kehumisten tai purnaamisten perusteella, vaan hyödyntävät testaamista, jota Bluetone ja me muutamat jäsenet reiluuden merkeissä tuemme laitteillamme (vieläpä vapaaehtoiseesti, koska kitarakamoista on aina todella kiva keskustella).
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Gabe
20.07.2015 16:13:52 (muokattu 20.07.2015 16:15:05)
TTV: Samaa mieltä. Laitehankinnoissa sattuu epäonnistumisia, mutta niistähän pääsee yli vaihtamalla mieleiseensä. Ei se tee toisten Bluetoneista tai muista kamoista yhtään sen huonompia tai parempia...

Juurikin näin. :) Kenenkään on turha ottaa kierroksia siitä ettei mulla homma toiminut näiden kanssa. Eipä tässä kovinkaan paha mieli jäänyt ainakaan itselleni, rahaa meni vähän hukkaan mikä tietysti vähän ärsyttää..mutta sellaista se joskus on. Kyse on kuitenkin vain vahvistimista ja subjektiivisista kokemuksista. Jos jollekin pajan tuotteet nappaa niin helvetin hienoa! Kiva että kotimaiselle on kysyntää. Jos jotakin kiinnostaa pajan tuotteet niin kehotan ehdottomasti tutustumaan niihin. Kuten sanoin niin vaikka ulkoasua onkin moitittu niin sisältä ne on ainakin erittäin hyvin ja fiksusti kasattu. Mutta muutkin vaihtoehdot kannattaa kuitenkin pitää mielessä...

Toivottavasti muut ketjua seuraavat eivät tee hankitapäätöksiä meidän kehumisten tai kaukkumisten perusteella, vaan hyödyntävät testaamista, jota Bluetone ja me muutamat jäsenet reiluuden merkeissä tuemme laitteillamme (vieläpä vapaaehtoiseesti, koska kitarakamoista on aina todella kiva keskustella).

Aiemmin kun nuristiin siitä että tänne ei kukaan uskalla laittaa mitään negatiivista palautetta kun saa Bluetone-jengin kimppuunsa, no minäpä uskalsin. Eikös se tee ketjusta hyödyllisemmän kun kaikenlaisia kokemuksia jaetaan? Laittoihan AngieRainbowkin taannoin vähän vastaavan pätkän, kyllähän se herätti ajatuksia. Minusta tämäkin puoli on erittäin tervetullutta kaiken hehkutuksen sekaan. Ei välttämättä ole sille valmistajallekaan kovin hyödyllistä pidemmän päälle jos vain pieni joukko kehuu ja hyökkää kyseenalaistajia vastaan armotta. Se pieni joukko kykenee kuitenkin tilaamaan vain tietyn määrän niitä vahvistimia. ;)
Laulava Kylätohtori
20.07.2015 16:23:27
Minusta Bluetone on parasta juuri siksi, että se ei vaadi mitään hifistelyä, säätöä, runkkausta tai muuta, vaan soundi toimii aina - ainoastaan volumea ja trebleä tilanteen ja paikan mukaan ja muuten ei namikoihin pahemmin tarvitse koskea. Samoin putkilla saa pieniä nyansseja, mutta eipä sillä juuri väliä ole, mitkä putket niissä on, hyvä soundi löytyy kyllä putkilla kuin putkilla.

Samoin Bluetonet ovat ekat vahvarit itsellä, joilla homma toimii niin kotona, treeneissä kuin keikalla. Joka tilanteessa löytyy soundit helposti, eikä kompromisseja tarvitse tehdä. Minusta BT:t ovat siitä juuri poikkeuksellisia, että toimivat niin treenisvolalla kuin kotonakin. Ja kauheasti on kehuja saanut soundi osakseen.

Mulla on sellainen fiilis, että tässä on käynyt vähän kuin itsellä 5E3:n ja Bassmanin kanssa. Kovasti olisin halunnut tykätä, mutta lopulta se oli vaan myönnettävä, että se ei ole meikäläisen juttu, olipa kenen tahansa tekemä peli kyseessä. Jos se ei vaan toimi omassa jutussa, niin se ei toimi, eikä sille mitään voi. Sitten pitää vaan kokeilla jotain muuta.

Toisaalta näin faniboyn silmin katsottuna, minusta Bluetoneja on torilla yllättävän vähän, koska niitä on vuosien varrella tehty kuitenkin yli 200 kappaletta. Ja onhan custom vahvistimen tilaaja aina aika paljon tarkempi soundista kuin joku, joka vaan ostaa jonkin vahvarin kaupasta, joten sinänsä ihan ymmärrettävää, että ollaan kriittisempiä sen lopputuloksen suhteen. Itsellä ei ole soundimuutoksia tehty, vain siirretty boost jalkakytkimelle. Ja parastahan tässä on, että niitä muutoksia pystyy tekemään helposti, ettei tarvitse pienten asioiden takia koko vehjettä vaihtoon pistää.

Niin kuin joskus jo kirjoitin, niin ei Bluetone mikään universaali Graalin malja ole kaikille soittajille, vaan ihan samanlainen merkki kuin kaikki muutkin - jotkut tykkää, jotkut eivät. Gabe testasi, eikä tykännyt, mikä on sinänsä valitettavaa, mutta jos nyt oma soundi löytyisi Swarteista, niin hyvä niin. Pääasia, että jokainen löytää sen oman juttunsa ja on soundiinsa tyytyväinen.
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
TTV
20.07.2015 16:23:56
Gabe:
Aiemmin kun nuristiin siitä että tänne ei kukaan uskalla laittaa mitään negatiivista palautetta kun saa Bluetone-jengin kimppuunsa, no minäpä uskalsin. Eikös se tee ketjusta hyödyllisemmän kun kaikenlaisia kokemuksia jaetaan? Laittoihan AngieRainbowkin taannoin vähän vastaavan pätkän, kyllähän se herätti ajatuksia. Minusta tämäkin puoli on erittäin tervetullutta kaiken hehkutuksen sekaan. Ei välttämättä ole sille valmistajallekaan kovin hyödyllistä pidemmän päälle jos vain pieni joukko kehuu ja hyökkää kyseenalaistajia vastaan armotta. Se pieni joukko kykenee kuitenkin tilaamaan vain tietyn määrän niitä vahvistimia. ;)

Tää on totta! On hyvä, että positiiviset ja negatiiviset kommentit päätyy julkisuuteen. Sama "ylämäki-alamäki-teema" noissa munkin jutuissani toistuu; ensin alkuinto ja sitten etsikkoajan päästä tuunausta ja sitten taas into piukeena soittelua :-) Nää on näitä...

Ite oon vilpittömän tyytyväinen siihen, että useampi M.nettiläinen on päässy testaamaan mun laitteita ja tehnyt niiden pohjalta omat johtopäätöksensä. Osa päätyi Bluetoneen ja osa ei. Pääasia, että mahdollisimman suoraviivaisesti saa hankittua sen itseään oikeasti miellyttävän laitteen.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laulava Kylätohtori
20.07.2015 16:31:03
Gabe: Juurikin näin. :) Kenenkään on turha ottaa kierroksia siitä ettei mulla homma toiminut näiden kanssa. Eipä tässä kovinkaan paha mieli jäänyt ainakaan itselleni, rahaa meni vähän hukkaan mikä tietysti vähän ärsyttää..mutta sellaista se joskus on. Kyse on kuitenkin vain vahvistimista ja subjektiivisista kokemuksista. Jos jollekin pajan tuotteet nappaa niin helvetin hienoa! Kiva että kotimaiselle on kysyntää. Jos jotakin kiinnostaa pajan tuotteet niin kehotan ehdottomasti tutustumaan niihin. Kuten sanoin niin vaikka ulkoasua onkin moitittu niin sisältä ne on ainakin erittäin hyvin ja fiksusti kasattu. Mutta muutkin vaihtoehdot kannattaa kuitenkin pitää mielessä...

Jep, asiallinen palaute on aina hyvästä. Minusta toit omista kokemuksista esiin niin hyvät kuin huonotkin puolet. Ei kai siinä mitään ongelmaa ole.

Bluetonen soundin syvin olemus ei ollut teikäläisen juttu, vaikea siitä kenenkään on suuttua. Toki se harmittaa, kun on pistänyt rahaa ja vaivaa, kuten aina, kun testailee, eikä natsaa, mutta ainahan näistä oppii jotain ja sitten onkin helpompaa ottaa seuraava askel. Itse ymmärrän kyllä siinä mielessä, että kuten jo kirjoitin, niin tuli sitä itsekin pistettyä aikaa ja rahaa näihin vanhoihin tweed Fender-johdannaisiin, ennen kuin oli pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja myöntää, että ei toimi, niin ei toimi. Ja sama juttu aina tekijästä riippumatta. Mutta ei siinä sen kummempaa kuin ettei vanhat Fenderit ole meikäläisen juttu. Samoin kuin Bluetonet eivät ole teikäläisen juttu. Tällaistahan tämä on... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
20.07.2015 16:39:23
TTV: Tää on totta! On hyvä, että positiiviset ja negatiiviset kommentit päätyy julkisuuteen. Sama "ylämäki-alamäki-teema" noissa munkin jutuissani toistuu; ensin alkuinto ja sitten etsikkoajan päästä tuunausta ja sitten taas into piukeena soittelua :-) Nää on näitä...

Ite oon vilpittömän tyytyväinen siihen, että useampi M.nettiläinen on päässy testaamaan mun laitteita ja tehnyt niiden pohjalta omat johtopäätöksensä. Osa päätyi Bluetoneen ja osa ei. Pääasia, että mahdollisimman suoraviivaisesti saa hankittua sen itseään oikeasti miellyttävän laitteen.

Laulava Kylätohtori: Jep, asiallinen palaute on aina hyvästä. Minusta toit omista kokemuksista esiin niin hyvät kuin huonotkin puolet. Ei kai siinä mitään ongelmaa ole.

Bluetonen soundin syvin olemus ei ollut teikäläisen juttu, vaikea siitä kenenkään on suuttua. Toki se harmittaa, kun on pistänyt rahaa ja vaivaa, kuten aina, kun testailee, eikä natsaa, mutta ainahan näistä oppii jotain ja sitten onkin helpompaa ottaa seuraava askel. Itse ymmärrän kyllä siinä mielessä, että kuten jo kirjoitin, niin tuli sitä itsekin pistettyä aikaa ja rahaa näihin vanhoihin tweed Fender-johdannaisiin, ennen kuin oli pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja myöntää, että ei toimi, niin ei toimi. Ja sama juttu aina tekijästä riippumatta. Mutta ei siinä sen kummempaa kuin ettei vanhat Fenderit ole meikäläisen juttu. Samoin kuin Bluetonet eivät ole teikäläisen juttu. Tällaistahan tämä on... :)

Kiitos ja naputin plussat kummallekin. :) Näinhän tämä menee eikä tässä sen kummempaa ole. Teidän tekstejä näiden parissa on muutenkin ollut kiva lukea, ja luen varmasti jatkossakin. Seuraan mielenkiinnolla kehittyykö pajan oma mallisto ja tyyli mihin suuntaan, ja saako paja ehkä jalansijaa myös ulkomailla. Jos se löisi kunnolla läpi niin varmaan noiden käytettyjenkin koneiden myynti helpottuisi. ;)

Nyt olen varmaan sanonut aiheesta kaiken sanottavani, niin hyvässä kuin pahassa. Ei kun kohti uusia kujeita. :)
harryk
20.07.2015 16:39:27

Sarko: Oli omaan makuuni liian tumma, johtuiko sitten 12" WGS Black Hawkista vai mistä. Tuntui erikoiselta että ajoin vahvistinta middlet ja treblet lähes täysillä sekä bassot nollilla Telen kanssa ja silti oli liian tumma. Ei leikannut varsinkaan rokimpaa kamaa soittaessa läpi tarpeeksi, rootsimmassa outoilussa toimi hyvin. Poistaminen liittyi enemmänkin bändihommien muuttumiseen kuin vahvistimen laatuun. Maailmanluokan reverb tässä, etenkin sillä pitkällä tankilla.

Olemme muuttaneet ao. koneen kytkentää nykyään siten, että Princentonin saundi ei ole niin tumma/bassovoittoinen varsinkaa WGS Black Hawk alnico elementillä. Tuo muutos olisi ollut helppo toteuttaa myös sinun vahvariisi jos olisimme tienneet, että saundissa on jotain ongelmia. Princeton on alunperin varustettu 10" kaiutinelementillä, mikä osaltaan leikkaa bassopäätä verrattuna 12" Black Hawk-elementtiin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Huikki
20.07.2015 17:48:35

Sarko: Oli omaan makuuni liian tumma, johtuiko sitten 12" WGS Black Hawkista vai mistä. Tuntui erikoiselta että ajoin vahvistinta middlet ja treblet lähes täysillä sekä bassot nollilla Telen kanssa ja silti oli liian tumma. Ei leikannut varsinkaan rokimpaa kamaa soittaessa läpi tarpeeksi, rootsimmassa outoilussa toimi hyvin. Poistaminen liittyi enemmänkin bändihommien muuttumiseen kuin vahvistimen laatuun. Maailmanluokan reverb tässä, etenkin sillä pitkällä tankilla.

Sarko, siinä Princeton reverbissä oli ainakin V1 putki todella huonossa kunnossa. Kuten myöskin siinä reverbissä oli jotain mätää. Käytin sitä Harryllä huollossa. Reverbin korjauksen myötä ja muutamien putkien vaihdon jälkeen soundi muuttui kirkkaaksi Princetonmaiseksi. Silloin kun se mulle tuli, ihmettelin juuri samaa, että onpa kumma kun treblet pitää vääntää täysille ja bassot nollille. Jotta luulisin että kyse ei ole siitä, ettäkö BT Priniceton reverb olisi liian tummasoundinen, vaan siitä että se kyseinen yksilö oli huoltoa vailla. Keikoilla on mulla ollut useinkin, huollon jälkeen.
varakeef
20.07.2015 18:22:40
Ei kai ole olemassa jotain Bluetone-soundia, kun pulju tekee kovin erilaisia vahvistimia? Minulla Bluetonen 5e3, joka kuulostaa ja tuntuu ihan samalta kuin 5e3:t tapaavat tehdä.

Mutta sellaiseksi sen halusinkin. Muuta spesiaalia siinä ei käsittääkseni ole, kuin ulostulo myös neljän ohmin kaiuttimelle. Ja joku osa tiukentamaan löperöä alapäätä (mikä on käsittääkseni ihan perusmodi tämäntyyppisissä vahvistimissa).

Että varmaankin sieltä saa mitä tilaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sarko
20.07.2015 18:36:56
Huikki: Sarko, siinä Princeton reverbissä oli ainakin V1 putki todella huonossa kunnossa. Kuten myöskin siinä reverbissä oli jotain mätää. Käytin sitä Harryllä huollossa. Reverbin korjauksen myötä ja muutamien putkien vaihdon jälkeen soundi muuttui kirkkaaksi Princetonmaiseksi. Silloin kun se mulle tuli, ihmettelin juuri samaa, että onpa kumma kun treblet pitää vääntää täysille ja bassot nollille. Jotta luulisin että kyse ei ole siitä, ettäkö BT Priniceton reverb olisi liian tummasoundinen, vaan siitä että se kyseinen yksilö oli huoltoa vailla. Keikoilla on mulla ollut useinkin, huollon jälkeen.

Erikoista, siihen oli just vaihdettu uudet putket. Voipi olla syy oli sittenkin viallisissa uusiotuotantoa olevissa putkissa, mikä ei sinänsä yllätä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
blues guitar
20.07.2015 20:47:18 (muokattu 20.07.2015 20:55:39)

varakeef: Ei kai ole olemassa jotain Bluetone-soundia, kun pulju tekee kovin erilaisia vahvistimia? Minulla Bluetonen 5e3, joka kuulostaa ja tuntuu ihan samalta kuin 5e3:t tapaavat tehdä.

Tämä tuli minullekin mieleen. Eihän se valmistajan merkki mitään soundia tee, vaan se millaisista komponenteista vahvistin on kasattu.

Toisin sanoen jos Bluetone tekee vahvistimen samoiilla spekseillä kuin vaikka Swart, niin kyllä sen luulisi kuulostavan myös samalta.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Juzpe
20.07.2015 22:01:12 (muokattu 20.07.2015 22:19:18)

Vai meinaatko että jos Bluetone ei nappaa niin vika on soittajassa?

Eikai toi Juccizkaan niistä ihan kauheesti oo innostunu, mutta ei se kyllä paska soittaja ole missään nimessä. Omanlaisensa sälli ja diggaa omanlaisistaan asioista toki, mutta niinkai me kaikki ainakin salaa. Juccizella on kyllä melko hyvin pokkaa diggailla ja olla diggailematta ihan julkisestikin.

Hyvähän se on, että tuot mielipiteesi esille. Kyllä maailmaan mielipiteitä ja erilaisia kitarastyrkkareita mahtuu. Oisha se vähä saatanan tylsääkin, jos kaikki vetäs samanlaisella soundilla ja samanlaisilla kamoilla, söis joka päivä makaroonilaatikkoa, koska siinä on paras maku kaikista ruuista jne...

Mun "merkkiuskollisuus" Bluetonea kohtaa perustuu kyllä huomattavasti enemmän käytännön- kuin uskonnollisiin tai mystisiin syihin. Voisinhan mä ihan hyvin soittaa keikoilla esim. Trainwreck-kloonilla, H&K Ed Tubella, Bognerin Duendella, Soldano Lucky 13:llä, Selmun T&B Mk III:lla, Buddan Superdrivellä, Marsun 6100:lla, 2550:lla, 2266:lla tai vaikka Englin Classic tubella. Ihan noin muutamia hyväksi havaitsemiani vehkeitä mainitakseni. Bluetone vaan sattuu olemaan lähempänä kuin muut mainitut pajat, niillä toimii käytännön asiat, ne osaa mummiälestä tehdä kitaravahvistimia Tamperelaisen junttirokkarin makuun ja hinnat on kohtuullisia. Toki tommoset asiat ku 10v takuu ja käytännössä havaittu toimintavarmuus on myös tärkeitä asioita.

Ja asiasta perkeleisiin, kävin nappaamassa Red Devilin kyytiin BT:ltä ja nopeat tyypit siitä siinä otin. Hyvin sillä vetää, vaikka kaappina oli 1x12 sisäänajamattomalla ET65:lla. Kuvaa ja ääntä sitte kun saan aikaiseksi.

Okei. Yks kuva. https://db.tt/ms2qjxId
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Jucciz
20.07.2015 22:01:43
blues guitar: Toisin sanoen jos Bluetone tekee vahvistimen samoiilla spekseillä kuin vaikka Swart, niin kyllä sen luulisi kuulostavan myös samalta.

Pitää toki ensin määritellä, mitä nuo "speksit" tarkoittavat. Se, että komponenteissa on samat sähköiset arvot, ei vielä takaa samaa soundia. Tämä koskee ainakin konkkia, vastuksia ja muuntajia. Minua viisaammat ovat sanoneet, että muuntajilla on iso merkitys vahvistimen soundissa. Sen takia ihan millä tahansa muuntajilla ei esimerkiksi saada tehtyä "Marshallin kuuloista Marshall-kopiota", vaikka paperilla vahvistin olisikin täsmälleen samanlainen.

Oma lukunsa on toki sitten kaiuttimet ja kaappi. Vanhat Fenderit tehtiin umpimännystä, joten vanerikaappi (lastulevystä puhumattakaan) ei varmasti kuulosta samalta. Samoin, keskeinen osa vanhaa Fender-soundia oli amerikkalaiset Jensenin kaiuttimet - ja niitä ei tehdä enää. Sama pätee klassikko-Marshallien kanssa naitettuihin Pulsonic-kartioilla varustettuihin Celestion-kaiuttimiin.

Soundi on monen pienen asian summa: kun riittävän moni pikkuasia poikkeaa alkuperäisestä, lopputulos ei ole enää sama.
Mr. Speed
20.07.2015 22:03:01
Jucciz: Pitää toki ensin määritellä, mitä nuo "speksit" tarkoittavat. Se, että komponenteissa on samat sähköiset arvot, ei vielä takaa samaa soundia. Tämä koskee ainakin konkkia, vastuksia ja muuntajia. Minua viisaammat ovat sanoneet, että muuntajilla on iso merkitys vahvistimen soundissa. Sen takia ihan millä tahansa muuntajilla ei esimerkiksi saada tehtyä "Marshallin kuuloista Marshall-kopiota", vaikka paperilla vahvistin olisikin täsmälleen samanlainen.

Oma lukunsa on toki sitten kaiuttimet ja kaappi. Vanhat Fenderit tehtiin umpimännystä, joten vanerikaappi (lastulevystä puhumattakaan) ei varmasti kuulosta samalta. Samoin, keskeinen osa vanhaa Fender-soundia oli amerikkalaiset Jensenin kaiuttimet - ja niitä ei tehdä enää. Sama pätee klassikko-Marshallien kanssa naitettuihin Pulsonic-kartioilla varustettuihin Celestion-kaiuttimiin.

Soundi on monen pienen asian summa: kun riittävän moni pikkuasia poikkeaa alkuperäisestä, lopputulos ei ole enää sama.

Soldanon SLO100 on kans sellanen ns. kuuluisa esimerkki siitä kuinka nimenomaan päätemuuntajat tekee ison osan sitä soundia ja soittotuntumaa.
Karvamammutti
20.07.2015 22:23:09
Jucciz: Pitää toki ensin määritellä, mitä nuo "speksit" tarkoittavat. Se, että komponenteissa on samat sähköiset arvot, ei vielä takaa samaa soundia. Tämä koskee ainakin konkkia, vastuksia ja muuntajia.

Totaa, jos ne sähköiset arvot on samat, se soundi on just eikä melkein sama.

Jos soundi ei oo sama samoilla komponenttien sähköisillä arvoilla, ei oo osattu kolvata.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
ReBeat
20.07.2015 23:01:47 (muokattu 20.07.2015 23:03:15)

Karvamammutti: Totaa, jos ne sähköiset arvot on samat, se soundi on just eikä melkein sama.

Riippuu varmaan miten paljon asioita sisällytetään tohon "samat sähköiset arvot". Jos jollain kvanttitietokoneella mitattaisiin että jaahas tässä meillä on kaksi komponenttia joilla on kaikki mahdolliset mitattavissa olevat sähköiset ominaisuudet täysin samat, niin kyllä ne komponentit sillon varmaan soundais myös samalta.

Mutta jos meillä on vaikka nippu vastuksia, joista ilmotetaan kattavasti tietona että "220KOhm", niin ton ominaisuuden lisäksi niissä piilee vielä varmaan silmitön määrä muita ominaisuuksia, joita pystyttäisiin mittaamaan.

Samoin jos kapasiittori on 250V ja 1 faradi, niin ne ei ole varmasti ainoat sähköiset ominaisuudet joita sillä esineellä on.

http://www.bext.com/replace.htm
Mr. Speed
20.07.2015 23:10:08
Karvamammutti: Totaa, jos ne sähköiset arvot on samat, se soundi on just eikä melkein sama.

Jos soundi ei oo sama samoilla komponenttien sähköisillä arvoilla, ei oo osattu kolvata.

Tossa on tietty kans se ongelma, että minkä Marsun soundi? Ja miltä ajalta? Vahvarin soitto tai soittamattomuus kun vaikuttaa aika paljon 50 vuoden aikana. Tää sen lisäks, että ns. kuuluisat Marsut on aika isoilla toleransseilla olevista komponenteista rakennettu, eli ihan pakasta vedettynäkin eroja oli ilmeisen paljon.
Karvamammutti
20.07.2015 23:16:56
Mr. Speed: Tossa on tietty kans se ongelma, että minkä Marsun soundi? Ja miltä ajalta? Vahvarin soitto tai soittamattomuus kun vaikuttaa aika paljon 50 vuoden aikana. Tää sen lisäks, että ns. kuuluisat Marsut on aika isoilla toleransseilla olevista komponenteista rakennettu, eli ihan pakasta vedettynäkin eroja oli ilmeisen paljon.

Tässähän puhuttiin komponenttien sähköisistä arvoista. Jos ne on samat, soundi on sama.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)