Aihe: Metallica
1 2 3 4 5299 300 301 302 303497 498 499 500 501
haunted
03.02.2015 09:50:13
phiit: Soundeihin kantaa ottamatta tästä puuttuu kokonaan se fiilis mikä orkkiksella on. Turhan jäykkää "hevi" soittoa ilman groovea..

Edit: ei noi soundit kyllä ainakaan paremmat ole tässä millään muotoa..

Juh. Tossa on varmaan oikeen joutunu vähä miettiin, että millain saa huonommat saundit.
Ei minulle tarvitse todistaa. Minä tiedän että olet väärässä. - Eemil
Regalis Apertura
03.02.2015 10:39:25
Juu tuo Änkyrä taitaapi olla "demomaisin" virallinen levy minkä olen ikinä miltään isolta bändiltä kuullut. Ainakin huonoiten tuotettu sellainen...
phiit
03.02.2015 10:56:59
Regalis Apertura: Juu tuo Änkyrä taitaapi olla "demomaisin" virallinen levy minkä olen ikinä miltään isolta bändiltä kuullut. Ainakin huonoiten tuotettu sellainen...

Nirvana - In Utero vie voiton mutta en sanoisi että siinä on soundit millään muotoa huonot.

Jos jonku mielestä nää nykytuotannot muovisine soundeineen on jotenki paremmat niin..
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
bedlam
03.02.2015 11:07:19

Regalis Apertura: Juu tuo Änkyrä taitaapi olla "demomaisin" virallinen levy minkä olen ikinä miltään isolta bändiltä kuullut. Ainakin huonoiten tuotettu sellainen...

Löytyyhän samalta bändiltäkin jo paljon huonommin tuotettu levy.
http://www.petrilampela.net
J.Nikkanen
03.02.2015 11:35:20
phiit: Nirvana - In Utero vie voiton mutta en sanoisi että siinä on soundit millään muotoa huonot.

Jos jonku mielestä nää nykytuotannot muovisine soundeineen on jotenki paremmat niin..

Ööh? In Utero on kovaa paskaa. Soundit ja kaikki. Sori OT mutta siis jaa, Seint Änkyrä on saundeiltaan kyllä karua paskaa, biisit omituisia mutta toki sopii johonkin mielentilaan joskus todella mainiosti.
Mukahauska allekirjoitus.
phiit
03.02.2015 12:06:49
J.Nikkanen: Ööh? In Utero on kovaa paskaa. Soundit ja kaikki. Sori OT mutta siis jaa, Seint Änkyrä on saundeiltaan kyllä karua paskaa, biisit omituisia mutta toki sopii johonkin mielentilaan joskus todella mainiosti.

No sitä mää just yritin sanoo :D In Utero on loistava kaikin puolin :)
Jucciz
04.02.2015 01:02:40
Mieluummin vanhempaa, nykypäivän standardein "huonosti tuotettua" musaa usein kuuntelee. Sinne on saattanut jäädä vahingossa mm. dynamiikkaa ja muita viitteitä siitä, että sitä on ollu ihmiset tekemässä.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Rhapa
04.02.2015 06:55:17
Jucciz: Mieluummin vanhempaa, nykypäivän standardein "huonosti tuotettua" musaa usein kuuntelee. Sinne on saattanut jäädä vahingossa mm. dynamiikkaa ja muita viitteitä siitä, että sitä on ollu ihmiset tekemässä.

Totta turiset. Toisaalta pidän jollain perversillä tavalla myös göteborg soundeista.
Burn
04.02.2015 08:35:19

Jucciz: Mieluummin vanhempaa, nykypäivän standardein "huonosti tuotettua" musaa usein kuuntelee. Sinne on saattanut jäädä vahingossa mm. dynamiikkaa ja muita viitteitä siitä, että sitä on ollu ihmiset tekemässä.

Huonosti tuotetuista levyistä huomaan parhaiten sen, miten biiseihin pystyttiin luottamaan soundeista riippumatta. Esim. 80-luvun Metallica-, Slayer, Megadeth-lätyt voivat soundeiltaan olla jonkun mielestä melko köpöjä nykystandarderja ajatellen, mutta jumalauta, materiaali on yksinkertaisesti niin kovaa ettei soundeihin aina edes kiinnitä huomiota. Ekoista dödislevyistä puhumattakaan.
Zed: Ketsuppia käyttävät vain lapset ja vammaiset. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
phiit
04.02.2015 08:38:31 (muokattu 04.02.2015 08:38:39)
Burn: Huonosti tuotetuista levyistä huomaan parhaiten sen, miten biiseihin pystyttiin luottamaan soundeista riippumatta. Esim. 80-luvun Metallica-, Slayer, Megadeth-lätyt voivat soundeiltaan olla jonkun mielestä melko köpöjä nykystandarderja ajatellen, mutta jumalauta, materiaali on yksinkertaisesti niin kovaa ettei soundeihin aina edes kiinnitä huomiota. Ekoista dödislevyistä puhumattakaan.

Lisätään listaan Anthraxin alkupään levyt :)
Regalis Apertura
04.02.2015 14:06:52 (muokattu 04.02.2015 14:11:06)
Minusta on vähän kummallista vertailla esim. 80-luvun levytuotannon ja 2000-luvun levytuotannon/soundien tasoa keskenään kun kerran tiedetään sen hetkisen/tämän päivän äänitystekniikan taso (ja mihin sillä parhaimmillaan pystytään). Kuitenkin taikasana taitaa olla se "dynamiikka" ja miten se välittyy kuuntelijalle? Ihan soundien tasosta/ajankohdasta huolimatta. Tämän takia oletin että Änkyräkin olisi tehty dynaamisemmin ja "paremmin" koska 2000-luku. Ehkä mulla oli vaan liian suuret odotukset em. levyä kohtaan?

Taitaa kuitenkin tämä keskustelu mennä off-topikiksi;)... Pitäisi varmaan tehdä aiheesta oma topikki?
bedlam
04.02.2015 14:14:41

Regalis Apertura: Tämän takia oletin että Änkyräkin olisi tehty dynaamisemmin ja "paremmin" koska 2000-luku. Ehkä mulla oli vaan liian suuret odotukset em. levyä kohtaan?

Joo, mutta tolla levyllä se kökkösaundi oli nimenomaan haettu ja preferoitu ominaisuus ja minusta sillä oli tuossa hetkessä oikein raikastava vaikutus. Death Magnetic on mulle huomattavasti surkeammin tuotettu levy.
http://www.petrilampela.net
Jucciz
04.02.2015 14:27:11
Ja sit toisaalta jos kuuntelee monia 60- ja 70-luvun levyjä, mun on monistakin hyvin hankala keksiä, mikä niissä ois huonommin kuin nykyään tehtävissä levyissä. Ja kyllähän sen ajan äänityskalusto sinänsä oli aivan kuranttia tavaraa nykypäivänkin mittareilla: hyvät mikrofonit, laadukkaat analogitiskit kunnon etuasteilla, ulkopuolinen rauta, hyvät kelamankat... ihan näitä samoja rojuja nykyisinkin monet studiot käyttävät - tai ainakin moni äänittäjä niistä haaveilee. Rinnalle (ja valtaosin tilalle) on vaan tullut digitaalinen tallennus ja muokkaus, mutta muu osa signaaliketjua - alkaen toki äänilähteestä ja tilasta - on edelleen ihan yhtä tärkeä, jos tähdätään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Levyjen soundi-ihanne on vaan mennyt kovasti toisenlaiseen suuntaan. Tuntuu nurinkuriselta, että kun tänä päivänä on mahdollista - ja helppoa - tallentaa ja muokata niin tasokasta, dynaamista ja rikasta äänimatskua, päädytään valitettavan usein täysin päinvastaisiin ratkaisuihin - varsinkin rockin ja etenkin etenkin raskaamman rockin saralla. Ois tarjolla dynamiikkaa pitkästi toistasataa desibeliä, mutta niistä käytetään vain muutama. :D

Tietty lisäksi takavuosikymmeninä äänittäjän ja miksaajan työt olivat sen verran paljon vaativampia, että ne, jotka sitä hommaa tekivät elääkseen, olivat kyllä todella rautaisia ammattilaisia. Ei ollut mahdollisuutta painaa undoa ja siirrellä raitoja tosta vaan: piti oikeasti tietää, mitä tekee, ja pystyä kuvittelemaan lopputulos mielessä hyvissä ajoin etukäteen. Soundilliset päätökset, mikitysratkaisut sun muut tehtiin hyvin varhaisessa vaiheessa ja niillä sit mentiin kans. Ja yleensä mentiin hyvin, koska ammattitaitoa oli.

Toisaalta, studioaika oli myös kallista, joten bänditkin tulivat huomattavasti paremmin valmistautuneina studioon - ja oikeasti osasivat sekä instrumenttinsa että biisinsä. Kuvaavaa on se, mitä yksi äänittäjä mulle sanoi kerran: "ennen muinoin äänitysoton jälkeen kysyttiin, oliko se hyvä - nykyään kysytään, saako siitä hyvän".

Hyvä biisi, hyvä sovitus, hyvä bändi ja hyvä äänitystila ovat kaikista tärkeimmät lenkit kun studiossa aletaan painaa rec:iä. Vasta sitten tulevat hyvät mikit, etuasteet ja tallentimet - tosin ne kruunaavat paketin, jos alkuosa ketjusta on kunnossa.

Jaa miten tämä liittyi Metallicaan? Vaikee sanoa. :D
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Arkka
04.02.2015 15:19:25

Gridaus eli matemaattisen tarkkaan timeen kvantisointi on mielenkiintoinen ilmiö rytmimusiikissa mukaanlukien riffihevi imo. Usein se on just se mikä poistaa inhimillisyyden (usein varmaan tarkoituksellisesti). Se on myös helppoa ja halpaa. Metallican osalta oon kuitenkin oikein tyytyväinen, ettei näin ole tehty ainakaan oletuksena ikinä. Houkutus Larssin gridaamisesta saattaa ehkä joskus tulla mieleen, vaikkakin Larssin laahaus on just parasta oikeesti.

Se on kans mielenkiintoista, että konemusaheebot monesti tekee biittejä, jotka ei mee matikkataimiin. Hevi siis kuulostaa välillä konemaisemmalta kuin konemusa. Ehkä se onkin välillä joku konemusan alalaji eikä rokin?
Megadethh2
04.02.2015 15:33:41
Ja mitä tähän editointiin tulee, niin mun mielestä se on onnistunut silloin kuin sitä ei huomaa. Joku millintarkka griditys taas on yleensä melko naurettavaa pelleilyä. Tosin taisi se Flemming Rasmussenkin editoida niitä Larsin rumpuja ihan huolella Justicella, ainakaan jos Sound On Soundin artikkelia on uskominen, silti siitä ei kuule hirveästi valitusta.

Ja eihän nykyäänkään kaikkii raskaan musiikin levyt todellakaan ole mitään 100% samplättyä ja dawissa griditettyä midijuttua, joka on sitten masteroinnissa nostettu sinne -9 RMS:n yläpuolelle, vaan ihan samanlaatuista ja kuuloista musiikkia voidaan tehdä ja tehdään mitä silloin joskus 80/90- luvulla. Ja ainakin minä kuuntelisin ennemmin hyviä kappaleita paskasti äänitettynä kuin päinvastoin.
Arkka
04.02.2015 17:03:06

Megadethh2: Ja mitä tähän editointiin tulee, niin mun mielestä se on onnistunut silloin kuin sitä ei huomaa. Joku millintarkka griditys taas on yleensä melko naurettavaa pelleilyä. Tosin taisi se Flemming Rasmussenkin editoida niitä Larsin rumpuja ihan huolella Justicella, ainakaan jos Sound On Soundin artikkelia on uskominen, silti siitä ei kuule hirveästi valitusta.

Ja eihän nykyäänkään kaikkii raskaan musiikin levyt todellakaan ole mitään 100% samplättyä ja dawissa griditettyä midijuttua, joka on sitten masteroinnissa nostettu sinne -9 RMS:n yläpuolelle, vaan ihan samanlaatuista ja kuuloista musiikkia voidaan tehdä ja tehdään mitä silloin joskus 80/90- luvulla. Ja ainakin minä kuuntelisin ennemmin hyviä kappaleita paskasti äänitettynä kuin päinvastoin.

Jep, editointi on munkin mielestä vähintään ok kun sen tekee ihminen fiiliksellä. Hyvä esimerkki on musta levy, jossa rummut kasattiin ihan palasista. Ei silti kuulosta kuolleelta, vaan päinvastoin; fiilis on onnistunut. Samaten jos esim. just ton Justicen rumpuja kuuntelee, niin nehän "heittää" ihan saatanasti välillä.

Ja juu, ei näitä yleistää voi tietenkään. Jotain ug-rässiä kun kuuntelee, niin meno on ihan sama kuin kasarilla.
Dropped C
04.02.2015 17:16:59 (muokattu 04.02.2015 17:53:48)
Mun mielestä just Metallica on aloittanut muovisten ja överieditoidun saundin trendin koko metallimusiikissa juurikin Justice levyn myötä. huonolla tavalla ilkeästi vaikuttanut koko genreen basson kuulumattomuutta myöten.

Ja tämä siis johtunee myös sattuneista syistä (Burtonin kuolema) sekä äänitystekniikan kehityksestä tuona aikana.
Arkka
04.02.2015 18:01:48

Dropped C: Mun mielestä just Metallica on aloittanut muovisten ja överieditoin saundin trendin koko metallimusiikissa juurikin Justice levyn myötä. huonolla tavalla ilkeästi vaikuttanut koko genreen basson kuulumattomuutta myöten.

Ja tämä siis johtunee myös sattuneista syistä (Burtonin kuolema) sekä äänitystekniikan kehityksestä tuona aikana.

Voihan Justice olla siellä yhtenä taustatekijänä ja pioneerina, mutta en kyllä muoviseksi noita saundeja kuvailisi. Suhteellinen käsite toki on se. Joka tapauksessa tuosta on aika pitkä matka vielä johkin Andy Sneap -saundiin. Mitä tulee basson kuulumattomuuteen, niin mun käsitys modernista metallisaundista on sellanen, jossa kitaroista leikataan bassot pois ja bassolla nimenomaan on tilaa ja se myös tulee suht kovaa verrattuna vanhoihin levyihin. Mutta tää on taas yleistämistä, tehdäänhän sitä monenlaista, enkä tosiaan ole mikään nykymetalliekspertti.
phiit
04.02.2015 18:38:10 (muokattu 04.02.2015 18:38:31)
Arkka: Voihan Justice olla siellä yhtenä taustatekijänä ja pioneerina, mutta en kyllä muoviseksi noita saundeja kuvailisi. Suhteellinen käsite toki on se. Joka tapauksessa tuosta on aika pitkä matka vielä johkin Andy Sneap -saundiin. Mitä tulee basson kuulumattomuuteen, niin mun käsitys modernista metallisaundista on sellanen, jossa kitaroista leikataan bassot pois ja bassolla nimenomaan on tilaa ja se myös tulee suht kovaa verrattuna vanhoihin levyihin. Mutta tää on taas yleistämistä, tehdäänhän sitä monenlaista, enkä tosiaan ole mikään nykymetalliekspertti.

Musta taas nää Killswitch Engage osasto on sitä muovisinta huttua niin musiikillisesti kuin soundeiltaankin tänä päivänä, niin viilattua että oksettaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)