Aihe: Onko kaikki mac koneet hitaita ja ylihintaisia
1 2 3 4 5 6 7
Pop Corn
21.05.2015 20:18:22
Lennu: :D Eli yhteenvetona; ei ole Macit hitaita ja ylihintaisia, köyhillä ei vaan ole varaa niihin :) Kandee opetella tekeens ite duunia, niin saa rahua.

8 tuntia päivässä duunia, että saaa kamaa jota ei jaksa käyttää kun on niin väsynyt duunista. Huomenna sama uusiks ja pian elämä ohi.

Rahalla saa tyhjää.

Stay hungry. Stay foolish.

;)
.
Krice
22.05.2015 00:25:55

Pop Corn: kin (ehkä he käyttävät esim. kalliimpia ja pitempään kestäviä kondensaattoreita, heidän BIOSsinsa on hiotumpi jne.) Testipenkissä mitattaessa kuitenkin emolevyjen suorituskyky on lähes identtinen.

Tuolla ei ole todellisuudessa mitään merkitystä jos softa sopii yhteen raudan kanssa. Muistan hyvin taannoisen kokemukseni miniläppäristä, jossa oli Windows 7 Starter ja 1Gt keskusmuistia. Yksinkertaistettuna yhteenvetona Windows ei mahtunut siihen muistimäärään ja kone toimi hitaammin kuin Commodore 64.
Pop Corn
22.05.2015 10:19:56
Krice: Tuolla ei ole todellisuudessa mitään merkitystä jos softa sopii yhteen raudan kanssa.

"A thousand men can't undress a naked man."

~Greek Proverb

Muistan hyvin taannoisen kokemukseni miniläppäristä, jossa oli Windows 7 Starter ja 1Gt keskusmuistia. Yksinkertaistettuna yhteenvetona Windows ei mahtunut siihen muistimäärään ja kone toimi hitaammin kuin Commodore 64.

Ehkäpä se oli itse Kaitselmus joka näin yritti kertoa sinulle että on aika hidastaa tahtia!?

Päättelen näin, koska Win8 lentää gigalla rammia, ja piraatti pullolla rommia.
.
timo.k
23.05.2015 17:21:42 (muokattu 24.05.2015 19:10:26)
On! Siksi ei ole varaa parempiin koneisiin
Point
26.05.2015 22:34:45
Eissss tämä on kyllä uskomaton aihealue, kun joka kerta saadaan sama sota ihan älyttömillä väännöillä aikaseksi. :D

Omiin suosikkeihin kuuluu "apple on ylihintaista paskaa". Jos sulla ei ole varaa, tai vaikka olisikin, niin varmaan on mahdollista ostaa muun merkkinen miellyttävästi hinnoiteltu tuote itselle sitten ja lopettaa se kitinä. Applehan on nerokas firma, kun on saanut bisneksen pyörimään tolla tavalla, että tuotteet voi hinnoitella vähän reilummin, mutta kamaa menee kaupaksi hirveetä vauhtia. Jos haluaa just sen omenakoneen, niin ei sillä hinnalla ole enää niin väliä, se ostetaan joka tapauksessa. Ihan sama, jos joku tulee kertomaan, että hei toi HP:n läppäri on vähän tehokkaampi ja maksaa puolet vähemmän. Ei se oo (ainakaan useimmiten) asiakkaan tyhmyyttä valita se kalliimpi apple, vaan halua ostaa itselle mieluisampi tuote, joka tekee käyttökokemuksesta paremman.

+en oo vielä ainakaan törmännyt pc-puolella korvaajiin logicille ja mainstagelle. Eikä kyllä oo tarvettakaan, oon tyytyväinen omiin applen laitteisiini. Ei ole hitaita, mutta kalliita kyllä. Investointi kuitenkin kannatti, nimittäin oon luonut näiden ansioista enemmän uutta ja parempaa musiikkia kuin koskaan aikaisemmin. Nimenomaan siks, että on helppoo ja kivaa. Edellisellä setupilla ei ollut.
phiit
27.05.2015 07:46:46 (muokattu 27.05.2015 07:49:33)
Point: Ei se oo (ainakaan useimmiten) asiakkaan tyhmyyttä valita se kalliimpi apple, vaan halua ostaa itselle mieluisampi tuote, joka tekee käyttökokemuksesta paremman.

+en oo vielä ainakaan törmännyt pc-puolella korvaajiin logicille ja mainstagelle. Eikä kyllä oo tarvettakaan, oon tyytyväinen omiin applen laitteisiini. Ei ole hitaita, mutta kalliita kyllä. .

Tää ontuu vaan siinä ettei ne Applen koneet ole sen kalliimpia kuin vastaavat PC koneet. Otetaan myös huomioon se fyysinen laatu ja viimeistely mikä Applen laitteissa on.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
tender.insanity
27.05.2015 08:44:07 (muokattu 27.05.2015 08:44:40)
phiit: Otetaan myös huomioon se fyysinen laatu ja viimeistely mikä Applen laitteissa on.

Tästä haluaisin kysyä, että mikä viimeistelyn laadun kukkanen on taifuun 6:ssa se ulkoneva kameran linssi?

http://betanews.com/wp-content/uplo … ds/2014/09/iPhone-6-camera-lens.jpg

Aplodien saattelema taktiikka pakottaa ostamaan suojakuori, joka maksaa sekin kaksinkertaisen hinnan muihin verrattuna?
phiit
27.05.2015 08:56:10 (muokattu 27.05.2015 09:00:24)
tender.insanity: Tästä haluaisin kysyä, että mikä viimeistelyn laadun kukkanen on taifuun 6:ssa se ulkoneva kameran linssi?

http://betanews.com/wp-content/uplo … ds/2014/09/iPhone-6-camera-lens.jpg

Aplodien saattelema taktiikka pakottaa ostamaan suojakuori, joka maksaa sekin kaksinkertaisen hinnan muihin verrattuna?

Jos tuo haittaa elämää niin kannattaa ehkä harkita loikkia tietä myöten ei sen yli ;)

Edit: Samsung Galaxy S6 linssi: http://cdn01.androidauthority.net/w … -color-comparison-aa-14-710x399.jpg

Kummassa mietitty asiaa enempi?
tender.insanity
27.05.2015 09:16:32
phiit: Jos tuo haittaa elämää niin kannattaa ehkä harkita loikkia tietä myöten ei sen yli ;)

Edit: Samsung Galaxy S6 linssi: http://cdn01.androidauthority.net/w … -color-comparison-aa-14-710x399.jpg

Kummassa mietitty asiaa enempi?

No onhan se outo ratkaisu tuommoiset ulokkeet. Vähän kuin ulkoneva luomi ikävässä paikassa. Koko ajan varoo ja lopulta hankkiutuu siitä eroon.
phiit
27.05.2015 09:21:38
tender.insanity: No onhan se outo ratkaisu tuommoiset ulokkeet. Vähän kuin ulkoneva luomi ikävässä paikassa. Koko ajan varoo ja lopulta hankkiutuu siitä eroon.

Tottahan tuo mutta nykytrendi kun näyttää olevan että pitää noi luuritki saada mahdollisimman ohuiksi ja linssit paremmiks niin jossain kohtihan se fysiikka tulee vastaan. Nokian 1020 nyt oli jo aika pohjanoteeraus jos haetaan ulokkeita :P
hallu
27.05.2015 10:20:46
Tuli mieleen tämän ketjun otsikkoon viitaten, että macit eivät ole alihintaisia koskapa sellaisen voi kaupasta kuka tahansa muitta mutkitta ostaa ja kamaa näyttää hyllystä löytyvän. Toisaalta se ei ole myöskään ylihintainen koskapa ne käyvät kaupaksi kuin siima (siitä kertoo silmäys helsingin katukuvassa tai kun katsoo applen osakekursseja). Mitä taas koneen hituteen tai nopeuteen tulee, niin se on liian monimutkainen asia kommentoitavaksi. Itse olen aina ollut tyytyväinen applen tietokoneisiin ja ohjelmiin, mutta keskeisintä varmaan on että se oma kokoonpano on jotensakin tasapainossa raudan ja softan suhteen ja sitä käyttää suunnilleen siihen mihin se on tarkoitettukin.

Mun kokemuksen mukaan huonoilla softavalinnoilla ja huolimattomalla kokoonpanolla voidaan tuhota nopeankin koneen suorituskyky harakoille. Sama koskee myös jossakin määrin rautavalintoja yllättävän iso vaikutus omalla kohdalla oli ihan se väylä mitllä äänikortti on liitetty tietokoneeseen (en vain ollut tajunnut firewiren olevan niin älyttömän hyvä liitäntä). Omenalogo ärsyttää suunnattomasti joitakin ihmisiä ja toisinaan itseänikin. Kuitenkin pitäisin ihan applekoneiden vahvuutena (ja samalla heikkoutena) sitä, että ohjelmisto ja käyttis on paremmin optimoitu siihen käytettävään rautaan, joka pitkälti tekee sen sujuvan käyttökokemuksen ja ettei niitä tarvitse juuri ruuvata ja säätää (toisaalta niitä ei myöskään ole niin helppoa säätää ja rassata). Jos itse harrastaisin ohjelmien ja rautojen kanssa pulivaivaamista, niin valinta olisi ilman muuta Linux, joka tarjoaa ylivoimaisesti parhaat työkalut siihen. Mutta kun en oikeastaan halua arjessani kiinnittää tietokoneeseen mitään huomiota vaan ainoastaan tehdä sillä asioita, niin Applen macit ovat siihen tarkoitukseen mukavan läpinäkyviä koneita (ikäänkuin et tekisikään asioita tietokoneella vaan teet suoraan sitä itse asiaa). Sillä tavalla minä sen koen.

Ja kyllä olen käyttänyt myös linuxia (Ubuntu, xubuntu, lubuntu, suse, best linux sekä KDE että Gnome työpöytiä) ja windowsia ja unixia (BSD jakelua)
Olisipa jo kevät
juha_p
27.05.2015 11:03:58
Tossa taannoin TV:ssä näytettiin dokumentti "Laitteiden ohjelmoitu kuolema" johon myös Applen brändi oli nostettu melko vahvasti mukaan (lähinnä mobiili -puolen tuotteidensa osalta, mutta toimintastrategia tuli selväksi).
hallu
27.05.2015 11:10:55
juha_p: Tossa taannoin TV:ssä näytettiin dokumentti "Laitteiden ohjelmoitu kuolema" johon myös Applen brändi oli nostettu melko vahvasti mukaan (lähinnä mobiili -puolen tuotteidensa osalta, mutta toimintastrategia tuli selväksi).

Tuo on totta, ei ole synnitön Apple, mutta ei se ainoa ole ja ihan samanlaista se on muillakin valmistajilla. Toinen ohjelma joka aihetta käsitteli oli "Hehkulamppuhuijaus". Applen mobiililaitteissa (iphone) laitteen elinikä on rajattu ohjelmallisesti ja siihen olen törmännyt jo itsekin edellisen iPhoneni kanssa. Applen IPod aikoinaan haastettii yhdysvalloissa oikeuteen akkuhuijauksen takia ja apple hävisi sen jutun ja senjälkeen mobiililaitteiden akut ovat applella kestäneet jopa pidempäänkuin muilla, mutta nykyisin taitaa kilpailijat jo kuroneet etumatkan kiinni.

Applen tietokoneita tuo ohjelmoitu kuolema ei koske ja ne näyttävät olven edelleen erittäin pitkäikäisiä ja kestävät kyllä vertailun mihin tahansa muuhun merkkiin. Itse käytin edellistä iMacia vajaa kymmenen vuotta (ja se on käytössä edelleen makkarikoneena) ja nykyiselle iMacille odotan vähintään yhtä pitkää elinkaarta. iPhonea ei pystyne paljoa yli neljää vuotta käyttämään (itse käytin edellistä neljä vuotta ja se sanoi kyllä sitten jo sopimuksen irti).
Olisipa jo kevät
Klezberg
27.05.2015 11:31:28 (muokattu 27.05.2015 11:32:17)

Mä hommasin ensimmäisen macbookin 2009 ja se on tässä edelleen käytössä. Sitä ennen oli kokemusta windows-läppäreistä töissä (IBM:n T-sarjasta hyviä kokemuksia) ja kotona (hintaluokka 1000+ euroa, ei erityisen hyviä kokemuksia), itse kasatuista windows-pöytäkoneista ja erilaisista linux-asennuksista.

Macbookissa viehätyin sen laatuun läppärinä. Kompakti koko, aivan ylivertainen näytön selkeys, ilmeisen toimiva lämpösuunnittelu (samaa tasoa IBM:n T-sarjan kanssa), hyvä näppäimistö kirjoittaa ja iso, etureunaan asti ulottuva trackpad jolla myös scrollaus toimii sujuvasti. Mukavaa oli myös löytää OSX:n unix-maisuus, pääsin komentoriviltä tarvittaessa toimimaan ihan kuin linuxissa. Apache, php, python ja ruby oli valmiina. Vakuuttavaa oli myös mukana tullut käsikirjavihkonen, jossa oli tarkkaan kuvattu kuinka muisti ja kiintolevy vaihdetaan. Mun täytyy sanoa että kaikki loksahti kohdalleen.

Macbookista tuli mun pääasiallinen työväline, ja tarvittaessa se toimii varsin hyvin yhteen mun linuxkoneiden ja myös windowsin kanssa. Olohuoneen mediaserveriksi hommasin mac-minin. Aikaisemmat vastaavankokoiset värkit lähes samassa hintaluokassa eivät olleet kestäneet kauaakaan. Mac mini pyöri yötä päivää lähes kuusi vuotta, kunnes ihan äskettäin kiintolevy varoitteli hajoamisesta.

Jos sitten miinuspuolesta. Vierastan päivitystahtia kerran vuodessa, kuten myös sitä että Applen ohjelmia saa vain kahdelle uusimmalle OSX-versiolle. Tämä lähes pakottaa päivittämään ja jos vanhan koneen resurssit eivät riitä, niin täysin toimivasta vanhasta koneesta voikin tulla hidasteleva. Ja jos tarvitsee hankkia uusi kone, niin törmääkin siihen että nepä eivät olekaan enää samalla lailla käyttäjän päivitettävissä kuin nämä 4-6 vuotta vanhat. Nyt on pakko maksaa Applen hintoja muistista ja kiintolevystä. Mä en pidä Maccejä itsessään kalliina, verrattuna samantasoisiin muihin laitteisiin, mutta nuo lisämuistin/kiintolevyn hinnat nostavat kokonaishinnan jo turhan kovaksi.

Pienemmät softapäivitykset OSX hoitaa kyllä siististi. Ne latautuvat koneelle taustalla ja käyttäjä saa valita koska asentaa ne. Windowsin kanssa mulla on jatkuvasti riesaa päivityksistä, varsinkin kun tarvitsen sitä sen verran harvoin, että joka kerta iskee sitten ne päivitykset. Mutta, kuten sanottu, windowsille plussaa siitä että ne päätason versiot ovat pitkäikäisiä.

Windows-koneena mulla on tätä nykyä Samsungin Ultrabook. Tarvitsin pari vuotta sitten Windows-koneen yhden kirjan käsikirjoituksen viimeistelyyn Wordillä, ja Word for Macin ominaisuudet eivät riittäneet. Ultrabookissa viehätti alumiinikuori. Mutta ei se ergonomia sitten muuten ole Macbookin luokkaa. Näyttö ei ainakaan. Mutta kyllä sillä hoituu ne hommat jotka pitää tehdä windowsilla. Kevyt ja helposti mukana kulkeva se on kyllä. Tosin tässä yhden kerran se piti jättää kotiin kun menin kolme tuntia ennen reissulle sulkemaan sen. Sehän alkoi asentaa päivityksiä eikä ehtinyt saada niitä hoidettua ennen kuin piti lähteä. Kone jäi kotiin päälle ja kun viikon päästä palasin, niin olihan ne asentuneet.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
CPU
27.05.2015 14:13:54
Klezberg:

Pienemmät softapäivitykset OSX hoitaa kyllä siististi. Ne latautuvat koneelle taustalla ja käyttäjä saa valita koska asentaa ne. Windowsin kanssa mulla on jatkuvasti riesaa päivityksistä, varsinkin kun tarvitsen sitä sen verran harvoin, että joka kerta iskee sitten ne päivitykset. Mutta, kuten sanottu, windowsille plussaa siitä että ne päätason versiot ovat pitkäikäisiä.

Mitä riesaa niistä päivityksistä siellä windowsissa on? Kumpaakin käyttistä päivittäin käyttävänä, kuulostaa kyllä nyt aika keksityltä tämä ongelma, kun kyllä ne päivitykset siellä taustalla latautuu windowsissa ihan samalla tavalla ja voi sitten itse valita millon ne asentaa.

Mielestäni tiheämpi päivitystahti ei kerro oikeestaan mistään muusta, kun siitä, että windowsia käytetään enemmän, joten esim. tietoturva-aukkoja paljastuu useammin. Laadukkaampaa koodia tulee microsoftilta, kun noi päivitykset rikkoo mitään aniharvoin (ei tule nyt mielee, että näin olisi käynyt koskaan viimosen vaikka 7 vuoden aikana), samaa ei voi sanoa Applesta.
http://www.myspace.com/protectorateindustrial
juha_p
27.05.2015 14:35:10 (muokattu 27.05.2015 14:36:05)
(CPU) +1

Windowsiin tulee päivityspaketti kerran kuussa (yleensä ennen 15. päivää) ja jos tarvetta niin yksittäisiäkin silloin tällöin (nykyisin melko harvoin, poislukien torjunta ohjelman päivityksiä).

Käyttäjä voi asettaa päivitystavan itse (ainakin W7:ssa vielä voi mutta luultavasti W10 ei enää yhtä joustava):
- automaattinen
- lataa automaattisesti päivitykset koneelle mutta käyttäjä päättää milloin asennetaan,
- tarkistaa onko päivityksiä ja ilmoittaa niistä ja käyttäjä päättää asennuksesta
- ei päivitystä.

Itse päivitystapahtuma suoritetaan taustalla (matala prioriteetti). Päivityksen lopuksi systeemi ehdottaa uudelleen käynnistystä, jota ei kuitenkaan välttämättä ole pakko suorittaa juuri silloin.

Jos joku vetää Windowsin päivitysproseduurista herneen nenään ja siirtyy Applen/Linuxin käyttäjäksi vain tästä syystä niin jotain on varmaan muutenkin pielessä silloin.
phiit
27.05.2015 14:50:44 (muokattu 27.05.2015 14:56:14)
CPU:
Laadukkaampaa koodia tulee microsoftilta, kun noi päivitykset rikkoo mitään aniharvoin (ei tule nyt mielee, että näin olisi käynyt koskaan viimosen vaikka 7 vuoden aikana), samaa ei voi sanoa Applesta.

Yritysmaailmassa Mikkisoftan päivitykset rikkoo lähes aina jotain ja sen vuoksi niitä ei todellakaan suorilta jaella työasemille vaan päivitykset joudutaan pilotoimaan tietyillä ryhmillä ennen laajempaa jakelua juurikin tästä syystä.

Mac koneilla moista ongelmaa ei pahemmin ole päivitysten suhteen ollut.
hallu
27.05.2015 15:43:06
Vessajono: sellainen jolla tykkää värkätä ja saa asiat tehtyä. Näillä vehkeillä tekee kaikilla loppujen lopuksi tasan just samat asiat ja sekä tyytyväisiä ja tyytymättömiä käyttäjiä tuntuu löytyvän kummastakin leiristä.

Ja kyllä - on koettu sekä Windowsit, Linuxit että OSX:t.

Plussat tuli sulle:-) tämä oli oikeastan sellainen kiteytys joka pitää sisällään olennaisimman tiedon ja kaikki muu on asenteellista hörheltämistä :-) Kiitos:-).
Olisipa jo kevät
tender.insanity
27.05.2015 16:55:08
Vessajono: Näillä vehkeillä tekee kaikilla loppujen lopuksi tasan just samat asiat ja sekä tyytyväisiä ja tyytymättömiä käyttäjiä tuntuu löytyvän kummastakin leiristä.

Näin se vaan on. Paska biisi ei paremmaksi muutu, oli se tehty Cittarin 200e Acerilla tai 25000e custom mäkillä, jonka kotelo on tehty Steve Jobsin reisiluusta ja näppäimistö pehmustettu saman herran terskan palasilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)