Aihe: Sello & Ongelmia vibraton soittamisessa
1
Melancholia
10.02.2015 18:00:31
Olen soittanut selloa nuorempana usean vuoden ja nyt päälle kaksikymppisenä aloittanut uudelleen, ja olen havainnut että minulla on suuria vaikeuksia vibraton soittamisessa, aina se on ollut ongelmallista mutta nyt etenkin ja tuntuu etten tiedä miten pääsen ongelmasta eroon.

Käytännössä siis vibraattoni on nopea ja hermostunut, ja tuntuu todella työläältä saada se aikaiseski, koko vasen käsi ja sitä kautta myös koko yläselkä tuntuu jumiselta. Vibrato ei kuulosta eikä tunnu hyvältä.

Tiedän miten vibrato kuuluisin tehdä teoriassa mutta se ei vain onnistu, aina kun yritän soittaa vibraton käteni menee aivan jumiin eikä liiku pyöreästi lainkaan. Rannevibrato onnistuu mutta se ei kuulu tarpeeksi hyvin eikä selkeästi eikä myöskään tunnu rennolta.

Olen ymmärtänyt että vibraton soittamisen pitäisi tuntua ja kuullostaa rennolta ja pehmeältä, mutta en vain onnistu siinä itse.

Muita samasta ongelmasta kärsiviä tai vinkkejä??

Ongelma vaikuttaa todella negatiivisesti motivaatiooni soittamista kohtaan ja aiheuttanee fyysisiäkin ongelmia jos en saa sitä korjattua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)