Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 525 26 27 28 2947 48 49 50 51
Twinkle
29.10.2014 11:37:37
timobass: Ongelma: kaapeliyhteydellä omalla pöytäkoneella pääsen hikisesti 40Mb, pääsääntöisesti vähän reilu 30Mb nopeuteen. Koneessa integroitu verkkosovitin Marvell Yukon 88E8056 ja siinä uudet ajurit. Missä nopeuden pullonkaula?

Joskus itellä oli samaa, ongelmaksi paljastui se, että portti ei osannut toimia kuin 10 Mbs nopeudella. Tässä ongelma voisi olla se, että kyseessä on vain 10/100Mbs-portti, modeemissa tai verkkokortissa. tai sitten johto on spekseiltään liian huono ja se rajoittaa toimintanopeutta.
timobass
29.10.2014 12:59:00
Twinkle: ...tai sitten johto on spekseiltään liian huono ja se rajoittaa toimintanopeutta.

Problem sloved.

Kiitokset tuosta kaapelinvaihtoideasta! Näin toimittuani sain lukeman 95Mbps! Tuo kaapeli jota käytin aluksi oli ElisanViihteen paketista napattu uusi kaapeli. Mutta eipä tuo näköjään ole tae siitä, että se olisi hyvä. Nyt tämä "uusi" kaapeli on ikivanha ja vähän eri töpseleilläkin varustettu (lukot hiukan erilaiset), mutta jos sillä pääsee hyvään lopputulokseen, niin ei haittaa :)

Eniten hämmästyttää nyt se, ettei Elisa testaa tai muuten vain viitsi tsekkailla pakettien mukana tulevia piuhoja...
juuso a
29.10.2014 15:39:26

timobass: Eniten hämmästyttää nyt se, ettei Elisa testaa tai muuten vain viitsi tsekkailla pakettien mukana tulevia piuhoja...

Pikemminkin se on niin, yrittäävät päästä mahdollisimman halvalla.
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
timobass
29.10.2014 17:33:39
juuso a: Pikemminkin se on niin, yrittäävät päästä mahdollisimman halvalla.

Sitähän se on ilman muuta, mutta kun ei tuo Elisan yhteys ihan vahvin lenkki ole aina ollut. Pätkimistä on ollut ihan riittämin. Mutta on se äärimmäisen lyhytnäköistä puuhastelua laittaa pakettiin mukaan epäkelpoa piuhaa, kun sitä samaa epäkelpoa on maan alla satoja kilometrejä.

Ja jos tämä mun kone olisi ollut ainoa kone netissä tässä taloudessa, eli ei vertailukohteita olisi ollut, niin mähän olisin suoraan syyllistänyt Elisaa huonosta laadusta ja hitaasta nopeudesta.
Läppäpuhelin
08.11.2014 20:44:16
Täällä olisi tekniikkarajoitteisella amatöörillä ongelma. Löytyy Roland TD-4KX-rummut, strato, peruskitaravahvistin ja tietokone. Toiveena olisi päästä jammailemaan kaverin kanssa sillä tavalla, että kumpikin kuulee omista kuulokkeistaan sekä oman että toisen sepän soitannan. Mitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan? Hyvä äänikortti kuulokevahvistimella, sopiva musaohjelma koneelle ja joku määrä sopivia piuhoja?

Selittäkää asia kernaasti niin kuin selittäisitte sen 5-vuotiaalle.
Antti1
08.11.2014 20:57:26
Läppäpuhelin: Selittäkää asia kernaasti niin kuin selittäisitte sen 5-vuotiaalle.

Enkä selitä, joku muu saa hoitaa tulkkaamisen. Mä vaan pohdin yleisemmällä tasolla. Sori... :)

Tohon ei tarvita tietokonetta ja äänikorttia, ellei sitten halua vartavasten hoitaa asiaa sitä kautta. Yksinkertaisempaa on hoitaa asia sopivan mikserin kautta, mutta halpa ja pieni mikseri kahdella kuulokevahvistimella onkin sit vähän vaikeampi nakki. Mulle tulee äkkiseltään mieleen 0 vaihtoehtoa, joskaan en nyt erityisesti ole etsinytkään.

Ongelman pystyy toki kiertämään niin, että ostaa myös erillisen kuulokevahvistimen, johon ääni otetaan sopivasta mikserin lähdöstä. Riippuu mikserin ominaisuuksista ja siitä haluaako molemmat eri äänenvoimakkuuksilla noita ääniä luureihinsa.

Kitaravahvistimesta riippuen se kytketään joko suoraan johdolla mikseriin tai sitten se vaatii mikityksen: mikki, teline, johto. Rummut tietty johdolla, stereona halutessa kahdella johdolla.

Tietokoneella toimiessa periaate on sama: osta interface/äänikortti, kytke sen sisääntuloihin kaikki haluttu, tee miksaus jossain softassa (esim. Reaper, saa kokeilla ilmaiseksi rajattoman ajan), ota ääni ulos kuulokkeille. Vaatii kaksi kuulokevahvistinta laitteeseen. Halpiksissa harvoin on ja jos on, niin niistä tulee todennäköisesti sama miksaus molemmille. Ei välttämättä sinänsä haittaa, kunhan teette asian hyvin. Joissain äänikorteissa on myös omia softamiksereitä, jotka asennetaan ajureiden yms. yhteydessä. Sellaisella voi kiertää kokonaan tuon erillisen DAW-softan tarpeen.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Läppäpuhelin
08.11.2014 21:10:01 (muokattu 08.11.2014 21:10:21)
Antti1: Enkä selitä, joku muu saa hoitaa tulkkaamisen. Mä vaan pohdin yleisemmällä tasolla. Sori... :)

Kiitos nopeasta vastauksesta. Luen sun viestiä uudelleen ja uudelleen googlea julmasti kuormittaen ja sivistyn kovasti siinä samassa. Eiköhän tästä jotain synny.
daredevil
08.11.2014 21:27:56
Läppäpuhelin: Täällä olisi tekniikkarajoitteisella amatöörillä ongelma. Löytyy Roland TD-4KX-rummut, strato, peruskitaravahvistin ja tietokone. Toiveena olisi päästä jammailemaan kaverin kanssa sillä tavalla, että kumpikin kuulee omista kuulokkeistaan sekä oman että toisen sepän soitannan. Mitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan? Hyvä äänikortti kuulokevahvistimella, sopiva musaohjelma koneelle ja joku määrä sopivia piuhoja?

Selittäkää asia kernaasti niin kuin selittäisitte sen 5-vuotiaalle.

Miten soitto kuuluu tällä hetkellä? Mihin sähkörummut on kytketty? Kuuluuko sähkörumpujen soitto tällä hetkellä kuulokkeista? Onko kitaravahvistimessasi linjaulostulo?

Jotta kaksi äänilähdettä voidaan sekoittaa yhdeksi (sähkörummut ja sähkökitara), tarvitaan mikseri. Jos ääntä vain kuunnellaan, sitä ei välttämättä tarvitse viedä tietokoneen läpi. Tietokone on tarkoitettu äänen tallettamiseen ja käsittelyyn.
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Läppäpuhelin
08.11.2014 21:41:41
daredevil: Miten soitto kuuluu tällä hetkellä? Mihin sähkörummut on kytketty? Kuuluuko sähkörumpujen soitto tällä hetkellä kuulokkeista? Onko kitaravahvistimessasi linjaulostulo?

Rumpuja kuunnellaan tällä hetkellä pelkästään kuulokkeilla ja kitaravahvistimesta ei löydy kuin "preamp output". Tilanne on lyhykäisyydessään se, että poikani soittaa rumpuja innolla ja taidolla ja koska musiikkimaut kohtaavat enemmän kuin hyvin, minä haluaisin vuosien tauon jälkeen tarttua kitaraan ja bondata pojan kanssa tällä tavalla. Asumisolosuhteet vaativat kuulokeratkaisua, mutta äänenlaadulla tms. ei ole väliä tässä vaiheessa, vaan edullisuus ja helppous ovat tärkeämpiä tekijöitä. Rahaa voidaan toki käyttää sopivasti tarpeen niin vaatiessa.
ReBeat
08.11.2014 21:53:40

Jos tietokoneessa riittää teho niin kitaravahvistimen voi unohtaa ja ottaa kitarasoundit tietokoneesta (jostain plugarista). Säästyy tarpeettomalta luurien ulkopuoliselta melulta.
Antti1
08.11.2014 21:55:05
Läppäpuhelin: Rumpuja kuunnellaan tällä hetkellä pelkästään kuulokkeilla ja kitaravahvistimesta ei löydy kuin "preamp output".

Mun nähdäkseni tässä tapauksessa kohtuullisen kustannustehokas ja helposti lähestyttävä tapa on esimerkiksi tämä: http://www.thomann.de/fi/jamhub_bedroom.htm

Tohon sä tarvitset lisäksi 6,3mm plugijohdon (mono, eli TR) rummuilta Jamhubiin. Kitaralle dynaaminen mikki, teline ja XLR-johto. Jos ei ole, niin tämä on ihan ok perusvarma, joka kelpaa myös moneen muuhunkin myöhemmin musan parissa: http://www.thomann.de/fi/shure_sm58.htm Ainoa mahdollinen ongelma on se, että toi ei oo kauhean herkkä.

Jos haluat minimoida sen kuuluvan metelin, niin sit kannattaa harkita vahvarin sijaan mallintavaa etuastetta. Turhaa sitä vahvaria on luukuttaa, jos sitä ei lähtökohtaisesti kuitenkaan kuunnella. Torilta saa vaikka POD X3 johonkin 100€ paikkeille, se on ihan hyvä diili. Halvemmallakin toki pääsee, riippuu mitä haluaa. Säätämistä noissa sit on, se on se ikävä puoli.
passe
24.11.2014 18:55:24
IMac:iin liittyen pari kyssäri nyssäriä.

Katselen tässä itselleni sisäänajettua IMac:iä. Yksi tuossa kiinnostaa kovasti, mutta kovalevy on 250GB SSD. SSD toki plussaa, mutta kovin vähän tilaa.

Kuinkas se nyt sitten toimisi, jos ostaisin jonkun gigatsygäteraisen ulkoisen kovalevyn ja ohjaisin kaikki musaproggistallennukset sinne? Vai toimisiko alkuunkaan?

Ja kuinkas sitten käytännössä, softa koneen omalle kovolle ja tallennukset ulkoiselle?
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Henri Henri Olavi
24.11.2014 23:43:30
Kyllä mulla on isotkin projektit pyörineet hyvin ulkoiselta 7,200 rpm-kovolta FW-liitännällä. Ja softa ei edes ole SSD-asemalla, vaan mun MBP:n omalla HDD:llä.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Jaava
25.11.2014 12:59:23
Mä olen kanssa pyöritellyt semmosia 40-50 kanavan projekteja ulkoiselta 7200rpm FW-kovalevyltä ilman mitään ongelmia.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Antti1
25.11.2014 14:31:34
Jaava: Mä olen kanssa pyöritellyt semmosia 40-50 kanavan projekteja ulkoiselta 7200rpm FW-kovalevyltä ilman mitään ongelmia.

FW400 vai FW800? Siinä voi olla aika suuri ero, kun vähän toteutuksesta riippuen toinen liikuttaa 3200 Mbit/s ja toinen vajaa 400 Mbit/s. Nelisatasen 50 megatavua ei oo kamalan paljon.
Jaava
25.11.2014 19:06:27 (muokattu 25.11.2014 19:19:46)
Antti1: FW400 vai FW800? Siinä voi olla aika suuri ero, kun vähän toteutuksesta riippuen toinen liikuttaa 3200 Mbit/s ja toinen vajaa 400 Mbit/s. Nelisatasen 50 megatavua ei oo kamalan paljon.

Kasisatasella, mutta ei pitäisi olla siirtokapasiteetin rajat edes lähellä nelisatasellakaan.
50 raitaa 24bit 96kHz:

24bit *96000/s *50 = 115.2 Mbit/s.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Henri Henri Olavi
26.11.2014 12:21:59
Sama täällä, FW 800 käytössä.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
kojones
06.12.2014 18:48:33
Yritän saada Behrun FCB1010-midilautaa konffattua FCBUnO Control Centerillä, mutta Control Center ei löydä koko lautaa. Kokeiltu kahdella eri midi-interfacella ja kolmella eri piuhalla, ei onnistu. Midi Monitor näyttää että dataa tulee kun laudasta nappeja painaa, eli jonkin näköinen yhteys on kuitenkin olemassa. OS X:n oma midistudio on melko vaikeaselkoinen, voisko ongelma olla siellä?
daredevil
14.12.2014 13:50:35 (muokattu 14.12.2014 14:44:02)
Minulla on SWF-formaatin videotiedosto, jonka haluaisin ladata Youtubeen, mutta kun Youtube ei tue SWF:ää. Täytyisi siis saada jotenkin muutettua tämä video sellaiseen muotoon (esim. AVI), että Youtube sen hyväksyy. Löytyisikö jotain Windows 7:lla toimivaa ilmaista ohjelmaa tai joku muu keino? Olen kokeillut muutamia ohjelmia mutta eivät ole toimineet alkuunkaan..

ok löytyi tällainen netistä, mutta tuossakin on ilmaiskäyttäjän videotiedoston kokorajoitus aika vaatimaton..

http://www.office-converter.com/Convert-to-YouTube

Joo nyt löytyi hyvä ohjelma, Swivel

http://www.newgrounds.com/wiki/crea … or-resources/flash-resources/swivel
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)