Aihe: Onko kaikki mac koneet hitaita ja ylihintaisia
1 2 3 4 5 6 7
WanhaWetäjä
29.05.2015 23:28:37 (muokattu 29.05.2015 23:29:08)

CPU: No itseluottamusongelma siellä teidän puolella on kun helvetinmoinen todistelu jatkuvasti, että "on se parempi, on se, vaikken oo vaihtoehtoja edes oikeen koskaan kokeillu".

Eiköhän se mene ns tavallisilla käyttäjillä juurikin päinvastoin?
Ainakin omalla kohdalla homma meni, tiesin tietokoneista sen että niissä on itse kone,näppis, hiiri ja näyttö, hieman karrikoiden.
Ekan koneen hommasin 2002, yli nelikymppisenä ja tosiaankin täysin ummikkona, luonnollisesti se oli Windows, Maceista en tiennyt muuta kuin nimen.

Nyt Himasta löytyy iMac 27", MBP Retina, PPC G5, iPad Retina, 2 iPhonea, Winukka-puolelta se eka pala-PC vm 2002 ja aika tuore Asus-läppäri.
Ja kun homma toimii tosi jees niin ei ole oikeen mitään tarvetta tai edes mielenkiintoa siirtyä takas windows-maailmaan, PC-puoli on jälkikasvun käytössä.
Mutta ei tämä Mac-maailma ole ollut pelkkää päivänpaistetta...omalle kohdalla on osunut 2 emolevyvikaista MBP:ta, toinen meni takuuseen, toinen hajosi juuri kun 3 vuoden AppleCare loppui, kotivakuutus toki korvasi jotain.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Pop Corn
04.06.2015 00:20:11
hallu: Mun mielestä macit on ihan saman hintaisia koneita kuin mikä tahansa muukin laadukas tietokone eli rahasta se ei ole kenelläkään kiinni.

Oliskin!

Mä kävisin heti hakemassa uuden mäkpuukin ja hennes&mauritzista uudet hipster-kledjut ja menisin kaupungin trendikkäimpään trendikahvilaan muka facettamaan ja instagroimaan, mutta oikeesti tietty tyrkylle, sillä olenhan jo kyllästynyt pelkkään pimppaan; näin osaavana PC-miehenä sitä torttua kun on ollut tarjolla vähän liiankin kanssa, palkkioksi milffien kaatuilevien Wintoosa masiinoiden fiksailusta.

Mäkit on niin hyvin toimivia, ettei kotirouvat pyydä korjailemaan ja jää sitten se iltapäiväkahvi ja torttukin saamatta. Eipä siis ihme, kun kaikki toimii - ja elämä on liian tylsää, että homosteluksihan se sitten menee vähän heterommaltakin mäkistiltä helposti.

;-)
.
Lennu
04.06.2015 10:39:14

Pop Corn: Oliskin!

Mä kävisin heti hakemassa uuden mäkpuukin ja hennes&mauritzista uudet hipster-kledjut ja menisin kaupungin trendikkäimpään trendikahvilaan muka facettamaan ja instagroimaan, mutta oikeesti tietty tyrkylle, sillä olenhan jo kyllästynyt pelkkään pimppaan; näin osaavana PC-miehenä sitä torttua kun on ollut tarjolla vähän liiankin kanssa, palkkioksi milffien kaatuilevien Wintoosa masiinoiden fiksailusta.

Mäkit on niin hyvin toimivia, ettei kotirouvat pyydä korjailemaan ja jää sitten se iltapäiväkahvi ja torttukin saamatta. Eipä siis ihme, kun kaikki toimii - ja elämä on liian tylsää, että homosteluksihan se sitten menee vähän heterommaltakin mäkistiltä helposti.

;-)

Ei voi ottaa noin tunteisiin, kun tykkää huonoista tietokoneista :D Pui pui, kyllä se siitä, ota keksi.
No ei sitte.
Krice
04.06.2015 12:45:43

Pop Corn: Mä kävisin heti hakemassa uuden mäkpuukin ja hennes&mauritzista

Läppärit on aika suolaisen hintaisia ja se roskapönttö, mutta Mac Minit ei minusta ole kuin ehkä satasen pari kalliimpia kuin samoilla spekseilla PC. Tosin Minin laajennettavuus on hiukan huonompi, mutta jos se ei haittaa niin sitten. Ja ehkä vähän kalliimmissa Mini-versioissa hinta ei täsmää suoraan hardwareen, vaan on kalliimpi. Sama juttu kuin Applen tableteissa, muistin määrä kasvattaa hintaa suhteettomasti. Työntekoon ei itse ostaisi läppäriä, vaan pöytäkoneen. Ei vaan jaksaisi tuijottaa jotakin pientä läppärin ruutua.
Vessajono
04.06.2015 12:52:39
Saahan siihen läppärin toki laittaa kiinni ihan niin suuren näytön kuin lystää.

Tietty jos työt ei oo liikkuvaa sorttia niin siinä tapauksessa toki turhaa rahanmenoa ja Mini ehkä se järkevin ratkaisu.
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
Ruutukunkku
04.06.2015 13:25:58
hallu: Tuo on totta, ei ole synnitön Apple, mutta ei se ainoa ole ja ihan samanlaista se on muillakin valmistajilla. Toinen ohjelma joka aihetta käsitteli oli "Hehkulamppuhuijaus". Applen mobiililaitteissa (iphone) laitteen elinikä on rajattu ohjelmallisesti ja siihen olen törmännyt jo itsekin edellisen iPhoneni kanssa.

Onko tästä jotain faktaa? Itse nimittäin ihmettelin, kun Iphone 4:n akku alkoi hiipua aika radikaalisti sopivasti pari vuotta oston jälkeen.

Vai haenko lisää foliota...?

Ei esim iMac mikään ylihintainen laitos ole mm siihen nähden, että koneen näyttö on varsin hyvä. Ei taida Anttilasta vastaavaa erillisnäyttöä saada kovin halvalla.

Mutta tämä vanha Apple-mantra "se vaan toimii" on kyllä niin menneen talven lumia, jotta. Joku tuolla puhui siitä, kuinka musasoftat on helposti polvillaan kun tulee uusia päivityksiä. Pitää paikkansa. Lisäksi viimeaikainen sortuminen tähän 'Et voi käyttää softaa X, jos sinulla ei ole viimeisintä versiota siitä ja tuosta.'- paskaan oli kyllä viimeinen niitti siihen, että käytän nykyään ja ainakin lähitulevaisuudessa iloisena PC-koneita. No on sitä jotain Appleakin himassa, mutta jos nyt tietokoneista puhutaan.
You are number six
Klezberg
04.06.2015 13:37:33 (muokattu 04.06.2015 13:43:16)

CPU: No itseluottamusongelma siellä teidän puolella on kun helvetinmoinen todistelu jatkuvasti, että "on se parempi, on se, vaikken oo vaihtoehtoja edes oikeen koskaan kokeillu".

Miten nää vertailut menee aina tämmöiseksi mustavalkoiseksi sotimiseksi. Selvästikin eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä. Olisi ihan mielenkiintoista keskustella niistä. Ei tietenkään ole yhtä kaikille sopivaa ratkaisua. 13" Macbookit on mulle olleet nimenomaan hyviä läppäreitä, yhtä tehokkaan saisi halvemmalla muttei samaa ergonomiaa ja laatua, mun näkökulmasta. Mutta kiinteään pöytäkäyttöön (ulkoinen näyttö, näppis ja hiiri) mulle kävisi yhtä hyvin windows tai linux, riippuen käyttötarkoituksesta. Musan tai videon tekoon windows, linux taas moneen muuhun hommaan. Mutta windowsia tulee käytettyä harvemmin tätä nykyä, siksi sen kanssa pieniä hankaluuksia. Ja toisaalta maccien pisteet on laskussa mulla, jos uutta pitäisi hankkia, mm. muistin ja kiintolevyn huonon päivitettävyyden takia mikä käytännössä kyllä nostaa kokoonpanon hintaa turhan ylös.

Tää on yhteenveto mun viikon takaisesta postauksesta, joka tulkittiin windows-vastaiseksi. En mä käsitä miksi.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
phiit
04.06.2015 14:29:57 (muokattu 04.06.2015 14:32:08)
Ruutukunkku:

Mutta tämä vanha Apple-mantra "se vaan toimii" on kyllä niin menneen talven lumia, jotta.

Ei ole (vielä) varsinkin jos miettii Applen laitteita kokonaisuutena ja niiden yhteiseloa joka on yksi iso osa omaan Apple fanittamiseeen ja toiseksi OSX päivitykset kun ollu ilmaisia jo hyvän aikaa niin aika tyhmä käyttäjä saa olla jos ei päivitä varsinkin kun Apple tukee nyt taas vanhempia konemallejakin kuin joitain vuosia sitten.

Ennenkuin jollain taas alkaa suu vaahtoutumaan niin tää lausahdushan vesittyy kyllä jos puhutaan vaikka Pro Toolsista tai muista kolmannen osapuolen musasoftista. Itellä kun vielä porskuttaa Logic Pro 9 viimesimmällä OSX versiolla ongelmitta (ainakin toistaiseksi) niin jätän tämän "mustavalkoisen se vain toimii" kommentin tähän :P
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Henri Henri Olavi
04.06.2015 14:40:10
phiit: ...aika tyhmä käyttäjä saa olla jos ei päivitä varsinkin kun Apple tukee nyt taas vanhempia konemallejakin kuin joitain vuosia sitten.

Entäpä jos en voi päivittää uudempaan käyttisversioon, koska omistamani työkalu ei toimi siinä? Onko se tyhmää?
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
phiit
04.06.2015 14:44:15
Henri Henri Olavi:
Entäpä jos en voi päivittää uudempaan käyttisversioon, koska omistamani työkalu ei toimi siinä? Onko se tyhmää?

Eihän se Applen vika tällöin ole?
Henri Henri Olavi
04.06.2015 14:50:38
phiit: Eihän se Applen vika tällöin ole?

Ei olekaan, siksi en sellaista sanonutkaan. Puutuin vain tuohon 'tyhmä'-sanaan, joka oli mielestäni hivenen provosoivasti tässä kirjoitettu.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
phiit
04.06.2015 14:52:29
Henri Henri Olavi: Ei olekaan, siksi en sellaista sanonutkaan. Puutuin vain tuohon 'tyhmä'-sanaan, joka oli mielestäni hivenen provosoivasti tässä kirjoitettu.

Tarkoituksella, tekee hyvää välillä :P
phiit
04.06.2015 15:04:28 (muokattu 04.06.2015 15:05:11)
Klezberg:

Eikä se käyttiksen päivittäminen mitään huvia ole. Omat riskinsä ja jännityksensä aina, varmuuskopioiden ottamiset kaiken varalta ja aikaakin siihen menee. En mä viitsi huvikseni alkaa päivittää jos kaikki mitä mä tarvitsen toimii. Ja kun ei ole edes varmaa jaksaako kone päivityksen jälkeen pyörittää jotain tiettyä softaa jonka hankkimiseksi se päivitys tarvittaisiin.

Tää on kans jännä, vuodesta 2006 päivitelly kaikki 3 Macia aina vaan suoraan päälle, ikänä ei oo tullu näissä ongelmia. Ehkä vaan hyvää onnea tai "sit se vaan toimii" :P

Klezberg:

En mä sun postausta pidä mustavalkoisena. Sähän kirjoitat omista kokemuksista yleistämättä tuossa ainakin.

Yritän tässä pysytelläkin nykysin, joskus vähän lähteny lapasesta :D
Klezberg
04.06.2015 15:14:37 (muokattu 04.06.2015 15:32:30)

phiit: Tää on kans jännä, vuodesta 2006 päivitelly kaikki 3 Macia aina vaan suoraan päälle, ikänä ei oo tullu näissä ongelmia. Ehkä vaan hyvää onnea tai "sit se vaan toimii" :P

Eihän mullakaan ole päivityksissä mitään sattunut, mutta boottaavan varmuuskopion teen varmuuden vuoksi. Hyvinhän nuo päivitykset tuntuvat menevän sen mitä niitä olen joutunut tekemään. Enhän mä muuta väitä kuin että en tykkää niitä huvikseni tehdä. Jotkut haluaa tuttua ja turvallista, jotkut haluaa aina uutta. Mulla on vähän kumpaakin vikaa, riippuu hommasta ja asiayhteydestä.

Ja sitten tuo empiirinen kokemus että 4G rammia alkaa olla liian vähän Mavericksilla, vaikkei tekisikään mitään niin erikoista.

Vastapainoksi voin tietysti sanoa että yksikään windows-läppäri ei ole pysynyt/jaksanut jatkuvassa käytössä mulla tätä kuutta vuotta mitä tämä '08 Macbook. Sen verran hyvin tämä edelleen toimii... ja varmaan tuplarammilla toimisi taas kuin uusi. Ja vielä kun vaihtaisi kiintolevyn paikalle SSD:n. Kai se täytyy vielä tehdä.

PS. Olen joutunut välillä huolehtimaan yhden kuvataidekoulun MacBook Proista. Olleet käytössä '09 alkaen. Hyvin ovat nekin pelanneet. Snow Leopard edelleen käytössä, johtuen ihan siitä mitä niillä tehdään ja mikä ohjelma & versio & oheislaitteet on käytössä. Kun noista aika jättää, niin todennäköisesti koko systeemin joutuu miettimään uusiksi.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
04.06.2015 16:58:01
Ruutukunkku: Onko tästä jotain faktaa? Itse nimittäin ihmettelin, kun Iphone 4:n akku alkoi hiipua aika radikaalisti sopivasti pari vuotta oston jälkeen.

Vai haenko lisää foliota...?

Ei esim iMac mikään ylihintainen laitos ole mm siihen nähden, että koneen näyttö on varsin hyvä. Ei taida Anttilasta vastaavaa erillisnäyttöä saada kovin halvalla.

Mutta tämä vanha Apple-mantra "se vaan toimii" on kyllä niin menneen talven lumia, jotta. Joku tuolla puhui siitä, kuinka musasoftat on helposti polvillaan kun tulee uusia päivityksiä. Pitää paikkansa. Lisäksi viimeaikainen sortuminen tähän 'Et voi käyttää softaa X, jos sinulla ei ole viimeisintä versiota siitä ja tuosta.'- paskaan oli kyllä viimeinen niitti siihen, että käytän nykyään ja ainakin lähitulevaisuudessa iloisena PC-koneita. No on sitä jotain Appleakin himassa, mutta jos nyt tietokoneista puhutaan.

No iPhonen eliniästä mulla on sellainen fakta, että se oli mun puhelin ja koin se elämän loppumisen konkreettisesti omissa nahoissani ei sen kummempaa faktaa. Apple vaan lopetti järjestelmän päivityksen ja vähän sen jälkeen alkoivat puhelimeen ostetut sovellutukset ullahdella päivityksen puutteeseen jota siis ei saanut kun ei ollut sitä ja sitä käytistä enää käytössä että silleen se sitten tuli tiensä päähän noin neljässä vuodessa.

iMacista mulla on sitä vastoin pelkkää hyvä sanottavaa ja mulla on nyt toinen iMac käytössä ja edellinenkään ei lopettanut toimintaansa, vaan on viimeisimmällä käyttiksellä edelleen tuolla makkarissa telkkarina (ja tekee sillä toki muutakin jos huvittaa, mutta viimeisintä Logicia se ei oikein enää pyöritä). Tämä nykyinen iMac on 27 tuumainen ja 10 megapikselin retina näyttö riittäisi varmaan vaikka kuvien työstämiseen en löydä näytön laadusta kerrassaan mitään huomautettavaa ja koneessa on muutenkin potkua ihan kunnolla taas pitkäksi aikaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
telescope
05.06.2015 02:22:21
Jahas.. taas boottas Macbookki ittensä kesken Logic Pro puuhailujen muutama minuutti sitten. Sattuuhan näitä. On mulla Windows läppärikin kai joskus kaatunut, mutta siitä on jo niin monta vuotta aikaa ettei muista.
JPQ
05.06.2015 05:02:24

Vanhan mäkin USB portit tuntui rupeavan ongelmoimaan pakko oli uusia ihanan hiljainen tämä uusi.(edelleen mekaaninen lätti ja kiireen takia 8gigan muistilla vain joskin sen verran olen synteettiseen suuntaan kalellaan että se ei ole paha juttu) Mutta sitten kivaa NI plugarien päivitys teki sen että jos käytät Logic Pro 9.1.8 kaatuu mutta Yosemiten Garageband ei. No Logic Pro X muutenkin hankinta listalla mutta nyt nopeampaa kuin toivoin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)