Aihe: Kokemuksia Sigma kitaroista
1 2 3 4 5 611 12 13 14 15
kärsä
27.04.2015 22:10:51

Tänään tuli tyttärelle kotia Sigma TM-12E. Kitarapajalta paikalliseen musiikkiliikeeseen. Soi yllättävän isosti ja reagoi soittoon. Eli huomaa ihan komppia vedellessä, että saa olla tarkkana jos tasaisesti haluaa soittaa. Dynamiikka toimii näin ollen. Huomenna menee vasta säätöön ja saa paremmin tutkailtua. Saapuessa kaularauta täysin löysällä, joten huomenna sit näkee miten paljon pitää satulaa viilailla, jotta saa mahdollisimman suoralla kaulalla iskuun. Ensivaikutelma älyttömän ok! ...ja by the way mitä nyt vähän ehdin laitella tehtaan kielisetillä testisäätöihin, niin soi hyvin sirinöittä joka puolelta ja intonaatio aika ok! :)
Garsed&Helmerich: Quid Pro Quo - kitaristin ABC
discominister
28.04.2015 10:20:18
kärsä: Tänään tuli tyttärelle kotia Sigma TM-12E. Kitarapajalta paikalliseen musiikkiliikeeseen. Soi yllättävän isosti ja reagoi soittoon. Eli huomaa ihan komppia vedellessä, että saa olla tarkkana jos tasaisesti haluaa soittaa. Dynamiikka toimii näin ollen. Huomenna menee vasta säätöön ja saa paremmin tutkailtua. Saapuessa kaularauta täysin löysällä, joten huomenna sit näkee miten paljon pitää satulaa viilailla, jotta saa mahdollisimman suoralla kaulalla iskuun. Ensivaikutelma älyttömän ok! ...ja by the way mitä nyt vähän ehdin laitella tehtaan kielisetillä testisäätöihin, niin soi hyvin sirinöittä joka puolelta ja intonaatio aika ok! :)

Ittelle tuli viime viikolla Sigman DM12-1ST. Oli suoraan paketista varsin hyvä, mutta parani huomattavasti kun vaihdoin hetimmiten Elixirin kielet päälle. Hintasekseen uskomattoman hyvä!
kärsä
29.04.2015 23:16:30

No niin, laitoin Sigman säätöihin. Viilasin bassokielten puolen selkeästi matalammaksi satulasta...ja sain todella matalan tatsin niin, että soi hyvin. Siis todella hyvin. Tuo kitara soi tosi tasapainoisesti joka puolelta ja edelleen huomaan, että yllättävän isosti kokoonsa nähden. Odotin hieman sirinöitä mutta, ei tullut. Kaulan sai säädettyä aika luotisuoraksi, joten kyllä tässä hyvin tehdystä soittimesta on kyse jos ei kummempia ilmene. Kaveri kävi tänään kylässä kitaransa kanssa vakiosoittotuokioissa, niin oikein helposti meni puolet biiseistä minulla pikkusigmalla ja en jäänyt jalkoihin Yamahan APX500 soinnin kanssa. No ei sekään maailman isoiten soiva oo, mutta kuitenkin sentään suurempikoppainen. :)
Kipponi
30.04.2015 21:21:55
kärsä: Tänään tuli tyttärelle kotia Sigma TM-12E. Kitarapajalta paikalliseen musiikkiliikeeseen. Soi yllättävän isosti ja reagoi soittoon. aika ok! :)
Tuo onkin varmaan hyvä pienempikätiselle soittajalle(skaala 23").
Miltähän tuo elektroniikka soundaa?
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
kärsä
01.05.2015 00:07:53 (muokattu 01.05.2015 00:08:47)

Kipponi: Tuo onkin varmaan hyvä pienempikätiselle soittajalle(skaala 23").

Tytöllä on myös tuo Yamahan APTX2, joka myös 580mm skaalalla, tuossa Sigmassa on selkeästi pyöreämpi kaulaprofiili ja tuhdimpi kaula.

Ei olla itseasiassa soitettu tuota vielä mikin kautta, mutta miepä kirjoittelen kun testaillaan. Omassa Ibanezissa on Fishmanin Presys (Sigmassa siis Isys) ja mikkinä sama Sonicore kuin Sigmassa ja se ainakin tuntuu poimivan äänet ok, ja aikalailla ne tulee tarvittaessa ulos niinkuin se Ibanez soundaa ilman mikkiä.

Sen tarkemmin en osaa sanoa kun varmaan tulee käytettyä kunnolla piuhan kera vasta kun äänittelee seuraavan kerran jotain.
elon arska
12.05.2015 12:03:27
Kieltämättä Azolithin GMC-STE himottaisi. Antakaa mulle rahaa!
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Zeeboo
12.05.2015 22:56:57 (muokattu 12.05.2015 23:30:22)
elon arska: Kieltämättä Azolithin GMC-STE himottaisi. Antakaa mulle rahaa!

Pistin joku aika sitten kyselyn tuosta pelistä, ja odottelen edelleen vastausta.
White men can't Monk
Manteli
13.05.2015 08:39:52

GMC-STE on kyllä mukava peli. Mun yksilö on superkevyt soittaa ja ääni on sellanen pehmeä, nätti.

GMC-STE:n kaveriksi mulle tuli tällä viikolla Sigma OMR-21. Kaunis kitara. Yllätyin, kun pienempi OM-koppainen kitara onkin ääneltään isompi kuin toi GMC akustisena soitettuna. Kuvittelin näin aloittelijana, että kitaran kopan koko korreloi volan kanssa. Sustainia OMR-21:ssä on selvästi enemmän kuin GMC:ssä ja ääni on mahonkiseen verrattuna luonnollisestikin kirkkaampi. Alaääniäkin on mun mielestä kivasti.

Fingerpickingiin OMR-21 sopii äänensä puolesta mun korvien mielestä erityisen mainiosti, mutta sointujenkin rämpyttely sujuu mukavasti. Piano on mun ykkössoitin, joten kynsien kasvattaminen kitaraa varten ei onnistu, mutta sormenpäillä näppäily tuottaa OMR-21:n kanssa yllättävän hyvän tuloksen, GMC:n kanssa ääni meinaa tällä tekniikalla jäädä tosi vaimeaksi.

OMR-21:ssä oli pientä särinää kahdessa kohtaa, siis tosi spesifisti, eli yhdeltä nauhalta yksi kieli vähän pyrkii surraamaan ja toiselta nauhalta toinen kieli ei meinaa soida, eri päistä kitaraa tosin nämä kaksi. Pitää katella kaularaudan säätöjen kanssa. Ehkä nauhan varovainen hiominen särinäkohdista voisi toimia?

Kaikkiaan tykkään molemmista kitaroistani, ne on niin erilaiset, molemmille on paikkansa. Enköhän mä näillä vähän aikaa pärjää. Toivottavasti nyt ei hetkeen tulisi kitarakuumetta :D
Kipponi
13.05.2015 18:04:52 (muokattu 13.05.2015 18:06:17)
Manteli: GMC-STE on kyllä mukava peli. Mun yksilö on superkevyt soittaa ja ääni on sellanen pehmeä, nätti.
Kaikkiaan tykkään molemmista kitaroistani, ne on niin erilaiset, molemmille on paikkansa. Enköhän mä näillä vähän aikaa pärjää. Toivottavasti nyt ei hetkeen tulisi kitarakuumetta :D

Perhana myin tänään oman pois, muta pääsi onneksi hyvään kotiin ja keikkakitaraksi.
Testasin tänään 000MC-1STE:tä. En tykännyt kaulaprofiilista.
Itsellä oli 000M-1STE ja siinä oli paremoi ja ohuempi kaula.
Miksiköhän samassa mallissa on erilaiset kaulat?
4 Sigmaa soittelin ja Martinin jotain x-sarjan kitaraa. Nyt tuntui Martinkin hyvältä tällä uudella Performing Artist Profile kaulaprofiililla.
Sigma silti näissä alle 500€ luoksaa on vielä ykkönen mun mielestä.

Kerros Manteli tuosta OMR-21 vielä vähän lisää? Tuo kaularaudan säätö voi hyvinkin poistaa ongelman riippuu vähän mistä kohtaa särisee.
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
Zeeboo
13.05.2015 19:20:59
Kipponi: ....Kerros Manteli tuosta OMR-21 vielä vähän lisää? Tuo kaularaudan säätö voi hyvinkin poistaa ongelman riippuu vähän mistä kohtaa särisee.

Kiinnostaisi minuakin tämä. Satulaleveys näyttäisi olevan passeli, kaulaprofiilista vaan ei äkkietsimällä löydy tietoa.
White men can't Monk
Manteli
13.05.2015 22:37:59
Kipponi: Sigma silti näissä alle 500€ luoksaa on vielä ykkönen mun mielestä.

Kerros Manteli tuosta OMR-21 vielä vähän lisää? Tuo kaularaudan säätö voi hyvinkin poistaa ongelman riippuu vähän mistä kohtaa särisee.

Sitä mäkin funtsin, kun OM-koppaista aloin himoita, että kannattaa ennemmin ottaa keskihintanen Sigma kuin esim. kaikista halvinta Martinia.

E-kieli (6.) pyrkii särähtämään toiselta nauhalta, eli E-kielen F-sävel siis. Se särähtää vain tarmokkaammassa soitossa, kevyemmällä kädellä soitettuna särinöitä ei ilmene. Soimaton sävel löytyy G-kieleltä olikohan 16. nauhalta. Muuten G-kieli ja kaikki muutkin soivat hyvin.

Sustainia on kyllä pakko vieläkin ihastella, ai että!

Kaulaprofiili sitten, apua, mitäs mä siitä osaan sanoa. D:nä mä sitä pitäisin netistä löytyviin kuviin verraten, mutta varmuudella en mene väittämään yhtään mitään. Jos OMR-21 pyrkii jäljittelemään Martinin OM-21:tä, niin silloin se olisi modified low oval.
Kipponi
13.05.2015 23:13:33
Manteli: Sitä mäkin funtsin, kun OM-koppaista aloin himoita, että kannattaa ennemmin ottaa keskihintanen Sigma kuin esim. kaikista halvinta Martinia.

E-kieli (6.) pyrkii särähtämään toiselta nauhalta, eli E-kielen F-sävel siis. Se särähtää vain tarmokkaammassa soitossa, kevyemmällä kädellä soitettuna särinöitä ei ilmene. Soimaton sävel löytyy G-kieleltä olikohan 16. nauhalta. Muuten G-kieli ja kaikki muutkin soivat hyvin.

Sustainia on kyllä pakko vieläkin ihastella, ai että!

Kaulaprofiili sitten, apua, mitäs mä siitä osaan sanoa. D:nä mä sitä pitäisin netistä löytyviin kuviin verraten, mutta varmuudella en mene väittämään yhtään mitään. Jos OMR-21 pyrkii jäljittelemään Martinin OM-21:tä, niin silloin se olisi modified low oval.

Kielen särähdys tuosta kohtaa voi olla, että nauha on vähän alempana.
Kaularauta ei silloin auta tuohon vaivaan. Hyvinkin voi olla, että soittaessa elää sen verran, että asettuu kohilleen.
Taitava kaveri saisi ehkä sitä nauhaa vähän nostettua ylöspäin.
Kaulan joskus rakensin itse ja käytin ns. metallista muotokampaa. Siinä on piikit
jotka muotoutuvat kaulan profiiliin. On kätevä vehje niitä kai rautakaupoistakin saa. En muista mistä ostin.

Sillä siis näkee hyvin kaulaprofiilin muodon. Itse tykkään D:muotoisesta.

Soimaton sävel onkin kumma. Vai onko se vain selvästi hiljaisempi ääni?
Manteli
14.05.2015 15:17:37
Kipponi: Kielen särähdys tuosta kohtaa voi olla, että nauha on vähän alempana.
Kaularauta ei silloin auta tuohon vaivaan. Hyvinkin voi olla, että soittaessa elää sen verran, että asettuu kohilleen.

Soimaton sävel onkin kumma. Vai onko se vain selvästi hiljaisempi ääni?

Jännä juttu kyllä, ekana iltana kitaran saavuttua uuteen kotiinsa nämä särähdykset oli voimakkaimmillaan, nyt asettumaan päin. Kaularautaa löysäsin ekana iltana, mutta kiristin takaisin, kun en huomannut sillä olevan selkeää vaikutusta ongelmakohtaan. Vieläkin E-kielen F säräyttää ylimääräisen twang-äänen heti näppäyksen perään, mutta sen jälkeen asettuu soimaan.

Samoin G-kielen soimaton sävel, joka ekana iltana sanoi lähinnä "naps" ja sammui siihen, soi nyt jo paremmin, vaikka ei ihan puhtaasti vieläkään. G-kielen vaihdoin, kun ajattelin, että jos kielessä on vikaa, E-kieli on edelleen alkuperäinen. Salatiedettä tämä kitaran sielunelämä, mutta kyllä mulle kelpaa jos se korjailee pulmakohdat omia aikojaan :) Asettuneeko nyt kuljetuksen jäljiltä tässä aloilleen?

Zeeboo: Muita korkeampi nauha on helppo tunnistaa lyhyellä, parin nauhavälin mittaisella teräsviivottimen ptäkällä: Laita viivotin epäilyttävän nauhan päälle, ja koeta keinuttaa kaulan suuntaisesti. Jos keinuu, eli päät napsahtavat edelliseen ja seuraavaan nauhaan, niin korkea on. Helppo korjata.

Soimaton ääni voisi johtua siitä, ettei nauha ole kunnolla uransa pohjassa. Ei tuokaan ole iso homma korjata.

Joo, minä kokeilin nauhoja painaa varovaisesti alas, ujutin voiveitsen siihen päälle ja sillä painelin. Pitää testata jollain sopivalla välineellä tuo korkeus vielä.

Zeeboo: Tuollainen profiili pasaisi itselleni. Mulla on Epin EF-500 Masterbilt, jossa kaulaprofiili on sellainen lievä V. Kaikissa muissa soittimissa taas on just tuollainen D tai matala C. Tuo V on sinänsä ihan OK, mutta tuntuu vaan vähän aikaa oudolta muiden jälkeen.

Vähän alkoi mietityttämään just tämä ORM-21 tai sitten SOMR-28H. Fingersytlesoittimeksi, ja tuon Epin tilalle. Niin tai sitten sen kaveriksi.

Mä tykkään näiden mun kitaroiden kaulasta kyllä. Mahtuu just hyvin kämmenelle. Minusta OMR-21 vaikuttaa varsin hyvältä kitaralta, mutta disclaimerina edelleen, että olen aloittelija enkä ole kovin monia kitaroita soittanut.
Zeeboo
14.05.2015 16:46:04
Manteli: ...mutta disclaimerina edelleen, että olen aloittelija enkä ole kovin monia kitaroita soittanut.

Ikuinen aloittelija oon itsekin... =D
White men can't Monk
Azolith
24.05.2015 00:01:25
Uups, tuo Mantelin kitara oli mun säädöissä.
Soi kyllä mielestäni kaikilta nauhoilta kun viilasin.
Olisko niin että maahantuojan varastosta tullessa suht kuivempaan eläytynyt ja nyt kaula etsii asettumistaan tähän meidän kosteaan alkukesään.
Kosteassa kaulat taipuu särisevempään suuntaan, eli ylhäältä katsoen kuperaksi.
Pitäis ja täytyykin olla kaularaudalla säädettävissä.
Se että joku nauha olisi alempana kuin muut tuntuu oudolta.
Samasta kiekasta kun ne pätkitään otelautaan, niin alemmaksi ei minkään pitäisi mennä.
Vastaavasti ylös voi joskus jäädä, eli ei ihan pohjassa nauha on kohtalaisen yleistä.
Sigma ei onneksi "oikeaoppisesti" liimaa nauhoja kuten jotkut merkit, eli koholla olevan saa koputeltua sisään yleensä. Niitä voi olla useampi peräkkäinkin koholla.
Itse ole vielä kertaakaan ole joutunut Sigman nauhoihin puuttumaan, mutta onhan niitä korjailtu kalliissakin kitaroissa.

Kipponi ihmetteli kaulaprofiileja..
Sigmoissa kaulat on periaatteessa Martinilta lainatut 1-3/4" eli 44,5mm satulasta leveyttä ja 1-11/16", eli 42,9mm 14-nauhaisissa. 12-nauhaisissa on vain leveitä, profiili voi tuntua erilaiselta kun kaula on lyhyempi, mutta sama profiili samoilta nauhoilta siinäkin.
Jäi hieman epäselväksi kumpi profiili oli käteen sopivampi.
000M-1STE? Ei taida löytyä mallia tuolla merkinnällä.
000MC-1STE on kapeammalla profiililla
000M-ST on sekin, putosin kärryiltä mitä mallia tarkoitettiin.
Kuulostaisi kuitenkin että leveämpi sopi paremmin, kuten vaikka Mantelin OMR-21:ssä on.
.
Azolith
24.05.2015 09:08:31
Dementoitunut viilaaja kirjoittaa profiilista ja mainitsee vain satulan leveyksiä..
Joo, Modified Low Oval (Martinilta) on hyvin samaa profiililtaan kuin Sigmojenkin D-profiili.

Tuli muuten katsastettua musta 000MC-1STE.
En yleensä ole mustien akustisten iso fani, esim Martinin Performing Artist Seriesin musta: http://www.martinguitar.com/guitars … s/series/item/3340-dcpa5-black.html
, on mielestäni aika kammotus.
Mutta tuo Sigma on kyllä tyylikäs valkoisine pindauksineen:
http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=317
Kiiltävässä mustassa vain näkyy sormenjäljet niin ärsyttävästi.
Silkinhimmeä viimeistely olisi parempi sen suhteen ja ikääntyy nätisti kun kiilottuu hieman kulumakohdista.

Tässä vielä kaikki maahantuojan listoilta nyt löytyvät Sigmat ja Martinit:
http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm
.
elon arska
30.06.2015 17:38:28 (muokattu 02.07.2015 06:36:04)

Sain rahaa, sitten Azolith vaihtoi ne GMC-STE:een.

Nopean näppäilyn jälkeen en voi kuin kusta ilonkyyneliä. Voiko tähän hintaan saada näin hyvän käkättimen? Linjaan en ole vielä elektropuolta testannut, mutta hyvin noi fisut on toiminut tähän asti. Ja tähän väsynyt vitsi fisherman's friend -shoteista.

edit: vaan nyt arvelluttaa, että tottuuko näin leveään ja paksuun kaulaan... omalla tavallaan kiva, mutta kyllä ohkaisempi olisi kivampi. Katsotaan!
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Savu
07.07.2015 08:54:49
Kävin eilen Kitarapajalla ketjun innoittamana. Mielessä oli 000MC-15E.
Tämä sieltä lähtikin matkaan. (480€)

Todella hyvän tuntuinen ja laatuinen kitara kaikinpuolin. Viimeistely tämänhintaiselle kitaralle oli mielestäni kiitettävän luokkaa, joskin muutama pieni kosmeettinen "haitta" siitä löytyi.

Ensimmäistä kertaa vaimo ehdotti, että kitara asetettaisiin olohuoneeseen telineeseen nähtäville.

Soundi on hyvä. Ei lähde liikaa meteliä, eikä ole tukkoinen.
Tarkemmin vielä vaikea sanoa soundeista, kun ensimmäinen elektroakkari kyseessä.

Suosittelen myös muille kyseisiä kitaroita.
"Torilla" tavataan!
kärsä
08.07.2015 23:48:25

Kipponi: Tuo onkin varmaan hyvä pienempikätiselle soittajalle(skaala 23").

Tuli soiteltua nyt mikin kautta...ja en minä keksinyt moittimista, luonnollinen soundi tuli ulos vahvistettuna.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)