Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet laadukkaat kuulokkeet miksauskäyttöön
1 2
Mikael
04.02.2015 21:18:51 (muokattu 04.02.2015 22:56:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeaikoina elämäntilanteet on johtaneet siihen, että yllättävän paljon tulee tehtyä duuneja kuulokkeilla. Äänitystä lokaatioissa, editointia ja jopa miksaaminen on itellä ottanut sellaisia muotoja, että vanha kunnon biisi per päivä on muuttunut muotoon: esimiksaus läppärillä ja kuulokkeilla ja sit vasta puolivälin tienoilta tarkkamossa normitapaan.. Joten oon miettinyt josko sitä pitäis panostaa kuulokekuunteluun vähän vielä enemmän. Tokihan siinä samassa paranisi myös musankuuntelufasiliteetit kotona jossa sielläkin on hommat painottuneet kuulokehommiin koska lapset ja paska akustiikka.
 
Noh, jospa siis sijottaisi n. 1000€ kuulokkeisiin niin mitkäs on tunnelmat? Itelle tulee ekana mieleen Sennheiser HD800 mikä olis luontevaa jatkoa omalle senkkulinjalle (nykyään HD600/HD650), mutta vähän kiinnostaa myös Bayerdynamic T-1 ja ehkä myös AKG K812 vaikka aikaisemmat kokemukset noista K701/702:sista ei ookaan olleet mairittelevia. Staxit olis tietty kiva joskus testata, mut tällä budjetilla ei taideta vielä ihan päästä niille tonteille enkä oo varma olisko elektrostaattiset sit kuitenkaan miksaushommissa se juttu. Gradoistakin jotkut diggailee, mut itellä ei kokemusta.
 
Mietteitä aiheesta tai kokemuksia em. luureista tai muista tuon hintaluokan vekottimista?
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Groovi
04.02.2015 23:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Viimeaikoina elämäntilanteet on johtaneet siihen, että yllättävän paljon tulee tehtyä duuneja kuulokkeilla. Äänitystä lokaatioissa, editointia ja jopa miksaaminen on itellä ottanut sellaisia muotoja, että vanha kunnon biisi per päivä on muuttunut muotoon: esimiksaus läppärillä ja kuulokkeilla ja sit vasta puolivälin tienoilta tarkkamossa normitapaan.. Joten oon miettinyt josko sitä pitäis panostaa kuulokekuunteluun vähän vielä enemmän. Tokihan siinä samassa paranisi myös musankuuntelufasiliteetit kotona jossa sielläkin on hommat painottuneet kuulokehommiin koska lapset ja paska akustiikka.
 
Noh, jospa siis sijottaisi n. 1000€ kuulokkeisiin niin mitkäs on tunnelmat? Itelle tulee ekana mieleen Sennheiser HD800 mikä olis luontevaa jatkoa omalle senkkulinjalle (nykyään HD600/HD650), mutta vähän kiinnostaa myös Bayerdynamic T-1 ja ehkä myös AKG K812 vaikka aikaisemmat kokemukset noista K701/702:sista ei ookaan olleet mairittelevia. Staxit olis tietty kiva joskus testata, mut tällä budjetilla ei taideta vielä ihan päästä niille tonteille enkä oo varma olisko elektrostaattiset sit kuitenkaan miksaushommissa se juttu. Gradoistakin jotkut diggailee, mut itellä ei kokemusta.
 
Mietteitä aiheesta tai kokemuksia em. luureista tai muista tuon hintaluokan vekottimista?

 
Minkälaista soundia sä oot hakemassa? Kuivaa ja analyyttistä vai enemmän sellaista isoa ja nautinnollista? Hifi-puolen ukoilla voi olla tarjota noista mainitsemistasi luureista enemmän kokemusta kuin studiohemmoilla.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Mikael
04.02.2015 23:23:14 (muokattu 05.02.2015 08:36:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdollisimman neutraalia, avointa, puhdasta, tarkkaa, hyvää resoluutiota ja sellaista mitä nyt hyvältä tarkkailumonitoriltakin odottaa.
 
Hifipuolella on toki kaikenlaista osaajaakin, mut siellä toi kenttä on niin villi, että on vaikea ottaa selvää tuntematta tyyppejä sen paremmin. Siellä kun homma perustuu vaan subjektiiviseen fiilikseen (mikä ei sinänsä oo paha), niin näkökulma on kuitenkin vähän eri kuin ns. ammattikäytössä. Kyllähän sitäkin puolta on tullut seurattua, mutta...
 
Ja tietty ton hintaisia työkäluja pitää käydä itse testaamassa ja valita itelle sopivat, mut aattelin vaan kysellä mietteitä, fiiliksiä ja kokemuksia aiheesta. Keskuselupalstahan tää on ja vaikka kuulokkeista sinänsä onkin monta ketjua, niin tästä hintaluokasta ei löytynyt midis.
 
Onkos kukaan muu huomannut et tehokkaden läppäireiden ja tiukentuneiden budjettien myötä duuni olis muuttunut läppäri- ja kuulokepainotteisemmaksi kuin aikaisemmin?
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
jPekka
05.02.2015 14:10:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:Onkos kukaan muu huomannut et tehokkaden läppäireiden ja tiukentuneiden budjettien myötä duuni olis muuttunut läppäri- ja kuulokepainotteisemmaksi kuin aikaisemmin?
 
Epäilemättä - pipodiskojen ja niiden kuulokkeiden laadun paranemisen myötä - myös musiikin paneutunut(kin) kuunteleminen on nykyään kuulokepainotteisempaa.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
05.02.2015 17:46:48 (muokattu 05.02.2015 17:48:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mä oon miettinyt tässä myös et pitäis varmaan hankkia kuulokkeiden NS10:t eli Koss Portaprot, mitkä on varmaan maailman eniten myyty luuri mobiilikäyttöön. Niillä vois tarkistella miltä useimmille ihmisille asiat kuulostaa...
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
darkus
06.02.2015 11:32:50 (muokattu 06.02.2015 11:34:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Joo, mä oon miettinyt tässä myös et pitäis varmaan hankkia kuulokkeiden NS10:t eli Koss Portaprot, mitkä on varmaan maailman eniten myyty luuri mobiilikäyttöön. Niillä vois tarkistella miltä useimmille ihmisille asiat kuulostaa...
 
PortaPro:t joo, ja Applen earpodit. (no joke niissä uusissa on arkikäyttöön oikein kiva soundi)
 
Mulla on itelläni monitorointiin 1030A ja NS10 parin lisäksi juuri nuo HD600 ja en kyllä tiedä kuinka paljon paremmaksi tuo kuulokemonitorointi voi tuosta mennä.
Itse sijoittaisin sen ylimääräsen heiluvan kiloeuron jonnekkin muualle kuin uusiin kuulokkeisiin.
 
Mutta, verkkokauppa.com taitaa myydä noita heiskan kalliimpia malleja, siellä vaan testiin.
 
EDIT: varmaan tiesitkin jo mutta kantsii kattoa ton kotona kuuntelun suhteen se mistä kuuntelet....mun kokemuksien mukaan esim. älypuhelimen kuulokelähtö ei riitä ajamaan HD650 kunnolla. Ohkaseksi menee.
 
Attack Attack, We are back again baby!
Groovi
06.02.2015 16:03:09 (muokattu 06.02.2015 16:08:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
 
Ja tietty ton hintaisia työkäluja pitää käydä itse testaamassa ja valita itelle sopivat, mut aattelin vaan kysellä mietteitä, fiiliksiä ja kokemuksia aiheesta. Keskuselupalstahan tää on ja vaikka kuulokkeista sinänsä onkin monta ketjua, niin tästä hintaluokasta ei löytynyt midis

 
Pahoin pelkään että joudut itse tekeemään ns. pioneerityötä. Monellakaan perusharrastajalla ei ole edes tuon hintaisia monitoreita. Kuitenkin fiilispohjalta sanottuna (eli ei ole kokemusta), noista kuulokkeista ei varmasti yksikään ole huono vaihtoehto. Enemmän vaikuttaa makuasiat ja se miten luurit istuvat omaan päähän.
 
Noissa on varmasti lopulta kyse samasta asiasta kuin monitoreissa, eli toinen tykkää toisesta, joku kaikista ja joku ei juuri mistään. Esim. joillekin monitoripuolella se Genelec ei vain toimi (kuten allekirjoittaneelle) ja sen takia täytyi sortua kilpailijan tuotteisiin. Ja perimäisiä syitä on hirveän vaikea lähteä analysoimaan verbaalisesti.
 
Siitä olen samaa mieltä että hifi-piireissä on tieto hyvin hajanaista ja aika, noh, lennokasta. Mielipiteisiin tuntuu vaikuttavan joskus enemmän fiilis, lego palikoilla lattiasta nostetut johdot ja kuun asento, kuin todelliset ja kuultavissa olevat seikat.
 
Joten otappas itsestäsi koekaniini, panosta fyrkkaa luureihin ja kerro meille miten lopulta kävi. Me asiasta kiinnostuneet luvataan uskoa sun palautetta enemmän kuin hifi-ukkoja. =)
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Mikael
06.02.2015 17:49:47 (muokattu 06.02.2015 17:55:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kullakin on tietty omat tarpeensa sijoituksille, mut itellä tilanne on tällä hetkellä se että kuulokkeita tulee käytettyä niin paljon, että en koe hommaa mitenkään ylimitoitettuna. Kuuntelu on kuitenkin tärkein yksittäinen asia tässä hommassa ja toisaalta ainakin ite saan myös hyvät tunnelmat hyvistä vehkeistä joten...
 
Himassa samoin kuin studiossa mulla on koneen ja kuulokkeiden välissä RME ADI-sarjan muunitmet ja Lake-People G109P -kuulokevahvistin, joten se puoli on ihan hyvällä tolalla.
 
Verkkokaupasta en tykkää asioita ostaa monestakin syystä, mut missähän muualla olis noita kuultavissa? Kuulomuisti on sen verran lyhyt, että mielellään ottais noita nivaskan vierekkäin ja testailis aikansa rauhassa.
 
E: Mareksoundilla näköjään olis T-1 ja DH800 ja se on tossa melko lähelläkin. Kruunuradiosta löytyis HD800 ja Gradon yläpään laitteita.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
washburn
06.02.2015 18:32:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gradon parempiin malleihin suositan tutustumista.
 
Live long and Prosper
Mikael
06.02.2015 18:42:42 (muokattu 06.02.2015 18:43:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Gradon parempiin malleihin suositan tutustumista.
 
Joo noi kyllä kiinnostaa myös vaikka niitä ei niin paljoa ammattikäytössä näekään. Ainoa epäilys liittyy tohon muotoiluun ja siinä lähinnä siihen että ne tulee tollain korvan päälle. Väsyyköhän niillä korvanlehdet samalla tavoin kun mulla esim HD25:n kanssa muutaman tunnin kuulostelun jälkeen? Riippuu varmaan korvista ja päästä.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
washburn
06.02.2015 18:50:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Joo noi kyllä kiinnostaa myös vaikka niitä ei niin paljoa ammattikäytössä näekään. Ainoa epäilys liittyy tohon muotoiluun ja siinä lähinnä siihen että ne tulee tollain korvan päälle. Väsyyköhän niillä korvanlehdet samalla tavoin kun mulla esim HD25:n kanssa muutaman tunnin kuulostelun jälkeen? Riippuu varmaan korvista ja päästä.
 
En tiiä, mitä mallia oot erityisesti katsellut, mutta olikohan GS1000, mitä joskus kokeilin oli kyllä sangen miellyttävä itselle. Mulla on tosin jotenkin semmoset korvat, ettei ole ollut varsinaisia mukavuusongelmia juuri minkään luurien kanssa, mutta Gradot on ollu yleisesti ottaen miellyttävän tuntuisia aina.
 
Live long and Prosper
Mikael
12.02.2015 20:00:57 (muokattu 12.02.2015 22:50:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väliaikatietoja: Kuuntelin just tunnin verran musaa HD800 ja HD650 -kuulottimilla ja olipa hämmentävää. HD800:set olivat käsittämättömän ilmavat, avoimet ja tarkat ilman että tuli tunnelmia mitenkään överistä yläpäästä (kuten kävi K701:n kanssa). Kaikki tilainformaatio välittyi hämmästyttävällä tavalla ja näin epäkuulokemaista tunnelmaa en oo aikaisemmin kokenut. Koko keskialue tuntui ihan älyttömän luonnolliselta ja kaikenlaiset akustiset instrumentit kuulostivat olevan yksinkertaisesti oikein. HD650 vaikuttivat noiden rinnalla raskailta (soudiltaan) ja vähän jopa tumpuilta sekä pahvisilta, mikä tuntui kyllä oudolta koska tähän asti niiden middle ja yläkerta on tuntunut ihanalta. Hmm... Mä vähän luulen ettei tästä oo paluuta, mutta haluan kyllä kuulla vielä T1:n ja K812:n sekä Gardon GS1000e:t ja RS1e:t.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
ReBeat
12.02.2015 22:24:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shure SRH1540 ja SRH1840 on liian halvat luurit, mutta olis mielenkiintoista kuulla miten mahtaisivat vertautua tuohon HD800 kokemukseen.
 
Mikael
12.02.2015 22:49:53 (muokattu 12.02.2015 22:59:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Shure SRH1540 ja SRH1840 on liian halvat luurit, mutta olis mielenkiintoista kuulla miten mahtaisivat vertautua tuohon HD800 kokemukseen.
 
Mä testasin noi (tai sit se halvempi oli 1440, en oo varma) tossa about vuosi sitten, mutta en ollut vakuuttunut. Olivat paremmat mun mielestä kuin K701 mut silti hieman liian korostuneet ja kireät yläpäästään. Tuolloin päädyin HD650:siin. HD800 on kuitenkin ihan eri levelillä mun kirjoissa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
hallu
13.02.2015 11:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on vähän offtopikkia, mutta en malta olla kysymättä kun paikalla on ammattilaisia, että mitenkä tuo DSP toimii kuulokehommissa? tarkoitan että Focusriten äänikorttia ostaessani tuosta Saffirepro 24 mallista oli tullut se uutuus, jossa on semmoinen DSP jolla voi mallintaa kuulokkeisiin eri monitoreja jolloin ei tarvitsisi ostaa Koss Portaproota kuullakseen miltä NS10 monitorit kuulostaisivat, vaan voisi yksinkertaisesti painaa nappia, niin se äänikortti mallintaisi ne näsät niihin luureihin?
 
Onko tuollainen monitorimallinnus mielestänne ihan huuhaata, vai oikeasti hyödyllinen ominaisuus? enkä kuvittele, että tuollaiset DSP mallinnukset laittaisivat laadukkaat kuulokkeet viralta, vaan tietenkin hyvistä kuulokkeista ne mallinnukset kuulostavat kertaluokkaa paremmilta ja luonnollisemmilta kuin huonoista luureista.... vai kuinka?
 
Olisipa jo kevät
-Q-
13.02.2015 14:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:..Saffirepro 24 mallista oli tullut se uutuus, jossa on semmoinen DSP jolla voi mallintaa kuulokkeisiin eri monitoreja jolloin ei tarvitsisi ostaa Koss Portaproota kuullakseen miltä NS10 monitorit kuulostaisivat, vaan voisi yksinkertaisesti painaa nappia, niin se äänikortti mallintaisi ne näsät niihin luureihin?
 
Tätä samaa keksintöä on jo myyty jonkun aikaa nimellä VRM Box. Siinä tosin mallinnus tehtiin softalla ja boksi itseasiassa on "vain" D/A muunnin ja kuulokevahvistin. Kenties tässä Saffiressa ominaisuus on itse tuossa raudassa, mihin ainakin DSP -nimitys voisi viitata.
 
Pointti kuitenkin on että siinä simuloidaan sitä ko. kaiuttimen ja/tai ympäristön soundia, mutta ilmeisesti ei kompensoida kuulokkeita mitenkään. Eri simulaatioiden erot tulee varmasti esiin, kaikkihan ne värittyy toki samalla tavalla niiden kuulokkeiden mukaan mutta DJ-UltraBass on edelleen ihan yhtä huono valinta.. Ehkä tämä olisi kertaluokkaa uskottavampi keksintö jos toiminto olisi sisäänrakennetuna kuulokkeisiin ja yksi muuttuja poistettu.
 
Mikael
13.02.2015 14:25:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gradot testattu. RS1e ja GS1000e verrokkeina HD650 ja HD800. Edelleen HD800 oli tästä ryhmästä selvästi paras mun korvaan. GS1000e tuntui jonkin verran paremmalta kuin HD650 mut RS1e jäi tässä testissä hännänhuipuksi. Kaikki olivat kylläkin hyviä, mutta HD800 selvästi omassa sarjassaan. Gradot eivät myöskään oikein istuneet mun päähän silleen luontevan mukavasti, kuten HD800 ja HD650. Seuraavaksi on ohjelmassa Beyerdynamic T-1 ja Oppo PM-1.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
hallu
13.02.2015 14:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Tätä samaa keksintöä on jo myyty jonkun aikaa nimellä VRM Box. Siinä tosin mallinnus tehtiin softalla ja boksi itseasiassa on "vain" D/A muunnin ja kuulokevahvistin. Kenties tässä Saffiressa ominaisuus on itse tuossa raudassa, mihin ainakin DSP -nimitys voisi viitata.
 
Pointti kuitenkin on että siinä simuloidaan sitä ko. kaiuttimen ja/tai ympäristön soundia, mutta ilmeisesti ei kompensoida kuulokkeita mitenkään. Eri simulaatioiden erot tulee varmasti esiin, kaikkihan ne värittyy toki samalla tavalla niiden kuulokkeiden mukaan mutta DJ-UltraBass on edelleen ihan yhtä huono valinta.. Ehkä tämä olisi kertaluokkaa uskottavampi keksintö jos toiminto olisi sisäänrakennetuna kuulokkeisiin ja yksi muuttuja poistettu.

 
Eli ei välttämättä ihan huuhaata, mutta jonkinlaisella varauksella kuitenkin? Sehän toisaalta jää nähtäväksi alkavatko tällaiset kaiutinmallinnukset yleistyä noissa raudoissa. Varman sitten kun joku Apogee tai RME tapaiset lafkat alkavat ympätä moisia ominaisuuksia lippulaivamalleihinsa, voi päätellä kyseessä olevan vakavasti otettava tekniikka.
 
Olisipa jo kevät
hallu
13.02.2015 14:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Gradot testattu. RS1e ja GS1000e verrokkeina HD650 ja HD800. Edelleen HD800 oli tästä ryhmästä selvästi paras mun korvaan. GS1000e tuntui jonkin verran paremmalta kuin HD650 mut RS1e jäi tässä testissä hännänhuipuksi. Kaikki olivat kylläkin hyviä, mutta HD800 selvästi omassa sarjassaan. Gradot eivät myöskään oikein istuneet mun päähän silleen luontevan mukavasti, kuten HD800 ja HD650. Seuraavaksi on ohjelmassa Beyerdynamic T-1 ja Oppo PM-1.
 
Oletko testannut sattumoisin AKG:n lippulaivamallin K812 ? silloin kun kävin Saint Paulsissa ostamassa nuo K702 luurit, sillä oli tarjolla myös tuo K812 malli ja kehui sen olevan paras koskaan valmistettu kuuloke. Olisin saanut silloin koekuunnella niitä, mutta en halunnut koska olin ostamassa kertaluokkaa halvempia luureja enkä halunnut alkaa haluamaan jotakin sellaista mitä en pystynyt ostamaan.
 
Olisipa jo kevät
Mikael
13.02.2015 15:02:48 (muokattu 13.02.2015 15:04:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K812 ei oikeen tunnu olevan missään. Eilen kävin Verkkokaupassa jonka listoilla toi on mutta kuulemma vaan tilauksesta samoin kuin Beyerdynamic T-1. Myyjäkin oli kyllä samaa mieltä ettei kukaan varmaan tän hintaisia kuulokkeita kokeilematta osta... Mielellään kyllä kokeilisin ja kyllä se mun testilistalla on ollut.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «