Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10266 267 268 269 270
heviäijä
08.07.2015 22:10:52
varpio: Hinta varmaan sinällään vaikuttaa vielä vähemmän kuin puu. Tonnilla saa pajua paremmat puuosat jo hienosti, ja saapa siihen hintaan jo varmasti koottua ja viimeisteltyäkin kunnolla sen.

Totta tuokin joo.
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
hallu
08.07.2015 22:18:36
heviäijä: Tulin tässä miettineeksi sitä että jos on kaksi (2) kitaraa 1000€ ja 2000€. Molemmissa olisi laadukkaat rautaosat, merkkimikit ym. hienoudet. Niin eikös silloin henkilön joka ei usko puun vaikuttavan soundiin kovin paljoa, kannattaisi hankkia se 1000€ kitara. (Tämä tietenkin edellyttää sitä, että ostaja on henkilö, joka ei usko puun olevan suurin soundin tekijä.)

EDIT: Itse kyllä huomaan eron 2500€ 1000€ kitaran soinnissa.

Täytyy muistaa että soundi lähtee sormista. Se on soittaja eikä kitara joka siinä musiikissa soi. Jokainen joutuu hankkimaan sellaisen kepakon, jonka parissa viihtyy ja johon luottaa ja jota ei syytä omasta huonosta päivästään. Kitarassa on toki kosolti muitakin ominaisuuksia joista siitä maksaa (mm. merkki, malli ja ulkonäkö). Oletko huomannut, että monilla kitaravalmistajilla ne kaikkein kalleimmat puut ovat niitä kaikkein näyttävimpiä (nämä AAA flametopit sun muut kympin kannet ovat järettömän kalliita eivätkä taatusti ole siinä soundin takia). Myös viimeistely on kallista ja erikoismaalauksista ja lakkauksista maksetaan yhtäläiseen.

Aika harva meistä myöntää ostavansa kitaran ulkonäön perusteella (eikä kaikki varmaan ostakaan) mutta varmasti vähintään yhtä harvalle ulkoiset seikat ovat täysin merkityksettömiä.... ei mulle ainakaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
varpio
08.07.2015 22:25:42
hallu: Aika harva meistä myöntää ostavansa kitaran ulkonäön perusteella

Minä myönnän ainakin heti. Puuosat pitää olla hyvännäköiset, tallat, virittimet ja mikit ovat kuitenkin niin samannäköisiä keskenään että niistä voi valita hyväsaundiset ja funktionaaliset.
Gary Enfield
08.07.2015 22:30:04
hallu: Täytyy muistaa että soundi lähtee sormista. Se on soittaja eikä kitara joka siinä musiikissa soi. Jokainen joutuu hankkimaan sellaisen kepakon, jonka parissa viihtyy ja johon luottaa ja jota ei syytä omasta huonosta päivästään.

Tämä on merkittävä syy miksen en juuri ole soittimia vaihdellut, taloudellisten seikkojen lisäksi. En muutu kitaran vaihdolla paremmaksi jos ei soittimessa ole jotain selkeetä vikaa. Mutta inspistä itselle uusi soitin eittämättä antaa.
zedder
08.07.2015 22:39:07
Sen jälkeen kun sähkö- ja rautaosasiat on kunnossa, voi puuaineksilla olla jotakin merkitystä. Parhaiten itselläni toimii lehmuspuusta tehty kitara, leppä-, poppeli ja mahonkikasvista tehdyt hiukan heikommin. En kylläkään usko että niiden sijoitusta hierarkiassa tiputtavat ongelmat johtuvat käytetystä puukuituaineksesta.

Mutta itse itseäni lainaten:

"Kun asentaa kitaraansa EMG81:n pääsee pohtimasta tuollaisia turhanpäiväisiä asioita."
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Gabe
08.07.2015 22:56:06
zedder: "Kun asentaa kitaraansa EMG81:n pääsee pohtimasta tuollaisia turhanpäiväisiä asioita."

Tässä lienee vinha perä. :D

Mutta vakavasti puhuen niinhän se menee. Toinen joka soittaa kuumien aktiivimikkien kera muutaman säröpedaalin läpi hi-gain vahvistimeen, ja sanoo että puilla ei ole mitään väliä on ihan oikeassa. Toisaalta ihan yhtä oikeassa on myös toinen joka soittaa pienitehoisilla passiivimikeillä suoraan puhtaaseen tai lähes puhtaaseen dynaamiseen putkivahvistimeen ja huomaa puiden vaikutuksen.

Tämä on vähän sellainen aihe että ei tässä mitään yhtä selvyyttä taida muodostua vaikka me juteltaisiin parituhatta sivua. Lienee paras todeta että ollaan vaan kukin tahoillamme yhtä oikeassa ja tyytyväisiä.

Itse olen myös sitä mieltä että ne hyvät puut vaikuttaa niin paljon kaikkeen muuhunkin kuin äänenväriin.. että vaikka sen jättäisi ihan kokonaan laskuista niin jäljelle jää vielä ihan älyttömästi. Ja kyllä se hyvä kitara vaan soi ja on hyvä soittaa.
kekehe
08.07.2015 23:10:30
Itselläni on sellainen omakohtainen kokemus että minulla oli PRS CE-24, vanhempi malli joka oli leppäbodylla. Kaverillani taas CE-24 mahonki/vaahterabodylla. Mikit olivat saman malliset. Soittelin niitä vuorotellen ja vertailin ja kyllähän ero oli selvä.
Karvamammutti
08.07.2015 23:42:37
varpio: Hinta varmaan sinällään vaikuttaa vielä vähemmän kuin puu. Tonnilla saa pajua paremmat puuosat jo hienosti, ja saapa siihen hintaan jo varmasti koottua ja viimeisteltyäkin kunnolla sen.

Vaan eniten soundiin vaikuttaa kitaran ulkonäkö.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
hallu
08.07.2015 23:48:06
Karvamammutti: Vaan eniten soundiin vaikuttaa kitaran ulkonäkö.

Eniten kitaran soundiin vaikuttaa soittaja ;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Karvamammutti
08.07.2015 23:49:27
hallu: Eniten kitaran soundiin vaikuttaa soittaja ;-)

Niihä mie just sanoin.
"Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen
Jukka Häikiö
09.07.2015 00:02:43

Tää on vähän "tällainen aihe". Jos on visusti päättänyt olla jotain mieltä(vailla sen suurempaa omaa kokemusta), niin minkäs siinä tekee ja sanotaan heti alkuun, ettei ole tarkoitus provosoida ketään. Oman pakonomaisen oikeassa olemisen tarpeen, on saanut onneksi jo laittaa romukoppaan.
Mitään tieteellistä faktaa en ainakaan itse tarvitse itselleni todisteeksi, ihan omien korvien kokemus riittää:Puilla on suuri vaikutus soundiin, jos joku on eri mieltä, kaikki vapaus on siihen, en aio vängätä vastaan. Oma kokemus rajoittuu ainoastaan matalalla gainilla ja matalatehoisilla passiivimikeillä toimintaan, yybersäröt ja aktiivimikit ovat alue, joista ei ole ymmärrystä/kiinnostusta.
Onko sillä väliä, kuka on oikeassa, ehkä enemmän sillä, mikä on totta? Tulee mieleen sananparsi:Luulee tietävänsä, kun ei tiedä luulevansa.
Terveisiä pizzerian nurkasta.... -herra Huu
Jeszse
09.07.2015 00:26:42
hallu: Aika harva meistä myöntää ostavansa kitaran ulkonäön perusteella

Kyllä noi kaks kaupan kitaraa tossa telineessä on ihan puhtaasti ulkonäön perusteella ostettuja.
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
heviäijä
09.07.2015 00:29:52
Jeszse: Kyllä noi kaks kaupan kitaraa tossa telineessä on ihan puhtaasti ulkonäön perusteella ostettuja.

Missä telineessä
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
PIM
09.07.2015 09:00:52
zedder: Sen jälkeen kun sähkö- ja rautaosasiat on kunnossa, voi puuaineksilla olla jotakin merkitystä. Parhaiten itselläni toimii lehmuspuusta tehty kitara, leppä-, poppeli ja mahonkikasvista tehdyt hiukan heikommin.

Lehmus onkin hyvin soiva puulaji. Muistan vieläkin kun joskus 15 vuotta sitten olin ostamassa Fender Will Ray Jazz-a-casteria ja sitä ekaa kertaa kokeillessa ensimmäinen huomio oli että vautsi täähän jumalauta soi. Tää oli mun ensimmäinen kohtaaminen lehmuksen kanssa ja myöhemmät kohtaamiset eri lehmusbodyisten kitaroiden kanssa on vaan vahvistanut tätä näkemystä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Seba
09.07.2015 09:03:10

heviäijä:
EDIT: Itse kyllä huomaan eron 2500€ 1000€ kitaran soinnissa.

Tuskin, mutta kivahan se on luulla niin :)
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
Entropia666
09.07.2015 10:48:46

hallu:
Aika harva meistä myöntää ostavansa kitaran ulkonäön perusteella (eikä kaikki varmaan ostakaan) mutta varmasti vähintään yhtä harvalle ulkoiset seikat ovat täysin merkityksettömiä.... ei mulle ainakaan.

Toi uusin Archtop Soloist tuli 80% ulkonäön takia taloon. 20% oli uteliaisuutta, koska Soloistia ei ole ennen ollut ja mojo-arvosta koska kyseessä Japani-Jacksoneiden lippulaivamalli. Halvemmalla ois saanu perusmustan soloistin, mutta minkäs teet.
Thrash Metal Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
melodian tekijä
09.07.2015 12:06:45
No, Albert King tykitti bluesinsa Gibson Flying Veellä ja hyvältä kuulosti. Ei tuota kitaraa ihan heti blueskitaraksi miellä. Hyvällä tatsilla soittaa ainakin bluesia kitaralla kuin kitaralla. Ja jos esim Rickenbackeriin vaihtaa "hevimikit" niin eiköhän sen vanhan vihtahousun lempiriffit silläkin irtoa. Mielikuva kitaroista on se, että tietyntyylisellä kitaralla soitetaan tietyntyylistä musiikkia.

Ja se Albert King:

https://www.youtube.com/watch?v=SeLddbrzsHk
No way but the blues way
Jeszse
09.07.2015 12:13:36
heviäijä: Missä telineessä

Tossa kitaratelineessä missä noi mun kitarat seisoo.
ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
mpekkanen
09.07.2015 12:20:30
Taipaapa olla Hendrixin Red House soitettu Flying V kitaralla ja itsellänikin on niitä ollut ja on edelleenkin. Kyllä niillä on kuitenkin bluesia tullut soitettua lähinnä ja hyviä kitaroita siihen.
Eipä muuten tuolloin 50-luvun lopussa jolloin Flying V, Explorer ja Moderne tehtiin ensimmäisen kerran ollut edes mitään heavy-musiikkia.

Rickenbackerin kitaroita ei ole niin näkynyt noilla metallimuusikoilla. Ei edes niitä malleja jotka on ihan umpirunkoisia.
Eihän tietenkään kukaan kiellä laittamasta vaikka EMG81 mikkiä Gretsch:in puoliakustiseen tai Rickenbacker kitaraan jos siitä haluaa enemmän hevimmän soundin. Voi tosin pieniä kierto-ongemia ehkä tulla, mutta kokeillahan saa.

Aika monesti kitarat on suunniteltu ja tehty jotain tietyntyylistä soundia ja soitettavaa musiikkia varten. Gibsoneilla(varsinkin lankkumalleilla) ja stratoilla on toki sitten kyllä soitettu ihan laidasta laitaan musiikkia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)