Aihe: Vahvistimien tehot ja äänenpaineet
1 2 3 4 5 6
Myrkky Nuoli
08.03.2015 16:43:15
varakeef: Itselleni on ensiarvoisen tärkeää, että lavalla styrkkarissa on sopivasti tehoa, ts. ettei monitoriinsa tarvitse omaa kitaraan lainkaan.

Tämä. Oman soiton kuuntelu monitorista on ihan hirveää jos siellä ei ole jotain todella, todella kovaa rautaa alla, eikä se silloinkaan vastaa oman stäkin saundia.

tommiot: Itsekin hieman miksailleena hieman eri mieltä tosta että kitara kuulostais paremmalta mikittämättä. Siinä tapauksessa ehkä jos vedetään jollain Bilteman PA:lla.

Hyvyys on tietysti subjektiivista, mutta sieltä stäkistä se tulee semmoisena kun se on tarkoitettu tulemaan. On se aika turhauttavaa väännellä lukemattomia tunteja nappeja ja pyöritellä kitarakamoja ja sitten livenä jos miksaajalla sattuu olemaan täysin erilainen näkemys mun bändin saundista, se kaikki on ollut yhtä tyhjän kanssa. Onneks hyvin pitkälti kaikki miksaajat on ymmärtäneet jutun juonen nykyisen bändin kanssa, eikä oo ollut moittimista, päin vastoin. Enkä ole kertaakaan ottanut monitoriin mitään muuta kuin laulua :)

phiit: Se on vaan sillon että kitaristi hymyilee ja muu bändinjäsenistö ja yleisö pitelee korviaan suu mutrulla ;)

Nojoo, offtopicksihan tää meni mutta kyllähän livetilanteessa äänimies sanelee millä volilla vedellään ja se paketti pitää saada yleisölle kuulostamaan hyvältä. Silloin ne lavahifistelyt ja omat lavasoundimieltymykset menee uusiks.

Nosiis. Hyvä maku on asia erikseen. Mulla on ollut ilo soittaa semmoisissa porukoissa, jossa ei ole semmoisia spedejä jotka jyrää muut soittajat. Ite pienentelen kitaraa aina jos en ite kuule bassoa. Balanssi on oltava treeniksellä just, eikä melkein, koska demotellaan käsinauhurilla paljon ilman lisämikkejä. Muutenkin mun filosofia on se, että se balanssi hierotaan kohilleen ja sit se on siinä, eikä niihin nappeihin kosketa. En koskenut edes studiossa. Tottakai mäkin joudun kamojani hiljentämään jos miksaaja aivan ehdottomasti sitä vaatii. En mä nihkeäksi koskaan rupea. Mutta voin melkein vannoa, että lopputulos on mun kamoilla huonompi :)
Isommissa paikoissa tietysti asia erikseen. Mun 4x12 kaappi johon satawattista ajan on melko suuntaava ja kyllä sitä yleensä on pakko levittää PA:n kautta. 50w 2x12 -stäkki taaseen suuntaa niin vähän, että sillä vetää klubikeikat mikittämättä helposti, eikä sitä kannata edes korottaa lattialta kun saundi vaan huononee. Fillarit alla riittää.
More Nintendo, less Marshall.
Mr. Speed
08.03.2015 16:55:59
Myrkky Nuoli: Hyvyys on tietysti subjektiivista, mutta sieltä stäkistä se tulee semmoisena kun se on tarkoitettu tulemaan. On se aika turhauttavaa väännellä lukemattomia tunteja nappeja ja pyöritellä kitarakamoja ja sitten livenä jos miksaajalla sattuu olemaan täysin erilainen näkemys mun bändin saundista, se kaikki on ollut yhtä tyhjän kanssa. Onneks hyvin pitkälti kaikki miksaajat on ymmärtäneet jutun juonen nykyisen bändin kanssa, eikä oo ollut moittimista, päin vastoin. Enkä ole kertaakaan ottanut monitoriin mitään muuta kuin laulua :)

Täs kannattaa kans pitää mielessä se, että moni säätää itelleen sen hyvän soundin sillä periaatteella miltä se kuulostaa siinä stäkin edessä seistessä. Se hyvä soundi ei välttämättä ole enää niin hyvä jos menet siihen kaapin "beamin" alueelle jolloin diskantit oikeasti kuuluu. Toinen on sitten se, että sen soittomestan akustiikka vaikuttaa aika sikana siihen miltä se hyvä soundi yleisössä kuulostaa. Keikalle mennään kuitenkin näyttämään yleisölle sitä omaa musaa, ja onhan se kiva jos ne diggais soundistakin. Itte oon sitä mieltä, että keikat yleisö edellä ja reenikselle mennään sitten harrastamaan sitä itsetyydytystä.
http://www.sieni.us/?id=38
Myrkky Nuoli
08.03.2015 17:27:19 (muokattu 08.03.2015 17:28:07)
Mr. Speed: Täs kannattaa kans pitää mielessä se, että moni säätää itelleen sen hyvän soundin sillä periaatteella miltä se kuulostaa siinä stäkin edessä seistessä. Se hyvä soundi ei välttämättä ole enää niin hyvä jos menet siihen kaapin "beamin" alueelle jolloin diskantit oikeasti kuuluu. Toinen on sitten se, että sen soittomestan akustiikka vaikuttaa aika sikana siihen miltä se hyvä soundi yleisössä kuulostaa. Keikalle mennään kuitenkin näyttämään yleisölle sitä omaa musaa, ja onhan se kiva jos ne diggais soundistakin. Itte oon sitä mieltä, että keikat yleisö edellä ja reenikselle mennään sitten harrastamaan sitä itsetyydytystä.

Niin säätää, eikä siinä oo kauheesti järkeä jos ei oo pakko. Toki suoraan kartiosta naamaan kuulostaa aina vähäsen kihisevältä. Ja oikeassa oot noista lopuistakin asioista. Sillä sanoinkin tuossa aiemmin, että monesti tilat vaan vaatii sen PA:lla levittämisen. Mutta sillon kun tila on sopiva stäkin luukuttamiseen, se on parhaimmillaan hekumallista. Sekä lavalla, että yleisössä. Erityisesti mestoissa, jossa "lavalla" ei oo mitään koroketta. Ite oon raakojen ja rehtien saundien ystävä, kaikki ei tietysti jaa näkemyksiäni tässä suhteessa.
Ei tietenkään oo mitään järkeä kompromissata bändin saundia lavasaundin takia, mutta nihkeillä saundeilla soittaminen ja huonosti kuuleminen näkyy itelläni ainakin myöskin vähän lepsuna ja aneemisena rokkenroll shöynä. Kohtuus kaikessa, älä käsitä väärin. Näytät jotenkin ajattelevan, ettei mua kiinnosta miltä kuulostetaan ulospäin kunhan ite tykkään lavalla. Eieiei. Tähän mennessä on ollut helppoa hoitaa sekä itsetyydytys, että yleisön tyydytys kerralla. Sitä paitsi eihän mikään ole yhtä siistiä kuin tyydyttää itseään yleisön nähden. Hehheh!!

Harvinaisia poikkeuksia nuo mikittämättömyydet mullakin on, mutta näillä kampeksilla se johtaa parempaan bändisaundiin kuin liian hiljaa lavalla vetäminen. Germanium Fuzz Face salonkikelpoiselle levelille kuristettuun vanhan liiton 50W / 100W nuppiin = melko whatever. Ja tuohon juttuun koko homma perustuu. Pienemmillä tehoilla ei pärjää headroomin puolesta jos ei mikitä vehkeitä treeniksellä, enkä nää siinä touhussa taas mitään järkeä kun rummut tulee joka tapauksessa kovaa livenäkin, enkä halua kyllä totutellakaan mihinkään PA-saundilla soittamiseen.
Mr. Speed
08.03.2015 17:48:17
Myrkky Nuoli: Niin säätää, eikä siinä oo kauheesti järkeä jos ei oo pakko. Toki suoraan kartiosta naamaan kuulostaa aina vähäsen kihisevältä. Ja oikeassa oot noista lopuistakin asioista. Sillä sanoinkin tuossa aiemmin, että monesti tilat vaan vaatii sen PA:lla levittämisen. Mutta sillon kun tila on sopiva stäkin luukuttamiseen, se on parhaimmillaan hekumallista. Sekä lavalla, että yleisössä. Erityisesti mestoissa, jossa "lavalla" ei oo mitään koroketta. Ite oon raakojen ja rehtien saundien ystävä, kaikki ei tietysti jaa näkemyksiäni tässä suhteessa.
Ei tietenkään oo mitään järkeä kompromissata bändin saundia lavasaundin takia, mutta nihkeillä saundeilla soittaminen ja huonosti kuuleminen näkyy itelläni ainakin myöskin vähän lepsuna ja aneemisena rokkenroll shöynä. Kohtuus kaikessa, älä käsitä väärin. Näytät jotenkin ajattelevan, ettei mua kiinnosta miltä kuulostetaan ulospäin kunhan ite tykkään lavalla. Eieiei. Tähän mennessä on ollut helppoa hoitaa sekä itsetyydytys, että yleisön tyydytys kerralla. Sitä paitsi eihän mikään ole yhtä siistiä kuin tyydyttää itseään yleisön nähden. Hehheh!!

Harvinaisia poikkeuksia nuo mikittämättömyydet mullakin on, mutta näillä kampeksilla se johtaa parempaan bändisaundiin kuin liian hiljaa lavalla vetäminen. Germanium Fuzz Face salonkikelpoiselle levelille kuristettuun vanhan liiton 50W / 100W nuppiin = melko whatever. Ja tuohon juttuun koko homma perustuu. Pienemmillä tehoilla ei pärjää headroomin puolesta jos ei mikitä vehkeitä treeniksellä, enkä nää siinä touhussa taas mitään järkeä kun rummut tulee joka tapauksessa kovaa livenäkin, enkä halua kyllä totutellakaan mihinkään PA-saundilla soittamiseen.

Todella hyviä pointteja! Itse tosiaan halusin muistuttaa juuri noista kuopista mihin niin moni tipahtaa. itte oon kans sitä mieltä että iso pääte kuulostaa oikeastaan kaikissa tilanteissa pientä päätettä paremmalta, kunhan vain laitteessa on toimiva master volume. Soundi on isompi vaikka äänenpaine olisi sama.
http://www.sieni.us/?id=38
Jukka Häikiö
08.03.2015 18:10:41

Joops, kyllä mun mielestä se hyvin pelittävä mastervola on ainakin meikäläisen jutuissa kaiken lähtökohta, 100w plexi-nuppikin toimii ihan inhimillisillä volumeilla. Tohon omaan värkkäs Knecktin Harry ppimv:n ja on todella toimiva. 12m2 treeniksellä on tullut veettyä kahella412 kaapilla, headroomia on valtavasti, mut ei se äänenpaine kuitenkaan kohtuuton ole. Tyhmyyksissäni kuitenkin myin ton ahw kaapin ja sellainen pitää ostaa heti kun vastaan tulee, kyllä full-stack on vaan niin kurko, vaikkei sitä keikalle viitsi roudata. Jos nyt jollain sattuu olemaan pks-alueella moinen Marshall ahw yläkaappi orkkis elementeillä, haen samantien pois.
Terveisiä pizzerian nurkasta....
blues guitar
08.03.2015 18:28:57

Jukka Häikiö: Joops, kyllä mun mielestä se hyvin pelittävä mastervola on ainakin meikäläisen jutuissa kaiken lähtökohta, 100w plexi-nuppikin toimii ihan inhimillisillä volumeilla. Tohon omaan värkkäs Knecktin Harry ppimv:n ja on todella toimiva. 12m2 treeniksellä on tullut veettyä kahella412 kaapilla, headroomia on valtavasti, mut ei se äänenpaine kuitenkaan kohtuuton ole. Tyhmyyksissäni kuitenkin myin ton ahw kaapin ja sellainen pitää ostaa heti kun vastaan tulee, kyllä full-stack on vaan niin kurko, vaikkei sitä keikalle viitsi roudata. Jos nyt jollain sattuu olemaan pks-alueella moinen Marshall ahw yläkaappi orkkis elementeillä, haen samantien pois.

Se ei ollu kuitenkaan se minkä mulle myit? Joo...ja hyvin olen kyllä pärjännyt sillä sun vanhalla 20w DustyRoadilla, hyvin on tehot ja headroomit riittäny. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
uusiipe
08.03.2015 18:48:04
Kefiiri: ...Mutta uusiipen pointti taisi olla, että mikitetyt rummut laitetaan tulemaan PA:sta turhan jymäkästi, ja se sekoittaa koko homman balanssin.

Jep, juurikin näin.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Jukka Häikiö
08.03.2015 19:08:39

blues guitar: Se ei ollu kuitenkaan se minkä mulle myit? Joo...ja hyvin olen kyllä pärjännyt sillä sun vanhalla 20w DustyRoadilla, hyvin on tehot ja headroomit riittäny. :D

Eiks se ollu ax, toi ahw on noilla g12h elementeillä, aika ettenkö sanois agressivinen pömpeli. Sen 1x12 lisäkaapin kanssa Dustyssa oli aikas hyvin headroomia, Red Fangeilla tuli muuten aikas lujaa 20 wattiseksi.
Kefiiri
08.03.2015 19:21:14 (muokattu 08.03.2015 19:23:53)
Myrkky Nuoli: 50w 2x12 -stäkki taaseen suuntaa niin vähän, että sillä vetää klubikeikat mikittämättä helposti, eikä sitä kannata edes korottaa lattialta kun saundi vaan huononee. Fillarit alla riittää.

Meinaatko että sointi ohenee jos vahvarin nostaa lattiatasosta vai millä tavoin se huononee? Tuntuisi että jos lattiatasossa olevan kaapin sointi tulee omaan korvaan sopivan treblekkäänä, täytyy soinnin yleisön suunnasta, kaiuttimen edestä kuunneltuna olla kohtuuttoman kirkas?

Itse nostan 2x10 kaapin tuolille kyljelleen ja ruuvaan treblen niin, että se yleisön suunnasta kuulostaa tasapainoiselta, ja kärsin sitten tukkoisehkosta lavasoundista... mutta sen kestää, kun tietää ettei tahtomattaan puukota yleisöä korvaan.
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
08.03.2015 22:04:56
Myrkky Nuoli: Elä huoli, nämä on testattuja juttuja :)

Sitä en epäile :) ja samaa mieltä olemme siitäkin, että liika basso puurouttaa soinnin kokonaan.
Mutta kyllä lava saa olla korkea... sillä saa kompensoitua huonon lavasoundin tuottaman fiiliksen aleneman!
En ole musiikin asiantuntija.
Myrkky Nuoli
08.03.2015 22:17:20
Kefiiri: Sitä en epäile :) ja samaa mieltä olemme siitäkin, että liika basso puurouttaa soinnin kokonaan.
Mutta kyllä lava saa olla korkea... sillä saa kompensoitua huonon lavasoundin tuottaman fiiliksen aleneman!

Tää on kyllä hyvä puoli! Mulla tulee yleensä melko vaivaantunut olo korkeilla lavoilla. "Hei mä olen esiintyjä taiteilija!!!" En oikein osaa. Hervannan Varjobaarissa on hyvä kun on paksu suoraan lavan eessä about keskellä. Pääsee piiloon jos alkaa kuumottaa.
Laiskiainen
08.03.2015 23:33:25
https://www.youtube.com/watch?v=L-BmvH3kNs4&spfreload=10

Mun käsittääkseni JD vetää aina about samoilla säädöillä (pres 5, bas 0, mid 10, treb 10, vol1 10, vol2 1-2)
Hyvin näyttää toimivan.
- The late bird catches a nap -
Laiskiainen
08.03.2015 23:59:39
Niin pitipä vielä sanoa että ihan omasta mielestäni sähkökitarasoundissa on kyse ketjusta 'soittaja-kitara-mahdolliset efektit-vahvistin-kaiutin' joka muodostaa loopin. Tähän soundiin kuuluu olennaisesti feedback. Sähkökitarasoundi siis ei ole uudellenvahvistettua valmista ääntä, esim. mikitetty akustinen instrumentti, vaan koko looppi muodostaa sen soundin. Jos siitä ottaa osan pois niin se on sama kuin poraisi reikiä akkarin kaikukoppaan, eli muutetaan instrumenttia.

Käytännössä varmaan useimmat pro keikkamuusikot joutuvat pärjäilemään ihan eri setupeilla mutta ehkä silloin pitäisikin puhua eri instrumentista?
- The late bird catches a nap -
phiit
09.03.2015 09:24:51
Laiskiainen: Sähkökitarasoundi siis ei ole uudellenvahvistettua valmista ääntä,

Tänä päivänä mallintavien myötä se kyllä nimenomaan on juurikin sitä. Soundin voi viilata vaikka himassa ja treeniksellä hamaan tappiin asti ja periaatteessa (ei oteta eri tiloja tai pa systeemeitä nyt huomioon) saat aina identtisen soundin mestaan kuin mestaan ja millä tahansa volalla.

Välillä se ois kyllä nastaa omistaa taas joku halfstacki ees treeniksellä muttap ei sille käytännössä oo kuitenkaan tarvetta ja niiden roudaus on aivan hanurista :)
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Jukka Häikiö
09.03.2015 09:30:15

Laiskiainen: Niin pitipä vielä sanoa että ihan omasta mielestäni sähkökitarasoundissa on kyse ketjusta 'soittaja-kitara-mahdolliset efektit-vahvistin-kaiutin' joka muodostaa loopin. Tähän soundiin kuuluu olennaisesti feedback. Sähkökitarasoundi siis ei ole uudellenvahvistettua valmista ääntä, esim. mikitetty akustinen instrumentti, vaan koko looppi muodostaa sen soundin. Jos siitä ottaa osan pois niin se on sama kuin poraisi reikiä akkarin kaikukoppaan, eli muutetaan instrumenttia.

Käytännössä varmaan useimmat pro keikkamuusikot joutuvat pärjäilemään ihan eri setupeilla mutta ehkä silloin pitäisikin puhua eri instrumentista?

Just näin, joku nimittää sitä kierron rajalla olemiseksi, mä sanoisin sen olevan jatkuva aktiivinen yhteys, eli olla jatkuvassa feedbackissa, vaikkei kierräkään.
Muovinen
09.03.2015 12:49:28

Myrkky Nuoli: Tää on kyllä hyvä puoli! Mulla tulee yleensä melko vaivaantunut olo korkeilla lavoilla. "Hei mä olen esiintyjä taiteilija!!!" En oikein osaa. Hervannan Varjobaarissa on hyvä kun on paksu suoraan lavan eessä about keskellä. Pääsee piiloon jos alkaa kuumottaa.

Vaikea päästä fiilikseen jos leijailee jossain ylhäisissä korkeuksissa. Hullun Poron lava Levillä oli kuin ois tyhjiössä soittanu, kun rumpuja siellä taannoin hakkailin. Toisaalta Kajaanissa oli aika kuumottavaa ku ensimmäinen yleisön jäsen istui baaritiskillä samassa tasossa noin parin metrin päässä. Siinä tulee kateltua sinne kuuluisaan takaseinään ihan ilolla.
phiit
09.03.2015 12:59:24 (muokattu 09.03.2015 13:00:55)
Muovinen: Hullun Poron lava Levillä oli kuin ois tyhjiössä soittanu,

Tuo ei oo muuten edes vielä se korkein lava :) jossain pohjanmaan? mestassa oli kerran oikeasti yli 2m lavakorkeus ja eturivistä näki lavalta vaan pelkät päälaet, tästä nyt on jo vuosia aikaa kun siellä käytiin. Siinä on aika jännä fiilis olla tarjottimella :D

Samoin Helsingin Apollo on rumpalin kannalta aika hanurista :)
Jucciz
09.03.2015 13:02:11
phiit: Tuo ei oo muuten edes vielä se korkein lava :) jossain pohjanmaan? mestassa oli kerran oikeasti yli 2m lavakorkeus ja eturivistä näki lavalta vaan pelkät päälaet, tästä nyt on jo vuosia aikaa kun siellä käytiin. Siinä on aika jännä fiilis olla tarjottimella :D

Samoin Helsingin Apollo on rumpalin kannalta aika hanurista :)

Hyvä vaan. Eipähän känniurpot kaadu pedaalilaudan tai bassarimikin päälle.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
phiit
09.03.2015 13:15:09
Jucciz: Hyvä vaan. Eipähän känniurpot kaadu pedaalilaudan tai bassarimikin päälle.

Totta kyllä mutta on niissä pikkumestoissakin silti fiilistä missä yleisö on nenässä kiinni, kunhan vaan ei mee täysin spedeilyks että keikka pitää keskeyttää jonkun urpoilun takia. Sillon ole enää kellään hauskaa, näitäkin välillä vaan löytyy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)