Aihe: Soundit kohdalleen | |
---|
Kimd 02.02.2015 09:33:01 | |
|
Kuinka tärkeää teille on rumpujen ja symbaalien soundit? Aika paljon olen nähnyt hyviä soittajia, jotka eivät koskaan osta mitään pro-tason tavaroita, vaan samoilla kamoilla soitetaan vuodesta toiseen. Itse olen yrittänyt opetella saamaan mahdollisimman hyvät soundit (vaihtelevalla menestyksellä ;) Kamojen lisäksihän tähän tietysti vaikuttaa niiden viritykset ekä myös soittotekniikka sekä se ettei (ilmeisesti?) aina sama kuullosta hyvältä bändin kanssa mikä kuullostaa yksin soitettuna. Hyviä vinkkejä voitaisiin tietysti listata.. Harrastelija harrastelija rumpali | |
Soundi ei lähde kamoista, vaan se lähtee sinusta. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | Kimd 02.02.2015 09:39:14 | |
|
Anonymous-jazz: Soundi ei lähde kamoista, vaan se lähtee sinusta. En ole laulaja ;) Harrastelija harrastelija rumpali | |
Toki soundeilla on merkitystä. Harrastelijankin on mukavampi soitella, kun soundit kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Sehän ei välttämättä tarkota kalliita kamoja, vaan silläkin pääsee pitkälle, että uhraa pienen hetken virittämiseen. Ehkä noilla soundeilla on kuiitenkin lopulta isompi merkitys itselle kuin kuulijoille. Ja lopultahan se groove tosiaan lähtee soittajasta. Sama setti voi soundata täysin erilaiselta, kun soittaja vaihtuu.. Elämä on julmaa, mutta jäätelö hyvää! | Duro 02.02.2015 10:31:58 (muokattu 02.02.2015 10:33:01) | |
|
Anonymous-jazz: Soundi ei lähde kamoista, vaan se lähtee sinusta. Vaikka tuo kannupuolella pitääkin aikalailla paikkansa, on varmasti sielläkin pikkusen eri asia soittaa jollai Centuryillä tai Yamahan MC:illä. Tai peltipuolelta vaikka K-Custom vs. Paiste 302. Saahan kaikilla varmaankin iskut kohilleen mut tiedä sitte kuulostaako se ihan yhtä hunajaiselta halvemmilla kamoilla. Mut joo, kuitenkin samaa mieltä siinä että pääpiirteittäin kamojen laadulla ei ole niin suurta väliä kuin kamojen käskyttäjällä ja säätäjällä. Näin. Vuoden "taidot riitti, kunto ei": Duro (c) juici | |
Soundit ja groove kohdallaan: https://www.youtube.com/watch?v=f0e … 404&feature=player_detailpage#t=145 | Laakstr 02.02.2015 11:41:01 (muokattu 02.02.2015 15:07:12) | |
|
Mulle erittäin tärkeää. En voi sietää kolisevia haitsuja ja kihiseviä, korvia raastavia peltejä tai kuollutta "tumps" soundia ;) Tässä vaan on sellanen miina, mihin myönnän myös ajautuneeni, et vissiin suht yleisesti luullaan että se soundi paranee laadukkaimilla (lue kalliimmilla) kamoilla. Näinhän se toki tekeekin, mutta rajansa silläkin. Lähtökohtaisesti tämä taas johtaa kamarumbaan, jolla soundia saa kyllä erilaiseksi, mutta paremmaksi se merkittävästi tulee vasta kun saa itse soittajana ne "paremmat" rummut ja pellit soimaan paremmin. E: Tuo yllä on se "järkiminä" ja sillä "fiilisminällä" on ollut jo pitkään aivan holtiton Brady Block snare-kuume... eli jos joku harkitsee luopumista niin heitä bensaa vaan liekkeihin ;) Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä | |
Laakstr: Tässä vaan on sellanen miina, mihin myönnän myös ajautuneeni, et vissiin suht yleisesti luullaan että se soundi paranee laadukkaimilla (lue kalliimmilla) kamoilla. Näinhän se toki tekeekin, mutta rajansa silläkin. Lähtökohtaisesti tämä taas johtaa kamarumbaan, jolla soundia saa kyllä erilaiseksi, mutta paremmaksi se merkittävästi tulee vasta kun saa itse ne "paremmat" rummut ja pellit soimaan paremmin. Erittäin totta! Jo pienelläkin tatsin treenaamisella ja esim rumputuntien ottamisella soundiorientoituneelta maikalta saa parannettua soundia todella paljon. Ja kääntäen, ei esim virvelirummun soundipotentiaalia saa esille jos tatsi ei ole kunnossa, jolloin kamojen päivittäminen ei hyödytä oikeastaan yhtään. Soundi todellakin on näpeissa! Ja hyvien rumpujen soundi menee täysin hukkaan jos ne näpit ei ole kunnossa. Soundia ei voi ostaa, ikävä kyllä... Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | wavelength 02.02.2015 12:40:53 (muokattu 02.02.2015 12:41:55) | |
|
Tähän sopii se video, jossa Benny Greb soittaa Paavo Pesusieni -settiä... http://youtu.be/3SziF4mesPA?t=19s | |
Kimd: En ole laulaja ;) Ei rumpusetti pidä rumpukapulaa, vaan sinä itse. Onko tää niin vaikeeta vääntää rautalangasta... Rumpusetti ei soi itsestään. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | Kimd 02.02.2015 17:02:32 | |
|
Anonymous-jazz: Ei rumpusetti pidä rumpukapulaa, vaan sinä itse. Onko tää niin vaikeeta vääntää rautalangasta... Rumpusetti ei soi itsestään. Ota rautalankaa ja kokeile. Olet siis sitä mieltä että kamoilla ei ole mitään väliä? Harrastelija harrastelija rumpali | Kimd 02.02.2015 17:11:05 | |
|
markkuliini: Soundia ei voi ostaa, ikävä kyllä... Itseasiassa yleensä ne joutuu ostamaan kun harvempi maikka antaa ne tunnit ilmatteeksi.. Harrastelija harrastelija rumpali | |
Kimd: Itseasiassa yleensä ne joutuu ostamaan kun harvempi maikka antaa ne tunnit ilmatteeksi.. No tavallaan juu, mutta toisaalta ei soundi pelkällä tuntien otolla parane, vaan pitää se treeni silti itse tehdä. ;-) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
Soittaja kait se tärkein lenkki on. Rummut on kuitenkin sellainen kokonaisuus, jossa kaikki setin osaset muokkaa soundia omaan suuntaansa. Voi sanoa, esim. että ride pukkaa jopa eri säveltä eri mallisella kapulalla ja kapulat itsessään antaa sekaan sitten omanlaisen sävelensä kokonais soppaan. | |
Kimd: Olet siis sitä mieltä että kamoilla ei ole mitään väliä? Tietenkin sillä on väliä. Eri kamoista lähtee eri ääni. Halvasta lähtee huonompi ja kalliista lähtee erittäin usein parempi. Hyvä saundihan ei ole mikään käsite, se muuttuu biisin mukaan, bändin mukaan, genren mukaan jne. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Hyvä rokkivirvelisaundi voi olla jollekki funkkireggaemiehelle ihan suolesta. Ja toisinpäin. Se on totta että saundi on paljolti räpylässä, mutta sitä saundia voi edesauttaa hyvillä kamoilla. Just a face in the crowd. | |
Jos luulee, että soundi lähtee kamoista niin se on sama kuin uskoisi, että oma puheääni muuttuu ostamalla kalliimman mikrofonin. Totuus on, että oma ääni ei muutu, vaikka olisi kuinka kallis mikrofoni. Sama juttu pätee myös akustisten rumpujen soundissa. Rummut kun eivät soi itsestään, vaan niiden soundi syntyy soittajasta ja sitä parempi soundi, mitä enemmän siinä on soittajan sielua seassa. Sen takia mm. Anssi Nykänen tai Per Lindvallin ei tarvitse käydä metsästämässä parempaa soundia soitinliikkeissä. koska kumpikin heistä tietää tämän totuuden. Juha Björninen (kitaristi) sanoi kanssa samaa, että tajusi tämän jo 15-vuotiaana, että soundi lähtee sinusta itsestä, eikä kamoista. Mutta jos kamarunkkaus on joillekin elämäntarkoitus, niin mikäpä siinä. Rahaa siihen ainakin palaa jos muuta. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | |
Anonymous-jazz: Jos luulee, että soundi lähtee kamoista niin se on sama kuin uskoisi, että oma puheääni muuttuu ostamalla kalliimman mikrofonin. Totuus on, että oma ääni ei muutu, vaikka olisi kuinka kallis mikrofoni. Sama juttu pätee myös akustisten rumpujen soundissa. Rummut kun eivät soi itsestään, vaan niiden soundi syntyy soittajasta ja sitä parempi soundi, mitä enemmän siinä on soittajan sielua seassa. Sen takia mm. Anssi Nykänen tai Per Lindvallin ei tarvitse käydä metsästämässä parempaa soundia soitinliikkeissä. koska kumpikin heistä tietää tämän totuuden. Juha Björninen (kitaristi) sanoi kanssa samaa, että tajusi tämän jo 15-vuotiaana, että soundi lähtee sinusta itsestä, eikä kamoista. Mutta jos kamarunkkaus on joillekin elämäntarkoitus, niin mikäpä siinä. Rahaa siihen ainakin palaa jos muuta. Joojoo mutta älä nyt heitä ihan noin yleistävällä tavalla. Jos sä laulat kolmen euron Phillipsin mikkiin tai vaikka Neumannin u87:aan niin kyllä siinä saundissa on eroa. Lähtösaundi on sama mutta toisella mikillä se on parempi. Tottakai se saundi paranee myös rumpua vaihtamalla, eikai Nykänenkään olisi muuten ostanu muutamaa läjää Kumun rumpuja. Tai ylipäätään kukaan. Esimerkki: Soitat kaks tahtia biittiä Centuryn puoliksi rikkinäisillä rummuilla jotka maksoi uutena 199€. Sitten soitat kaksi tahtia biittiä jollain ammattitason setillä. Kyllä se komppi kuulostaa paremmalta. Mä en ymmärrä edes miksi tälläsestä asiasta pitää väitellä. Mä ymmärrän sen että tatsista lähtee joojoo, mutta pystyykö joku oikeesti ihan kirkkain silmin väittämään että kamalla ei ole mitään merkitystä? Tai vaihtoehtoisesti, pystyykö joku kirkkain silmin väittämään että se useempi tonni mikä on sijoitettu rumputavaraan, ei olisi mitenkään parantanut saundia? Just a face in the crowd. | |
Anonymous-jazz: Jos luulee, että soundi lähtee kamoista niin se on sama kuin uskoisi, että oma puheääni muuttuu ostamalla kalliimman mikrofonin. Totuus on, että oma ääni ei muutu, vaikka olisi kuinka kallis mikrofoni. Sama juttu pätee myös akustisten rumpujen soundissa. Rummut kun eivät soi itsestään, vaan niiden soundi syntyy soittajasta ja sitä parempi soundi, mitä enemmän siinä on soittajan sielua seassa. Sen takia mm. Anssi Nykänen tai Per Lindvallin ei tarvitse käydä metsästämässä parempaa soundia soitinliikkeissä. koska kumpikin heistä tietää tämän totuuden. Juha Björninen (kitaristi) sanoi kanssa samaa, että tajusi tämän jo 15-vuotiaana, että soundi lähtee sinusta itsestä, eikä kamoista. Mutta jos kamarunkkaus on joillekin elämäntarkoitus, niin mikäpä siinä. Rahaa siihen ainakin palaa jos muuta. Aika paljon täällä on aikojen kuluessa kyselty, mikä olisi hyvä soundinen se ja se.... Laitat nyt aika ilettävään asemaan noihin kysymyksiin vastaajat. Vähän sellaista omilla taidoilla makeiluahan se on väkisin, jos on mennyt vastaamaan, että se ja tämä soundaa aivan mahtavasti. Jos menee sanomaan, että x-merkki ja malli se vasta surkea soundinen onkin. Noloa se on noinkin päin. Voi olla ihan kelvollinen härpäke, mutta näpeistä ei vaan lähde ja omien taitojen surkeus pitää toitottaa sitten vielä koko kylälle. | Weetoz 03.02.2015 21:21:27 (muokattu 08.02.2015 12:35:35) | |
|
Sen lisäksi että kamat vaikuttaa sillä ilmiselvällä tavalla siihen miltä soitto kuulostaa, ne vaikuttaa varmasti monen kohdalla myös siihen mitä/miten ylipäätään tulee soitettua. Erilaiset kamat inspiroi erilaisiin juttuihin. Voi vaikka kuvitella istuvansa ensin jonkun perinteisen jazz-moposetin taakse, jossa on esim. 18" bassari ja 12" ja 14" tomit. Sitten sen jälkeen kuvittelee istuvansa ison rokkisetin taakse, missä on 26" bassari ja 13", 16" ja 18" tomit. Pellit toki myös tyylien mukaisesti jne... Erilaisia juttuja tulisi soitettua. Soittaja on tietenkin se kaikista merkittävin ja tärkein osa soundia ja kokonaisuutta, mutta kyllä niillä kamoillakin joku merkitys kuitenkin on. Edit: Tuli muuten sellanen fiilis, että oon joskus varmaan selittänyt nää ihan samat jutut aiemminkin kun tästä samasta aiheesta on puhuttu :D. Noh, ei kai se mitään haittaa. | |
Anonymous-jazz: Jos luulee, että soundi lähtee kamoista niin se on sama kuin uskoisi, että oma puheääni muuttuu ostamalla kalliimman mikrofonin. Totuus on, että oma ääni ei muutu, vaikka olisi kuinka kallis mikrofoni. Sama juttu pätee myös akustisten rumpujen soundissa. Rummut kun eivät soi itsestään, vaan niiden soundi syntyy soittajasta ja sitä parempi soundi, mitä enemmän siinä on soittajan sielua seassa. Sen takia mm. Anssi Nykänen tai Per Lindvallin ei tarvitse käydä metsästämässä parempaa soundia soitinliikkeissä. koska kumpikin heistä tietää tämän totuuden. Juha Björninen (kitaristi) sanoi kanssa samaa, että tajusi tämän jo 15-vuotiaana, että soundi lähtee sinusta itsestä, eikä kamoista. Mutta jos kamarunkkaus on joillekin elämäntarkoitus, niin mikäpä siinä. Rahaa siihen ainakin palaa jos muuta. Kumut jo mainittukin. http://www.ruokangas.com/?p=1317 Joitakin laatusoittimen määreitä; ergonomically designed, very easy and comfortable to play, feels stable, stays in tune very well and looks attractive too. Tota mikrofonijuttua en ihan oikeasti tajunnut. Mutta äänitä huonoilla kamoilla ja mikeillä jos se on elämäntarkoitus. TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|