phiit 01.03.2015 13:24:58 | |
---|
Myrkky Nuoli: Noniinno, hehheh. Mä soita satawattisellani 4x12 skopeen aina PPIMV jossain 65% kohilla ja vola siinä 6-7 tietämissä, jossain olen luukuttanut täysin aukikin. Missään 15w pöntöissä ei riitä headroom mun juttuihin sinne päinkään, että melkosta yleistämistä tämä. 30W on ehdoton minimi, 50W aika optimi. Riippuu tosin tottakai ihan täysin vahvistimen suunnittelusta, mutta melko puhdas 50-wattinen on kiva. Availee vähän yli puolen välin, että alkaa mennä murolla niin se on bueno. Jos pelkät säröt riittää niin nippa nappa tuommosella 15-wattisella voi pärjätä kovalle rumpalille pienessä tilassa sopivalla kaapilla. Meillä ei kyllä rumpali hiljene edes 100W half-stäkillä lähellekään, vaikka se olis täysin auki, ei tartte vahvistusta. Treeneissä siis, balanssin optimoimiseksi livenä tottakai suotavaa. Ja meillä on melko hiljainen kitti. 20" basari ja pienet tomit, 5" acrolite snare jne. Kaikki on suhteellista. Mä en miettisi niinkään äänenpainetta tässä asiassa vaan headroomia. Tarviitseeko kovaäänisiä puhtaita? Jos tarvitsee niin alle 30W kovaäänisessä rock-musassa on omien kokemuksieni mukaan aika onnetonta jos ei mikitetä pelejä myös treenatessa. Ilman mikitystä ja säätämistä pienitehosista koneista ei myöskään tule sitä samaa OOMPHIA mitä tulee järkälemäisillä muuntajista varustetusta mörssäristä, vaikka äänenpaine on sama. Saa lynkata jos siltä tuntuu, mutta ei se vaan ole sama asia.
Oomphia irtoaa jo 1w putkivahvistimista, mutta kukin tyylillään :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
teemu-t-k 01.03.2015 13:51:28 (muokattu 01.03.2015 13:52:13) | |
---|
phiit: Oomphia irtoaa jo 1w putkivahvistimista, mutta kukin tyylillään :) Kun rumpali paukuttaa vieressä tuplabasari blastbeattiä ei kyllä varmana irtoa kuin aneemista pihinää. Mutta jos tykkää... |
phiit 01.03.2015 14:16:09 | |
---|
teemu-t-k: Kun rumpali paukuttaa vieressä tuplabasari blastbeattiä ei kyllä varmana irtoa kuin aneemista pihinää. Mutta jos tykkää... Kaiken voi mikittää ;) osa jopa soittaa suoraan linjaan, oi tätä nykyaikaa :P ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Sarko 01.03.2015 14:28:35 | |
---|
phiit: Kaiken voi mikittää ;) osa jopa soittaa suoraan linjaan, oi tätä nykyaikaa :P Ei myöskään tartte jos ei halua. Valintojen maailma, kukin tyylillään jne. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
LesPaul70 01.03.2015 15:00:28 | |
---|
Nimimerkki Myrkky Nuolen kanssa samoilla linjoilla. Mulla on tätä nykyä pelkästään sellaisia vahvistimia, joista lähtee desibelejä aivan liikaa minun kokoonpanoihin. Mutta en minä niihin olekaan päätynyt sen volan takia vaan siksi, että isowattiset vahvarit yksinkertaisesti soundaavat paremmalta kuin pienet vastaavat samoilla äänenpaineilla. Ainakin niillä vahvarimalleilla, soundeilla ja korvilla, mitä minulla on käytössäni. Homman kiteyttää aika hyvin Mesan Mark V, jossa pääteasteen tehon voi valita, 10, 45 tai 90 wattia. Kaikilla äänenpaineilla, jopa kotisoitteluvolalla, valitsen nykyään aina 90 wattia, koska se soundaa parhaalta. Isompi headroom tekee soundistakin isomman, täyteläisemmän ja jämäkämmän. 10 wattia kuulostaa sen rinnalla ohkaiselta leluvahvarilta. Toki soundimieltymyksiä on muitakin ja on vahvarin toteutuksestakin kiinni, millainen soundi saadaan ulos pienillä wateilla. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. |
Jukka Häikiö 01.03.2015 19:22:50 | |
---|
Kyllähän 100w full-stackissa on ihan oma hehkunsa, eihän se oo se pelkkä kuuloaistimus, vaan mitä tuntuu koko kropassa, vaan eipä noilla pizzerian nurkassa paljoa tee, mutta jos pelkästä soundista puhutaan, niin kyllä edellämainittu on lyömätön, tai no 2stackia, tai 3, mutmut, nehän on sitten iltapäiväunia, ainakin suurimmalle osalle meistä. Terveisiä pizzerian nurkasta.... |
Myrkky Nuoli 01.03.2015 20:15:33 | |
---|
Jukka Häikiö: Kyllähän 100w full-stackissa on ihan oma hehkunsa, eihän se oo se pelkkä kuuloaistimus, vaan mitä tuntuu koko kropassa, vaan eipä noilla pizzerian nurkassa paljoa tee, mutta jos pelkästä soundista puhutaan, niin kyllä edellämainittu on lyömätön, tai no 2stackia, tai 3, mutmut, nehän on sitten iltapäiväunia, ainakin suurimmalle osalle meistä. No ei kyllä ihan pitserian nurkissa. Soitan kyllä semmosta musaakin, jota ei soiteta pitserian nurkissa. Semmosen muutama kymmentä vetävässä pikkubaarissa on tullut luukutettua half-stackiä masteri kaakossa ja nupin vola 6-7 välillä :) Lähinnä hölmistyivät kun kyselin, että tarviiko pistää pienemmälle. More Nintendo, less Marshall. |
Sarko 01.03.2015 20:42:12 | |
---|
Myrkky Nuoli: No ei kyllä ihan pitserian nurkissa. Soitan kyllä semmosta musaakin, jota ei soiteta pitserian nurkissa. Semmosen muutama kymmentä vetävässä pikkubaarissa on tullut luukutettua half-stackiä masteri kaakossa ja nupin vola 6-7 välillä :) Lähinnä hölmistyivät kun kyselin, että tarviiko pistää pienemmälle. N. 150 henkeä vetävässä rock-klubissa ei ollut ongelmaa äänentoistosta vastaavan henkilöstön kanssa kun veti 100W Marshall master puolessa välissä ja kanavavola puolessa välissä, tosin lavabalanssi alkoi kärsimään joten pakittelin pikkasen molempia. Hyvin meni ja hyvin kuului! "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Myrkky Nuoli: No ei kyllä ihan pitserian nurkissa. Soitan kyllä semmosta musaakin, jota ei soiteta pitserian nurkissa. Semmosen muutama kymmentä vetävässä pikkubaarissa on tullut luukutettua half-stackiä masteri kaakossa ja nupin vola 6-7 välillä :) Lähinnä hölmistyivät kun kyselin, että tarviiko pistää pienemmälle. Kyllähän noissa pikku baareissa voi yleensä suht lujaa vetää, jollain laulukamavetoisella keikalla se half-stack on ehdoton, tai sit 212combo lisäkaapin kera, ainakin kun triona tuuttaa, vähän miten sitä pystyy suuntaamaan, ettei eturivissä tee kipiää.Eipä toi meidänkään juttu oikein sinne pizzerian nurkkaan sovi, kuulostaa vaan niin hupaisalta...pizzerian nurkka...voihan vihtori....stage:al tonno karvaranne. Terveisiä pizzerian nurkasta.... |
Confidentum 01.03.2015 21:44:54 | |
---|
Sähkörummut ja basso linjassa, niin eipä viitti lavalle oikein half stackia tuuttaamaan. |
Sarko 01.03.2015 21:48:19 | |
---|
Confidentum: Sähkörummut ja basso linjassa, niin eipä viitti lavalle oikein half stackia tuuttaamaan. Eipä se sit kannata, jos siltä tuntuu. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Confidentum 01.03.2015 22:24:23 (muokattu 01.03.2015 22:24:35) | |
---|
Sarko: Eipä se sit kannata, jos siltä tuntuu. Ei pidä antaa tunteille valtaa, rationaalisuus on rahaa ;) |
Jukka Häikiö 01.03.2015 22:32:10 | |
---|
Confidentum: Sähkörummut ja basso linjassa, niin eipä viitti lavalle oikein half stackia tuuttaamaan. Tietty ihan oma mielipiteeni, mutta kyllä puisia komeroita pitää olla lavalla, muutenkin kaikki nykyään pitäisi olla niin hemmetin helppoa ja sisäsiistiä, jossain tän elämän ois hyvä vielä ruumiillistua, meikäläisen kohdalla vaikka siinä 412 kaapissa ja sitten kun sitä ei jaksa enää kantaa, on (ehkä) aika antaa luutun levätä laatikossaan ja ostaa säästöpakkaus Tenaa Kemperin kaveriksi... Terveisiä pizzerian nurkasta.... |
Dropped C 02.03.2015 17:24:58 (muokattu 02.03.2015 17:36:53) | |
---|
Itse ainakin soitan bassoa sen verran kovaa, että rumaa sanomistahan siitä tulisi, jos kitaristilla tai kitaristeilla olisi joku 15W pikkuvahvistin.... Laitan kyllä hiljemmalle, jos muut sanovat ja välillä omastakin aloitteesta, mutta fiilishän siinä kärsisi, jos joutuisi liian hiljaa vetämään. Ja rumpaleita on myös todella kovakätisiä. Tälläinen pointti myös. Ja mun mielestä siellä hevibändin reeniksellä vain kuuluu olla melkoisen kova äänenpaine, jos on siis ns. vanhan liiton meininki ja suht rupuinen ja räkäinen rokkimeininki, hiljasella se ei vaan kuulosta samalta. |
Pelimonni 02.03.2015 22:04:17 | |
---|
Dropped C: Itse ainakin soitan bassoa sen verran kovaa, että rumaa sanomistahan siitä tulisi, jos kitaristilla tai kitaristeilla olisi joku 15W pikkuvahvistin.... Laitan kyllä hiljemmalle, jos muut sanovat ja välillä omastakin aloitteesta, mutta fiilishän siinä kärsisi, jos joutuisi liian hiljaa vetämään. Ja rumpaleita on myös todella kovakätisiä. Tälläinen pointti myös. Ja mun mielestä siellä hevibändin reeniksellä vain kuuluu olla melkoisen kova äänenpaine, jos on siis ns. vanhan liiton meininki ja suht rupuinen ja räkäinen rokkimeininki, hiljasella se ei vaan kuulosta samalta. Parilliset harmooniset kerronnaiset, ah niin ne Eddie Van Halen, joista me kaikki niin tykätään. Trankkuvahvari tappaa ne, ja putkivahvari korostaa pehmeästi tehden siitä Brown Sound. Parasta mitä voi olla. Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. |
Jucciz 02.03.2015 22:36:31 | |
---|
Pelimonni: Parilliset harmooniset kerronnaiset, ah niin ne Eddie Van Halen, joista me kaikki niin tykätään. Trankkuvahvari tappaa ne, ja putkivahvari korostaa pehmeästi tehden siitä Brown Sound. Parasta mitä voi olla. Tämä yhdistettynä allekirjoitukseesi. Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
uusiipe 03.03.2015 08:37:54 | |
---|
Volapotikat on yleensä logaritmisia. Logaritmisen potikan ollessa puolivälissä, on vola auki noin 20%. http://mathscinotes.com/2011/12/potentiometer-math/ Potentiometrien valmistustoleranssit taitaa tosin olla +-20%, joten aivan taivahan totehen meneviä yleistyksiä joka koneen osalta ei tuosta säännöstä voi mennä tekemään. Kuten monessa aikaisemmassa kirjoituksessa todettiinkin, on kaiutinvalinnalla paljon suurempi vaikutus volyymin riittävyyteen, kuin wattimäärällä. Sekä soundimielessä, että desibelimielessä. Yhdyn muihin mielipiteisiin siinä, että liian moni normisoittaja ei tätä ole kenties riittävästi sisäistänyt. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
phiit 03.03.2015 08:48:42 (muokattu 03.03.2015 08:49:43) | |
---|
Sarko: Ei myöskään tartte jos ei halua. Valintojen maailma, kukin tyylillään jne. Ei tietenkään mutta siis ei se hyvä soundi ole pelkästään sen luukutetun 100w stackin takana, monet levytkin nauhotettu ihan hevimeteli maailmassakin yllättävän pienillä vehkeillä ja maltillisilla volilla. Kukin tyylillään tietenki, tapojahan on yhtä monta kuin ihmistäkin :) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
Sarko 03.03.2015 09:04:18 | |
---|
phiit: Ei tietenkään mutta siis ei se hyvä soundi ole pelkästään sen luukutetun 100w stackin takana, monet levytkin nauhotettu ihan hevimeteli maailmassakin yllättävän pienillä vehkeillä ja maltillisilla volilla. Kukin tyylillään tietenki, tapojahan on yhtä monta kuin ihmistäkin :) Ei missään nimessä, aivan mielettömän upeita soundeja olen kuullut livenä esim. 5 wattisesta Champistä tai vaikkapa mikittämättömästä Princeton Reverbistä. Toihan on klassinen tapa studiossa, ainakin esim. LedZepin kahdella ekalla vahvistimen virkaa ajoi pikkuinen Supro, Kissin Dressed To Killin kitarat on muistaakseni vedetty nauhalle Princetoneilla. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Laulava Kylätohtori 03.03.2015 10:52:06 | |
---|
phiit: Ei tietenkään mutta siis ei se hyvä soundi ole pelkästään sen luukutetun 100w stackin takana, monet levytkin nauhotettu ihan hevimeteli maailmassakin yllättävän pienillä vehkeillä ja maltillisilla volilla. Kukin tyylillään tietenki, tapojahan on yhtä monta kuin ihmistäkin :) Ei ole ei. Itse esim. en ole mikään fanaattinen päätesärön ystävä. Tai sanotaan, että onhan se hauskaa fiilistellä jollain Plexillä nupit kaakossa, mutta ei sillä soundilla mitään käyttöä bändikontekstissa ole. Mutta kyllä se 1 w vahvarin soundi on aika 'tuhnu' verrattuna tehokkaampaan. En väitä, että sitä levyltä kuulisi, mutta enhän minä levyltä omaa soittoani kuuntelekaan. Kyllä sen eron kuulee ja huomaa. Tosin tämäkin on taas subjektiivista, mutta itse pidän enemmän tehokkaamman vahvarin soundista. Siksipä niistä tykkään, eikä tuollaiset 1 wattiset ym. juurikaan kiinnosta.. Believe what you want, it doesn't mean you're right... |