Henri Henri Olavi 05.04.2015 15:21:25 | |
---|
-Oujee-: Varmistetaanpa vielä ihan ennen kuin tilaan mitään; saahan tällä laitteella jokaisen mikrofonin erikseen omalle raidalle, jotta niitä voi käsitellä yksitellen tietokoneella jälkikäteen? Rumpujahan tällä olisi tarkoitus äänittää. http://www.thomann.de/fi/m_audio_m_track_eight.htm Kyllä saa. Edes tätä yhtä ei ole olemassa. |
einari123 15.04.2015 11:40:46 | |
---|
Semmosta kyselin kun ostin tuossa tuon Roden NT1-A mikin, ja vähän kun sitä nyt kokeillu ihan akkari&laulu- nauhootuksilla niin saundi on kauheen matala ja epäselvä, suorastaan karsea. Soitellu ja laulanu oon vuosia, mutta näistä "studio"hommista mulla ei oo minkäännäköistä tietotaitoa. Niin kehtaisko joku sanoa miten saisin tuota ääntä paremmaksi(kirkkaammaksi). Mulla on nyt käytössä tosiaan tuo Rode NT1-A mikkinä, Edirol UA-25 ex äänikorttina ja Audacityllä nauhottelen. Mikin luulis olevan hyvä, onko noissa muissa jotain vikaa, tarviiko jotahin lisää? Miten voiko akustiikka vaikuttaa niin paljon? Oon nauhoitellu ihan perusmakkarissa nää kokeilut. Äänen oon saanu ihan ok:ksi kun oon tuolla Audacityn BassAndTreblellä laskenu bassoja, mutta oletusarvona oli et kun ton mikin ostin, että äänenlaatu ois ollu paree jo ihan ilman kauheeta bassojen säätelyäkin, ja ois voinu keskittyä pikkukikkailuun. Antakaa vinkkejä mitä tartteis tehä, ja ihan perusvinkkejäkin voi sanoa, ite olen tosiaan aivan noviisi. |
Pauli Lappalainen 15.04.2015 12:06:18 | |
---|
einari123: Semmosta kyselin kun ostin tuossa tuon Roden NT1-A mikin, ja vähän kun sitä nyt kokeillu ihan akkari&laulu- nauhootuksilla niin saundi on kauheen matala ja epäselvä, suorastaan karsea. Soitellu ja laulanu oon vuosia, mutta näistä "studio"hommista mulla ei oo minkäännäköistä tietotaitoa. Niin kehtaisko joku sanoa miten saisin tuota ääntä paremmaksi(kirkkaammaksi). Mulla on nyt käytössä tosiaan tuo Rode NT1-A mikkinä, Edirol UA-25 ex äänikorttina ja Audacityllä nauhottelen. Mikin luulis olevan hyvä, onko noissa muissa jotain vikaa, tarviiko jotahin lisää? Miten voiko akustiikka vaikuttaa niin paljon? Oon nauhoitellu ihan perusmakkarissa nää kokeilut. Äänen oon saanu ihan ok:ksi kun oon tuolla Audacityn BassAndTreblellä laskenu bassoja, mutta oletusarvona oli et kun ton mikin ostin, että äänenlaatu ois ollu paree jo ihan ilman kauheeta bassojen säätelyäkin, ja ois voinu keskittyä pikkukikkailuun. Antakaa vinkkejä mitä tartteis tehä, ja ihan perusvinkkejäkin voi sanoa, ite olen tosiaan aivan noviisi. Äänteletkö oikealta puolelta mikkiin? Krillissä oleva "piste" ääntä kohti. Ostakaa jotain.
Jos hinta ei miellytä, niin tee tarjous. |
Numb 15.04.2015 12:08:05 | |
---|
einari123: Semmosta kyselin kun ostin tuossa tuon Roden NT1-A mikin, ja vähän kun sitä nyt kokeillu ihan akkari&laulu- nauhootuksilla niin saundi on kauheen matala ja epäselvä, suorastaan karsea. Kirkas mikki pitäisi olla. Onhan mikki oikein päin? Oireet voisivat täsmätä siihen, että etupuoli on huoneeseenpäin ja takaosa äänilähteeseen. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
einari123 15.04.2015 13:19:04 | |
---|
Numb: Kirkas mikki pitäisi olla. Onhan mikki oikein päin? Oireet voisivat täsmätä siihen, että etupuoli on huoneeseenpäin ja takaosa äänilähteeseen. Juu enpä tuotakaan oo tajunnu kokeilla, 90 astetta oon kokeillu kääntää, ja olihan se vähän kirkkaampi, pitääpä pyöräyttää vielä se 180 astettakin ja kokeilla uudestaan. kiitos |
Drumpaul 17.04.2015 17:00:29 (muokattu 17.04.2015 17:02:44) | |
---|
Jos haluan Zoom r16:n yhdelle raidalle oman rumpaloinnin taustalle vaikkapa tabletilta (esim Rockwayn taustanauhat) jotain musiikkia ajaa niin tarvii vissiin DI-boksin väliin? Kun suoraan laitoin niin kuulosti tosi omituiselta ujellukselta... Ja mikähän voisi sopiva boksi tuohon hommaan, ei todellakaan tarvii mikään huippulaite olla |
Antti1 17.04.2015 19:33:25 | |
---|
Drumpaul: Jos haluan Zoom r16:n yhdelle raidalle oman rumpaloinnin taustalle vaikkapa tabletilta (esim Rockwayn taustanauhat) jotain musiikkia ajaa niin tarvii vissiin DI-boksin väliin? Kun suoraan laitoin niin kuulosti tosi omituiselta ujellukselta... Ja mikähän voisi sopiva boksi tuohon hommaan, ei todellakaan tarvii mikään huippulaite olla Onhan siinä jo itsessään linjatulot, et sä mitään DI-boksia tarvitse. Onhan sulla stereo --> 2 x mono -plugipiuha käytössä? |
Drumpaul 17.04.2015 19:52:38 | |
---|
Antti1: Onhan siinä jo itsessään linjatulot, et sä mitään DI-boksia tarvitse. Onhan sulla stereo --> 2 x mono -plugipiuha käytössä? No ei. Nyt nolottaa :)...kiitti vinkistä! |
Minkälaisia lämpötiloja ja kosteusprosentteja mikit ym. äänitysvehkeet kestävät? Ajattelin mennä kesällä äänittämään konkkamikki+etuaste+läppäri -yhdistelmällä hirsiseen lämmittämättömään tupaan, joka on nyt varastona. Mökissä on säästä riippuen 5-20 astetta ja hieman kosteaa. Paksujen hirsiseinien ja runsaiden patja- yms. rojuröykkiöiden ansiosta siellä on ihan kiva akustiikka eivätkä elämisen äänet kuulu sinne. Kuulostaako se lainkaan järkevältä köyhän jampan "kotistudiolta" vai kannattaisiko mieluummin äänittää lämpimissä sisätiloissa? "Just like anything, to sing, to sing/
To sing is a state of mind"
- Jackson C. Frank |
johanssen 15.05.2015 09:20:36 | |
---|
Pitäis uusia duunissa äänitysjärjestelmää. Nyt otetaan 24 raitaa sisään Alesiksen vanhalla kiintolevymyllyllä Adatin kautta. Pöytänä on Yammun LS9-32, jossa on kaksi Adat korttia. Raivostuttavinta tässä on se, että kama pitää kierrättää XP-koneen kautta, koska toi Alesis ei tue uudempia käyttiksiä. Nyt olis ajatuksena pistää MADI pohjainen systeemi pystyyn. Meniskö se niinkin yksinkertaisesti, että ostais tohon LS9siin kaksi MADI-korttia, sitten väliin RME Madiface USBn ja siitä kama Cubaseen läppärille? Ja heti pääsis hommiin ilman turhauttavaan XP kierrätystä. Pitääkö min ottaa huomioon vielä jotain muuta? asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat... |
Musahullu98 22.05.2015 22:18:19 | |
---|
Tarvitsisin apua seuraavaan kysymykseen: Äänitän rumpuja siten, että käytössäni on focusrite scalett 2i2, kahdella mikillä; bassorummulle yksi mikki ja overheadiksi toinen. Toisen liitän kanavaan 1 ja toisen kanavaan 2. Käytän softana applen garagebandia ja siihen pitää tietysti valita tulot 1&2. Äänet tulevat kuitenkin eri suunnista kun kuulokkeilla kuuntelee. Mitä täytyy tehdä..?? Ei myönnetä mitään, syytetään mediaa! |
Danko 22.05.2015 22:24:08 | |
---|
Musahullu98: Tarvitsisin apua seuraavaan kysymykseen: Äänitän rumpuja siten, että käytössäni on focusrite scalett 2i2, kahdella mikillä; bassorummulle yksi mikki ja overheadiksi toinen. Toisen liitän kanavaan 1 ja toisen kanavaan 2. Käytän softana applen garagebandia ja siihen pitää tietysti valita tulot 1&2. Äänet tulevat kuitenkin eri suunnista kun kuulokkeilla kuuntelee. Mitä täytyy tehdä..?? Äänitätkö molemmat kanavat yhdelle stereoraidalle vai kahdelle monoraidalle? "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Musahullu98 22.05.2015 22:44:49 | |
---|
Danko: Äänitätkö molemmat kanavat yhdelle stereoraidalle vai kahdelle monoraidalle? Yhdelle stereolle tietääkseni, garagebandissa en ole löytänyt ominaisuutta äänittää kahta monoa yhtäaikaa.. Ei myönnetä mitään, syytetään mediaa! |
Danko 22.05.2015 22:51:26 | |
---|
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Jucciz 22.05.2015 23:06:53 | |
---|
Musahullu98: Tarvitsisin apua seuraavaan kysymykseen: Äänitän rumpuja siten, että käytössäni on focusrite scalett 2i2, kahdella mikillä; bassorummulle yksi mikki ja overheadiksi toinen. Toisen liitän kanavaan 1 ja toisen kanavaan 2. Käytän softana applen garagebandia ja siihen pitää tietysti valita tulot 1&2. Äänet tulevat kuitenkin eri suunnista kun kuulokkeilla kuuntelee. Mitä täytyy tehdä..?? Tee ensin kaksi erillistä monoraitaa. Valitse toisen sisääntuloksi ykkös-input ja toiselle kakkonen. Sitten vaan äänität molemmat raidat yhtä aikaa. Joskus muistaakseni garagebandissa piti kytkeä valikosta päälle moniraitaäänitys (enable multitrack recording tms.), jotta tämä onnistuu. Erillisiä raitoja voit sitten panoroida stereokuvassa, miten tahdot. |
Musahullu98 22.05.2015 23:07:18 | |
---|
Ei myönnetä mitään, syytetään mediaa! |
Musahullu98 22.05.2015 23:26:18 | |
---|
Nyt löytyi! Oli toisen komennon takana tässä uudessa versiossa. Onnistuu nyt useamman monoraidan äänittäminen samaan aikaan! Kiitos teille molemmille! :) Ei myönnetä mitään, syytetään mediaa! |
Jucciz 22.05.2015 23:28:19 | |
---|
Musahullu98: Nyt löytyi! Oli toisen komennon takana tässä uudessa versiossa. Onnistuu nyt useamman monoraidan äänittäminen samaan aikaan! Kiitos teille molemmille! :) Ei muuta ku raitaa kasetille pam pam! |
Musahullu98 22.05.2015 23:31:58 | |
---|
Jucciz: Ei muuta ku raitaa kasetille pam pam! Puhut asiaa! Ei myönnetä mitään, syytetään mediaa! |
Peilihtäväää 24.05.2015 16:23:55 | |
---|
Itse haluaisin aloittaa äänittelemään skittaa (akustista sekä sähkö) ja tämmöne setti olisi harkinnan alla: Shure sm57 Focusrite Scarlett solo Pääsiskö näillä miten alkuun? Kokemuksia? Muutakin saa ehdotella! Auttajalle kiitos! |