Aihe: Mikkisuosituksia: humb+single joka jyystöön? | |
---|
|
Morjesta! Ostin Ibanez S5470F RVK:n http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470F , ja vaikka tän kitaran tatsi on tehty ihan just mun lapaseen, en nyt parin viikon kikkailun jälkeen ole ihan tyytyväinen soundiin. Puut on hyvät, mahonki+vaahtera settiä hainkin, mutta ne mikit. Voi olla, että oon nyt nyt osittain myös ylikriittinen, ettei ne nyt niin paskoja ole, mutta ei ne kyllä mitään parhaitakaan ole. Yritä nyt sitten ääntä kuvata sanoin, mutta ongelma on se, että soundi ei tunnu millään "elävän". Humpparit on jotenkin elottomat ja korostaa vääriä taajuuksia. Takamikillä lähtee kyllä ihan perusriffittelyt ja vingutukset, mutta jotenkin potkua puuttuu ja etumikistä puuttuu sielu, ei sillä saa kitaraa itkemään. Ja se keskimikki, noh, en ole koskaan ymmärtänytkään keskimikin funktiota, mutta en sillä ainakaan Hendrixiä tai Claptonia ole vielä löytänyt. Jotenkin sekin vaan pärisee, eikä helise tai klingaa niinkun ykskelasen pitäisi. Niin, en nyt sitten tiedä onko ne niin paskat, mutta paremmat ainakin haluan. Ai niin, ja mitään hyvää cleani soundia en ole löytänyt. Mutta tämä kakan kuvaileminen ei taida johtaa mihinkään, niin sanotaan nyt sitten mitä mikeiltä haluaisin, eli: * vahva takamikki, jolla lähtee kaikki perusmetalli/rock/bluesriffit, etc., hammer on/pull off/tapping nypläykset vaivatta ja mitä nyt takamikiltä vaaditaan. Haetaan siis sellasta, jolla on high gain, ilman turbosäröjäkin. Nuno Bettencourt tietää mistä puhun. * hyvä, moderni, fuusiosoolo soundi, jossa se soundi tosiaan elää. Suhrithan esimerkiksi päästää sellasta ääntä ja miksei muutkin. Ehkä tolla yllämainitullakin sais tämän kuitattua, ehkä, mutta varmaan etumikkiäkin olis kiva välillä käyttää. * Sit siltä etumikistä pitäisi saada myös just se tunkkanen, pehmeä kitaranitketys soundi, niin kuin esim Gary Moorella tai Slashilla. Ja aina välillä, kun toteaa ettei osaakaan tiluttaa, haluaa hakea etumikistä sen anteeksi annon ja sulauttaa nuotit paremmin yhteen. Eli etumikinkin pitäis olla jonnin verran vahva ja antaa anteeksi soittovirheet. Sanotaan nyt tästä esimerkkinä Yngwie Malmsteen. * Ykskelasta soundia perään kuulutan ehdottomasti. En tiedä tarviinko etu- ja takamikkiin, kun en oo ihan perillä, että kummasta haetaan mitkäkin soundit. Koko elämäni oon suurin piirtein kuitenkin humppareilla soitellut. Näillä vaatimuksilla varmaan tarvis kyllä mikinpuolittajat, ja mitä niitä olen jossain kokeillut, niin kyllä ihan asiansa ajavia kapistuksia. * Cliineistä sen verran, että funkimpi kilkuttelu, ilmava sointunäpyttely (Guns N' Roses Knockin' on Heaven's Door ja muut kasarit) ja blues rämpytys pehmeällä säröllä riittää mulle. Tarvitaan siis humpparit ja ykskelaset. * Muutenkin monipuolisuus on plussaa. Ei haittaa, jos jokainen soundi ei ole tyylinsä kirkkainta laatua, kunhan ne nyt edes kuulostaa hyvältä. En ole mikään puristi. Eli millasta settiä kannattais lähtä hakemaan? Tiedän tosi vähän, millasella mikillä ja millä pelipaikalla saa minkäkin soundin, niin tarviin kyllä apua ihan alusta asti. Enkä tiedä voiko noita kaikkia edes saada yhdellä kepukalla, tai noilla puilla, mutta mullahan on tossa HSH välit ja konehuoneeseen mahtuu vaikka mitä, enkä karsasta mitään isompaakaan remonttia, jos tarvii jotain mikinpuolittajaa tms asennella, niin aika hyvät speksithän tässä on lähtä rakentelemaan. Onko se sitten aktiivi vai/ja passiivi on vain semantiikkaa mulle, kunhan se kuulostaa hyvältä. Musiikkityyleistä sen verran, että tykkään kyllä soittaa useampaa musiikkityyliä kuin osaan, eli kaikkiruokainen olen. Metalli, rock, blues, funk, soul, fuusio, jazz.. Keksi itse lisää. | |
...Gary Moorella tai Slashilla...Ykskelasta soundia perään kuulutan ehdottomasti...... kunhan se kuulostaa hyvältä.... Moi. Olisko kunnon PAF:it vastaus. Keskelle joku nättisoundinen ykskelainen, esim. joku Fender/Duncan, jota viisiasentoisella kytkimellä sitten sekoittaa humppareiden kanssa. Näin sitä helinää?... Itse Ibanezin vaikutusta soundiin en osaa arvioida, totaalisen vieras kitaramalli. Niin, paitsi että joskus soittelin sellaisella Charvel Dessert Cracle keihäällä ja se soi upeasti. Siinä oli muistaakseni soundipalettia helinästä suoraan huutoon. "Dogs Run Free - Why Don't We". | |
Perusmallin sinkut, humputtimeksi joku snadisti peruspaffia kuumempi, vaikkapa SD:n Screamin' Demon. Humputtimen kelat rinnakkain, eikä sarjaan. Mahtollisesti myös coil-tap elicks puolitus tohon humputtimeen. Lopputulos: Mikit on keskenään balanssissa, sekä kliineillä, että säröllä ja väliasennot toimii hienosti sekä humputin puolitettuna, että humputtimen kelat rinnan. Bonuksena kun laitta vielä humputtimelle sarjaan/rinnan option, niin jo ny on perkele jos ei vuusiotiluliidit irtoo "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | |
Dimarzio Super Distortion http://www.dimarzio.com/pickups/hum … uckers/high-power/super-distortion. Itsellä ollut noita kiinni vaikka missä kitaroissa ja aina toimii. Kuulostaa hyvältä sekä sarjaan että rinnan kytkettynä, puolitettuna vielä paremmalta. "Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä" | Juzpe 17.03.2015 12:02:23 (muokattu 17.03.2015 12:02:56) | |
|
jniska: Dimarzio Super Distortion http://www.dimarzio.com/pickups/hum … uckers/high-power/super-distortion. Itsellä ollut noita kiinni vaikka missä kitaroissa ja aina toimii. Kuulostaa hyvältä sekä sarjaan että rinnan kytkettynä, puolitettuna vielä paremmalta. Mahtaa olla "meko" sama maku kuin tossa SD:n Demonissa. Ainoo, että keraaminen eikä A 5. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | |
DiMarzio CrunchLab tallaan ja LiquidFire kaulaan on puolestaan mun suositukseni. Uskomattoman, käsittämättömän monipuoliset mikit. Lähtee bluesit rockit ja metallit sujuvasti puolittelemalla. CL puraisevan "räkäinen" ja LF kermaisen jouheva. | Numb 18.03.2015 14:43:52 | |
|
Kallipää: Morjesta! Oliskos Seymour Duncanin P-Rails mitään: https://www.youtube.com/watch?v=_TrNVCcST0g Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu | |
Mitä vahvistinta käytät? Jos soittelet tilu-Iballa podin kautta kuulokkeisiin niin pelkällä mikkien vaihdolla et kyllä saa aikaan soundia mitä tuotetaan Gibson Les Paulilla tai Fender Stratolla luukutetun Marshall -stäkin kautta. | |
Ei ole tainnut onnistua vielä keneltäkään, vaikka kitaraliikkeissä aina tällaisia monitoimityökaluja mainostavatkin. Et voi saada samasta kitarasta ulos "vahva takamikki, jolla lähtee kaikki perusmetalli/rock/bluesriffit, etc., hammer on/pull off/tapping nypläykset vaivatta" sekä "etumikistä pitäisi saada myös just se tunkkanen, pehmeä kitaranitketys soundi, niin kuin esim Gary Moorella tai Slashilla " muuta kuin yhdistelmällä tallassa humbucker ja kaulassa humbucker. Tuolla yhdistelmälllä ei taas päästä lähellekään Hendrixin ja Claptonin soolouran äänimaailmaa. Sama mikki eroaa usein vielä kuin päivä ja yö sen mukaan onko se tallassa tai kaulassa, ja yhteen kitaraan ei mahdu kuin yksi kumpiakin. Siitä Slashin ja Mooren kitaranitketyssoundista sen verran, että en usko että saat sitä irti tuosta kepistä millään mikkivalinnalla. Sinulla on ihan hyvä kitara, mutta se on ns. keskitien kitara. En lähtisi siihen mitään mikkejä vaihtamaan. Soittelet sillä aikasi, ja päätät sitten myöhemmin kumpaa soundia haluat enemmän. | |
Pientä mainostusta, mutta jos joku vaikka sai tämän keskustelun ansiosta inspiraation kokeilla erittäin hyvää PAF:ia (kaula) ja vielä puolitusmahdollisuudella niin meikäläisellä on tarpeettomana Sheptone PAF Tribute nikkelikuorella, 4 johdolla. Pikaviestiä jos natsaa. The older I get, the better I was. | |
Minulla on kyllä vielä varsin rajallinen kokemus erilaisista kitaramikeistä, mutta ihmettelen kyllä aloittajan kommenttia siitä kuinka takamikistä puuttuu potkua. Käsitin että takamikillä tarkoitetaan tallamikkiä. Sehän on tuossa kitarassa aivan mainio ja hyvin erotteleva soundiltaan, kunhan sitä ei nosta liian lähelle kieliä, vaan pitää sen melko alhaalla. Vahvistin tietty vaikuttaa isosti asiassa. Itse en edes harkitsisi tallamikin vaihtamista. Ne tuon kitaramallin kaksi muuta mikkiä ovatkin sitten toinen juttu, en minäkään niihin erityisen tyytyväinen ole. Tietty käy äkkiä niin, että jos jotakin mikkiä alkaa vaihtamaan, niin balanssin vuoksi täytyy vaihtaa myös toinen tai toiset. | hevikukko 18.03.2015 23:14:28 (muokattu 19.03.2015 03:55:28) | |
|
azlag: DiMarzio CrunchLab tallaan ja LiquidFire kaulaan on puolestaan mun suositukseni. Uskomattoman, käsittämättömän monipuoliset mikit. Lähtee bluesit rockit ja metallit sujuvasti puolittelemalla. CL puraisevan "räkäinen" ja LF kermaisen jouheva. Komppaan tätä. Allekirjoitus: | |
Kiitos vastauksista! Tässähän tulikin monta hyvää mielipidettä ja näkökulmaa. flirtti: Olisko kunnon PAF:it vastaus. --------------------------------- Juzpe: Perusmallin sinkut, humputtimeksi joku snadisti peruspaffia kuumempi, vaikkapa SD:n Screamin' Demon. Humputtimen kelat rinnakkain, eikä sarjaan. Mahtollisesti myös coil-tap elicks puolitus tohon humputtimeen. --------------------------------- jniska: Dimarzio Super Distortion azlag: DiMarzio CrunchLab tallaan ja LiquidFire kaulaan Numb: Seymour Duncanin P-Rails Niin, luulen kyllä, ettei pahveista riitä hönkä metalliin, vai onko jollain kokemusta? Ja pistän nuo muut mallit muistiin. Mitä niissä sarjaan/rinnan kytkennöissä on eroa? Pystyykö tekemään mikillä kuin mikillä? Ja jotta ne saadaan balanssiin, meinaako se sitä, että humpparit soi hiljempaa? oamkbonor: Mitä vahvistinta käytät? Jos soittelet tilu-Iballa podin kautta kuulokkeisiin niin pelkällä mikkien vaihdolla et kyllä saa aikaan soundia mitä tuotetaan Gibson Les Paulilla tai Fender Stratolla luukutetun Marshall -stäkin kautta. Nyt osu lähelle. Tälleen kerrostalo-olosuhteissa soitan kuulokkeilla suoraan Bossin multiefektistä (ME-80), ja nyt ilman bändiä oon masturboinut laittamalla taustanauhat samoihin kuulokkeisiin. Bossissa on etuvahvistin ja oikeenkin kelpo soundit on. Kerran oon keikankin soittanut kamojen puutteessa vetämällä sen suoraan PA:han. Oma styrkka on Line 6:n Spider III, ja sekin olisi tarkoitus tässä päivittää oikeeseen styrkkaan. Mutta tosiaan, ihan hyvä pointti kokeilla ensin ihan oikeilla kamoilla. The Jack: Ei ole tainnut onnistua vielä keneltäkään, vaikka kitaraliikkeissä aina tällaisia monitoimityökaluja mainostavatkin. Et voi saada samasta kitarasta ulos "vahva takamikki, jolla lähtee kaikki perusmetalli/rock/bluesriffit, etc., hammer on/pull off/tapping nypläykset vaivatta" sekä "etumikistä pitäisi saada myös just se tunkkanen, pehmeä kitaranitketys soundi, niin kuin esim Gary Moorella tai Slashilla " muuta kuin yhdistelmällä tallassa humbucker ja kaulassa humbucker. Tuolla yhdistelmälllä ei taas päästä lähellekään Hendrixin ja Claptonin soolouran äänimaailmaa. Sama mikki eroaa usein vielä kuin päivä ja yö sen mukaan onko se tallassa tai kaulassa, ja yhteen kitaraan ei mahdu kuin yksi kumpiakin. Siitä Slashin ja Mooren kitaranitketyssoundista sen verran, että en usko että saat sitä irti tuosta kepistä millään mikkivalinnalla. Sinulla on ihan hyvä kitara, mutta se on ns. keskitien kitara. En lähtisi siihen mitään mikkejä vaihtamaan. Soittelet sillä aikasi, ja päätät sitten myöhemmin kumpaa soundia haluat enemmän. Se on kyllä arvattavissa, mutta entäs sitten se mikin puolitus? Tai ykskelanen keskellä? Tai mikä pointti ylipäätään keskimikillä on, oli se yks- tai kakskelanen? Ja joo, ei tässä oo tarkotuskaan luoda Slashille varakitaraa, vaan ajoin tosiaan takaa vain sellasta hyvää pehmeetä etumikkisoundia, myös sen räkäsemmän lisäksi. sustain65: Minulla on kyllä vielä varsin rajallinen kokemus erilaisista kitaramikeistä, mutta ihmettelen kyllä aloittajan kommenttia siitä kuinka takamikistä puuttuu potkua. Käsitin että takamikillä tarkoitetaan tallamikkiä. Sehän on tuossa kitarassa aivan mainio ja hyvin erotteleva soundiltaan, kunhan sitä ei nosta liian lähelle kieliä, vaan pitää sen melko alhaalla. Vahvistin tietty vaikuttaa isosti asiassa. Itse en edes harkitsisi tallamikin vaihtamista. Ne tuon kitaramallin kaksi muuta mikkiä ovatkin sitten toinen juttu, en minäkään niihin erityisen tyytyväinen ole. Tietty käy äkkiä niin, että jos jotakin mikkiä alkaa vaihtamaan, niin balanssin vuoksi täytyy vaihtaa myös toinen tai toiset. Tallamikkihän se takamikki on joo. Niin, en vain ole oikeen tykästynyt siihen. Jotenkin se vain on pliisu, näin ainakin kun vertaa muihin tallamikkeihini, Bill Lawrencen L-500XL:ään ja EMG:n aktiivisatsiin. Kyllä silläkin nyt soittaa, mutta paremman haluaisi. Mutta niin, tässä tuli ihan hyviä pointteja vaihtamistakin vastaan. Ollako jack of all trades vai master of one? Kyllä siihen tulokseen oon tullut, että pitää vaihtaa, jotta edes jompaankumpaan päästään, saati olis se jack edes jossain. Ainakin etu- ja keskimikki lähtee vaihtoon, tallamikkiä sopii ehkä vielä objektiivisesti testailla. Tai sitten yrittää näihin asentaa coil splittiä. Rupesin myös miettimään kun railsit mainittiin, että pitäisköhän samaan syssyyn laittaa kaulamikkiin single-coilin kokonen humbuckeri niin päästäis lähemmäs optimaalista mikin sijaintia? Keksi itse lisää. | |
Up. Ottaisin mielelläni lisää ehdotuksia vastaan :) Keksi itse lisää. | hevikukko 06.05.2015 23:40:43 (muokattu 07.05.2015 00:32:40) | |
|
----- empty---- Allekirjoitus: | |
Crunch labista sen verran että on melko kuuma mikki ja tossa on keraaminen magneetti mikä ei puhtailla nyt erityisen hyvältä kuulosta. Isolla säröllä on maukas ja nimensä mukaisesti löytyy crunchia mutta hommaa ihmeessä jotkut muut. Itsellä on hirvee mikkikuume BKP:n suuntaan eli suosittelisin varmaan jotain sieltä suunnalta mutta onhan niillä vähän enemmän hintaa. Noita Sheptoneja on kyl hyviks kehuttu. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | hevikukko 07.05.2015 00:21:02 (muokattu 07.05.2015 08:42:14) | |
|
Snapo: Crunch labista sen verran että on melko kuuma mikki ja tossa on keraaminen magneetti mikä ei puhtailla nyt erityisen hyvältä kuulosta. Isolla säröllä on maukas ja nimensä mukaisesti löytyy crunchia mutta hommaa ihmeessä jotkut muut. Itsellä on hirvee mikkikuume BKP:n suuntaan eli suosittelisin varmaan jotain sieltä suunnalta mutta onhan niillä vähän enemmän hintaa. Noita Sheptoneja on kyl hyviks kehuttu. Koko Sheptone mennyt turhaan ohi, kun ei ole osunut vielä kohdalle. Täytyy tsekata ja korjata tilanne joku päivä. Allekirjoitus: | |
Kuplamuovi: Pientä mainostusta, mutta jos joku vaikka sai tämän keskustelun ansiosta inspiraation kokeilla erittäin hyvää PAF:ia (kaula) ja vielä puolitusmahdollisuudella niin meikäläisellä on tarpeettomana Sheptone PAF Tribute nikkelikuorella, 4 johdolla. Pikaviestiä jos natsaa. Tippaakaan en kehu, mutta tää on kyllä erinomainen mikki - niinkuin kaikki testaamani Sheptonen pötköt, pitkästi toistakymmentä settiä testanneena. | hevikukko 07.05.2015 00:58:51 (muokattu 07.05.2015 08:46:16) | |
|
Jucciz: Tippaakaan en kehu, mutta tää on kyllä erinomainen mikki - niinkuin kaikki testaamani Sheptonen pötköt, pitkästi toistakymmentä settiä testanneena. Millä kitaralla testasit? Allekirjoitus: | trih 07.05.2015 07:12:35 (muokattu 07.05.2015 07:13:06) | |
|
Ei kyllä lähde ilman oikeaa vahvaria noita haluttuja soundeja, mikkien vaihdolla ei mitään vaikutusta ongelmaan. Spiderista saa modernia metallia ja Boss ME-80 on käsittääkseni pelkkä etuaste, ei mitään vahvistinmallinnosta (pelkkää sirinää?)... Rhythm In Jump, Dancing Close To You. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|