Aihe: Millaista puuta otelaudan puu pitäisi olla. | |
---|
|
Otsikko kertoo aika selkeästi. Opiskelen kolmatta vuotta artesaaniksi ja opinnaytteeksi meinasin väsätä kitaran joka olisi jo neljäs rakennelma. Pitää muutenkin varmaan käydä lahessa Hakalan puutukussa niin aattelin et vois samalla katella jotain erikoisempaa puuta tuohon otelautaan kuin joku perus ruusu tai eeben. Lyhyesti siis, millaisia puun ominaisuuksia haetaan kun väsätään otelautaa? Ruusu ja eebenhän ovat aika kovia mutta onko tuo vain soundia varten? |
MPU 04.02.2015 21:38:14 (muokattu 04.02.2015 21:39:11) | |
|
Katsele vaikka Warmothin sivuilta tai LMII:n sivuilta mitä kaikkia puita käytetään otelautana. Kaikkia noita tuskin löytyy Hakalalta mutta joitain varmasti. Kovuus vaikuttaa sointiin, kaulan vääntöjäykkyyteen ja nauhojen pysymiseen otelaudassa. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
Yks osatekijä on perinne - käytetään niitä puita mitä "aina" on käytetty. Tähän tietysti liittyy yritys/erehdyksen kautta saatu tieto siitä, mitkä puut ovat teknisesti sopivia; esim. kaikkein pehmeimmät puulajit ei kestä eikä soi, tai 'eloisa' puulaji halkeaa helposti kosteusmuutoksista. Toinen on saatavuus - 'aito' ruusupuu (Brazilian Rosewood) on uhanalaisena kaupallisessa käytössä kielletty, korvikkeena käytetään aika montaa palisanterilajia. Ja sähkökitaraosastolla tehtaan alueen perinne vaikuttaa vahvasti (esim. kitaran rungoissa Fender USA >>> ash/saarni, Fender MIJ >>> basswood/lehmus). Kolmas on hinta - esim. Fenderin vaahteraotelauta oli halvempi matskuiltaan ja tekokustannuksiltaan (one piece) kuin ruusupuuotelauta liimattuna vaahterakaulaan. Ja sit tulee tämä nykyaika. Lämpökäsitellyt puut tai "Richlite" ja "Flaxwood" ja muut vastaavat modernit materiaalit. Periaatteessa näille yhteistä on, että haetaan jäykkyyttä, muodon pysyvyyttä ja (suhteellista) kovuutta - eli ihan samoja asioita kuin perinnepuissakin. Ja tietysti sitä "soundia", joka on täysin subjektiivinen ja erittäin riidanalainen asia (yks vaahterakaula sanoo kopauttaessa ping ja toinen pong, molemmat soi kitarassa telesoundilla...) Osa näistä käyttää luonnonsuojeluideologian mukaan "jätettä", eli puusta voidaan hyödyntää massauksen ja komposiittirakenteen avulla kaikki pikkupalikatkin - on sitten eri asia miten näiden uusmatskujen jätehuolto joskus toimii ;) |
|
Kannattaa myös muistaa että se puulaji vaikuttaa myös viimeistelyyn. Esim. vaahtera on aikalailla pakko lakata (tai epoxoida) koska muuten sormista tarttuva paska värjää sen aika nopeesti. Jotkut puulajit (eebeni, ruusupuu) eivät välttämättä vaadi ollenkaan käsittelyä. EDIT: Ja kannattaa myös miettiä että millaisen rakenteen haluat: yhdestä puusta tehty vaiko erillisellä otelaudalla. Esim vaahterasta (tai vaikka kuten itse tein, wengestä) saa nätin yhden puun kaulan, skunkkiraidalla (oma oli wengekaula saarniraidalla). Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
|
Materiaalivalintaan vaikuttaa tietenkin myös puupinnan rakenne ja koostumus: tiikki olisi kovaa ja kestävää puuta, mutta kiteisyytensä vuoksi hioisi kieliä piloille aika vauhdikkaasti. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Materiaalivalintaan vaikuttaa tietenkin myös puupinnan rakenne ja koostumus: tiikki olisi kovaa ja kestävää puuta, mutta kiteisyytensä vuoksi hioisi kieliä piloille aika vauhdikkaasti. Jos siis joku painaisi kielet otelautaan asti... Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
|
joseplluissans: Jos siis joku painaisi kielet otelautaan asti... Niinku sitähän ei kukaan koskaan missään tee. http://www.tdpri.com/forum/attachme … ele-neck-value-69-tele-neck-005-jpg |
Don Felder 05.02.2015 17:17:11 (muokattu 05.02.2015 21:12:54) | |
|
joseplluissans: Jos siis joku painaisi kielet otelautaan asti... 73nd3r: Niinku sitähän ei kukaan koskaan missään tee. http://www.tdpri.com/forum/attachme ele-neck-value-69-tele-neck-005-jpg Miksi sitten otelauta ei ole kulunut kielien kohdalta? En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. |
|
Don Felder: Miksi sitten otelauta ei ole kulunut kielien kohdalta? Otelauta on kulunut niistä kohdista, mihin kieliä painetaan otelautaa vasten. Eli kaikkein voimakkaimmin kieliä venyttäessä. Silloin vahvimman painamisen kohta ei ole suoraan, eh, "lepoasennossa" olevan kielen alla. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Don Felder 05.02.2015 23:20:02 (muokattu 05.02.2015 23:21:55) | |
|
jPekka: Otelauta on kulunut niistä kohdista, mihin kieliä painetaan otelautaa vasten. Eli kaikkein voimakkaimmin kieliä venyttäessä. Silloin vahvimman painamisen kohta ei ole suoraan, eh, "lepoasennossa" olevan kielen alla. http://www.tdpri.com/forum/attachme … ele-neck-value-69-tele-neck-005-jpg Kuvassa oikealla on 1. nauha, siellähän ne kielet venyvät voimakkaasti:) Puhut jPekka pastaa. Ne ovat kynsien aiheuttamat kulumat, ei kielien. En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. |
|
Don Felder: http://www.tdpri.com/forum/attachme … ele-neck-value-69-tele-neck-005-jpg Kuvassa oikealla on 1. nauha, siellähän ne kielet venyvät voimakkaasti:) Puhut jPekka pastaa. Ne ovat kynsien aiheuttamat kulumat, ei kielien. Kynsien ja sormenpäiden. |
|
Lippa100: Pitää muutenkin varmaan käydä lahessa Hakalan puutukussa niin aattelin et vois samalla katella jotain erikoisempaa puuta tuohon otelautaan kuin joku perus ruusu tai eeben. Mites ehkä pau ferro. Oma kokemukseni pohjautuu vain yhteen kitaraan, mutta siinä tuo pau ferro tuntui otelaudassa heti mainiolta ja jätti lähtemättömän vaikutuksen. Ei mikään super erikoinen otelautapuu ehkä, mutta ruusupuuhun verrattuna kuitenkin medium-spesiaali. http://www.suhr.com/guitars/tone-woods/pau-ferro-tone-wood.html http://www.saintblues.com/woodguide_2 |
|
oma heittoni olisi esimerkiksi loimukoivu. kelpaa Ruokankaallekin. suhteelisen kovaa ja erittäin kaunista lakattuna, kuvassa olevat lakkaamattomia. https://www.dropbox.com/s/b4z9wx5j4 … xvzr/loimukoivu%20otelauta.jpg?dl=0 |
|
Mä lähestyisin aihetta kokonaisestetiikan suunnalta. Tuleeko body maalatuksi, jääkö naturaliksi, mikä puulaji? Laitat siihen senvärisen puun, mikä omaa silmää miellyttää. n mustaa, vaaleeta, värillisiä raidallisia. On niitä nähty pyökkisiä ja jopa tammisiakin otelautoja, eli vain taivas rajana ;) Nojoo, jos ei kuitenkaan poppelia tai mäntyä laittais... Ja toi otelaudan kuluminen: Kyllä ne kieletkin voi jo siihen osua jos nauhat on noin paskassa kunnossa kuin kuvan kaulassa. Mutta normaalitilanteessa (Kielet oikeassa kireydessä, nauhat tikissä) ne ei kyllä osu. Basisti, ei siitä mihinkä pääse... |
|
Don Felder: Miksi sitten otelauta ei ole kulunut kielien kohdalta? Klassisen kitaran nauhojen kulumisessa olen havainnut kummallisen ilmiön. Joillakin soittajilla nauhat kuluvat kielten väliltä enemmän kuin kielten kohdalta. Kielten kohdalla on ihan pieni kolo mutta nauha kielten välillä on kulunut matalammaksi. Otelautapuussa ei taas ole juuri mitään kulumaa. Voisi ajatella että sormenpäät syövät nauhoja mutta kieli suojaa kielen kohdan tältä sormenpään kosketukselta. Mutta eihän kieliä paineta nauhan päältä. En usko kulumisen johtuvan myöskään kielten venyttelystä koska venyttelyä on tosi vähän klassisessa kitaramusiikissa ja kulumista on myös selvästi nauhoissa otelaudan reunaalueella, marginaaliosalla. Kuka nyt esim.venyttäisi 1. kieltä reunasta ulospäin. Toisilla soittajilla nauhat taas kuluvat vain kielten kohdalta. Arvelen että syy nauhojen erilaiseen kulumiseen on sormien erilainen likaisuus tai sormien erilainen hien määrä ja koostumus. Olen asiaa ihmetellyt mutta varma totuus ei ole selvinnyt. |
|
ReBeat: Mites ehkä pau ferro. Oma kokemukseni pohjautuu vain yhteen kitaraan, mutta siinä tuo pau ferro tuntui otelaudassa heti mainiolta ja jätti lähtemättömän vaikutuksen. Minulla on ollut pau ferro -otelauta nauhattomaan kotitekoiseen hommatussa Warmothin kaulassa ja ainakin siinä se on toiminut oikein hyvin. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
okabass 06.02.2015 16:14:20 (muokattu 06.02.2015 16:18:08) | |
|
Luthier: Klassisen kitaran nauhojen kulumisessa olen havainnut kummallisen ilmiön. Joillakin soittajilla nauhat kuluvat kielten väliltä enemmän kuin kielten kohdalta. Kielten kohdalla on ihan pieni kolo mutta nauha kielten välillä on kulunut matalammaksi. Otelautapuussa ei taas ole juuri mitään kulumaa. Voisi ajatella että sormenpäät syövät nauhoja mutta kieli suojaa kielen kohdan tältä sormenpään kosketukselta. Mutta eihän kieliä paineta nauhan päältä. En usko kulumisen johtuvan myöskään kielten venyttelystä koska venyttelyä on tosi vähän klassisessa kitaramusiikissa ja kulumista on myös selvästi nauhoissa otelaudan reunaalueella, marginaaliosalla. Kuka nyt esim.venyttäisi 1. kieltä reunasta ulospäin. Toisilla soittajilla nauhat taas kuluvat vain kielten kohdalta. Arvelen että syy nauhojen erilaiseen kulumiseen on sormien erilainen likaisuus tai sormien erilainen hien määrä ja koostumus. Olen asiaa ihmetellyt mutta varma totuus ei ole selvinnyt. Hiki ilmeisesti syynä. Kaverin warwick-basso, jossa on jotain pronssin/messingin näköistä nauhaa, oli kielten välistä syöpynyt melkein otelaudan tasalle. Kielten kohdalla vain normaalia kielikulumaa . Lisäksi oli vihertävää tatinaa ( Cu-oksidia?). Normaalinauhalla tuota kummallista kulumaa ei ilmennyt. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
|
okabass: Hiki ilmeisesti syynä. Kaverin warwick-basso, jossa on jotain pronssin/messingin näköistä nauhaa, oli kielten välistä syöpynyt melkein otelaudan tasalle. Kielten kohdalla vain normaalia kielikulumaa . Lisäksi oli vihertävää tatinaa ( Cu-oksidia?). Normaalinauhalla tuota kummallista kulumaa ei ilmennyt. Nuo klassisessa kitarassa havaitsemani kummalliset kulumat ovat olleet ihan tavallisessa nikel-silver eli alpakkanauhoissa. Hiki siinä taitaa olla se syy. Aikoinaan yksi kaveri oli tunnettu siitä että kun hän soitti niin kitaran bassokielet tummuivat ja menivät ääneltään ihan tumpuiksi muutamassa tunnissa. Kerran lainasimme hänelle kitaran jossa oli ihan uudet kielet. Seuraavana päivänä bassot olivat pilalla eiväkä enää soineet kunnolla. En tiedä mitä se kaveri söi kun hiki sormissa oli niin syövyttävää. Tai oliko hänellä jokin aineenvaihduntahäiriö. |
|
Luthier: Aikoinaan yksi kaveri oli tunnettu siitä että kun hän soitti niin kitaran bassokielet tummuivat ja menivät ääneltään ihan tumpuiksi muutamassa tunnissa. Kerran lainasimme hänelle kitaran jossa oli ihan uudet kielet. Seuraavana päivänä bassot olivat pilalla eiväkä enää soineet kunnolla. En tiedä mitä se kaveri söi kun hiki sormissa oli niin syövyttävää. Tai oliko hänellä jokin aineenvaihduntahäiriö. Ehkä hän kuului ihmis-xenomorph-hybridirotuun? (olen nähnyt telkkarissa näitä) |
|
Lippa100: Otsikko kertoo aika selkeästi. Opiskelen kolmatta vuotta artesaaniksi ja opinnaytteeksi meinasin väsätä kitaran joka olisi jo neljäs rakennelma. Pitää muutenkin varmaan käydä lahessa Hakalan puutukussa niin aattelin et vois samalla katella jotain erikoisempaa puuta tuohon otelautaan kuin joku perus ruusu tai eeben. Lyhyesti siis, millaisia puun ominaisuuksia haetaan kun väsätään otelautaa? Ruusu ja eebenhän ovat aika kovia mutta onko tuo vain soundia varten? Itse kertoilisin oteludan valinnan seuraavasti. Otelautapuuksi on aikoinaan valittu kovaa puuta. esim ebeniä, kahdesta syystä. Kova puu kestää tätä nauhojen/sormien kulutusta paremmin kuin pehmeä. Mutta tärkeimpänä asiana on myös kovan puulajin kyky siirtää kielten värähtely energiaa paremmin itse kaulapuuhun ja kitaran runkoon. Parempi sustain kitaralle. Ebeniä ja ruusupuuta ei tarvitse lakata, mutta ne käsitellään sitruunaöljyllä. Vaahteraotelauta kannattaa lakata kovalla lakalla. esim polyuretaanilakalla. Vahtera on vaaleaa ja sen verran pehmeää, että imee äkkiä itseensä ruman paskakerroksen syvälle puuhun. Otelaudan merkityksen eroa voi kuvailla esim. samalla sävyeron muutoksella soinissa minkä aiheuttaa satulan materaali. Itse olen rakentamissani kitaroissa käyttänyt aina messinki satulaa, koska silloin vapaankielen sustain ja äänen sävy ei muutu merkittävästi kun painat kieltä vaikka ekalta nauhalta. vapaakieli --rauta-rauta kielen välillä. Painettu kieli otenauha(rauta)--talla(rauta). Kitarassa jossa on esim muovi satula, äänen sävy ja sustain muuttuu vapaalla kielellä koska silloin kieli lepää muovi(satula)----Rauta(talla) yhdistelmän päällä. Ja kun otat oteen vaikka ekalta nauhalta muuttuu tämä yhdistelmä otenauha(rauta)---talla(rauta) yhdistelmäksi, ja kitaran sustain ja äänen sävy muuttuu. Sama asia vaikuttaa siis otelaudan materiaalissa, kyky siirtää kielen värähtelyenergiaa soittimen runkoon, kuolettamatta sitä liikaa. Äänen sävyn muutoksen huomaa myös, jos otelaudassa on nauha löystynyt, se siis on hiukan koholla ja painuu aina kieltä painettaessa hiuksenhienoisesti alaspäin. Kitara soi tältä nauhalta hivenen tunkaisemmin kuin sellaiselta nauhalta joka on kunnolla kiinni otelaudassa. Mikäli haluat kitaraan jotain pehmeää puuta otelaudaksi, niin laita silloin otelautaan Jumbo nauhat. Ne ovat sen verran korkealla, että kieliä, eikä edes sormia tarvitse painaa otalutaan kiinni asti. Mikäli jumbonauhoilla näin tekee kitara soi epävireisesti. vertaa esim. scalloped otelauta. Mikään näistä elellämainituista puulaji/satula/nauhavalinnoista ei ole oikea tai väärä. Soitin rakennetaan sen mukaan minkälaisia ominaisuuksia siihen haluaa. Tärkeintä on juuri tietää miten se valinta vaikuttaa kitaran luonteenseen. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|