Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittajien suosikit: Akustisia/klassisia kitarasoolokappaleita
1 2
Old Guitar
30.01.2015 17:20:34 (muokattu 30.01.2015 17:21:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelen mielelläni uusia hyviä kitarakappaleita aina kun sellaisia löydän. Oikeastaan myös keräilen niitä (hieno harrastus).
 
On kulunut jo jonkin aikaa siitä, kun viimeksi olen löytänyt mitään uutta innostavaa soitettavaa, joten käännyn puoleenne: voisitteko suositella joitakin hyviä kitarakappaleita?
 
Tyylilaji on vapaa: klassinen, blues, jazz, folk, rock, pop, latin, flamenco, celtig, irish, kaikenlainen fingerstyle, evergreens yms. Yksi ehto vain: instrumentaalikappaleita akustiselle/klassiselle kitaralle.
 
Aloitan ketjun melkeinpä hienoimmalla mahdollisella tavalla:
 
Isaac Albeniz
 
Mallorca
Cordoba
Asturias-Layenda
Granada
Zambra Granadina
Sevilla
 
Ei tosiankaan helppoja kappaleita, mutta omasta mielestäni ihan parhaimpiin kuuluvia soolokitarakappaleita.
 
John Williams on tehnyt erinomaisen Albeniz- levyn, jolta nuo yllämainitut kappaleetkin voi kuulla.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Jkob
01.02.2015 08:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No heitetääs tällainen. Tony McManus teki Gordon Duncanin Sleeping Tunesta akustisen kitarasovituksen. Videolla on alkuun tarina biisin synnystä ja soitto alkaa
jossain 2:50 kohdalla.
 
http://youtu.be/WNDAIuJvf5U
 
Pitäis ottaa haltuun jahka noihin erilaisiin vireisiin ehtisi tottumaan.
 
Azolith
03.02.2015 18:10:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen vireistä vaikka Pierre Pensusan.
Soittanee lähinnä DADGAD vireessä ja kappaleensa on hieman eläviä, ts improvisoi paljon.
Oma lempparini on koko Intuite albumi.
Josta vaikka:
https://www.youtube.com/watch?v=46593lVUhCw
 
.
skebaipe
04.02.2015 08:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä muutama kappale joista itse tykkään kovasti:
 
Shaun Hopper, Singing Through The Storm
https://www.youtube.com/watch?v=koczXygKlWU
 
Estas Tonne, The Song of the Golden Dragon
https://www.youtube.com/watch?v=7gphiFVVtUI
 
Mike Dawes, Boogie Shred
https://www.youtube.com/watch?v=9-hJU-68pFQ
 
Tommy Emmanuel, Lewis&Clark
https://www.youtube.com/watch?v=Y1pS_6hErDA
 
Old Guitar
13.02.2015 12:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeff Linsky:
 
No Comment, hienoa akustista bluesia höystettynä jazzahtavilla sointuvariaatioilla.
 
Varmaankin useimpien tuntema Bert Jansch: in
 
Angie, jonka myös Simon&Garfungel (Paul Simon) on levyttänyt, kuten myös Davey Graham, John Renbourne.
 
John Renbourn:
 
The mist covered mountains of home, celtig tyyppinen kappale, avoin Gm- vire.
 
Vaikkapa Lullaby of Birdland, John Duarten sovitus. Hänen nuottikirja Jazz and Popular Songs (Guitar - Chitarra), kokoelma laadukkaita sovituksia ikivihreistä jazz- ja pop- sävelmistä.
 
Lisää samankaltaista laadukasta materiaalia:
 
Laurindo Almeida: Contemporary Moods for Classical Guitar
 
Stan Ayeroff:
Play It Again, Stan: As Time Goes by & Other Great Standards for Solo Guitar
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Old Guitar
16.02.2015 20:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä ei ilmeisesti monikaan soittele akustisia soolokappaleita tai sitten eivät halua tuoda niitä julki.
 
Tässä vielä kuitenkin yksi Ivan Putilinin sovitus kappaleesta 'Kaksi kitaraa', kannattaa tsekata, jos löytää jostain.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Kipponi
16.02.2015 22:56:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Tuli mieleen vireistä vaikka Pierre Pensusan.
Soittanee lähinnä DADGAD vireessä ja kappaleensa on hieman eläviä, ts improvisoi paljon.
Oma lempparini on koko Intuite albumi.
Josta vaikka:
https://www.youtube.com/watch?v=46593lVUhCw

Joo hyvää on, mutta säveltäjähän on Michael Hedges joka soitteli hienolla ja erikoisella akustisella jossa oli myös bassokieliä.
Yksi parhaita kitaristeja koskaan.
Itse olen pitänyt Agustin Barrios Mangoresta jolla todella monipuolisia kappaleita.
Paragualainen kitaristi. Vaikka La Catedral nyt alkuun. Kaunista.
 
Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra.
Gary Enfield
17.02.2015 08:42:05 (muokattu 18.02.2015 11:37:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lady goes to church samalta mieheltä, e d:ksi.
 
Tästäkin on covereita useampia ja kaikilla on capo, joten niin se muisti heittää, e d:ksi on täytynyt olla jossain muussa biisissä jota oon soitellu samoihin aikoihin. Olisko sitten ollut Day at the Seaside, jota myös soittelin.
Stefan Grossmanin nuotinnoksia tuli myös kahlattua läpi ja niissä oli usein ala-e d:nä.
 
Old Guitar
17.02.2015 20:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: En ole soittanut akustisia soolokappaleita enää pitkiin aikoihin. Kynsihuolto kai se suurin syy, ei jaksa. Toinen on, että soolokappaleiden hiominen on työlästä ja kerkiän kyllästymään ennen kuin olen valmis.
 
Soiteltu on: John Renbourn Mist-covered mountains of home, g-molli vire. Näyttää tubessa olevan useampiakin covereita. Hieno biisi ja hieno soittaa.
Lady goes to church samalta mieheltä, e d:ksi.
Zeppelinin black montain side, muistaakseni avoin d tai jokin sitä lähellä oleva.
Villa-Loboksen 12 etydin sarjasta jotain.
 
Noiden soittamisesta pidin.

 
Aika vähän noita pop/rock- instrumentaaleja akustiselle löytyy, mieleen tulee Yes:n kitaristi
 
Steve Howe: Clap ja Mood for a day.
 
Eric Johnson: Song for George
 
Rick Emmet (Triumph): Midsummer Daydream
 
Eddie Van Halen: Spanish Fly
 
Randy Rhoads - Dee
 
Eric Clapton: Signe
 
Jethro Tull: Salamander, vaikka siinä pieni lauluosuus onkin lopussa.
 
Lisäksi voisi mainita Beatles:in, jonka kappaleista saa hienoja akustisia sovituksia. Hendrixin Little Wing sopii hyvin akustiselle kitaralle soolokappaleeksi.
 
Täytyykin kaivaa tuo 'Lady go to church', kun se on jäänyt minulta kuulematta.
 
Villa-Lobosin etydeitä suosittelen myös, on monipuolista kitaran sointia noissa etydeissä. Myöskin saman miehen viisi preludia kannattaa tutustua.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Old Guitar
24.02.2015 20:43:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä ne taas tais olla. Ilmeisen vähän näitä soolokappaleita akustisen kitaran osaston jäsenet soittelee tai sitten he eivät henno suosikkikappaleitaan muille jakaa. Niiden soitostahan saattaisi toisetkin nauttia!
 
Kuuntelin Youtubessa tänään Rodrigo Rieran kappaleita ja sieltä löytyikin pari kolme soitettavaa kappaletta. Jos pitää etelä-amerikkalaisesta kitaramusiikista, niin kannattaa myös Riera katsastaa.
 
Iloisiin näkemiin ja kuulemiin!
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
skebaipe
24.02.2015 22:03:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetään vielä jotain, itse tykkään paljon monista Tommy Emmanuelin kappelaista, mutta yritän keksiä jotain vähemmän tunnettuja.
 
Siinä myös Australialainen kaveri joka soittaa todella perkussiivisesti, eli Sam Westphalen ja Kissin I was made for loving you
https://www.youtube.com/watch?v=-JpqCun2BkU
 
Gareth Pearsonin Thriller veto
https://www.youtube.com/watch?v=ginok11QPcs
 
Andy Mckeeltä vähän tuntemattomampi Art of motion
https://www.youtube.com/watch?v=gWC9s3hH-cw
 
No menkööt Tommyki, soittaa Ruotsalaisen todella taitavan figerstylesoittajan Emil Ernebron kanssa
https://www.youtube.com/watch?v=5cyofxo274M
 
jhurtti
25.02.2015 13:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisejä on varmaan tullut tähän ikään mennessä soitettua satoja. Laitetaan tähän arpomalla jokunen:
 
Michael Fix: Right Place, Right Time (folk/swing)
Adam Rafferty: Superstition (sovitus Stevie Wonderin biisistä)
Duck Baker: Stompin' at the Savoy (sovitus vanhasta swing-biisistä)
Ben Bolt: La Gardenia (pikkunätti klasaritekniikalla soitettava)
John Renbourn: Little Niles (sovitus Randy Westonin klassikosta)
 
Löytyvät varmaan Youtubesta tai Spotifysta kaikki.
 
AaBeeCee
28.02.2015 10:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, jos sulla Old Guitar on ongelmana innostavien uusien tai uudenlaisten biisien ja soittajien löytäminen oman soittamisen innoittamiseksi, niin tässäpä muutama ehdotus YT:sta joita itse katselen ja olen jaksanut katsella jo jonkin aikaa.
 
Frederic Mesnier.
https://www.youtube.com/watch?v=2cW82NEivjo
Miten voi tuollainen kuorma-autokuskin näköinen äijä säveltää ja soittaa näin hienoa musiikkia? Ilmeisesti toisilla vain sattuu olemaan sitä musiikin lahjaa.
 
Gabriella Quevedo.
https://www.youtube.com/watch?v=xnP396-1U0s
Ymmärtääkseni ruotsalainen neitonen, joka soittelee tunnettuja biisejä kitarasovituksina. Näissä viedoissa ei ole mitään ylimääräistä kikkailua: onpahan vain otettu talteen, kun on olohuoneen sohvalla soitellut. Tämmöisestä "naturalismista" ja helppoudesta moni kitaransoittelija haaveilee.
 
Nuo ylläolevat ovat harrastajia tai puoliammattilasia, mutta jos lähdetään katsomaan ns. oikeita kitara-ammattilaisia, niin näitä voi katsella vain ihailumielessä ja hienoja kappaleita etsien. Kun aloittaa n. nelivuotiaana kokopäiväisen harjoittelun, niin voi mahdollisesti päästä tälle tasolle...
 
Ana Vidovic.
https://www.youtube.com/watch?v=trIJJ7_WsMA
Tässä Mangoren La Gatedral, mutta mitä tahansa Ana soittaa, niin on minusta uskomattoman hienoa ja korkeatasoista.
 
Li Jie.
https://www.youtube.com/watch?v=szY7jmWHXJc
Vähän erikuuloista musiikkia tämä Koyonbaba. Ehkä tässä on se etsimäsi uusi ja innostava kappale, jonka treenaamisen aloitat. Tämä Li Jie on yksi YT suosikkejani, ja olen luultavasti katsonut kaikki videot mitä olen löytänyt, mutta uusia ei ole tullut pitkään aikaan, kun taisi tämä tyttö siirtyä jo pian parinkympin jäljeen johonkin Pekingin yliopistoon kitaransoiton opettajaksi.
 
Innoittavien soittajien ja kappaleiden lista on tietenkin loputon, mutta ongelmana on se, että mikä innostaa yhtä on jostakusta toisesta tylsää. Eli laajalla rintamalla ennakkoluulottomasti katsellen ja kuunnellen ennen pitkää löytyy niitä helmiä. Onnea matkaan!
 
Old Guitar
03.03.2015 17:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaBeeCee:
Li Jie.
https://www.youtube.com/watch?v=szY7jmWHXJc
Vähän erikuuloista musiikkia tämä Koyonbaba. Ehkä tässä on se etsimäsi uusi ja innostava kappale, jonka treenaamisen aloitat. Tämä Li Jie on yksi YT suosikkejani, ja olen luultavasti katsonut kaikki videot mitä olen löytänyt, mutta uusia ei ole tullut pitkään aikaan, kun taisi tämä tyttö siirtyä jo pian parinkympin jäljeen johonkin Pekingin yliopistoon kitaransoiton opettajaksi.

 
Olen aloittanut jo pari vuotta sitten. Aina ajoittain soitan kappaleen läpi, mutta kappale on niin pitkä, että ulkoa oppiminen vie aikansa. Säveltäjä olisi voinut vähän tiivistää sanomaansa tässä, vaikka muuten hieno kappale onkin. Onneksi löysin tabulatuurit kappaleeseen, jonka alkuperäinen (tai ainakin se, jonka olen nähnyt) nuotinnos on hieman oudosti rakennettu.
 
Ilmeisesti kunnialliset klassisen musiikin koulutuksen saaneet henkilöt eivät missään tapauksessa voi käyttää tabulatuureja selventämään esim. tämänkaltaisten erikoisvireisten kappaleiden nuotinnosta, vaan tässäkin tapauksessa on nuotinnosta selvennetty nuotinnoksella, joka ei pidä yhtä sävelien kanssa, vaan näyttää normaalivireisen nuotinnoksen, jota noudattaen soittaja löytää oikeat sävelet, kun soittaa kitaraa erikoisvireellä. Eli jos soittaja soittaa nuotinnoksen mukaan, niin tuloksena on hölynpölyä, mutta kun kitara viritetään kappaleen edellyttämään erikoisvireeseen, niin tulos onkin oikea.
 
Jos joku ymmärsi, niin hyvä!? Kun näkee tuon nuotin, niin kyllä ymmärtää mistä on kysymys, jollei jostain syystä tämä kuvaus auennut täysin. :)
 
Ajanpuutteen vuoksi haastan jonkun muun kirjoittamaan selkeämmän kuvauksen asiasta.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Zeeboo
03.03.2015 21:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: ... Eli jos soittaja soittaa nuotinnoksen mukaan, niin tuloksena on hölynpölyä, mutta kun kitara viritetään kappaleen edellyttämään erikoisvireeseen, niin tulos onkin oikea.
 
Jos joku ymmärsi, niin hyvä!? Kun näkee tuon nuotin, niin kyllä ymmärtää mistä on kysymys, jollei jostain syystä tämä kuvaus auennut täysin. :)...

 
Tarkoititko tabulatuuria, vai standardinotaatiota sillä, ettei nuottikuva ja soiva ääni vastaa toisiaan?
 
White men can't Monk
Old Guitar
04.03.2015 21:37:55 (muokattu 04.03.2015 21:54:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Tarkoititko tabulatuuria, vai standardinotaatiota sillä, ettei nuottikuva ja soiva ääni vastaa toisiaan?
 
Nimenomaan ei tabulatuureja, vaan: ' standardinotaatiota sillä, ettei nuottikuva ja soiva ääni vastaa toisiaan', kuten itse sen sanoit.
 
Tuo on sitten oikean nuotinnoksen apuna ja sehän on erikoisvireissä aika vaikeaselkoinen. Itse olen soitellut myös Albenizin Sevilla, jossa on vain normaalinuotinnos, vaikka kitaran 6 kieli on viritetty D:ksi, 5 G:ksi, muut normaalisti. Siitä nuotinnoksesta kyllä olen silti saanut melko hyvin selkoa, tosin kappale on kyllä joltisenkin vaikea soittaa sulavasti, mutta eiköhän se siitä, vielä muutama vuosi harjoittelua, niin se alkaa mennä, jos ollaan positiivisia.
 
Jos pitäisi valita Koynbaban soittamista ihan oikeista nuoteista tai noista apunuoteista, niin mieluummin oikeista. Älytöntähän tässä on se, että ei ole käytetty tabulatuuria, joka pitäisi aina olla mukana erikoisvireisten kappaleiden nuotinnoksissa, paitsi jos kyseessä on klassisen musiikin tynnyrissä kasvaneiden säveltäjien/kustantajien/nuotintajien nuotinnokset.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Zeeboo
05.03.2015 00:47:45 (muokattu 05.03.2015 00:49:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoisvireet ja standardinotaatio on kyllä haasteellinen yhdistelmä, ja vaatii aikalailla harjoittelua ja harjaantumista. Itsellä piisaa haastetta E ja A kielien kokosävelaskeleen pudotuksessa. Koyunbabassa viritys on vissiin avoin C# molli, joka takuulla aiheuttaa päänvaivaa, varsinkin jos nuotissa ei ole sormitusvinkkejä. Nuottiin merkityt äänet toki ovat oikein, mutta erikoisvireen takia otelaudalla "väärässä" paikassa. Tätäkö meinasit?
 
Toisaalta, jos tabulatuuri on muuten oikein kirjoitettu, mutta erikoisvire on unohtunut merkitä, on kappale soitettuna takuulla omaperäisen kuuloinen ;)
 
White men can't Monk
Old Guitar
05.03.2015 12:12:30 (muokattu 05.03.2015 12:17:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Nuottiin merkityt äänet toki ovat oikein, mutta erikoisvireen takia otelaudalla "väärässä" paikassa. Tätäkö meinasit?
 
Selvennykseksi vielä: Nuotteja on kaksi, normaali oikea nuotti. Sen avuksi (tabulatuurin sijaan) on vielä toinen nuotti, jota kutsun tässä apunuotiksi.
 
Noissa 'apunuoteissa' asia on melkeinpä juuri päinvastoin, kuin arvelit. Tämä on hyvin vaikea asia selittää. Koitetaan taas: (kirjoitin aluksi nopeasti tuon loppurimpsun ja ajattelin jättää senkin luettavaksi, vaikka koetankin nyt ilmaista asian uudestaan ytimekkäämmin)
 
Apunuotti on kirjoitettu normaalivireiselle kitaralle. Kun virität kitarasi kappaleen edellyttämään avoimeen C#m- vireeseen ja soitat apunuotin mukaan, niin tuloksena on oikeat sävelet, jotka eivät kuitenkaan vastaa apunuotin säveliä.
 
Kyllähän tämäkin toimii, vaikka en sitä itse ole kokeillutkaan. Tästä intoutuneena ajattelinkin taas soittaa/tankata, ottaa uudelleen käsittelyyn tuon hienon kappaleen, mutta pitäydyn tabulatuuriin.
 

 
Rimpsu (toistoinen):
 
Apunuotit ovat normaalivireessä ja kun soittaa niiden mukaan, niin tuloksena on oikeat sormitukset erikoisvireeseen. Eli voit virittää kitarasi kappaleen vaatimaan erikoisvireeseen ja soittaa noista nuoteista, niin se soi oikein. Eli tässä systeemissä kirjoitetaan apunuotti vain ilmaisemaan oikeat sormitukset erikoisvireiseen kappaleeseen. On tosiaan huomattava, että apunuotti on kirjoitettu normaalivireiselle kitaralle ja se antaa vain oikeat sormitukset erikoisvireeseen, tässä tapauksessa avoin C#m, mutta jos soittaa sen normaalivireisellä kitaralla, niin tuloksena on hölynpölyä. Kun soittaa sen erikoisvireellä, niin tulos on oikea, vaikka se ei vastaakkaan apunuotin säveliä.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Zeeboo
05.03.2015 12:40:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonymääkäsitin. Piti vielä kaivella kappaleen nuotti ja (hyvin hitaasti) kokeilla.
Mulla ei ole absoluuttista korvaa, mutta tuntuu hankalalta kun soitin soi nuottikuvaan nähden "väärin". Siis sillä apunuotilla ja C#m-vireellä. Eipä tuo oikeilla soivilla äänillä kirjoitettu sekään helppo seurattava/soitettava ole. Ihan liikaa muuttujia mun prima vistalle. Hieno teos, enivei.
 
White men can't Monk
Old Guitar
10.03.2015 20:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahlasin taas Kouynbaban läpi ja kaksi ensimmäistä osaa alkaa sujua ja melkein muistan ne jo ulkoa. Kolmas osakin tuntui jo tutummalta kuin aiemmin, myöskin neljäs. Tarkkailen mielenkiinnolla muistini toimintaa tämän kappaleen yhteydessä, kuinka se pikkuhiljaa avaa kappaletta selkeämmäksi ja lopuksi (tämä on tavoite) ihmettelee mikä tuossa niin vaikeata oli muistaa!? Mutta vieläkään en mitään varsinaista kikkaa, oikein sellaista 'Hangon keksiä' ole löytänyt, jonka avulla muistini toimisi oleellisesti paremmin.
 
Nyt kun minulla on käytössä klassisen kitaran huijausväline eli soololovellinen kitara, niin otteet yläasemista ovat helpottuneet huomattavasti ja asentohan on jalat pöydällä sohvalla puolittain maaten ja telkkaria samalla katsellen. :) Monia muitakin kappaleita soololovi helpottaa samasta syystä.
 
Päivän kappale on muuten Schubertin Serenade, hienona J.K. Mertzin sovituksena. Sävelmistä parhaita! Tässä yhteydessä voisinkin kysyä: Mitä muita hienoja klassisen musiikin klassikkoja tiedätte sovitetun kitaralle? (hyvät ja erinomaiset sovitukset).
 
Itse olen soitellut ainakin Aram Hatsaturjanin Sapelitanssia, Beethovenin Moonlight Sonata, Fur Elise, Toccata ja Air in G, Mozartin Turkkilaista marssia, Ravelin Pavane pour une infante defunte, Modesto Mussoursky Old castle, Gabrielle Faure Sicilienne, Pavane ja tietenkin muutamaa Bachin sävellystä. Nuo tuli ensimmäisinä mieleen. On muuten myös kitaralla mahtavia kappaleita! Erik Satien kappaleista on myös tehty kitarasovituksia, joista Gymnopediet ovat melko suosittuja kitaristien keskuudessa.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «