Aihe: Vahvistimien tehot ja äänenpaineet
1 2 3 4 5 6
phiit
04.03.2015 19:15:16
teemu-t-k: Tää on aika hyvä esimerkki sillä siihen kiteytyy koko dilemma.

Jeps, himaoloihin ihan riittävän "Hifi:n" musan saa soimaan kyllä ihan muutamalla watilla ja kaiuttimiksikin riittää tollaiset linnupöntön tai peräti saippuapurkin kokoiset lootat. Hyvältä kuulostaa.

...Ei tosin sitten enää, kun kaveri hakkaa samassa huoneessa akustisia rumpuja. 100 watin kotistereo vahvistinkin (2x100W) jää auttamatta jälkeen ja rupea reilusti säröytymään kun kaiuttimien herkkyys on niin surkea.

Pointti on, että näillä eväillä mennään kuitenkin kun pitäisi soittaa bändin kanssa joten on ihan luonnollista, että siltä vahvistimelta ruvetaan vaatimaan siinä käytössä enemmän tehoja kuin myös kaiuttimilta suurempaa herkkyyttä.

Jos on ok, että kitara erottuu ja pieni särökään ei ole pahitteeksi niin about parikymmentä wattia tehoa ja herkät kaiuttimet on tupannut olemaan ihan riittävä yhdistelmä. 5W vahvistimillekin vetää, jos rumpali ja basisti haltsaavat dynamiikan. Mättömetalli tuskin kuitenkaan taittuisi. Muista, nyt siis ollaan tilanteessa missä kitara kyllä kuuluu muiden soittimien joukosta mutta signaali on aina selkeästi säröytynyt.

Jonkun 40 - 50W kiepeillä alkaa oikeasti löytyä "headroom:ia", ainakin jos jaksaa tinkiä alapäästä, ja noi 60 - 80W lukemat alkaa olemaan ihan riittäviä silloin kun ei soiteta muuten poskettoman kokoisilla kamoilla. Noilla lukemilla varmaan pääteaste pysyisi riittävän tiukkana "modernin" metallinkin soitteluun. 300 - 600W lukemat noin käytännössä alkaa olemaan enemmän sitä tinkimätöntä headroomia ja syvää bassoa helvetin isoissa tiloissa kuin varsinaista äänenpaineen lisäystä.

Niin, kyllähän vaikka sen 0.1W vahvarin voi mikittää ja vetää PA:han. Mutta kun puhutaan siitä mitä tehoja tarvitaan äänentoistoon bändivoimakkuuksilla niin tuossa tapauksessa ei enää sitten pidäkään tarkastella sen kitaravahvistimen vaan sen PA vahvistimen tehoa. Eli jos sä mikität sen x -wattisen vahvistimen niin aika selkeästi silloin se x wattia ei ollut riittävästi. ;-)

Plääh :) soundi vs tehot ei vaan mene käsikädessä "isompi parempi" tää on nyt mun kanta. Tottakai sitä tarvii bändikäyttöön ilman PA:ta vähintään sen 15w, hevimmässä touhussa enemmän on enemmän. Eli siksi, jos se 0,1w ois se sun juttu niin miksei se toimis mikitettynä bändinkin kanssa ;)
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
teemu-t-k
05.03.2015 16:33:55 (muokattu 05.03.2015 16:38:35)
phiit: ...jos se 0,1w ois se sun juttu niin miksei se toimis mikitettynä bändinkin kanssa ;)

Kai se nyt toimiskin, mutta sillä varauksella, että mukaan saa kantaa myös oikeasti isommat kamat sitä varsinaista äänetoistoa varten. Tän threadin pointti oli kuitenkin:

"Millä vahvistinteholla pysytään rumpalin kyydissä, ettei tarvitse luukuttaa?"

Eli jos mikitit niin et tainnut pysyä kyydissä. Eli loppukädessä joku saa kuitenkin pohtia minkä kokoiset ja tehoiset ne PA kamat sitten tarvii olla, niitä kun ei enää oikein ala olemaan järkeä mikittää ja vetää vieläkin isompaan PA:han. ;-)
Tympee Huttunen
05.03.2015 16:44:24
Myrkky Nuoli:

Se on sääli, että monesti yleisö ei pääse kuuntelemaan saundeja semmosena kun ne parhaimmillaan on ja millaseks ne on tarkotettu mut meikä ainakin haluaa asiat luomuna lavalle. Yhdellä keikalla kohteliaasti kehotin äänimiehelle, että tää kuulostaa nyt niin helevetin hyvältä, jotta voitasko jättää koko pömpöösi mikittämättä kun täältä se tulee niinku pitää. Miksaaja nyökytteli ja livesaundia kehuttiin jälkeenpäin kovasti.

Mä tykkään myös siitä, kun joskus (pakon sanelemana tai ei) PA:sta tulee vain laulu ja basari. Siinä saa laittaa volaa ja se soundi on just se mitä on haluttu - hyvässä ja pahassa. Muutenkin mua ärsyttää livepaikoissa esim. rumpusoundit. Oli bändi kuin bändi niin talonmiksaaja kaivaa saman jytäsoundin. Retrorockit kuulostaa typerältä, kun bassarit takoo rintakehää ja virvelissä jopa kasarikaikua. Yksi BM-bändi mikitti pelkillä overheadeilla ja se oli se soundi mikä levylläkin.
tommiot
06.03.2015 09:04:12 (muokattu 06.03.2015 09:04:29)
Kannattaa varmaan hankkii bändille oma miksaaja jos on noin huonoja kokemuksia.

Itsekin hieman miksailleena hieman eri mieltä tosta että kitara kuulostais paremmalta mikittämättä. Siinä tapauksessa ehkä jos vedetään jollain Bilteman PA:lla.
Kefiiri
06.03.2015 09:37:32 (muokattu 06.03.2015 09:39:55)
tommiot: Kannattaa varmaan hankkii bändille oma miksaaja jos on noin huonoja kokemuksia.

Itsekin hieman miksailleena hieman eri mieltä tosta että kitara kuulostais paremmalta mikittämättä. Siinä tapauksessa ehkä jos vedetään jollain Bilteman PA:lla.

Niin... eihän sitä mikitettyä kitaravahvaria tarvi PA:sta niin lujaa ajaa, mutta saa sen kuulumaan yleisölle hiukan tasaisemmin.

Mutta uusiipen pointti taisi olla, että mikitetyt rummut laitetaan tulemaan PA:sta turhan jymäkästi, ja se sekoittaa koko homman balanssin.
En ole musiikin asiantuntija.
phiit
06.03.2015 09:39:18 (muokattu 06.03.2015 09:39:35)
Lastinen: Siinä saa laittaa volaa ja se soundi on just se mitä on haluttu

Se on vaan sillon että kitaristi hymyilee ja muu bändinjäsenistö ja yleisö pitelee korviaan suu mutrulla ;)

Nojoo, offtopicksihan tää meni mutta kyllähän livetilanteessa äänimies sanelee millä volilla vedellään ja se paketti pitää saada yleisölle kuulostamaan hyvältä. Silloin ne lavahifistelyt ja omat lavasoundimieltymykset menee uusiks.
Laulava Kylätohtori
06.03.2015 09:49:09
phiit: Plääh :) soundi vs tehot ei vaan mene käsikädessä "isompi parempi" tää on nyt mun kanta. Tottakai sitä tarvii bändikäyttöön ilman PA:ta vähintään sen 15w, hevimmässä touhussa enemmän on enemmän. Eli siksi, jos se 0,1w ois se sun juttu niin miksei se toimis mikitettynä bändinkin kanssa ;)

Joo, makuasioitahan nämä. Ja kuten jo sanoin, se isomman vahvarin paremmuus, munakkuus ja auktoriteetti on oma henkilökohtainen ja subjektiivinen kokemus paremmuudesta. En tarkoittanut, että se olisi mikään 'oikea totuus'. Se, mikä on totuus, on se, että niitä watteja ei kannata niin kauheasti tuijottaa...

Mutta jos nyt ostan 0,1 w vahvarin ja pistän sen PA:han, niin sitten pitäisi ostaa myös se PA ja roudata sitä. Kyllä mä näen, että pääsen helpommalla siinä, että roudaan vähän tehokkaampaa vahvaria kuin pientä vahvaria + PA-kamoja....

Eikä 15 wattiakaan välttämättä riitä, jos tarvitaan kunnon puhdasta soundia. Itsellä ainakin vahvarissa täytyy olla min. 30-40 wattia, että se toimii kunnolla ja siitä saa halutut soundit halutulla tavalla ulos.
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
phiit
06.03.2015 09:52:22
Laulava Kylätohtori:
Mutta jos nyt ostan 0,1 w vahvarin ja pistän sen PA:han, niin sitten pitäisi ostaa myös se PA ja roudata sitä. Kyllä mä näen, että pääsen helpommalla siinä, että roudaan vähän tehokkaampaa vahvaria kuin pientä vahvaria + PA-kamoja....

Tottakai mutta bändinä livenä tarvitaan PA muuteki, treenis on asia erikseen muttei se laulajan akustinenkaan ääni ihan rumpujen yli kuulu ilman vahvistusta ;)
Kefiiri
06.03.2015 09:55:15
Laulava Kylätohtori: Eikä 15 wattiakaan välttämättä riitä, jos tarvitaan kunnon puhdasta soundia. Itsellä ainakin vahvarissa täytyy olla min. 30-40 wattia, että se toimii kunnolla ja siitä saa halutut soundit halutulla tavalla ulos.

Näin on, puhdas rautalanka-lead esimerkiksi vaatii yllättävästi (mikittämätöntä) tehoa. Tehokasta vahvaria tarvitaan vain keikoilla joissa pitää soittaa backlinella.

Mitä isompi keikka, sitä pienemmällä vahvarilla pärjää, koska isossa paikassa se vahvari kumminkin mikitetään ja siellä on PA valmiina.
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
06.03.2015 10:09:33
phiit: Tottakai mutta bändinä livenä tarvitaan PA muuteki, treenis on asia erikseen muttei se laulajan akustinenkaan ääni ihan rumpujen yli kuulu ilman vahvistusta ;)

Paitsi, jos soitetaan instrumentaalimusaa... ;)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
phiit
06.03.2015 10:10:36
Laulava Kylätohtori: Paitsi, jos soitetaan instrumentaalimusaa... ;)

No voi v... :D

ULOS! ;)
Tympee Huttunen
06.03.2015 11:52:55
tommiot: Kannattaa varmaan hankkii bändille oma miksaaja jos on noin huonoja kokemuksia.

Yllättävän isoilla bändeillä ei kulje miksaaja mukana, mikä on tosiaan outoa. Ja siis mä olen ollut katsojana ihmettelemässä sellasia turbo-soundeja.

Lähes aina kitarakamat kuulostaa (mun mielestä )paremmalta ilman mikitystä, mut se äänenjakautuminen vaan sakkaa. Joku saa korviin puukkoa ja joku ei kuule. Mut ehkä toikin on parempi, kuin summassa kaapin eteen heitetty 57 ja jotkut halpispöntöt, joissa diskantit hajonneet. Niitäkin on nähty ja kuultu. Jos on joku pieni keikkaluola, niin usein treenissoundeilla on mun korviin tullu hyvät (aidot) soundit. Isot mestat tietty erikseen. Miksaajalle varmasti helpointa, jos on bändi joka soundaa jo lavalta hyvälle - ainakin luulis.
Vellu64
06.03.2015 12:21:34
Minkä kokoisissa tiloissa olette lähteneet PA-politiikalla liikkeelle, siis koko bändin soittimet sen kautta? Myös rummut kokonaisuudessaan mikitettynä PA:sta?
Joskus mietittiin kun olin bilebändissä (suomirokki/-poppi).
Meillä jäi isommat PA-laitteet mietinnän alle. Koko hanke sittemin vähän tyssäsi, kun halusinkin tehdä omaa musaa. Kierrettiin niin pieniä pubeja, että olin itse vähän vastaan. Turhaa investointia, kun mestat oli mitä oli. Mun järjen mukaan PA kautta olisi rummutkin tietysti kuuluneet isompana, niitä olisi voinut säätää,.. kaikki soittimet olisi pitänyt laittaa astetta isommalle, jotta PA-kamoista (isommista +mixerit,...) olisi ollut hyötyä.
Dropped C
06.03.2015 14:45:25 (muokattu 06.03.2015 14:53:59)
Lastinen: Yllättävän isoilla bändeillä ei kulje miksaaja mukana, mikä on tosiaan outoa. Ja siis mä olen ollut katsojana ihmettelemässä sellasia turbo-soundeja.

Lähes aina kitarakamat kuulostaa (mun mielestä )paremmalta ilman mikitystä, mut se äänenjakautuminen vaan sakkaa. Joku saa korviin puukkoa ja joku ei kuule. Mut ehkä toikin on parempi, kuin summassa kaapin eteen heitetty 57 ja jotkut halpispöntöt, joissa diskantit hajonneet. Niitäkin on nähty ja kuultu. Jos on joku pieni keikkaluola, niin usein treenissoundeilla on mun korviin tullu hyvät (aidot) soundit. Isot mestat tietty erikseen. Miksaajalle varmasti helpointa, jos on bändi joka soundaa jo lavalta hyvälle - ainakin luulis.

Todella useita pikkukeikkoja todistaneena ja muutaman soittaneenakin, kyllä, ehkä. Mutta PA levittää äänen tasaisemmin. 4x12 suuntaa jo tolkuttomasti, basson 8x10 rantis vielä enemmän ja fullstäk tästä vielä enemmän. Mahdollinen äänenlaadullinen ongelma, varsinkin lavan lähelle.

Yleensä en itse ole soittajana pikkukeikalla välttämättä kuullut juuri mitään kitaristin soitosta suuntaavuuden vuoksi , jos ei ole ollut mikitettynä. Itse kitarataiteilijalle taas oman soiton äänenpäine on ollut järkyttävä. No, kunhan kannut ja laulun kuulee lavalle.

Reeniksellä ei tälläisiä ongelmia ole, kun ämyrit sojottaa suunnilleen kämpän keskelle.
I3enjam1n
06.03.2015 18:13:01
Tässä ratkaisu kitarakaappien suuntaavuusongelmiin ja tasainen toisto koko lavalle:

http://blogs.phoenixnewtimes.com/uponsun/marshall-rip.jpg
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
kojones
06.03.2015 18:14:45
Dropped C: Todella useita pikkukeikkoja todistaneena ja muutaman soittaneenakin, kyllä, ehkä. Mutta PA levittää äänen tasaisemmin. 4x12 suuntaa jo tolkuttomasti, basson 8x10 rantis vielä enemmän ja fullstäk tästä vielä enemmän. Mahdollinen äänenlaadullinen ongelma, varsinkin lavan lähelle.

Yleensä en itse ole soittajana pikkukeikalla välttämättä kuullut juuri mitään kitaristin soitosta suuntaavuuden vuoksi , jos ei ole ollut mikitettynä. Itse kitarataiteilijalle taas oman soiton äänenpäine on ollut järkyttävä. No, kunhan kannut ja laulun kuulee lavalle.

Reeniksellä ei tälläisiä ongelmia ole, kun ämyrit sojottaa suunnilleen kämpän keskelle.

Itse en ymmärrä miksei niitä ämyreitä voisi keikallakin suunnata sillai että kaikki kuulee.
Dropped C
06.03.2015 18:20:03 (muokattu 06.03.2015 18:51:03)
kojones: Itse en ymmärrä miksei niitä ämyreitä voisi keikallakin suunnata sillai että kaikki kuulee.

Tottakai ne suunnataan niin. Mutta jo halfstäkista lähtee melkoisen kapea "kartio" ääntä. Ja kovin moni esim. hevikitaristi ei soita millään 1x12 pikkupömpelillä. Kyllä, se suuntaa huomattavasti vähemmän.

Paitsi jos on PA. Silloin voi suuntaa sen kitarakomeron sivuttain lavan suuntaan.

Basistille tää homma on helpompi, kuin voi käyttää laadukasta 1x15 kaappia, mikä levittää ääntä suht tasaisesti, plus korkeet äänet ei ole niin tärkeitä.
iec
08.03.2015 14:00:56

Alkuperäiseen kysymykseen kokemusperäinen omakohtainen vastaus: 22w putkivahvari varustettuna 99dB/w/m 1x12 kajarilla takaa avoimessa lootassa on riittänyt bänditreeneissä. Rumpali hakkaa Yamahan akustisilla rummuilla kohtuullisen raskaalla tatsilla ja laulu tulee PA:n kautta. Cleanit pysyy vielä kohtuullisen puhtaina ja säröillä ei ole tietenkään mitään ongelmaa. Musatyylinä on Rock/Bluesrock yms sekalaista soitantaa. Treenikämppä on betonibunkkeri jota myös pommisuojaksi kutsutaan.

Ykköskitaristilla on suunnilleen vastaavanlainen vahvarisetuppi. Tehoa vaan on hieman enemmän, eli 30w. Hänellä ei myöskään ole ongelmia monitoroinnin ja kuulluksi tulemisen kanssa. Omaa comboa pidän yhden 1*12 kaapin päällä, jolloin soundi menee enemmän reisille kuin nilkoille :D

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
s8na
08.03.2015 16:24:27 (muokattu 08.03.2015 16:25:27)

50W JCM 800 ja Orange rockerverb pändikämpillä. Molemmissa 100db 2x12 kaapit. Marshalli on just ja just saatu auki kun taas orangella mennän volaruuvi klo 10-12 riippuen gainin asennosta. Eli varaa ois noilla koneilla vielä soittaa kovempaa. Haluaisin kokeilla 20-30W putkaria taas omassa käytössä. Se tuntuis aika optimaaliselta teholta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)