Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5171 172 173 174 175244 245 246 247 248
tomboarmageddon
12.02.2015 20:07:08
En muista millon ois ollu samanmoinen täpinä ennen keikkaa ku ny! Tampereen Tulli Klubille Stam1nan lämppäriks kohta vetäsemään Fuck-Ushimalla.
Miskendal
14.02.2015 10:26:49
Nykyään kun on enemmän alkanut käyttää malletteja soitossa, niin on huomannut että myös se mallettiosa kädessä on pirun hyvä soittaa. Ei kapula ainakaan luista kädestä, ja on koko ajan toinenkin sondi ns. käden ulottuvilla. Onko kellekään muulle tullut samanlaista ahaa elämystä ?
LordWinter
15.02.2015 12:27:35
Voisiko joku avittaa vähäsen, kun yritän nuotittaa tätä biisua enkä ole koskaan rumpujen kanssa joutunut tekemisiin. Elikkä millainen rumpukomppi tuosta 0:06 alkaen on?

https://www.youtube.com/watch?v=KEzxmtjkeAc

Sanallinen selitys riittää esim: virveli tokalla iskulla tms.
"Hahaha, kiristääkö esarista, onko toistuvia tulehduksia? Annas kun Tohtori Jutku silpoo peniisi." -Röntgen-Jeesus
hollmi-5
15.02.2015 17:46:53
LordWinter: Voisiko joku avittaa vähäsen, kun yritän nuotittaa tätä biisua enkä ole koskaan rumpujen kanssa joutunut tekemisiin. Elikkä millainen rumpukomppi tuosta 0:06 alkaen on?

https://www.youtube.com/watch?v=KEzxmtjkeAc

Sanallinen selitys riittää esim: virveli tokalla iskulla tms.

Tähän vois soittaa ihan perusbeatin: Laske tavuittain neljään. Kaikille tavuille haitsu. Bassorumpu yk- ja kol-. Virppa kak- ja nel-.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
20.02.2015 21:12:59 (muokattu 20.02.2015 21:31:12)
Depeche Mode on muuten mahtavaa musiikkia.
Play alongina esim. aika kiva fiilistellä.
Tässä uudempaa:
https://www.youtube.com/watch?v=e469hPZabIs
https://www.youtube.com/watch?v=18uuczwHp78
Epämuusikko
23.02.2015 14:13:51 (muokattu 23.02.2015 14:18:54)
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
hollmi-5
23.02.2015 23:41:42 (muokattu 24.02.2015 00:12:25)
Epämuusikko: http://www.kcet.org/arts/artbound/c … peter-erskine-on-whiplash-film.html

ja vielä

http://www.newyorker.com/culture/ri … /whiplash-getting-jazz-right-movies

Buddy Fucking Rich :D

Buddy Rich! Kova jätkä ja paras rumpali koskaan. Harva sen jälkeen on noin korkeaan statukseen noussut. Mainitkaa edes yksi.

Jazz meni jo. Sillä ei toistaiseksi kukaan keuli. Syy on se, että pitävät itseään muita parempina ja sisäsiittoisesti naureskelevat muille, kun kukaan ei tajua näitä meidän "coltrane-davis-yms"-lainauksia. Nyökytellään keskenään ja jengi pikkusormi pystyssä (16 lipun ostanutta) on tajuavinaan.
tito
24.02.2015 00:06:42 (muokattu 24.02.2015 00:17:47)

hollmi-5: Jazz meni jo...

Minusta jazz on ihan olennainen osaamisen ja ymmärtämisen alue jos aikoo toimia huipulla afroamerikkalaisen musiikin kentällä. Ei esimerkiksi Steve Smith olisi Steve Smith jos olisi pysytellyt Journey-osastolla. Sama pätee Chris Colemaniin, Jojo Mayeriin, mitä näitä nyt on.

edit: Ymmärrän että puhutaan nyt toisaalta kahdesta eri asiasta, mutta toisaalta taas ei; toisaalta ei siinä mieleessä että jazzin aika ei ole ohi jos se on kutenkin yksi peruspilareista, ja nykykeulijoitakin löytyy kuten vaikka Chris Dave.
robbiehill.net rootsandbones.com
hollmi-5
24.02.2015 07:41:01
tito: Minusta jazz on ihan olennainen osaamisen ja ymmärtämisen alue jos aikoo toimia huipulla afroamerikkalaisen musiikin kentällä. Ei esimerkiksi Steve Smith olisi Steve Smith jos olisi pysytellyt Journey-osastolla. Sama pätee Chris Colemaniin, Jojo Mayeriin, mitä näitä nyt on.

edit: Ymmärrän että puhutaan nyt toisaalta kahdesta eri asiasta, mutta toisaalta taas ei; toisaalta ei siinä mieleessä että jazzin aika ei ole ohi jos se on kutenkin yksi peruspilareista, ja nykykeulijoitakin löytyy kuten vaikka Chris Dave.

En Smithistä tiedä, mikä oli alkuinnostaja, mutta Journey oli USA:n suurimpia bändejä aikanansa. Jazzimpaa menoa on ollut vasta sen jälkeen minun havaintojeni mukaan.

Buddy Richin tiesi kaikki. Chris Dave on täysin tuntematon normikansalaisten keskuudessa. Jos et usko, mene ulos ja kysy vastaantulijoilta ;)
Epämuusikko
24.02.2015 11:14:55 (muokattu 24.02.2015 11:38:58)
hollmi-5: Buddy Rich! Kova jätkä ja paras rumpali koskaan. Harva sen jälkeen on noin korkeaan statukseen noussut. Mainitkaa edes yksi.

Jazz meni jo. Sillä ei toistaiseksi kukaan keuli. Syy on se, että pitävät itseään muita parempina ja sisäsiittoisesti naureskelevat muille, kun kukaan ei tajua näitä meidän "coltrane-davis-yms"-lainauksia. Nyökytellään keskenään ja jengi pikkusormi pystyssä (16 lipun ostanutta) on tajuavinaan.

Arvasin että tämä tulee ja voin taas onneksi olla eri mieltä. Käy joskus ulkomailla. Tai niissä konserteissa.

Buddy oli kova lajissaan, sitä en kiistä. Mutta SE laji meni jo.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
damn u
26.02.2015 00:46:53
Epämuusikko: Arvasin että tämä tulee ja voin taas onneksi olla eri mieltä. Käy joskus ulkomailla. Tai niissä konserteissa.

Buddy oli kova lajissaan, sitä en kiistä. Mutta SE laji meni jo.

Samaa mieltä. BR oli taitava käsistään ja jaloistaan, kovan luokan show-off, mutta silti en ole koskaan löytänyt hänen soitostaan mitään erityisen mielenkiintoista. Ilmaisesti ei ollut erityisen herttainen veitikka bändiliiderinä tai muutenkaan. Kova jätkä. Mitä hienoa siinä on?
hollmi-5
26.02.2015 20:09:48
damn u: Samaa mieltä. BR oli taitava käsistään ja jaloistaan, kovan luokan show-off, mutta silti en ole koskaan löytänyt hänen soitostaan mitään erityisen mielenkiintoista. Ilmaisesti ei ollut erityisen herttainen veitikka bändiliiderinä tai muutenkaan. Kova jätkä. Mitä hienoa siinä on?

Tuota... BR hoiti kyllä kaikki hommat. Oli hyvä rumpali. Niin paljon kaikkien yläpuolella, että se harmitti, kun joutui "keskinkertaisuuksien kanssa duunia tekemään" ;) Se oli hänen suurin ongelmansa. Ei kestänyt keskinkertaisuutta...

Damn u: Ostan sulle korin valitsemaasi mietoa virvoitusjuomaa, kun laitat linkin, jossa soitat yhden käden rollin Buddy Richin tempoon tai yhden valitsemasi soolon edes auttavasti sinne päin. Epikselle sama haaste.

Ei minulla kantti eikä taitotaso riitä arvostelemaan rumpalia, joka on seitsemällä vuosikymmenellä elättänyt perheensä ja satamäärin muita rumpupallilta käsin. Mullku mikä mulkku, mutta silti.
hollmi-5
26.02.2015 20:43:04 (muokattu 26.02.2015 20:44:15)
damn u: Kaikki meistä tietävät että minä en siihen pystyisi
Ja miksi pitäisi?

BR oli merkittävä tekijä varmasti, eikä huono rumpali.

Siitä huolimatta BR on mun mielestä melko tylsä. Taitava oli ja maailmanmies, mutta tylsä minun mielestäni.
En lähtisi ikinä haastamaan häntä soitossa, miksi lähtisin?

Arvostan sitä mitä hän teki urallaan, mutta en silti jaksa innostua hänen soitostaan, muuten kuin ajoittain. Sen verran paljon olen hänen soittoaan tsekkannut että tiedän miksi se ei kiinnosta.

Mun itsetunto kestää sen ja mulle se ei ole ongelma.
Kiitos tarjouksesta, voin tarjota sulle jos joskus tavataan.

Aika lailla silmiä(eli korvia) avaavaa oli kuunnella Burning For Buddy I ja II. Siellä moni maailmanluokan rumpali koittaa päästä juonesta kiinni Buddy Rich Big Bandin kovasti auttamalla. Kukaan ei täyttänyt Buddyn saappaita. Se lienee melkoisen hyvä argumentti tässä keskustelussa. Tai sitten et ole aiheeseen oikeasti tutustunut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Burnin … _Tribute_to_the_Music_of_Buddy_Rich

http://en.wikipedia.org/wiki/Burnin … _to_the_Music_of_Buddy_Rich,_Vol._2
damn u
26.02.2015 20:44:37
Jazz meni jo. Sillä ei toistaiseksi kukaan keuli.

Jazz ei mennyt vielä, se vain haisee kummalliselta. Se, mikä onneksi taitaa olla mennyttä, on se tyyli millä BR ja muut saman tyylin soittajat soittivat soolojaan.

Todella taitavasti, nopeasti, hyvällä show-asenteella jne.

Siinä oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta aika vähän mitään tekemistä musiikin kanssa. Minusta siinä oli tylsää se, että pitäisi seurata sirkustemppuja, mikä taas ei kiinnosta minua rumpujensoitossa ensisijaisesti.
damn u
26.02.2015 20:45:23 (muokattu 26.02.2015 20:53:52)
hollmi-5: Aika lailla silmiä(eli korvia) avaavaa oli kuunnella Burning For Buddy I ja II. Siellä moni maailmanluokan rumpali koittaa päästä juonesta kiinni Buddy Rich Big Bandin kovasti auttamalla. Kukaan ei täyttänyt Buddyn saappaita. Se lienee melkoisen hyvä argumentti tässä keskustelussa. Tai sitten et ole aiheeseen oikeasti tutustunut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Burnin … _Tribute_to_the_Music_of_Buddy_Rich

http://en.wikipedia.org/wiki/Burnin … _to_the_Music_of_Buddy_Rich,_Vol._2

Tsekattu on, hyvät on videot. Oli jo silloin ilmestyessään kun ne tsekkasin.

edit. Aika moni niistä ei ollut kovinkaan hyviä big band -rumpaleita, parempiakin olisi löytynyt.

edit. 2. Minä en nyt oikeastaan ymmärrä mitä tässä pitäisi argumentoida? Pitääkö minun perustella miksi minun mielestäni sen soitto on jokseenkin tylsää? Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku pitää Buddy Richin soitosta. Varmaankin suurin osa maailman settirumpaleista pitää siitä jonkin verran.
hollmi-5
26.02.2015 20:54:56
damn u: Jazz ei mennyt vielä, se vain haisee kummalliselta. Se, mikä onneksi taitaa olla mennyttä, on se tyyli millä BR ja muut saman tyylin soittajat soittivat soolojaan.

Todella taitavasti, nopeasti, hyvällä show-asenteella jne.

Siinä oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta aika vähän mitään tekemistä musiikin kanssa. Minusta siinä oli tylsää se, että pitäisi seurata sirkustemppuja, mikä taas ei kiinnosta minua rumpujensoitossa ensisijaisesti.

Olisi nyt ihan hyvä heittää joku jazzsuuruus, joka oikeasti myy ja on vaikkapa 2000-luvulla breikannut. Olisi kiva tietää.
damn u
26.02.2015 21:27:15 (muokattu 26.02.2015 21:34:29)
hollmi-5: Olisi nyt ihan hyvä heittää joku jazzsuuruus, joka oikeasti myy ja on vaikkapa 2000-luvulla breikannut. Olisi kiva tietää.

Sun varmaankin sitten kannattaa aloittaa jazziin tutustuminen kun kiinnostaa!
Edit: eiku sori nythän mä vasta tajusin mitä haet! Siinä olen kanssasi ihan samaa mieltä että samalla lailla breikannutta kuin BR ei varmastikaan ole eikä tule.
Minun mielestäni mielenkiintoisempia kyllä on. Jazz oli varmasti menneinä aikoina kaupallisesti isompi juttu kuin nykyään tai vielä enemmän koko kansan musaa, ainakin Jenkeissä.

Edit. Yllä mainittu ei varmaankaan johdu siitä että jazzrumpalit olisivat nykyään huonompia kuin ennen. Maailma on muuttunut, nyt pitäis varmaan olla EDM tai jotain.
Vallu-Veke
26.02.2015 21:36:53
damn u: Jazz oli varmasti menneinä aikoina kaupallisesti isompi juttu kuin nykyään tai vielä enemmän koko kansan musaa, ainakin Jenkeissä.

Ennen rokkia oli mm. jazz ja se oli sen ajan pop.
Ajat muuttuu ja musiikki kehittyy.
jazzmies
26.02.2015 22:25:53
Vallu-Veke: Ennen rokkia oli mm. jazz ja se oli sen ajan pop.
Ajat muuttuu ja musiikki kehittyy.

Juurikin näin. Jazz oli pitkään punkia, mutta Mahavishnu Orchestran jälkeen niin näkemyksellisiä juttuja ei ole paljoa näkynyt. OK, se oli hippiajan jälkipolttoa, missä musiikki hyödynsi monia lähteistä. Voip olla, että Chick Corean Elektric Band sai jengin taas treenaamaan, mutta ei siitäkään ei loppujenlopuksi täysin uutta syntynyt, mutta moni tutustui samalla vahingossa Wecklien vanavedessä jazzimprovisointiin. Robert Glasperin Black Radio -kasetit ovat taas vieneet uuteen suuntaan ja Chris Dave on mies paikallaan, mutta ei siitä sitä räväkkää punkjuttua löytynyt. Punkeinta jazzia aikoihin on ollut kyllä Bad Plus, jolla on niin häpeilemätön juttu, että pistää hymyilyttämään. Mutta onkohan se liian HC? Punk jazzissa tapahtuu siellä muualla, ja sanoisin että Tigran Hamasyanin Red Hail on kyllä aika kova kasetti.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)