![]() 23.04.2015 14:44:03 (muokattu 23.04.2015 14:46:30) | |
---|---|
Tosin Abasi virittää matalimmat kielet basson vireeseen. Kattokaa mikä kielisatsi hänellä on. Jaa tuossahan se on: http://www.guitarplayer.com/miscell … /tosin-abasi-and-javier-reyes/14033 Eli DR-strings .011-.080. Paksuin on suoraan basso-kitaran kieli. Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra. | |
![]() 23.04.2015 14:48:19 (muokattu 23.04.2015 15:20:51) | |
Kipponi: Tosin Abasi virittää matalimmat kielet basson vireeseen. Kattokaa mikä kielisatsi hänellä on. Jaa tuossahan se on: http://www.guitarplayer.com/miscell … /tosin-abasi-and-javier-reyes/14033 Eli DR-strings .011-.080. Paksuin on suoraan basso-kitaran kieli. Joo ja kitaravahvistimet ovat vaihtuneet aikaa sitten PA-kamoiksi kun ei saundit oikein tahdo toimia kitaravehkeillä. Vai joko ovat vaihtaneet joihinkin custom-pinkkoihin? Enpäs olekkaan jaksanut enää seurata heidän touhujaan eli tietoni voi olla vanhentunutta. edit: Jaa tuokin juttu on vuodelta 2011. edit2: Tuommonen D'addan setti mulla oli kasissa, A=440: .010 - .013 - .017 - .026 - .036 - .046 - .059 - .080 eikä paljon ohkaisemmilla mun mielestä kannata edes yrittää. F# on tuossakin hieman siinä ja tuossa että toimiiko, eli helläkätisesti/normaalisti kun soittaa niin kyllä, jos röytää niin ei. Mun Spector on uljas ritari. | |
![]() 23.04.2015 16:53:20 | |
Kipponi: Tosin Abasi virittää matalimmat kielet basson vireeseen. Kattokaa mikä kielisatsi hänellä on. Jaa tuossahan se on: http://www.guitarplayer.com/miscell … /tosin-abasi-and-javier-reyes/14033 Eli DR-strings .011-.080. Paksuin on suoraan basso-kitaran kieli. Tämä kaveri on tietääkseni soittanut Floyd Rose tyylisillä Ibanez kitaroilla ja varmaan monilla muillakin. Tietämättä juurikaan tästä soittajasta sen enempää, niin basson kielet eivät mene ihan heittämällä ainakaan kaikkiin sähkökitaroihin. Virityskoneistoihin ei välttämättä mahdu bassokielet ja jos on TOM talla ja kielet menee läpi rungon, niin siellä bodyn toisella puolella on ne holkit Telecaster tyylisesti. Sinne ei mene kuin baritoni ja normaalikokoiset kielet, joissa on se kielen mokkula siis samankokoinen. Samoin stopbar kieltenpitimissä on reikien koko vain johonkin asti, ettei ihan paksuimmat mene niistäkään läpi jos on sellainen ja TOM talla. Sitten jos kitarassa on joku Floyd Rose kampi niin siihen voi mahtua bassonkieli, mutta vain johonkin rajaan asti. Joskus olisi irtokielissä parempi valikoima bassonkielissä kuin baritonissa, mikä on kyllä harmi. Välillä on kieliä vaikea saada ja muutaman kielen takia ei viitsisi jostain tilata jos ei mitään muuta satu tarvitsemaan. Itsellä on yksi 6-kielinen kitara 30 tuuma skaalalla ja siihen ei tahdo ihan helposti kaikkia paksuuksia löytyä jos haluaisi sellaisen oman custom viritykseen sopivan kielisetin. Kitarassani on juurikin teletyyliin ne holkit bodyn toisella puolella ja paksut bassonkielet jäävät ikävästä menemättä sinne holkin monttuun. Ei siitä reijästä tosin mahdu varmaan muutenkaan yli sataset kielet paksuudeltaan ja tosiaan virityskoneistoiden reijät ovat myös tarkoitettu kitaran/baritonin kielille, eikä bassonkielille. Kitarassa kun on TOM talla ja kielet läpi rungon sekä lapa 3/3 tyylinen, niin siihen tarvitsee jo muutenkin pidemmät kielet kuin vastaavaan Floyd tallalla olevaan. Hieman kyllä arveluttaa miten 8-kielinen Ibanez toimii käytännössä Iban omalla Floyd Rose johdannaisella. Kun monesti tahtovat Ibanezin tallat hajota 6-kielisissäkin, niin mitenkähän mahtavat toimia 8-kielisten vaijereilla? Ongelmat eivät varmaan tule ihan ensimmäisen tai toisenkaan vuoden aikana, mutta pidemmässä käytössä saattaa kyllä tulla. Ainakin halvemmissa 8-kielisissä joissa on Floyd rose tyylinen kampi. Jos olisin ostamassa 8-kielistä tai baritoni sähkökitaraa pitkällä skaalalla, niin ainakin itse hommaisin kiinteällä tallalla olevan mallin. Ihan jo siksikin, että soundi on taatusti parempi matalilla äänillä kuin vastaavissa vibrakitaroissa. | |
![]() 23.04.2015 17:17:25 | |
mpekkanen: Jos olisin ostamassa 8-kielistä tai baritoni sähkökitaraa pitkällä skaalalla, niin ainakin itse hommaisin kiinteällä tallalla olevan mallin. Ihan jo siksikin, että soundi on taatusti parempi matalilla äänillä kuin vastaavissa vibrakitaroissa. Mulla oli kiinteätallainen versio, eli ihan perus RG8. Ei siinäkään mennyt tuo .080 kieli ihan heittämällä paikalleen. Viritintä sai hieman avartaa että kieli mahtui siitä läpi, satula tietysti viilaten kohdilleen ja tallaa sai näprätä myös että sai intonaation kohdalleen. Mun Spector on uljas ritari. | |
![]() 23.04.2015 17:34:13 (muokattu 23.04.2015 17:42:55) | |
Ei nyt sinällään liity aiheeseen kuin kaukaisesti mutta kitarasta katkesi iivili .60 paksu hämähäkkikieli parissa kuukaudessa. Nakkasin tilalle samanpaksuisen bassonkielen ja ihan samalta kuulostaa. Eli oman kokemuksen perusteella bassonkielet on ihan samaa tavaraa. Jos siis haluaa viritellä kitaran todella alas. Satula ja viritintappijutut varmaan sitten asia erikseen, jos halajaa laittaa jotain. 80+ kieltä kiinni. (Ei enää koskaan DR:n ylihintaisia katkeilevia hämähäkkikieliä tähän talouteen, kiitos). | |
![]() 23.04.2015 20:59:15 | |
J.Nikkanen: Mulla oli kiinteätallainen versio, eli ihan perus RG8. Ei siinäkään mennyt tuo .080 kieli ihan heittämällä paikalleen. Viritintä sai hieman avartaa että kieli mahtui siitä läpi, satula tietysti viilaten kohdilleen ja tallaa sai näprätä myös että sai intonaation kohdalleen. Oma baritoni 6-kielinen 30 tuuman skaalalla on B.C.Rich Bich SE Baritone. Siinä taitaa olla nyt Ernie Ball setti ja paksuin on .074 muistaakseni. En usko, että mahtuisi ainakaan paljoa yli .080 kieli, ilman erillisiä säätöjä. Kun kieliholkit bodyn takapuolella ovat kuitenkin aika lähellä toisia, niin ei niitäkään voi oikein basson sellaisiksi vaihtaa. Tämä on nyt mulla A,D,G,C,E,A vireessä ja toimii & murisee ihan hyvin :) | |
![]() 23.04.2015 21:09:14 | |
mpekkanen: Oma baritoni 6-kielinen 30 tuuman skaalalla on B.C.Rich Bich SE Baritone. Siinä taitaa olla nyt Ernie Ball setti ja paksuin on .074 muistaakseni. En usko, että mahtuisi ainakaan paljoa yli .080 kieli, ilman erillisiä säätöjä. Kun kieliholkit bodyn takapuolella ovat kuitenkin aika lähellä toisia, niin ei niitäkään voi oikein basson sellaisiksi vaihtaa. Tämä on nyt mulla A,D,G,C,E,A vireessä ja toimii & murisee ihan hyvin :) Ei se .080 kovin paljon paksumpi ole, ja tosiaan ihan kitaran kieli, paksuin käsittääksein mitä dadda tekee. Kaiken viilauksen ja laittelun jälkeen ihan ok kasi, mutta myin pois taitavammalle kaverille kun en vaan osannut. Mun Spector on uljas ritari. | |
![]() 23.04.2015 23:31:08 (muokattu 23.04.2015 23:33:50) | |
Ihan mielenkiinnosta mpekkanen, montakos edgeä tai lo-pro edgeä (tai edes edge prota) olet saanut ibanezeista hajotettua? Ovat kuitenkin ihan gotohin valmistamia huipputalloja. Edge 3, trs, lo-trs, edge pro 2, edge zero 2 jne halpiskiinatalloja ei lasketa. Niitä saa kyllä hajalle varmasti. Tuo Abasin custom ibanezissa oleva floikka on customina tehty edge. Olikohan niin, että pistivät pajalla kaks edgeä yhteen. Ei luulisi hajoavan, vaikka onkin kasikielisessä kiinni. ;) I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 24.04.2015 00:18:19 | |
Decadetroll: Ihan mielenkiinnosta mpekkanen, montakos edgeä tai lo-pro edgeä (tai edes edge prota) olet saanut ibanezeista hajotettua? Ovat kuitenkin ihan gotohin valmistamia huipputalloja. Edge 3, trs, lo-trs, edge pro 2, edge zero 2 jne halpiskiinatalloja ei lasketa. Niitä saa kyllä hajalle varmasti. Tuo Abasin custom ibanezissa oleva floikka on customina tehty edge. Olikohan niin, että pistivät pajalla kaks edgeä yhteen. Ei luulisi hajoavan, vaikka onkin kasikielisessä kiinni. ;) Lainataan itseä:Hieman kyllä arveluttaa miten 8-kielinen Ibanez toimii käytännössä Iban omalla Floyd Rose johdannaisella. Kun monesti tahtovat Ibanezin tallat hajota 6-kielisissäkin, niin mitenkähän mahtavat toimia 8-kielisten vaijereilla? Ongelmat eivät varmaan tule ihan ensimmäisen tai toisenkaan vuoden aikana, mutta pidemmässä käytössä saattaa kyllä tulla. Ainakin halvemmissa 8-kielisissä joissa on Floyd rose tyylinen kampi. Eli tuskin nuo Gotohin paremmat tallat käsiin hajoaa. Tässä tarkoitinkin lähinnä näitä edullisia muutaman satasen 8-kielisiä kitaroita joissa on Floyd rose tyylinen talla. Koskee kyllä muitakin merkkejä kuin pelkästään Ibanezia. Varmaan aika selvä asia, että kalliimmissa/laadukkaimissa kitaroissa on myös paremmat ja laadukkaammat osat. | |
![]() 24.04.2015 07:31:14 (muokattu 24.04.2015 07:36:32) | |
mpekkanen: Lainataan itseä:Hieman kyllä arveluttaa miten 8-kielinen Ibanez toimii käytännössä Iban omalla Floyd Rose johdannaisella. Kun monesti tahtovat Ibanezin tallat hajota 6-kielisissäkin, niin mitenkähän mahtavat toimia 8-kielisten vaijereilla? Ongelmat eivät varmaan tule ihan ensimmäisen tai toisenkaan vuoden aikana, mutta pidemmässä käytössä saattaa kyllä tulla. Ainakin halvemmissa 8-kielisissä joissa on Floyd rose tyylinen kampi. Eli tuskin nuo Gotohin paremmat tallat käsiin hajoaa. Tässä tarkoitinkin lähinnä näitä edullisia muutaman satasen 8-kielisiä kitaroita joissa on Floyd rose tyylinen talla. Koskee kyllä muitakin merkkejä kuin pelkästään Ibanezia. Varmaan aika selvä asia, että kalliimmissa/laadukkaimissa kitaroissa on myös paremmat ja laadukkaammat osat. Mutta missä noita halpisfloikkia 8-kieliselle näkyy? Itselle ei ole vastaan moisia tullut vielä. Noissa rg2228 (vai mikä se nyt olikaan) ja halvemmissa malleissa on floikalta näyttävä kiinteä talla, fx edge 3. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 24.04.2015 08:19:14 (muokattu 24.04.2015 08:19:56) | |
Decadetroll:Tuo Abasin custom ibanezissa oleva floikka on customina tehty edge. Olikohan niin, että pistivät pajalla kaks edgeä yhteen. Ei luulisi hajoavan, vaikka onkin kasikielisessä kiinni. ;) Tuo Abasin tallahan on itseasiassa edge III muotoiltu kiinteä talla: FX Edge III-8 bridge, eli ei kelluva ollenkaan. Tai ainakin tuossa TAM100 mallissa, en tiedä onko herralla käytössä erilainen customi. E: Näköjään tuossa ylläolevassa viestissä tuosta tallasta mainitsitkin, eli ei ollut moisen olemassaolo ainakaan uutinen. | |
![]() 24.04.2015 09:57:43 | |
Decadetroll: Mutta missä noita halpisfloikkia 8-kieliselle näkyy? Itselle ei ole vastaan moisia tullut vielä. Noissa rg2228 (vai mikä se nyt olikaan) ja halvemmissa malleissa on floikalta näyttävä kiinteä talla, fx edge 3. Etkös itse juurikin maininnut, että tuo Edge 3 talla on Kiinanhalpistalloja joita ei lasketa? Vaikka se talla olisikin Floyd tyylinen kiinteä, niin ainakin itse ostaisin enemmin ihan kunnollisella kiinteällä tallalla olevan mallin jos olisin 8-kielistä sähkökitaraa muutenkaan ostamassa. Siis joko hardtail tai TOM tallalla joissa on omasta mielestäni parempi soundi. Yleensä ainakin monet kammet syövät hieman kitaran sustainia ja myöskin soundin alapäätä. Tosin aktiivimikeillä ja soundeilla voi vaikuttaa tietenkin siihen sähköiseen soundiin, mutta kitaran akustinen soundi on yleensä parempi kiinteillä talloilla kuin Floyd tyylisillä(vaikka kiinteiksi olisivat tehtykin). Tämä vain oma havaintoni, joskin muutama soitinrakenta joiden kanssa olen jutellut ovat olleet samaa mieltä mutta ei kai se mitään faktaa varmaan ole. Kaikkien kitaramerkkien mallit vaihtuvat vuosittain ja en ole kaikista malleista perillä missä on vibra ja missä ei. Hinnatkin yleensä nousee kaikissa soitimissa joka vuosi ja se halvan kitaran leima on kokoajan entistä kalliimpi. | |
![]() 24.04.2015 10:07:43 | |
Genitalripper: Tuo Abasin tallahan on itseasiassa edge III muotoiltu kiinteä talla: FX Edge III-8 bridge, eli ei kelluva ollenkaan. Tai ainakin tuossa TAM100 mallissa, en tiedä onko herralla käytössä erilainen customi. E: Näköjään tuossa ylläolevassa viestissä tuosta tallasta mainitsitkin, eli ei ollut moisen olemassaolo ainakaan uutinen. Itseasiassa vahingossa puhelin Tony MacAlpinen kasikielisestä, jossa on tuo kahdesta tallasta koostettu kasikielinen floikka. :) Eli joo, Abasilla on tosiaan tuo fx-talla, pahoittelen virhettä. :) I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 24.04.2015 10:12:18 (muokattu 24.04.2015 10:21:22) | |
mpekkanen: Etkös itse juurikin maininnut, että tuo Edge 3 talla on Kiinanhalpistalloja joita ei lasketa? Vaikka se talla olisikin Floyd tyylinen kiinteä, niin ainakin itse ostaisin enemmin ihan kunnollisella kiinteällä tallalla olevan mallin jos olisin 8-kielistä sähkökitaraa muutenkaan ostamassa. Siis joko hardtail tai TOM tallalla joissa on omasta mielestäni parempi soundi. Yleensä ainakin monet kammet syövät hieman kitaran sustainia ja myöskin soundin alapäätä. Tosin aktiivimikeillä ja soundeilla voi vaikuttaa tietenkin siihen sähköiseen soundiin, mutta kitaran akustinen soundi on yleensä parempi kiinteillä talloilla kuin Floyd tyylisillä(vaikka kiinteiksi olisivat tehtykin). Tämä vain oma havaintoni, joskin muutama soitinrakenta joiden kanssa olen jutellut ovat olleet samaa mieltä mutta ei kai se mitään faktaa varmaan ole. Kaikkien kitaramerkkien mallit vaihtuvat vuosittain ja en ole kaikista malleista perillä missä on vibra ja missä ei. Hinnatkin yleensä nousee kaikissa soitimissa joka vuosi ja se halvan kitaran leima on kokoajan entistä kalliimpi. Ei tuolla fx edge 3:lla ole kelluvan tallan kanssa muuta yhteistä, kuin ulkonäkö. Se on siis ihan samalla tavalla toimiva kuin hardtail, mutta siinä on hienovirittimet. Itseasiassa se on sinänsä aika lähellä TOMia, kun se on kahdella pultilla kiinni kitaran kannessa (tai no kolmella, tuossa hienovirittimien luona on vielä yksi pienempi pultti joka on kiinni rungossa. FX edge 3 on tosiaan kiinan halpistalla, mutta ei se ole floikka. Siihen ei voi laittaa kampea, siinä ei ole sustainblockia, mihinkään ei laiteta jousia kiinni jne. Itse ottaisin mieluummin tuollaisen hienoviritintallan keppiini, kuin tavan hardtailin. Tuossa kun yhdistyy molempien tallojen parhaat puolet: floikan hienovirittimet ja kiinteä, rungossa ruuvattuna oleva hardtail. :) Vaan voisinpa kuvitella, että kasikielinen, jossa on kahler, olisi aika vempele. Kahler ei muutenkaan ole se kaikista helpoin tallaratkaisu, niin sitten vielä kasikieliseen. Huh. :) En tosin tiedä, tekeekö muut merkit kaseja kahlerilla kuin Rondo (joka kaiketi teetättää kitaransa WMI:llä), eli ei välttis ole se kaikkein yleisin ratkaisu se. Mutta tosiaan, enpä ole tainnut nähdä muita kasikielisiä floikkia kuin tuo MacAlpinen custom (ei siis Abasin kuten aiemmin väitin kovasti :D ), joten ei liene huolta vielä ainakaan huonosti kestävistä lissufloikista kaseissa. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 24.04.2015 10:32:03 | |
Kyllä noita 8-kielisiä kitaroita on tosiaan Kahlerin kammellakin näkynyt. Tosin enemmän joiltain pikkupajojen custom pajoilta kun Googlen kuvahaulla katselee kitaroiden kuvia. En kyllä usko minäkään, että Kahlerin kampi on paras 8-kieliseen, vaikka senkin mallistosta löytyy monenlaisia talloja. Mielipiteitä on kuitenkin monenlaisia ja niin on kitaroita, soittajia ja musatyylejäkin. Hyvä niin, että on monenlaista mistä valita :) | |
![]() 24.04.2015 10:38:21 | |
Decadetroll: Itseasiassa vahingossa puhelin Tony MacAlpinen kasikielisestä, jossa on tuo kahdesta tallasta koostettu kasikielinen floikka. :) Eli joo, Abasilla on tosiaan tuo fx-talla, pahoittelen virhettä. :) Hämmennyin vähän itsekin, koska eihän (pikaisesti katsottuna) ibanezilla kelluvatallaista kasia näytä edes olevan myynnissä. Eikö ainakin alkuun esim RG8 tullut kelluvalla tallala? Ainakin nyt myynnissä oleva RGA8 on myös tuolla kiinteällä edgellä. | |
![]() 24.04.2015 10:39:38 | |
mpekkanen: Kyllä noita 8-kielisiä kitaroita on tosiaan Kahlerin kammellakin näkynyt. Tosin enemmän joiltain pikkupajojen custom pajoilta kun Googlen kuvahaulla katselee kitaroiden kuvia. En kyllä usko minäkään, että Kahlerin kampi on paras 8-kieliseen, vaikka senkin mallistosta löytyy monenlaisia talloja. Mielipiteitä on kuitenkin monenlaisia ja niin on kitaroita, soittajia ja musatyylejäkin. Hyvä niin, että on monenlaista mistä valita :) Näin on joo. Ja kyllähän noille huonoille floikkatalloillekkin näyttää ostajakuntansa olevan. Itsekin teininä joskus erehdyin ostamaan tinafloikallisen kepin, kun piti saada floikkakeppi välttämättä. Kaduin ostoani toki sitten myöhemmin, kun alkoi ruuvit korkkailemaan tallasta, mutta senkin sai korjattua OFR hankkimalla. :) Sen jälkeen olen kyllä pitänyt rasvaiset näppini erossa moisista tinatalloista, paitsi jos olen jollekkin huoltanut moista. Mitenkäs se nyt menikään... Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan? I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 24.04.2015 10:42:53 (muokattu 24.04.2015 10:44:01) | |
Genitalripper: Hämmennyin vähän itsekin, koska eihän (pikaisesti katsottuna) ibanezilla kelluvatallaista kasia näytä edes olevan myynnissä. Eikö ainakin alkuun esim RG8 tullut kelluvalla tallala? Ainakin nyt myynnissä oleva RGA8 on myös tuolla kiinteällä edgellä. Eipä ole ibanezilla kelluvatallaista kasia olemassa. Paitsi tietty Tony MacAlpinella (ja jos jollain muulla artistilla sattuu custom olemaan, josta en tiedä). RG8 oli alusta asti hardtail, RGA8 ja RG2228 ovat aina olleet kiinteällä edgellä. Myöskin nämä uudemmat iron labelit sun muut ovat kiinteillä talloilla kaikki. Joku teki SSO:n foorumilla itse tollaisen 8-kielisen floikan, se taitaa olla ainoa jonka olen tuon Tonyn tallan lisäksi nähnyt. Niin ja joskus tuli vastaan sellanen hybridi, missä kuus korkeinta kieltä oli floikalla ja loput kaksi tehty kiinteäksi irrallisista tallapaloista... Heh. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
![]() 01.09.2016 00:32:52 | |
Nostoa vanhalle ketjulle. Aloitin soittamisen muutama vuosi sitten Squier-stratolla, minkä jälkeen aloin hankkimaan/keräilemään aina vaan laadukkaampia kuusikielisiä. Lopulta päätin kokeilla seiskakielistä, ihan puhtaasta uteliaisuudesta. Ostin käytetyn Schecter Hellraiserin. En oikein keksinyt Schecterille käyttöä, joten se jäi seinälle pölyyntymään. Rekisteröin kuitenkin sen helpon soitettavuuden, mikä oli itselleni yllätys. Jossain vaiheessa tulin hommanneeksi käytetyn Ibanez Universen, soraan sanoen lähinnä siitä syytä, että se oli omaan silmääni niin pahuksen hieno kitara peiliplekseineen ja pyramidi-otelautamerkkeineen. Sen helppoa soitettavuutta vasta ihmettelinkin. Soittelin sillä paljon kuin kuusikielistä eli en käyttänyt paksuinta kieltä lainkaan. Sitten menin vaihtamaan sen pois (kaduttaa - hommaan vielä josssain vaiheessa tilalle toisen Universen). Taas jossain vaiheessa tehtiin jonkun kanssa jotain vaihtokauppoja ja mulle päätyi Mayones Setius Pro 7. Sille keksin sitten lopulta ihan oikeaakin köyttöä. Nimittäin, mulla on tapana soitella melodioita ja tehdä niistä säröä ja fuzzeja sekä muita efektejä käyttäen omia - yleensä hyvin synkkiä - versioita. Esimerkiksi vaikka jokin Rautavaaran Sininen uni eli se Nukkumatti-laulu. Jossain vaiheessa opin käyttämään DAW-ohjelmistoa (mulla on niistä Cubase), löysin rumpalikseni Ezdrummer2:n ja opin ymmärtämään, että nauhoituksessa yksi kitararaita ei kuulosta oikein millekään, etenkään reippailla säröillä. Opin niin ikään ymmärtämään, että pelkkä yhden kitararaidan copypastaaminen moneen kertaan ja kopioiden sijoitteleminen stereokuvaan ei oikein vielä riitä, vaan on parasta purkittaa oikeasti useampia kitararaitoja. Miksipä niiden kaikkien pitäsi olla samanlaisia. Tässä kohtaa viimein löysin käyttötarkoituksen seiskalle: voinkin soittaa saman melodian oktaavia matalemmalta. Sitten tietenkin kävi niin, että joidenkin melodioiden kohdalla loppui kielet kesken. Niinpä aloin suunnittelemaan kahdeksankielisen hankkimista. Sanottakoon tähän väliin, että etenkin melodioita soittaessani (sekä vanhahtavan kuuloisessa dark/black metalissani) käytän standardia e-virettä. Silti pelotti, että jääkö normiskaalaisessa eli 25,5" -skaalaisessa se kahdeksas eli F#-kieli liian lerpuksi ekoilta nauhoilta. Baritoniskaaliset eivät ole mun juttu (jotain 27"-skaalaista kuusikielistä kokeilin) etenkään melodioiden soittamiseen - ei vaan yksinkertaisesti nakit taivu vähänkään haastavampaan melodiaan niin että nuotit soisivat puhtaina. Maanantaina ostin käytetyn (tosin ei naarmun naarmua) LTD H-308:n. Ostin kielisetiksi D'Addarion seiskasetin 10-59 ja irtokielenä 72:n. Eihän tuo 72-kieli sitten tietenkään mahtunut virittimen tapin reistä läpi, mutta oli noin kolmen minuutin homma porata se reikä hieman isommaksi. Pari iltaa on vierähtänyt säätöhommissa. En osaa soittaa kovin hyvin, mutta säätää osaan paljon paremmin. Lopputulos on mielestäni erittäin onnisunut: helpposoittoinen eikä F#-kieli särise ainakaan mun tarpeisiin sopivalla soittotatsilla edes ekoilta nauhoilta. LTD H-308 on made in Indonesia, joten odotukset eivät olleet kovin korkealla. Eihän tuo mikään Mayones ole, mutta todella positiivinen yllätys laadultaan. Jouduin hiomaan nauhojen päitä sekä kirstämään jakin ja virittimien kiinnitykset, kun alkujaan liian tuore puu oli kuivunut. Muutaman minuutin hommia. Siis tommonen karahka: https://www.dropbox.com/s/wjc67amntv24m31/LTD_H_308.jpg?dl=0 Ja tuossa joku arvio: http://www.iguitarmag.com/magazine- … iews/esp-ltd-h-308-8-string-guitar/ Ainoa asia mikä hieman kismittää, on se että kyseisessä kitarassa on EMG:n aktiivimikit. Toisaalta olen tottunut tulemaan toimeen myös niiden kanssa. Oman makuni mukaisen lopputuloksen saavutamisessa mikkien korkeus on todella tärkeässä roolissa. Hain sitä pari tuntia volumen ja tonen eri asennoilla. Etenkin aktiivimikkien kohdalla siis todella käytän volume- ja tone-säätimiä. Sen huomasin V30-ämyrillä ladatulla high gain -kitaracombolla (Yerasov Gavrosh - mielenkiintoinen peli sekin) testaillessani, että kaikkein matalimmat taajuudet eivät toistu kovinkaan hyvin. No mulla on vahvistimia moneen lähtöön sekä eq-pedaali. Löytyy myös mallintava Line6-bassovahvistin. Lisäksi mulla on Two Nots Torpedo Live -keinokuorma muutamalla kymmenellä kaiutinkaappisimulaatiolla. Otan siitä kokoelmasta tarvittessa vaikka bassokaapin tulille jos ei muu auta. Kun saan jotain purkkiin, niin laitan linkkiä. Siinähän sitten taas ihmettelette kuinka noin kädetön voi olla niin sekaisin :D "P.S. Tykitellään" ;D Jack of all trades - master of none | |
![]() 01.09.2016 01:05:38 | |
RaskasMielinen: Ainoa asia mikä hieman kismittää, on se että kyseisessä kitarassa on EMG:n aktiivimikit. Toisaalta olen tottunut tulemaan toimeen myös niiden kanssa. Oman makuni mukaisen lopputuloksen saavutamisessa mikkien korkeus on todella tärkeässä roolissa. Hain sitä pari tuntia volumen ja tonen eri asennoilla. Etenkin aktiivimikkien kohdalla siis todella käytän volume- ja tone-säätimiä. Sen huomasin V30-ämyrillä ladatulla high gain -kitaracombolla (Yerasov Gavrosh - mielenkiintoinen peli sekin) testaillessani, että kaikkein matalimmat taajuudet eivät toistu kovinkaan hyvin. No mulla on vahvistimia moneen lähtöön sekä eq-pedaali. Löytyy myös mallintava Line6-bassovahvistin. Lisäksi mulla on Two Nots Torpedo Live -keinokuorma muutamalla kymmenellä kaiutinkaappisimulaatiolla. Otan siitä kokoelmasta tarvittessa vaikka bassokaapin tulille jos ei muu auta. EMG:t kannattaa säätää mahdollisimman lähelle, ihan parin millin päähän kielistä ja unohtaa kokonaan tonen ja volan veivaaminen. Kahdeksan kielisen kanssa kannattaa leikata alapäätä aika reippaasti, koska sitä on jo luonnostaan vireen takia olemassa. Jos tavoittelee oikeasti tiukkoja soundeja niin boostaamista ja equttamista muutenkin ei kannata unohtaa. Tuossa kitarassa 25,5" skaala on todennäköisesti aivan liian lyhyt pitämään kahdeksatta kieltä selkeän kuuloisena. Mikä taas johtaa siihen, että matalat taajuudet eivät toistu kovinkaan hyvin. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)