Aihe: Mitä kirkoissa saa esittää?
1 2 3
megatherium
27.08.2014 13:11:09 (muokattu 27.08.2014 13:18:25)
kirkon oppi sinänsä perustuu jo niin suureen valheeseen ja manipulointiin että jonkin muusiikkityylin esittämisen kieltäminen ei voisi lieventää ja kumota enempää kirkon harjoittamaa petosta ihmisälyä kohtaan tarkoitettuna epä'lukuisalle joukolle joka ei ikinä kykenisi käsittämään korkeimpia touuksia. filosofiassa taasen todistukset ovat itsessään eivät ulkopuolella, kuten uskonnoissa jonka valtakirja joka on sangen ulkokohtainen ilmoitus, tjosta todistavat alkukantaiselle ihmiselle luontuvasti ihmeet ja merkit, ei syvällinen ajattelu ja maailman objektiivinen, ideoiden käsittäminen joka on nerouden ehto, josta kumpuaa ihmiskunnan suurimmat saavutuksdet jotka eivät ole vain kansansatuja kuten raamartussa joiden luomiseen kykenee keskinkertaisuuskin ei olematon jumala, pelkkä äänneyhdelmä ilman emnpiiristä tiedoittavuutta..
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
fidZi
14.09.2014 12:10:02
Itse olin pari kuukautta vt. kanttorina tuossa kesällä, ja käytännössä oma linjaukseni oli sallia kaikki, mikä ei nyt ihan selkeästi ollut kristillisen sanoman kanssa ristiriidassa. Eli konfirmaatiomessuunkin otettiin isosten biisiksi sopivan monitulkintaista maallista radiopoppia, eikä kukaan siitä ainakaan julkisesti mieltään pahoittanut. Itsehän soitin virsien väliin mm. Jump- ja Isn't She Lovely -sitaatteja. :D Muutenkin välisoitoissa suosin toisinaan pätkiä nykkäri-urkuteoksista, minkä lisäksi sovitin oheiseen käyttöön myös esim. hyvinkin sekulaaria herraa Maurice Ravelia.

Mutta sitten toisaalta aikoinaan puhallinorkesterini joulukonserttiin ei yhtenä vuonna saanut Jyväskylän Taulumäen kirkossa ottaa kevyempää joulumatskua (Joulupukki matkaan jo käy, Sleigh Ride, Petteri Punakuono, jne), mutta Walking in the Air kävi jostain syystä. Seuraavana vuonna saman kaupungin Kuokkalan kirkossa ei moisesta ongelmasta ollut tietoakaan. Eli hyvinkin kanttorikohtaisesti nämä menevät.

Koska urut löytyvät useimmiten vain kirkoista, niin aika vähän varmaankaan urkuteoksia lähdetään kieltämään soitosta.
Vähän kun röytää niin onnen löytää.
sellisti
14.09.2014 13:13:49
fidZi: Itse olin pari kuukautta vt. kanttorina tuossa kesällä, ja käytännössä oma linjaukseni oli sallia kaikki, mikä ei nyt ihan selkeästi ollut kristillisen sanoman kanssa ristiriidassa. Eli konfirmaatiomessuunkin otettiin isosten biisiksi sopivan monitulkintaista maallista radiopoppia, eikä kukaan siitä ainakaan julkisesti mieltään pahoittanut. Itsehän soitin virsien väliin mm. Jump- ja Isn't She Lovely -sitaatteja. :D Muutenkin välisoitoissa suosin toisinaan pätkiä nykkäri-urkuteoksista, minkä lisäksi sovitin oheiseen käyttöön myös esim. hyvinkin sekulaaria herraa Maurice Ravelia.

Kuulostaa hyvältä linjalta. Sopimaton on tietysti sopimatonta, mutta toisaalta kirkon luulisi nykyään pyrkivän puhuttelemaan kaikenikäisiä ja -laisia ihmisiä, joten tuntuisi aika oudolta olla kovin ryppyotsainen noissa musiikkiasioissa.

Mutta sitten toisaalta aikoinaan puhallinorkesterini joulukonserttiin ei yhtenä vuonna saanut Jyväskylän Taulumäen kirkossa ottaa kevyempää joulumatskua (Joulupukki matkaan jo käy, Sleigh Ride, Petteri Punakuono, jne), mutta Walking in the Air kävi jostain syystä. Seuraavana vuonna saman kaupungin Kuokkalan kirkossa ei moisesta ongelmasta ollut tietoakaan. Eli hyvinkin kanttorikohtaisesti nämä menevät.

Jep, eli tuo voi hyvinkin olla lopulta yhdestä ihmisestä kiinni, kuten aiemmin mainitsemani Katri-Helena -esimerkki.

Tuntuu ettei moni kirkonmies tai kanttori edes tiedä, missä se raja sitten menee? Luulisi että tuohon voisi vähän korkeampikin elin ottaa kantaa jonkun sortin ohjeistuksen tai ainakin periaatteellisen kannan muodossa, ettei se sitten olisi viime kädessä yhden ihmisen mielivaltaisista henkilökohtaisista näkemyksistä kiinni. Tai ehkä joku ohjeistus on olemassakin, en tiedä, muttei se kovin sitovasti tunnu ketään velvoittavan tällä hetkellä.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
megatherium
19.09.2014 11:16:18 (muokattu 19.09.2014 11:19:26)
muutoin varsin taantumuksellista ja jäykkää ideologiaa ja doktrinääristä dogmatiikkaa edustava instituutio voisi ottaa asiakseen laajamittaisten konserteissa harvoin esitettyjen suomalaisten kuoroteosten esittämisen ja niiden levytyusten sponssaamisen kuten kirkkohallitus iki-ihana armas maasalon jouluoratorion, jossa tämä tuntuu olevan varsin uskollinen pitkälle barokin oratoriotraditiolle ja sen tyylipiirteiden mestarillinninen hallitsija oppineen sävellystekniikkansa ja ammattitaitonsa puolesta.kaikkea muuta kuin se metsäläinen ummikko jollaisena sibelius meille esittäytyy. maasalon urkuteoksetkin ovat laadukkaita ja sisältävät mestarillisia fuugia hänen missa a capellaansa en tunne. saati pianokonserttoa.. mutta myös krohnin, härkösen, marttisen ym. mittavat kuoroteokset ansaitsevat huomiota.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
trosberg
14.10.2014 21:54:54

No Bellmania nyt ei ainakaan! http://bellmanista.blogspot.fi

Kuoroteoksista sanoisin, että Hämeenlinnan kirkossa olemme saaneet laulaa mm. mainitun Marttisen aivan maallisia ja kokeellisia kuorolauluja. Onko ehkäpä varsinainen kysymys se, saako kirkossa esittää poppia? Vai pitääkö olla klassista tai taidemusiikkia?
megatherium
09.12.2014 19:11:30
Sulo Salonen on a cappella messuineen ja requiemillaan kuten kokkonenkin mainittava huomattavana kirkkomusiikin säveltäjänä koraalialkusoittojen ja motettien lisäksi sekä kristus-oratorion säveltänyt viljo mikkola synt. 1871. Lääkintävääpeli vaarini piti valmistuman kanttoriksi mutta uimamaisterina ja kerroshyppääjänäkin menehtyi hukkumalla sota-aikana epäselvissä olosuhteissa rintamalta palattuaan kun läheisestä saksalaisesta sukellusveneestä ja laivasta heitetyt pelastusrenkaat eivät tavoittaneetl
musamies
19.12.2014 00:26:09
Vielä vuoden loppuun on kirkkovaltuutetun pestiä jäljellä.

Oma kantani on, että sillä on merkitystä minkälainen tilaisuus on kyseessä. Eri tilaisuuksiin sopii erilainen musiikki.

Rakennus ei itsessään aseta mielestäni mitään jyrkkiä rajoitteita. Ehkä tervettä järkeä ja hyvää makua kuitenkin kannattaa soveltaa.

Itse osallistuin kastetilaisuuteen ja siinäkin on oma kirkollisuutensa. Musiikin valitsin sillä perusteella minkä arvelin tilaisuuteen sopivan.
Hauler
19.12.2014 19:13:07
musamies:
Itse osallistuin kastetilaisuuteen ja siinäkin on oma kirkollisuutensa. Musiikin valitsin sillä perusteella minkä arvelin tilaisuuteen sopivan.

Kaste on sakramentti, joten juu siinä on oma kirkollisuutensa. ^_^
megatherium
20.12.2014 11:27:44
itse olen tieteellisesti orientoutunut ateisti enkä käynyt ripariakaan vaikka valitettavasti en ole ehtilinyt eroamaan vielä kirkosta mutta musiikki itsessään omaa tietenkin metafyysisen komponentin joka yllittää abstraktien oppien liturgisen elementin suvereenisti
musamies
20.12.2014 11:32:25
Mielestäni kaikissa tilanteissa kannattaa miettiä sopiiko esittäminen tilanteeseen, jossa ollaan. Kirkko on tässä mielessä samantapainen tilanne kuin muutkin.
Hauler
22.12.2014 22:54:40
megatherium: itse olen tieteellisesti orientoutunut ateisti enkä käynyt ripariakaan vaikka valitettavasti en ole ehtilinyt eroamaan vielä kirkosta mutta musiikki itsessään omaa tietenkin metafyysisen komponentin joka yllittää abstraktien oppien liturgisen elementin suvereenisti

Ei. Tosin en ihan käsitä mistä puhut, sillä liturgiassa kyse on nimenomaan konkreettisista opeista.
gonza
29.12.2014 02:13:01
megatherium: metsäläinen ummikko jollaisena sibelius meille esittäytyy.

Taidat tuntea Sibeliuksen läpikotaisin kuin omat taskusi, hatunnosto siitä.
HAHHAHHAHAHA!
Dr Dominant
09.01.2015 13:16:21

Lapin kamariorkesteri esiintyi Rovaniemen kirkossa ennen Korundin valmistumista, ja silloin ymmärtääkseni heidän ohjelmistoaan ei sensuroitu. Oma jazzkitarakonserttoni Viinikaisen Teemulle ja LKO:lle kantaesitettiin ko. kirkossa 2008, samassa konsertissa oli mm. Xenakiksen "Aroura" ja paljon muutakin erityylistä musaa.

Oiskohan kuitenkin toi laulettu musa ja teksti yks "vaarallinen alue" :D

Hieman off-topic mutta vaimoni, joka teki yhden uran sellonsoitonopettajana, opetti 90-luvulla Oulun seudulla, ja siellä eräät vanhemmat kontrolloivat uskonsa (lestadiolaisia) vuoksi hyvin tarkkaan mitä lapsi sai sellollaan soittaa. Esim. mitään Bachia missä tempomerkinnästä löytyi tanssin nimi ei saanut vetää. Mutta hengellisiä Bacheja sai vetää. Tarkkaa hommaa on tämä joskus ...

Mulle tuli vastaan kerran tilanne, jossa oltiin Lapin kamariorkesterin kanssa koulukiertueella lapissa. Soitettiin 40 keikkaa ympäri lappia, ohjelmistossa oli musiikkia musikaaleista, tosin olin arrannut ne instrumentaaleiksi. Erään koulun rehtori halusi meiltä biisilistan etukäteen voidakseen varmistua siitä, ettemme esittäisi mitään haitallista musiikkia. Kyseessä oli lestadiolainen rehtori, ja suuri osa (ei enemmistö) koulun oppilaista on lestadiolaisista perheistä. Se tuntui kyllä aika pahuksen ahtaalta linjaukselta, kun ei todellakaan mitään kirkonpolttometallia oltu tultu esittämään... mutta nää on näitä.
"Dr. Dominant, I presume?"
musamies
09.01.2015 15:56:01
Nyt on sitten kirkkovaltuutetun hommat loppu kun vuosi on vaihtunut...

Minun mielestä kirkkoon pitäisi voida mennä omana itsenään ilman, että pitää näytellä parempaa kuin on ja jokaiseen tilaisuuteen esiintymään on syytä miettiä minkälainen ohjelmisto sinne sopii.

Oma kysymyksensä on jos jollain esiintyjällä tai ryhmällä on vakio-ohjelmisto.

Oma mielenkiintoni esiintymisessä liittyy paljon siihen jos voi tuoda nimenomaiseen tilaisuuteen sopivan ohjelmiston. Esiintymispyynnöt tulee tällä hetkellä omalla kohdalla enempi sinne missä "viini virtaa ja laulu soi".

Viimeksi kirkollisessa kastetilaisuudessa taisi juuri ohjelmasta tulla positiivista palautetta jos tilanteen oikein ymmärsi. Ei se vaatinut paljoa sen enempää taitoa ja tilannetajua kuin muutkaan tilaisuudet. Itselläpä ei ole mitään tiettyä vakio-ohjelmistoa.

Olen kuitenkin törmännyt siihen, että osa ihmisistä saattaisi toivoa jotain "nuorekkaampaa" meininkiä kun omalla kohdalla suunta on melkeimpä enemmän vanhemman musiikin suuntaan sitä mukaa kuin taidot paranee.
megatherium
11.01.2015 23:07:19
eikö Laoin kamariorkesteri esitä koskaan esim. Erik Fordellin tuon tuotteliaisuudessaankin todellisen musiikiin ihmemiehen musiikkia vai inki kokkolan kaupungin kultaisella mitalillakin palkittu musiikin monitaituri oedagogi kuoronjohtaja sävektäjä lakaisui maton alle lapissakin 44 tyyliltään uusklassiseslta sinfonisesta monumentista ja lähes pariin tuhanteen kappaleeseen yltävästä teosluettelosta huolimatta? Härskiä. Kullervo karjalainen taitaa olla ihan lapin omia poikia paikallisväritteisellä sonfonietallaan ym.vaikka hänen musiikkinsa lienee vielä harvinaisempi ilmestys konserttiohjelmistoissa kuin tunnetumman sukunimikaimansa säveltäjäkapellimestaripasunistii ahti karjalaisen joka kunniakkaasti jatkaa jo melartinilta ja madetojalta asti juontuvia polyfonisia pyrkimyksiä sinfonioissaan varsinkin ekan finaalissa jossa yhdistää edellisten osien teemat kontrapunktisesti tilintekona tavallaan kuten itse sanoo.
Dr Dominant
12.01.2015 16:56:01

Sun pitää mega kysyä vaikka LKO:n taiteelliselta johtajalta John Storgårdsilta! :D Mä oon käynyt siellä vaan keikalla, mulla ei ole minkään valtakunnan vaikutusvaltaa heidän ohjelmistonsuunnitteluun, paitsi sen osalta jos ne ottaa jonkun proggiksen multa...
"Dr. Dominant, I presume?"
xlat
18.08.2018 23:18:37
Laitoin tuonne konserttiarvioihin katsauksen Esa Toivolan konsertista, jossa soitettiin elokuvamusiikkia Tampereen tuomiokirkossa uruilla. Näköjään mm. Terminator-elokuvan musiikkiakin voi kirkossa esittää. Tarkemmin siellä konserttiarvioketjussa...
PVC
28.08.2018 22:53:56 (muokattu 29.08.2018 14:31:28)
Hyi- ei mittää
Walk1net
03.01.2019 18:34:55
Metallin Creeping Death on kristillinen biisi kai sen saa kirkossa esittää
Soitan brutaalia fennoskandialaista grindcore deathglam punkmetallia
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)