Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rock-lyriikkaa: Rakkaus (21.1.2015)
1
soihtu55
22.01.2015 18:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään tunnelma sanoihin lähti kappaleesta:
Low Roar album: Low Roar song: Tonight, tonight, tonight
 

 
Rock-lyriikkaa: Rakkaus (21.1.2015)
 

 
Klubin ovella ne se seisoo
tennareissa sydän lovella
spiidiä kuin linnun nokkaan vetivät
 
mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
jumakauta, sä et auta ketään
 
heräät lattialta,
tai pahemmin jos käy, heräät lattian alta
maailmalta tullaan tyhjin tankein
 
ankein mielin katkokävelyä kuutamoon
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton sä oot
kantaisä vetää sua jo poteroon
 
mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
jumakauta, sä et auta ketään
 
klubin ovella ne se seisoo
tennareissa sydän lovella
spiidiä kuin linnun nokkaan vetivät
 
ankein askelin katkokävelyä kuutamoon
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton sä oot
kantaisä vetää sua jo poteroon
 

 
merja ritala
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
JyrinäKatti
23.01.2015 19:31:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on aika taiteellinen teksti. Rappiosta se kai kertoo, eikös alkoholisteilla ole sitä katkokävelyä, vaikka voi se jalkojen verisuonten ahtaumastakin johtua.
 
Kolme arvoituksellista lausetta jotka eivät tunnu sopivan kokonaisuuteen:
-linnut vetää spiidiä
-sä et auta ketään
-kantaisä vetää sua jo poteroon
 
En ymmärrä mitä nämä tarkoittavat tai mihin ne viittaavat. Spiidin vetämisen kyllä ymmärrän, mutta noi muut tulee ihan takavasemmalta. Lukijan hämmentäminen on helppoa. Vaikeaa sen sijaan on kirjoittaa jotain todella hienoa joka tekee vaikutuksen, vaikka siinä olisikin jotain vähän hämärää tms.
 
Toiset säkeistöt puuttuvat, tai ne ovat vain kaksi ekaa säkeistöä toisin päin. Että olisiko vähän keskeneräinen teksti kokonaisuudessaan?
 
soihtu55
24.01.2015 10:06:00 (muokattu 24.01.2015 10:42:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JyrinäKatti: Tämä on aika taiteellinen teksti. Rappiosta se kai kertoo, eikös alkoholisteilla ole sitä katkokävelyä, vaikka voi se jalkojen verisuonten ahtaumastakin johtua.
 
Kolme arvoituksellista lausetta jotka eivät tunnu sopivan kokonaisuuteen:
-linnut vetää spiidiä
-sä et auta ketään
-kantaisä vetää sua jo poteroon
 
En ymmärrä mitä nämä tarkoittavat tai mihin ne viittaavat. Spiidin vetämisen kyllä ymmärrän, mutta noi muut tulee ihan takavasemmalta. Lukijan hämmentäminen on helppoa. Vaikeaa sen sijaan on kirjoittaa jotain todella hienoa joka tekee vaikutuksen, vaikka siinä olisikin jotain vähän hämärää tms.
 
Toiset säkeistöt puuttuvat, tai ne ovat vain kaksi ekaa säkeistöä toisin päin. Että olisiko vähän keskeneräinen teksti kokonaisuudessaan?

 
***
 
Näin hän se on. Yleensä tänne laitetut tekstit ovat harvoin valmiita vaan vielä prosessissa. Joskus valmistuvat joskus jäävät raakileeksi.
 
ajatuksiani alla olevasta mielipiteistäsi:
Kolme arvoituksellista lausetta jotka eivät tunnu sopivan kokonaisuuteen:
-linnut vetää spiidiä
-sä et auta ketään
-kantaisä vetää sua jo poteroon
 
Tuosta kolmikosta muuttaisin vain kohdan(sä et auta ketään). Se jää todella irralliseksi. Itselläni on kyllä ihan hyvä näkemys, mihin sen oli tarkoitus viitata. Mutta laululyriikassa ei riitä, että itse tietää, jos se lukijassa/kuulijassa ei herätä muuta kuin ristiriitaa. Ensimmäinen versio minkä kirjoitin sisälsi selkeämmin asiayhteyden. Ja säkeistöjä voisi todella toki olla lisää.
 
sitten ajatuksiani tähän mielipiteeseesi:
 
"Lukijan hämmentäminen on helppoa. Vaikeaa sen sijaan on kirjoittaa jotain todella hienoa joka tekee vaikutuksen, vaikka siinä olisikin jotain vähän hämärää tms."
 
Tuokin on varsin paikkansa pitävää. Mutta jos tarkoitat, että juuri tällä tai muilla teksteilläni yritän hämmentää lukijaa. Se on vain niin, että kirjoitan luonteeni ja taitojeni mukaan. En ole kupletin tekijä, osaaja, mitä toki arvostan ja arvostan kaikkea hyvin kirjoitettua lyriikkaa. Olkoon se sitten iskelmää tai mitä vain.
Joskus kelpaa jopa siirappinenkin teksti jos se on hyvän sävellyksen seurassa. itsekin niitä joskus kirjoitan kun sille tunteelle satun pääsemään. Sisintä tapaansa kirjoittaa ei voi/eikä pidä muuttaa. Mutta korjata ja parannella voi sitä mitä on korjattavissa omassa tyylilajissa. Ja mielipiteissäsi toit ihan hyvin pointteja. Niistä soihtu55 kiittää.
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
JyrinäKatti
27.01.2015 13:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekstin näkökulmat ja paikat vaihtelevat liikaa. Ensin paikkana on klubin ovi ja ulkopuolinen kertoja, sitten ollaankin äkkiä parvekkeella, tai siis eteisessä, ja äkkiä tulee suora laina: " Jumakauta, sä et auta ketään.". Sitten säkeistöön ilmestyy äkkiä kertoja, joka puhuttelee "sinää".
 
Kertsissä eka rivi jää epämääräiseksi näkökulman suhteen, vasta kolmas rivi selventää että kyse on kertojan puhuttelusta. Kertosäkeen loppu on hämärä. Mitä tarkoittaa "kantaisä" ja poteroon vetäminen? Insestiä?
 
Luovan kirjoittamisen kurssilla tälläinen teksti saisi huonon arvostelun, koska näkökulmien ja paikkojen muutokset eivät vaikuta perustelluilta, vaan sattumanvaraisilta. Laulun tekstinä, koska laulu kuunnellaan tavallisesti lineaarisesti alusta loppuun, tämä on vielä suurempi "virhe", koska kuulija tipahtaa kärryiltä.
Eli ehdotan että rajaat tapahtumat yhteen paikkaan ( tai perustelet siirtymiset paikasta toiseen ) ja käytät vain yhtä näkökulmaa/kertojaa. Tekstistä tulee selvempi ja tiiviimipi.
 
GiovanniDiRondo
27.01.2015 14:39:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ollut vaikeuksia seurata tätä lyriikkaa, enkä ymmärrä mistä sitä pitäisi kritisoida.
 
Itse asiassa kun nyt varsinaisesti ajatuksella luin tän tekstin se oli varsin koskettava, ja siinä oli pari kolmekin ainakin minulle tuoretta oivallusta.
 
soihtu55
27.01.2015 18:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JyrinäKatti: Tekstin näkökulmat ja paikat vaihtelevat liikaa. Ensin paikkana on klubin ovi ja ulkopuolinen kertoja, sitten ollaankin äkkiä parvekkeella, tai siis eteisessä, ja äkkiä tulee suora laina: " Jumakauta, sä et auta ketään.". Sitten säkeistöön ilmestyy äkkiä kertoja, joka puhuttelee "sinää".
 
Kertsissä eka rivi jää epämääräiseksi näkökulman suhteen, vasta kolmas rivi selventää että kyse on kertojan puhuttelusta. Kertosäkeen loppu on hämärä. Mitä tarkoittaa "kantaisä" ja poteroon vetäminen? Insestiä?
 
Luovan kirjoittamisen kurssilla tälläinen teksti saisi huonon arvostelun, koska näkökulmien ja paikkojen muutokset eivät vaikuta perustelluilta, vaan sattumanvaraisilta. Laulun tekstinä, koska laulu kuunnellaan tavallisesti lineaarisesti alusta loppuun, tämä on vielä suurempi "virhe", koska kuulija tipahtaa kärryiltä.
Eli ehdotan että rajaat tapahtumat yhteen paikkaan ( tai perustelet siirtymiset paikasta toiseen ) ja käytät vain yhtä näkökulmaa/kertojaa. Tekstistä tulee selvempi ja tiiviimipi.

 
'''''''''''''''''''''''''
 
kantaisä vetää sua jo poteroon= kuolema korjaa- menneet "henget" kuolleet vetävät puoleensa.
 
Arvioissasi on puolensa, kuten jo aiemmin perustelinkin. Katsotaan onko tässä pohjaa tehdä jotain vai jääkö näin. Toisaalta jos muutan menetän tästä sen otteen, mikä oli tarkoitus. Mutta ehkä en onnistunut siinä ihan...
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
soihtu55
27.01.2015 18:33:04 (muokattu 27.01.2015 22:03:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakkaus
 
Klubin ovella me seisottiin
tennareissa sydän lovella
spiidiä kuin linnun nokkaan vedettiin

mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
jumakauta, sä et auta ketään, et edes muakaan

herään lattialta,
tai pahemmin jos käy, herään lattian alta
maailmalta tulen tyhjin tankein

ankein mielin katkokävelyä kuutamoon
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton mä oon
kantaisä vetää mua jo poteroon

mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
jumakauta, sä et auta ketään, et edes muakaan

klubin ovella me se seisottiin
tennareissa sydän lovella
spiidiä kuin linnun nokkaan vedettiin

ankein askelin katkokävelyä kuutamoon
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton mä oon
kantaisä vetää mua jo poteroon

mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
jumakauta, sä et auta ketään, et edes muakaan
 

merja ritala
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
JyrinäKatti
28.01.2015 21:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tämä toimii paljon paremmin. Nyt siinä on ihan ihmisiä. Se on kiinnostavaa.
 
Rivi " spiidiä kuin linnun nokkaan vedettiin" mietityttää. Onko kysessä vertaus: me vedimme spiidiä, samalla tavalla kuin linnut, nokkaan? Sittenhän rivi menisi esim.: " Spiidiä, kuin linnut nokkiinsa, vedettiin." Sekin on hassua, koska linnut eivät tavallisesti vedä spiidiä, eivätkä ne kai koskaan vedä mitään nenäänsä, tai nenäaukkoihin. Linnun nokka on enempi suu kuin nenä.
 
Tarkoitan, että vertaus perustuu johonkin samankaltaisuuteen. " Rakkaani on kuin aurinko" = hän lämmittää minua. Miten nämä nuoret vetävät spiidiä samalla tavalla kuin linnut?
 
Jos rivin tulkitsee siten kuten se on kirjoitettu, se tarkoittaa, että nuorilla oli iso kassi amfetamiini-tabletteja ja ne vetävät kassia maata vasten hirveän ison linnun nokkaa kohti. Esim. vaikka dinosauruksen luurangon tms. Tai että ne ovat siellä linnun nokassa ja sieltä käsin vetävät sitä spiidikassia luokseen.
 
Sori, tää kuulostaa varmaan ihan sietämättömältä saivartelulta. Olen kuitenkin sitä mieltä että selkeä ajattelu, loogisuus ja maalaisjärki on hyvä apu kirjoittamisessakin. Eli jos tietää mitä haluaa sanoa, on helpompi sanoa se. Periaatteessa jokainen rivi ja sana pitäisi pystyä perustelemaan jotenkin. Tai näin luin jostain lehdestä...
 
soihtu55
28.01.2015 21:26:28 (muokattu 28.01.2015 21:45:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko väärin ilmaistu mutta tarkoitan, että heillä on nenä linnun nokan mallinen/ kaltainen..ym
 
ja tämä pieni lyriikkainen sai alkunsa yhden nuoren miehen maalaamasta taulusta.
Ei suinkaan ihan suoraan sellaisenaan vaan kuvat herättivät noihin mielleyhtymiin..
niin ja tietysti taustalla soiva musiikki
(Low Roar - Tonight, tonight, tonight )
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
JyrinäKatti
29.01.2015 20:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et ole väärin ilmaissut. Onhan omat tekstit kuitenkin omia juttuja. Enkä ole enää ihan varma, että tulkintani oli edes kirjaimellisesti vakuuttava.

Ehkä tämä teksti on vain vähän kyyninen sävyltään ja minä reagoin siihen. Noin ylipäätään minä kaipaisin tekstiin lisää lämpöä, myötätuntoa näitä narkkareita kohtaan. Minusta se on koskettavaa, jos heikkoa autetaan.
 
soihtu55
29.01.2015 21:07:35 (muokattu 29.01.2015 21:08:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JyrinäKatti: Et ole väärin ilmaissut. Onhan omat tekstit kuitenkin omia juttuja. Enkä ole enää ihan varma, että tulkintani oli edes kirjaimellisesti vakuuttava.

Ehkä tämä teksti on vain vähän kyyninen sävyltään ja minä reagoin siihen. Noin ylipäätään minä kaipaisin tekstiin lisää lämpöä, myötätuntoa näitä narkkareita kohtaan. Minusta se on koskettavaa, jos heikkoa autetaan.

 
****
kiitos mielipiteestäsi ja olen samaa mieltä, koen myös myötätuntoa, siksi kirjoitan tästäkin aiheesta
 
ja siksi sanoituksen nimi on: RAKKAUS
 
koska sitä tarkoitan, etenkin kaikkia heikossa asemassa olevia kohtaan. He ovat aina lähellä sydäntäni ja mieltäni. Tulevat aina olemaan.
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
soihtu55
02.07.2018 12:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korjausta sanoihin
 

 
Rakkaus
 

 
Klubin ovella ne nojaili
tennareissa sydän lovella
spiidiä kun nokkaan vetivät
mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
 
mon amour, sulle sanoisin
aurinkoa ylle anoisin
 
heräät lattialta,
kuiskaus maailmalta
...tuulee
 
ankein mielin katkokävelyä kuutamoon,
melkein hiipimisen kuulee
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton sä oot
kantaisä vetää sua jo poteroon
 
mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
 
mon amour, sulle sanoisin
aurinkoa ylle anoisin
 
klubin ovella ne nojaili
tennareissa sydän lovella
spiidiä kun nokkaan vetivät
 
heräät lattialta,
kuiskaus maailmalta
...tuulee
 
ankein askelin katkokävelyä kuutamoon
linnunkasvoinen niin laiha
ja levoton sä oot
kantaisä vetää sua jo poteroon
 
mon amour, tuskin kuiskattiin
kiihtyvä tuuli saapui parvekkeen kautta kylmiin eteisiin
 
mon amour, sulle sanoisin
aurinkoa ylle anoisin
 

 
merja ritala
 
Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «