Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vasemmalla jalalla soittaminen
1
anteroi
23.09.2014 15:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin jakaa tarinani sekä sen yhteydessä joitakin kokemuksiani ja näkökulmia, vaikkapa mahdollisille kohtalotovereilleni.
 
Törmäsin tässä taanoin erääseen ongelmaan - mursin oikean nilkkani pesäpallopelissä syöksyessäni kotipesälle. Tarkalleen ottaen sääriluuni takakolmio napsahti yllättäen poikki, mutta leikkauksilta ja ruuvaamisilta vältyttiin. Tuomio oli kuitenkin vähintään 5 viikon ajanjakso käyttämättä oikeata jalkaa. (=toisaalta pitämättä jäänyt kesäloma!)
 
Tapahtumaan liittyisi kuitenkin muutakin.
Bändillä pukkaa keikkaa, treenaustahti saatu sopivan tiukaksi, EP:n taputtelukin koputtelee jo oveen. Kovin hankalalta tämä kaikki vain tuntuisi jalalla joka on pyöritelty polvea myöten lasikuituun. Päätimmekin siis bändin kanssa hieman jalka koipien välissä lyödä pienimuotoisen stopin bändin toiminnalle.
 
Muutamia päiviä kuluttelin olemalla yrittämättä vaivuttaa itseäni epätoivoon, padiin raivokkaasti nakutellen ja nenää kaivaen.. Jännä miten hankalaksi asiat käyvätkään ilman toista jalkaa, mm. ulostamiset, tiskaamiset ynnä muut arkiset askareet. Oppii taas tiettyjä asioita arvostamaan jälleen(!).
 
Eräänä aamuyönä kuitenkin valvoessani ja miettiessäni syntyjä syviä, rummuttamista ja jalkaani sain ajatuksen soittamisesta. Muistin treenikämpällä lojuneen hajonneen gibraltarin tuplapedaalin, josta oikea poljin oli jättänyt jälkensä. Ajatus siis soittamisesta edes jollain tapaa olisi mahdollinen, vaikka taitoni soittaa bassarilyöntejä vasemmalla jalalla oikean sijaan tuntuivat hieman epävarmoilta, kun en tuplapedaleillakaan ole koskaan nähnyt jären tarpeelliseksi soittaa. Toinen haaste olisi haitsun soittaminen, jota minulla on ollut tapana tuplapedalienkin edestä polkea. No kahdella haikalla! Toinen kiinni ja toinen auki, joka olisi sopivan lähelle uutta bassaripedalia sijoitettuna.
 
En malttanut odottaa pääseväni kokeilemaan yöni ideoimaa asettelua. Bändin jätkille ilmoittaessani vaikuttivat kuitenkin vähän skeptisiltä ajatuksen tiimoilta..
 
Treenikselle päästyäni alkoi edellisen keikan jäljiltä kasaaminen ja säätäminen, mikä tuntui itsessään jo myös melko ylitsepääsemättömältä rampana.
Setti saatiin kuitenkin pystyyn suunittelemallani tavalla, ja näytti toimivalta. Karsin setistä kuitenkin pari peltiä ja toisen isotomin (nyk. 20"BD, 10"RT, 14"FT & 14x3,5"SD). Ja settihän toimii! ..jotenkuten. 'Taimin' pitäminen vasurilla bassotellessa tunti vähän samalta kun joskus ekoja kertoja setin ääreen hypätessä. Johtunee polkimen tuntumasta, jota ehkä pitäisi vielä vähän säädellä. Vaihdoin myös herkemmän puunuijan takaisin pehmeämpään villanuijaan.
 
Lopulta kuitenkin tatsi vasuribassariin löytyi ja tuntuikin ihmeen kehittävältä, kun lähes kaikki fillit ja kompit on ajateltava vähän uudella tavalla.
 
Haitsun polkeminen tuntui kuitenkin hyvin haastavalta, varsinkin kun haitsuständeinä on käytössä pelkkiä 3-jalkaisia jykeviä ständejä, jotka tuli sijoittaa huomattavan kauas bassaripedaalista. Tässä toimisi paremmin 2-jalkainen haikkaständi mitä tuplaseteillä usein näkee käytettävän.
 
Enempää en haikkaa nyt käytä kuitenkaan kuin koristelujen yhteyksissä tai kädellä sulkien kompeissa/filleissä. (Toimii!)
Haitsujen vaihto suljetusta avonaiseenkin kuulostaa lähes huomaamattomalta. Ainut mikä joskus tunttu jäävän puuttuvaksi on tuo terävä sulkemisääni jota ah niin kaipaan..
 
Tässäkin huomasin parhaaksi vaihtoehdoksi jättää parempisaudisen haikan auki ja vähän halvemman kiinni, vaikka taas, tämäkin on makuasia ja riippunee minkälainen tyylilaju on kyseessä.
 
Kaikkinensa tällä tyylillä soittaminen on tuntunut ennenkaikkea äärimmäisen kehittävältä, niin teknisessä soitossa kuin musikaalisuudessakin, itselläni lähinnä alkuperäisten omien biisien yksinkertaistetummassa sovittamisessa ja muovaamisessa. En malta odottaa pääseväni polkemaan bassaria taas normaalisti ja huomaamaan miten tämä vasurilla soittaminen on kehittänyt soittamistani niin aivojen päässä kuin motorisessa mielessä. Suosittelenkin kaikkia kokeilemaan mahdollisuuksien mukaan tällaista "oikean jalan unohtamis"-treeniä.
 
Itseltäni kipsi otettaisiin lähiviikkoina pois jota seuraisi pienimuotoinen kuntouttaminen, sitä odotellessa, kiitos kun sain jakaa!
 
-A
 
wavelength
23.09.2014 15:52:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samanlaiseen ratkaisuun päätyi myös A Perfect Circlen Josh Freese katkottuaan koipensa juuri ennen maailmankiertuetta, ja hyvin taisi klaarata hommansa!
 
anteroi
23.09.2014 15:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: Samanlaiseen ratkaisuun päätyi myös A Perfect Circlen Josh Freese katkottuaan koipensa juuri ennen maailmankiertuetta, ja hyvin taisi klaarata hommansa!
No perhana! Siinä yks meikäläisen isoista vaikutteista rumpujen saralta.
 
Gritsen
24.09.2014 14:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dingon Kerjäläisten valtakunta nauhoitettu vasurilla Quupan oikean jalan murruttua, myi silti 200000 kpl.
 
"Nyt tarjoan sinulle virtuaalioluen kirjoituksesi johdosta, kippis!" - jazzmies
JanneO
25.09.2014 08:34:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gritsen: Dingon Kerjäläisten valtakunta nauhoitettu vasurilla Quupan oikean jalan murruttua, myi silti 200000 kpl.
 
ois myyny enemmän jos olis soitettu oikealla jalalla ;)
 
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
Drakomorphos
26.09.2014 00:17:47 (muokattu 26.09.2014 00:18:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JanneO: ois myyny enemmän jos olis soitettu oikealla jalalla ;)
 
200001 kpl
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
PeteHon
05.10.2014 14:26:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vaihdoin 4-5 vuotta sitten mun koko soittoasennon "ympäri" siten että poljen basaria vasurilla ja haitsua oikealla. Olen siis oikeakätinen ja kerkesin soittaa "normaalia" oikeakätisen settiä yli kaksikymmentä vuotta. Ongelma oli siis se että rupesin kärsimään basarijalan jäykkyystiloista ja kipeytymisestä johon en löytänyt apua kiropraktikolta, fysioterapeutilta, venyttelystä enkä muustakaan. Jalka leikattiinkin yhden kerran tavoitteena parantaa sen liikkuvuutta mutta entinen (mielestäni) hyvä bassorumputekniikka ei palannut. Tein leikkauksen jälkeen pari tanssikeikkaa oikea jalka paketissa, polkien bassorumpua vasemmalla joten loppujen lopuksi turhautuneena päätin kokeilla josko saisin jotain irti tästä soittotyylistä. Olen aina polkenut polkimia kantapää ylhäällä joten järkeilin että jos oikea jalka rupeaa käyttämään haitsua ja vieläpä kantapää alhaalla niin en tarvitse niin paljon voimaa.
 
Haitsu on mulla nykyään siis etu- ja lattiatomin välissä. Setti on siis ikäänkuin "hybridi" oikea- ja vasenkätisen setistä. :-D Kieltämättä aika ajoin on ollut outoa treenata uudelleen samoja asioita kun on treenannut yli parikymmentä vuotta sitten mutta olen yrittänyt päässä hokea itselleni "älä turhaudu, älä turhaudu". :-) Oudoimpia juttuja on ehkä esim. 1/16-haitsubeatin treenaaminen vasurilla aloittaen koska yritän välttää käsien ristimistä mahdollisimman paljon mutta olen ihastunut ajatukseen että esim. kahdeksasosa-vetoisissa hommeleissa kädet eivät ole koskaan ristittynä.
 
En ole vielä törmännyt rumpaliin joka kasaisi setin niinkuin minä. Olisi hauska jos joku tulisi vastaan samanlaisella setup:illa niin voisi vaihtaa kokemuksia. :-)
 
Tsemppiä treenaukseen! :-)
 
Musa ei ole kisa
jarome
05.10.2014 16:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PeteHon: Mä vaihdoin 4-5 vuotta sitten mun koko soittoasennon "ympäri" siten että poljen basaria vasurilla ja haitsua oikealla. Olen siis oikeakätinen ja kerkesin soittaa "normaalia" oikeakätisen settiä yli kaksikymmentä vuotta. Ongelma oli siis se että rupesin kärsimään basarijalan jäykkyystiloista ja kipeytymisestä johon en löytänyt apua kiropraktikolta, fysioterapeutilta, venyttelystä enkä muustakaan. Jalka leikattiinkin yhden kerran tavoitteena parantaa sen liikkuvuutta mutta entinen (mielestäni) hyvä bassorumputekniikka ei palannut. Tein leikkauksen jälkeen pari tanssikeikkaa oikea jalka paketissa, polkien bassorumpua vasemmalla joten loppujen lopuksi turhautuneena päätin kokeilla josko saisin jotain irti tästä soittotyylistä. Olen aina polkenut polkimia kantapää ylhäällä joten järkeilin että jos oikea jalka rupeaa käyttämään haitsua ja vieläpä kantapää alhaalla niin en tarvitse niin paljon voimaa.
 
Haitsu on mulla nykyään siis etu- ja lattiatomin välissä. Setti on siis ikäänkuin "hybridi" oikea- ja vasenkätisen setistä. :-D Kieltämättä aika ajoin on ollut outoa treenata uudelleen samoja asioita kun on treenannut yli parikymmentä vuotta sitten mutta olen yrittänyt päässä hokea itselleni "älä turhaudu, älä turhaudu". :-) Oudoimpia juttuja on ehkä esim. 1/16-haitsubeatin treenaaminen vasurilla aloittaen koska yritän välttää käsien ristimistä mahdollisimman paljon mutta olen ihastunut ajatukseen että esim. kahdeksasosa-vetoisissa hommeleissa kädet eivät ole koskaan ristittynä.
 
En ole vielä törmännyt rumpaliin joka kasaisi setin niinkuin minä. Olisi hauska jos joku tulisi vastaan samanlaisella setup:illa niin voisi vaihtaa kokemuksia. :-)
 
Tsemppiä treenaukseen! :-)

 
Ihailtava asenne :) Saatko otettua kuvaa setistäs. Tai lähinnä just asettelusta.
 
Lentävä lause. Tai jotain muuta persoonallista.
PeteHon
06.10.2014 13:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, 'Jarome'.
 
Laitoin mun profiiliin pari vaihtelevan laatuista kuvaa mun settiasettelusta. Tsekkaa toki! :-)
 
Musa ei ole kisa
anteroi
06.10.2014 14:27:47 (muokattu 06.10.2014 23:24:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaiset kokemukset valaa ainakin meikäläiseen toivoa, oli sitten jalka paketissa tai ei! Kiitos :)
 
PeteHon
06.10.2014 15:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olepa hyvä, 'anteroi'. Oikeastaanhan tässä on kyse vaan siitä että yrittää tehdä harjoittelusta jokseenkin säännöllistä ja hyväksyy sen että muutokset eivät tapahdu hetkessä. Tärkeää on myös pitää huumori mukana eikä saa olla liian ankara itselleen.
 
Varjopuolina tässä soittoasennossa on se että usein olisi mahdollista käyttää keikalla tai jameissa toisen rumpalin rumpuja mutta ymmärrettävästi se ei ole mahdollista. Noh, olen oppinut elämään asian kanssa. :-D
 
Musa ei ole kisa
anteroi
06.10.2014 23:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varjopuolina tässä soittoasennossa on se että usein olisi mahdollista käyttää keikalla tai jameissa toisen rumpalin rumpuja mutta ymmärrettävästi se ei ole mahdollista. Noh, olen oppinut elämään asian kanssa. :-D
 
Näinhän se on :D Itse toisaalta nähnyt käteväksi ettei ainakaan muut treenikämppäläiset paukuttele rumpujani! Tänään juuri huomasin että joku oli käynyt setin ääressä istahtamassa :D Olisinpa päässyt kärpäseksi kattoon..
 
Tuntuiko muuten menevän kuinka pitkään että löysit vasemman jalan kanssa vastaavanlaisen tekniikan kuin aikanaan oikean, mikäli koet sellaisen löytyneen?
 
PeteHon
08.10.2014 01:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos ajattelen aikoja jolloin oikean jalkani basaritekniikka oli parhaimmillaan niin mulla on siihen vielä pitkä matka nopeutta ajatellen. Toisaalta, nopeus tulee ajan myötä eikä sekään ole kaikki kaikessa. Mulle on ollut aina tärkeätä se että jalat toimivat hyvin yhdessä eli että jonkinlainen jalkojen välinen koordinaatio on hallussa. Pääasiallisesti soitan keikkoja joilla soittovoimakkuus on melko kevyt joten olen yrittänyt keskittyä myös siihen että teen jalalla pienempiä liikkeitä ja koitan välttää sitä etteivät paikat menisi sen tähden lukkoon. Henkilökohtaisesti oon saanu apua myös siitä että koitan parantaa tukilihaksistoani liikunnan kautta. Näin ryhti pysyy parempana ja soittaminen helpottuu. :-) Kaikkienhan tähän ei tarvi keskittyä mut ilmeisesti minun tarvii. :-D
 
Tästä päästäänkin siihen että oikeastaan koen paljon haasteellisemmaksi oikean jalan kouluttamisen "haitsujalaksi" kuin basarin treenaamisen. Ensimmäinen vaikeus on siinä että varsinkin alussa polkiessa ja haitsua avatessa tulee tehtyä tarpeettoman suuria liikkeitä. Jalka myös alussa (varsinkin kantapää alhaalla soittaessa) väsyy helposti. Varsinkin "puoli-avoimia" polkaisuja opetellessa on pitänyt usein pitää hengähdystaukoja kun tuntuu että nilkka ja jalkapöytä menee täysin maitohapoille. :-)
 
Musa ei ole kisa
Drakomorphos
16.12.2014 23:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea jalka on kipuillut/oireillut muutamia vuosia repimisen ja huonon istuma-asennon takia niin päätin soittaa kaikki "helpot" 1 jalan jutut vasemmalla jokunen kuukausi sitten. Vasuri on kehittynyt merkittävästi kontrollissa vaikka haikkaa tuli ahkerasti poljettua ennen tätä. Auttoi myös tuplabasarikomppeihin. Suosittelen.
 
AP
18.12.2014 14:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anteroi:
Kaikkinensa tällä tyylillä soittaminen on tuntunut ennenkaikkea äärimmäisen kehittävältä, niin teknisessä soitossa kuin musikaalisuudessakin, itselläni lähinnä alkuperäisten omien biisien yksinkertaistetummassa sovittamise
-A

 
Oli kyllä mainio asenne tässä tarinassa, siinä yksi pamahtanut nilkka ei ole kuin pieni hidaste, jos soittamaan pitää päästä. Ja tosiaan saldo jää varmasti plussan puolelle.
 
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
-Dr.DW-
31.12.2014 11:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt alkaa vasemman jalan koordinaatiotreenaus ihan urakalla... Oikean jalan sääriluu katki ja 330mm tanko pitämään sitä kasassa. Pohjeluu siihen samaan rahaan säpäleiksi. Vittu että korpeaa ja säteilee sen verran että lumi sulaa varmasti metrin säteeltä ympäriltä! :D Sitä ei pitäisi liukastella. Nooh, ainakin sen 6 viikkoa, että ei saa varata jalalle ja eivät edes kipsiä laittaneet. Parempaa uuttavuotta kaikille "kolleegoilleni"! :)
 
Bombing for peace is just like fucking for virginity.
tomboarmageddon
01.01.2015 14:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Nyt alkaa vasemman jalan koordinaatiotreenaus ihan urakalla... Oikean jalan sääriluu katki ja 330mm tanko pitämään sitä kasassa. Pohjeluu siihen samaan rahaan säpäleiksi. Vittu että korpeaa ja säteilee sen verran että lumi sulaa varmasti metrin säteeltä ympäriltä! :D Sitä ei pitäisi liukastella. Nooh, ainakin sen 6 viikkoa, että ei saa varata jalalle ja eivät edes kipsiä laittaneet. Parempaa uuttavuotta kaikille "kolleegoilleni"! :)
 
Voimia sinne! Treenaa käsiä ja vasuria sen aikaa. Parempi kai ettei oo kokokipsissä ni ei pääse niin surkastumaan lihakset?
 
-Dr.DW-
01.01.2015 21:26:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Voimia sinne! Treenaa käsiä ja vasuria sen aikaa. Parempi kai ettei oo kokokipsissä ni ei pääse niin surkastumaan lihakset?
 
Kiitoksia! No tässä menee hieman aikaa vielä, ennenkuin pääsee sängystä ylös kunnolla, että voi ruveta vasurin treeniä varsinaisesti miettimään... Jalka tuppaa muistuttamaan enämpi norsun koipea... Niin paksuudeltaan, kuin väritykseltäänkin... :D Mutta, nyt kun siellä on metallia, niin olen periaatteessa kyborgi... Sitten kun on kunnossa, niin eikös sen pitäisi olla aika kone? :P
 
Bombing for peace is just like fucking for virginity.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «