Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kielet
1 2 3
murvas
22.02.2015 01:15:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvoisat basistit. Auttakaa.
 
Olen kosketinsoittaja/wannabee kitaristi. Joudun bändissämme soitamaan muutamssa rokkibiisissä bassoa. (meillä on yhdistetty fosnisti/basisti)
Fonibiiseissä täytyy tuurata.
 
Hänen Jazzarilla ei normaalisormilla varustettu ihminen voi soittaa.
Hommasin Squier Mustangin. Silla sujuu.
 
Mitkä kielet laitan siihen, jotta soundi olisi mahd. hyvä??
 
"Vintageprojetit ovat elämän tarkoitus"
SnowCrow
22.02.2015 12:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ei muka jazzarilla voi soittaa? :)
 
Mutta siis ihan mitkä tahansa uudet kielet vaan kiinni (paitsi Warwickin Red Labelit), niin pitäis skulata. Ja roundwoundit jos haluaa enemmän klangia. Ite käytän Rotosoundeja kaikissa bassoissa, ne on melko edullisia ja hyviä.
 
metlica
22.02.2015 15:35:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SnowCrow: Miten ei muka jazzarilla voi soittaa? :)
 
Mutta siis ihan mitkä tahansa uudet kielet vaan kiinni (paitsi Warwickin Red Labelit), niin pitäis skulata. Ja roundwoundit jos haluaa enemmän klangia. Ite käytän Rotosoundeja kaikissa bassoissa, ne on melko edullisia ja hyviä.

 
Red Labelit on hyvät kielet! Pitää vaan uusia aika usein. Hiton hyvä saundi niistä lähtee.
 
Get it fucking done.
dewfall
22.02.2015 16:15:17 (muokattu 22.02.2015 16:15:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei sitä klangia tarvitse, D'Addario Chromes. Ei tartte liian usein vaihtaa.
 
Justin Meldal-Johnsen On D'Addario Chromes: http://youtu.be/Cm_4M-nBpCE
 
http://www.minutian.com/
Kefiiri
24.02.2015 11:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metlica: Red Labelit on hyvät kielet! Pitää vaan uusia aika usein. Hiton hyvä saundi niistä lähtee.
 
Kerrankin joku tajuaa. Sointi on eleettömyydessään vakuuttava.
 
En ole musiikin asiantuntija.
jukkajylli
24.02.2015 21:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

metlica: Red Labelit on hyvät kielet! Pitää vaan uusia aika usein. Hiton hyvä saundi niistä lähtee.
 
Ei kai hyviä kieliä tarvitse uusia usein..
 
And it's just a waste of time..
Keny
24.02.2015 23:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Ei kai hyviä kieliä tarvitse uusia usein..
 
Joskus 70 luvun lopulla luulin et basson kielet tarvitsee vaihtaa vasta kun joku kieli katkee.Nykyään taas on ihan musasta kiinni.Rokki ja reggae hommissa vuos menee hyvin tai kaks.Peukku/slap hommissa 3 kuukautta maks ja ovat aivan menetetty,tietty riippuu paljon kädet hikoilee.Soundimieltymys pitkälti eli haluuko kirkasta,medium vai tumpumpaa soundia.Tästä vois puhua vaikka kuinka mutta aika on lyhyt.
 
Tällä hetkellä minusta parhaat on R.Cocco eikä ole pahan hintaset ja kestää.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
hollstro
24.02.2015 23:54:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kieliä on paljon ja mikä sitten on omasta mielestä se paras on henkilökohtainen juttu, niinkuin saudin hyvyys yleensäkin. Itse olen jumittunut Ernie Ballin nikkelikieliin. Jos niitä ei ole niin GHS:n tai Daddarion nikkelisetti menee hyvin nekin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
25.02.2015 08:22:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä on ajossa R. Coccon teräskielet sekä Dunlopin Super Bright teräskielet. Molemmat paksuuksina 105-45, B-kielet sitten Coccossa 130 ja super brightissa 125. Dunlopit on selkeästi "pehmeämmät" tatsiltaan, todnäk myös vetovastukseltaan löysemmät. Molemmissa on hyvä soundi, joskin hieman erilainen. Dunlopit on smoothimmat, yläkerta on korkeammalla ja alakertaa on aika paljon. Coccoissa on enemmän keskiääniä. Molemmat on hyviä kieliä.
 
Tuhnumpaan soundiin sitten vaikka nikkelikieliä tai flatwoundeja, noi molemmat kielisatsit on tosi kirkkaita. Yleisajoon laittaisin noista kahdesta R. Coccoja mieluummin.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
jperala
25.02.2015 08:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GHS bass boomers tällä hetkellä, ei huonot.
 
Yamaha TRBX504
Rämppy
25.02.2015 09:25:55 (muokattu 25.02.2015 09:27:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Flatwoundit kestää vuosia. Roundwoundeja täytyy joskus vaihtaakin, riippuu siitä kuinka paljon haluaa yläpään kilinää. Koskaan en ole onnistunut katkomaan bassonkieliä.
Ernie Ballin slinkyistä ja Daddarion Chromes fläteistä tykkään. Mutta hyviä merkkejä ja valinnanvaraa riittää...Clas Ohlsoniltakin saa nykyään GHS Boomerseja, jotka nekin hyviä...
 
Saahan sitä sanoa.
Keny
25.02.2015 20:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Hyviä kieliä on paljon ja mikä sitten on omasta mielestä se paras on henkilökohtainen juttu, niinkuin saudin hyvyys yleensäkin. Itse olen jumittunut Ernie Ballin nikkelikieliin. Jos niitä ei ole niin GHS:n tai Daddarion nikkelisetti menee hyvin nekin.
 
Tosta tulikin mieleen että aikoinaan oli puhetta monella palstalla nickeli allergiasta.Onko tästä enään mitään juttua kuulunnu vai oliko vaan sen hetken hype?
 
Just muistin kun hetki sitten vaihdoin Alembic bassoon kielet niin kuinka hiton iso ero vaan on että onko rosteri vai nickeli kielet.Nikkeli=pehmeempi soundi ja rosteri=kovempi ja agressiivisempi-Monesti noi rosterit on kans karheempia sormille.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Kefiiri
25.02.2015 21:53:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keny: Tosta tulikin mieleen että aikoinaan oli puhetta monella palstalla nickeli allergiasta.Onko tästä enään mitään juttua kuulunnu vai oliko vaan sen hetken hype?
 
Kai tuo allergia edelleen joitakuita vaivaa, mutta uusia keskusteluja ei tarvitse aloittaa, kun vastaukset löytyvät jo googlaamalla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hollstro
25.02.2015 22:11:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keny: Tosta tulikin mieleen että aikoinaan oli puhetta monella palstalla nickeli allergiasta.Onko tästä enään mitään juttua kuulunnu vai oliko vaan sen hetken hype?
 
Just muistin kun hetki sitten vaihdoin Alembic bassoon kielet niin kuinka hiton iso ero vaan on että onko rosteri vai nickeli kielet.Nikkeli=pehmeempi soundi ja rosteri=kovempi ja agressiivisempi-Monesti noi rosterit on kans karheempia sormille.

 
Samat havainnot mulla. Esim. Rotosoundin Swing Bass rosterit on todella karkeat mun hipiälle vaikka hyväsaundiset onkin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
25.02.2015 22:17:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Samat havainnot mulla. Esim. Rotosoundin Swing Bass rosterit on todella karkeat mun hipiälle vaikka hyväsaundiset onkin.
 
Kuluttaako rosterit nauhoja enemmän kuin nikkelikielet siis jos nauhat eivät ole rosteria vaan sitä toista mitä otelaudoissa tehtaan jäljiltä yleensäkin on?
 
Olisipa jo kevät
hollstro
25.02.2015 22:23:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kuluttaako rosterit nauhoja enemmän kuin nikkelikielet siis jos nauhat eivät ole rosteria vaan sitä toista mitä otelaudoissa tehtaan jäljiltä yleensäkin on?
 
Kuluttaa ne
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kefiiri
25.02.2015 22:45:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soinnin takiako rosterikielten pitää olla niin karkean tuntuisia? Lieneekö vähemmän karheita rosterikieliä olemassa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
absqua
25.02.2015 23:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Lieneekö vähemmän karheita rosterikieliä olemassa?
 
Esim Daddarion Chromes Flatwoundit täyttänee tuon reunaehdon.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Demo Harrison
13.04.2015 11:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vain kotidemoillani bassottelevana kitaristina olen ollut tekevinäni huomion - joskin kovin vähäisellä vertailulla - että lieneekö hyvän saundin saaminen flatwoundeista haastavampaa kuin roundwoundeista?
 
Kokeilumielessä vaihdoin taannoin flatwoundit Squier-jazzariini, mutta äänellinen tulos on sittenkin kovin innotonta kuminaa, että visiitillä käynyt taiwanilais-Jammukin kuulosti paremmalta. Tyytymättömyyteni syytä voin toki hakea mistä tahansa sormistani alkaen. Äänitän basson suoralla linjalla kovalevytallentimeen, joskus välissä SansAmp tai mikkietuaste.
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
JoKo
13.04.2015 12:03:19 (muokattu 13.04.2015 12:05:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mustang on lyhytskaalainen joten tarvitset myös lyhytskaalaisen basson kielet.
 
Itse olen todennut parhaiksi Pyramidin Gold-kielet mutta makuasioitahan nuo ovat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «