Aihe: Kontrolli tappaa mielenkiinnon
1 2 3
Zeeboo
01.05.2015 21:47:55
Kampela77: Mutta kun opetellaan soittamaan, niin voi olla että keskitytään opettelussa vääriin asioihin.

https://www.youtube.com/watch?v=sBGbdbIi4Ts

Oon mie niin kateellinen tuosta noppeuvesta =D

Tulipa mieleen, että jos korvan resoluutio ääni-impulssien erotteluun on noin 20 ms, niin erottelun rajaa menee 50 ääntä/ sekunti paikkeilla. Siitä nopeampi pilitys kuulostaa yhtenäiseltä ääneltä. 32 osa nuotteja tempossa 375bpm... eikö mokoman tirruuttamisen sijaan kannattaisi jo käyttää jousta.
White men can't Monk
hallu
01.05.2015 23:32:04
Zeeboo: Tekniikka on työkalu sille, että ne pään sisällä olevat jutut muuttuvat ilman tökkimistä musiikiksi. Huono tekniikka ei tee kenestäkään sielukkaampaa soittajaa, eikä sulava osaaminen robottia. Jos ei ole tarjota muuta kuin sisällötöntä schaibaa, niin on yksi lysti kuinka paljon osaamista soittosuoritukseen saa ladattua. Tai kuinka vähän. Sisällön puute on lahjattomuutta.

Samaa mieltä jos tarkoitat, että tekniikan on palveltava sisältöä. Itseäni häiritsee monesti se että tekniikka ymmärretään usein niin yksioikoisesti tarkoittavan vain jotakin tiettyä soittotapaa. Minun mielestä esimerkiksi Neil Youngilla tai vaikkapa P-K Keräsellä on ihan erinomainen tekniikka jonka avulla he loihtivat aivan loistavaa musiikkia rikastuttamaan kulttuuriamme. En ymmärrä miten joku voi pitää heitä epäteknisinä soittajina. Paitsi jos luulee tekniikan tarkoittavan vain jotakin tiettyä tapaa tuottaa ääntä.
Olisipa jo kevät
petrip
02.05.2015 00:23:09
hallu: Paitsi jos luulee tekniikan tarkoittavan vain jotakin tiettyä tapaa tuottaa ääntä.

Eiköhän soittotekniikka tarkoita juurikin tuota, eli tapaa tuottaa ääntä.
hallu
02.05.2015 10:38:54
petrip: Eiköhän soittotekniikka tarkoita juurikin tuota, eli tapaa tuottaa ääntä.

Samaa mieltä olen kanssasi eli soittotekniikka tarkoittaa tapaa tuottaa ääntä, mutta se ei tarkoita vain TIETTYÄ tapaa tuottaa ääntä. Tarkoitin, että jos kaksi kitaristia soittavat hyvin erilaisella tekniikalla, niin ei toisen tekniikka ole hyvä eikä toisen tekniikka huono. Teknistä osaamista voi vertailla ainoastaan samaa tekniikkaa käyttävien soittajien kesken, sitä minä tarkoitin.
Olisipa jo kevät
Snapo
02.05.2015 14:15:51
Ei se tekniikka ja nopeus välttämättä sulje mielenkiintoa pois vaikka näinki voi olla esim. Rusty Cooleyn kohdalla. Entäpä Matias Kupiainen tai Guthrie Govan? Terkkuja Ambitukselle.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
petrip
02.05.2015 14:29:31
hallu: Samaa mieltä olen kanssasi eli soittotekniikka tarkoittaa tapaa tuottaa ääntä, mutta se ei tarkoita vain TIETTYÄ tapaa tuottaa ääntä. Tarkoitin, että jos kaksi kitaristia soittavat hyvin erilaisella tekniikalla, niin ei toisen tekniikka ole hyvä eikä toisen tekniikka huono. Teknistä osaamista voi vertailla ainoastaan samaa tekniikkaa käyttävien soittajien kesken, sitä minä tarkoitin.

Soittotekniikka jakautuu moneen eri osa-alueeseen, joista voidaan erikseen keskustella. Tuo tiluttajakaveri "Fareri Suspension" osaa pikkaus- ja sweeppaustekniikan kyllä hyvin, mutta kun sävelen aika-arvo kasvaa, paljastuu taas heikkous yhden äänen tuottamisessa ja vibratossa.
hallu
02.05.2015 14:45:17
petrip: Soittotekniikka jakautuu moneen eri osa-alueeseen, joista voidaan erikseen keskustella. Tuo tiluttajakaveri "Fareri Suspension" osaa pikkaus- ja sweeppaustekniikan kyllä hyvin, mutta kun sävelen aika-arvo kasvaa, paljastuu taas heikkous yhden äänen tuottamisessa ja vibratossa.

Jakautuu kyllä, mutta on myös täysin erilaisia soittotekniikoita, jotka eivät ole osa jotakin toista tekniikkaa. Olen nähnyt, että kitaraa on soitettu viulun jousella tai paukuteltu rumpukapuloilla, noin niinkö ääripäänä mainittakoon. Mutta katso esimerkiksi Stanley Jordanin soittoa, niin näet soittotekniikkaa joka on jo aika kaukana tavanomaisesta. Kun käytetään tyystin erilaisia tekniikoita niin keskustelu siitä mikä on hyvää tai huonoa tekniikkaa tai teknistä tai epäteknistä, ei ole niiden välillä mahdollista. Käytettävä tekniikka tai se mitä tehdään riippuu tietenkin siitä mitä tavoitellaan.

Itseasiassa väittäisin, että ainoastaan soittaja voi tietää soittaako oikein. Kuulija ei voi sitä mitenkään arvioida, koska ei tiedä mitä soittaja tavoittelee. Sen vuoksi minua ihmetyttää kuinka helposti me täällä muusikoiden netissä asetamme itsemme soittajan yläpuolella kommentoimaan mikä meni oikein ja mikä väärin ikään kuin meillä voisi olla mitään hajua siitä.
Olisipa jo kevät
Arkka
02.05.2015 20:52:54

Luin joku aika sitten pitkät keskustelut Youtubesta aiheesta klassinen(?) kuvataide vastaan nykytaide. Se oli aika samanlaista keskustelua :)

Yleinen mielipide kommenttiosiossa oli se, että nykytaide on paskaa. Äkkiä silmäillen yleisin "perustelu" oli se, kuinka nykytaide ei vaadi teknistä taituruutta. Klassista taidetta verrattiin videossa taitoluisteluun klassisen taiteen puolustajan toimesta.

Tuli vaan mieleen, että voi olla helpompi hahmottaa keskustelun ongelmat kun vertaa keskusteluun, jonka suhteen on helpompi olla objektiivisempi.

petrip: Itse diggaan Youtuben kaltaista aarreaittaa todella paljon ja sinne on taltioitu todellisia helmiä esim. kitaransoitosta. Mutta kanava on synnyttänyt myös ihan oman ilmiönsä, joka ei ainakaan itseäni miellytä. Puhutaan nyt sitten asiasta vaikka nimellä "Youtube-kitaristit". Yritin tuossa ihan aikuisten oikeasti kuunnella tuota Kikoa (yksi keskustelun aihe), mutta mielenkiinto lopahti noin 30 sekunnin kohdalla. Ei vaan pysty. Näitä teknisesti todella taitavia kavereita löytyy paljon. Se mikä tässä tökkii eniten itseäni, on tuo äärimmäinen kontrolli joka äänen tuottamisessa. Kaikki on etukäteen hinkattu viimeisen päälle. Musiikki muuttuu mekaaniseksi suorittamiseksi ja ainakin omalta kohdalta mielenkiinto lopahtaa täysin. Musiikin ja soittamisen pitäisi olla välillä yllätyksellistä ja ennen kaikkia mukavaa ja nautittavaa ja se pitäisi välittyä myös kuulijalle. Niin kuin sanotaan: "Rapatessa roiskuu". Ei se haittaa vaikka välillä mennään metsään, kunhan sieltä tullaan hallitusti takaisin.

Jos saisit oikeudet mielivaltaiseen moderointiin Youtubessa niin, että kukaan ei tietäisi, että olet moderaattori, poistaisitko kyseisten "Youtube-kitaristien" videot?
tender.insanity
02.05.2015 21:06:40
Kampela77: Mutta kun opetellaan soittamaan, niin voi olla että keskitytään opettelussa vääriin asioihin.

https://www.youtube.com/watch?v=sBGbdbIi4Ts

Sen verran pitää Farerin puolesta puhua, että kun se tuon biisin/levyn julkaisuun mennessä oli kuusi vuotta soitellut, niin ihan kovaa veteli =)
Kampela77
03.05.2015 01:00:51
tender.insanity: Sen verran pitää Farerin puolesta puhua, että kun se tuon biisin/levyn julkaisuun mennessä oli kuusi vuotta soitellut, niin ihan kovaa veteli =)

Nopeasti ainakin. Mutta samassa ajassa on kyllä ihmiset oppineet tekemään mielestäni mielenkiintoisempaa musiikkia. :)
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
varpio
03.05.2015 01:34:00
Jos ei kuudessa vuodessa opi edes kelvollista vibratoa niin kyllä melko hukkaan menivät ne kuusi vuotta, minusta.
Kefiiri
03.05.2015 07:37:16 (muokattu 03.05.2015 07:38:42)
hallu: Itseasiassa väittäisin, että ainoastaan soittaja voi tietää soittaako oikein. Kuulija ei voi sitä mitenkään arvioida, koska ei tiedä mitä soittaja tavoittelee. Sen vuoksi minua ihmetyttää kuinka helposti me täällä muusikoiden netissä asetamme itsemme soittajan yläpuolella kommentoimaan mikä meni oikein ja mikä väärin ikään kuin meillä voisi olla mitään hajua siitä.

Enimmältä osin olen samaa mieltä kirjoittamistasi jutuista, mutta tästä vähän eri...
tökeröydestä johtuvan ilmaisullisen ristiriitaisuuden pystyy mielestäni ulkopuolinenkin havaitsemamaan, jos ei mennä ihan avantgardeosastolle.
En ole musiikin asiantuntija.
Zeeboo
03.05.2015 09:07:43
Kefiiri: Enimmältä osin olen samaa mieltä kirjoittamistasi jutuista, mutta tästä vähän eri...
tökeröydestä johtuvan ilmaisullisen ristiriitaisuuden pystyy mielestäni ulkopuolinenkin havaitsemamaan, jos ei mennä ihan avantgardeosastolle.

Jotkut asiat vaan ovat arvioinnin ulottumattomissa.

https://www.youtube.com/watch?v=ENRP-6cgQWg
White men can't Monk
hallu
03.05.2015 10:39:11
Kefiiri: Enimmältä osin olen samaa mieltä kirjoittamistasi jutuista, mutta tästä vähän eri...

Niin saattaahan se noinkin olla. Ehkä mua vaan ärsyttää meidän soittajien ylimielisyys suhteessa musiikkiin ja muihin ihmisiin ja soittajiin.
Olisipa jo kevät
Kefiiri
03.05.2015 10:45:12
hallu: Niin saattaahan se noinkin olla. Ehkä mua vaan ärsyttää meidän soittajien ylimielisyys suhteessa musiikkiin ja muihin ihmisiin ja soittajiin.

Aivan totta, ylimielisyys on aina hanurista.
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
03.05.2015 10:55:56 (muokattu 03.05.2015 10:56:30)
tender.insanity: Sen verran pitää Farerin puolesta puhua, että kun se tuon biisin/levyn julkaisuun mennessä oli kuusi vuotta soitellut, niin ihan kovaa veteli =)

Nimenomaan kovaa, vähän niinkuin BMW-kuskitkin tuolla liikenteessä. Paljon muuta kehuttavaa ei yleensä olekaan. Onhan niitä poikkeuksiakin, mutta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)