Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 5100 101 102 103 104123 124 125 126 127
baron
08.12.2014 20:13:47 (muokattu 08.12.2014 20:18:12)

ThrashGuitarist: Kummalle puolelle fermaatti merkitään? Tässä ois (G-avain) yksviivainen A kokosävelenä, mihin pitäs tulla fermaatti.

Ennen kuin viisaat ehtivät vastata kokeilin mitä Finale tekee ja se pisti yläpuolelle automaattisesti.

Edit: Näköjään se pistää aina yläpuolelle ja hiirellä voi tarvittaessa siirtää sen alapuolelle.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
09.12.2014 00:34:41 (muokattu 09.12.2014 00:36:19)
ThrashGuitarist: Kummalle puolelle fermaatti merkitään? Tässä ois (G-avain) yksviivainen A kokosävelenä, mihin pitäs tulla fermaatti.

Yläpuolelle se yleensä merkitään, mutta kai siihenkin jotain poikkeuksia on. Joskus pianonuoteissa näkee vasemman käden viivastolla fermaatin merkittävän alapuolelle.

E. Niin tietysti jos yhdelle viivastolle on merkitty useampia itsenäisiä ääniä tai stemmoja, niin sen alemman stemman fermaatti on luonnollisesti siellä alapuolella sävelestä riippumatta. Yksiäänisissä jutuissa sitten yläpuolella.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Janus
09.12.2014 01:21:58
sellisti: E. Niin tietysti jos yhdelle viivastolle on merkitty useampia itsenäisiä ääniä tai stemmoja, niin sen alemman stemman fermaatti on luonnollisesti siellä alapuolella sävelestä riippumatta. Yksiäänisissä jutuissa sitten yläpuolella.

Alemman stemman fermaatti on alapuolella myös, jos stemmat menevät fermaattikohdassa ristiin (niin kuin esim. koraalisatsissa saattaa silloin tällöin käydä). "Normaalitilanteessa" fermaatti aina yläpuolelle, 2 stemmaa samalla viivastolle kirjoittaessa fermaatti nuotinvarren puolelle.

http://aijaa.com/1H761x
Janus
09.12.2014 14:50:48
ThrashGuitarist: Tänks. Toinen kysymys: oisko jotain kirjaehdotusta teoriaan ja satsiin liittyen? Lähtökohtana on se, että jo muutaman kerran olen tullut lukeneeksi Aldwell & Schahterin mahtavan Harmonia ja äänenkuljetus -teoksen, ja ois hauska lukea vielä asteen edistyneempää matskua.

Oletko tehnyt myös kaikki tehtävät? Ton kirjan selailu ja lukeminen ei itsessään valitettavasti kerro vielä mitään. SibA:lla se on pääaineisilla teorian- ja sävellyksen opiskelijoilla (joilla ei edes ole opetussuunnitelmassa "tavallisia" teoriatunteja, vaan ns. satsiaineiden kokonaisuus, jotka edellyttävät lähtökohtaisesti laajempaa teoriaosaamista - muun muassa ns. pintatason harmonia-analyysin pitää onnistua sujuvasti) vuoden mittaisen kurssin oppikirja.

Tuon kirjan kanssa pulaamisessa hyötyy _oikeasti_ asiantuntevasta opettajasta, sillä lähes kaikkiin tehtäviin on useampi kuin yksi oikea vastaus - ja oikeista vastauksista jotkut ovat vielä tyylinmukaisempia tai parempia kuin toiset.

Mutta jos melodioiden harmonisointi onnistuu barokin, klassismin ja romantiikan idiomeissa virheettömästi, tyylinmukaisesti ja vielä taiteellisesti korkeatasoisesti, niin ei kai siinä sitten. Schönbergiä ja Riemannia?
annananna
09.12.2014 17:13:25
Apuuuaaa nyt mä teen sitä sinfoniaversiota siitä jo olemassa olevalta sovituksessa. Mulla on ongelma. Kuinka monta soitinta voi jättää pois, jos käytössä on jo 5 16sta soitinnusohjelmapaikasta ja siis mitä ne soittimet saa olla. Tyhmä kysymys, mutta enpäs nyt osaa sanoa tästä. Onhan se hankala jättää esim. Puhaltimia pois. Mitä nyt teen??
anna-elina.lappalainen.ota.fi
Janus
09.12.2014 20:10:05
annananna: Apuuuaaa nyt mä teen sitä sinfoniaversiota siitä jo olemassa olevalta sovituksessa. Mulla on ongelma. Kuinka monta soitinta voi jättää pois, jos käytössä on jo 5 16sta soitinnusohjelmapaikasta ja siis mitä ne soittimet saa olla. Tyhmä kysymys, mutta enpäs nyt osaa sanoa tästä. Onhan se hankala jättää esim. Puhaltimia pois. Mitä nyt teen??

Kannattaa varmaan kysyä orkesterilta, joka tuon sovituksen tulee loppujen lopuksi esittämään? Jos sellaista ei ole, vaan virtuaalisesti on selvittävä, niin eiköhän se sitten ole ihan sama?

"Soitinnusohjelmapaikka" on käsitteenä vähän epämääräinen. Onko toi 16 siis raita- tai nuottiviivastorajoite? Jos yhdelle raidalle/viivastolle voi kirjoittaa useamman äänen kuin yhden (ja oikeastaan, vaikka ei voisikaan), suht standardin sinfoniaorkesterin kokoonpanon saa 16 päällekkäiseen raitaan mahtumaan ihan iisisti.

1. huilut
2. klarinetit
3. oboet
4. fagotit

5. käyrätorvet
6. trumpetit
7. pasuunat (sis. bassopasuunan, jonka tuuba voi tuplata)

8. patarummut

9.-10. perkussioita valinnan mukaan, tai sit esim. piano/celesta

11. harppu

12. I viulut
13. II viulut
14. alttoviulut
15. sellot
16. kontrabassot

Jos sinfoniasoundilla tarkoitetaan nykypäivän leffasoundia tai jotain nightwish-tyyppistä juttua, niin pois voi ihan huoletta jättää seuraavat soittimet: oboet ja fagotit (liian nasaaleja/"solistisia"), trumpetit (näille ei kannata kirjoittaa mitään jos ei ole oikeaa sanottavaa), tuuba (alakertaan ennemmin bassopasuunaa tai cimbassoa jos sattuu löytymään). Jousten, käyrätorvien ja perkussioiden kanssa pääsee oikeasti aika pitkälle.
EP
09.12.2014 20:44:37
annananna: Apuuuaaa nyt mä teen sitä sinfoniaversiota siitä jo olemassa olevalta sovituksessa. Mulla on ongelma. Kuinka monta soitinta voi jättää pois, jos käytössä on jo 5 16sta soitinnusohjelmapaikasta ja siis mitä ne soittimet saa olla. Tyhmä kysymys, mutta enpäs nyt osaa sanoa tästä. Onhan se hankala jättää esim. Puhaltimia pois. Mitä nyt teen??

Kannattaa seurata vastaavia orkestereita esim. Vantaan viihdeorkesteri esiintyy vaihtelevin kokoonpanoin kvartetista täysikokoiseen sinfoniaorkesteriin.
nisumaka
10.12.2014 08:36:43 (muokattu 10.12.2014 08:37:16)
Afroamerikkalaisen musiikin perusteita tässä selvittelen (muutamat varmaan arvaavatkin mikä kurssi tässä alkaa tammikuussa). Muutoin termistö yms menee ihan ok, mutta jäi vähän auki kontrapunktin ja polyfonian ero. Vai ovatko nämä synonyymejä, jos ajatellaan vain musiikkia ei historiallista kehitystä. Noihan tulee jostain 1500 - 1700 luvuilta termeinä. Miten mahtaa olla 1890 about alkaneessa blues-ragtime-jazz-musiikin kehityksessä asia. "Kollektiivinen improvisointi", no ton mä ymmärrän. Samaten homofonia on aika selkeä. Kiitos jo etukäteen.
sellisti
11.12.2014 13:29:59
Etsiessäni netistä tietoa edelliseen kysymykseen törmäsin ensi kertaa eläissäni käsitteeseen "common practise era", jolla taidemusiikissa viitataan barokki-klassismi-romantiikka -ajanjaksoon eli pyöreästi vuosiin 1600-1900. http://en.wikipedia.org/wiki/Common_practice_period

Onkohan tuolle jotain suomenkielistä vastinetta, ja kuinka laajalta mahtaa moinen käsite olla käytössä kun itse en ole koskaan sitä kuullut?
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Janus
11.12.2014 14:18:40
sellisti: Onkohan tuolle jotain suomenkielistä vastinetta, ja kuinka laajalta mahtaa moinen käsite olla käytössä kun itse en ole koskaan sitä kuullut?

En ole itse ainakaan kuullut järkevää suomennosta, vaikka tuo on käsitteenä äärimmäisen käyttökelpoinen. "Tonaalisen musiikin aikakausi" (erotuksena renessanssiharmonioihin ja tietynlaiseen modaalisuuteen, ja toisaalta myöhäisromantiikan paletin laajentumiseen sointivärien ja harmonian suhteen)?
Sax-pappa
11.12.2014 16:08:30
nisumaka: Afroamerikkalaisen musiikin perusteita tässä selvittelen (muutamat varmaan arvaavatkin mikä kurssi tässä alkaa tammikuussa). Muutoin termistö yms menee ihan ok, mutta jäi vähän auki kontrapunktin ja polyfonian ero. Vai ovatko nämä synonyymejä, jos ajatellaan vain musiikkia ei historiallista kehitystä. Noihan tulee jostain 1500 - 1700 luvuilta termeinä. Miten mahtaa olla 1890 about alkaneessa blues-ragtime-jazz-musiikin kehityksessä asia. "Kollektiivinen improvisointi", no ton mä ymmärrän. Samaten homofonia on aika selkeä. Kiitos jo etukäteen.

Polyfonia ja kontrapunkti tarkoittavat periaatteessa samaa sävellystapaa, jossa on vähintään kaksi itsenäistä melodisesti ja rytmisesti eroavaa ääntä. Punctus contra punctus = piste pistettä vastaan.

Kontrapunktilla käsitetään myös oppijaksoa, jossa opiskellaan polyfonisen musiikin sävellystapaa.
nisumaka
12.12.2014 09:26:25
kaksi itsenäistä melodisesti ja rytmisesti eroavaa ääntä

Jepsistä. Mulle tää tuli esille ragtime-tyylin improvisoiduissa sooloissa. Välillä yksi soittimista on "dominoiva" ja soittaa päämelodiaa, ja muut tukevat "improvisoiduin koristeluin". Välillä taas mennään kollektiivisesti, eikä selkeästi erottuvaa päämelodiaa ole. Eli homofonia / polyfonia.
ThrashGuitarist
23.01.2015 16:36:18 (muokattu 23.01.2015 16:39:25)
Harmonia etenee C-duurissa C/E -> A7/C# -> G7/D - G7/H -> C
Miten tuo A7 analysoidaan astemerkinnällä? Välidominantti II asteelle, jota ei kuitenkaan tule? Mielestäni hämäävää kutsua sointua tällöin välidominantiksi.

(Mozartin 7. pianosonaatin tahdit 3-5)
Darsu
23.01.2015 17:19:47
Kyllä se minun korvaani haiskahtaa V7/ii:ltä.
baron
02.02.2015 08:07:07 (muokattu 02.02.2015 08:13:46)

http://www.oocities.org/scoguitar/james.txt
https://www.youtube.com/watch?v=wn5Nri-HMnE

Taas ihmeellistä/kummallista kohdattu.
Yllä linkki Pat Methenyn James-piisin sointuihin ja Youtube-versioon.

Kappalehan on periaatteessa D-duurissa (Part 1)
Kysymys: Onko B-osassa (Part 2) modulaatio A-duuriin vai pitääkö sekin analysoida D-duuripiisinä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
02.02.2015 14:18:21

Se B-osa on ihan D-duuria kans. Jos sua hämää noi E- ja A-duurisointujen käännökset siellä, niin ne on dominantteja. Siellä ei vaan oo seiskaa. (Dominanttisoinnussa ei aina tartte olla seiskaakaan, vaikka tietty dominanttiseptimisoinnussa ja laajemmissa muodoissaan on).
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
02.02.2015 14:51:12

Dr Dominant: Se B-osa on ihan D-duuria kans. Jos sua hämää noi E- ja A-duurisointujen käännökset siellä, niin ne on dominantteja. Siellä ei vaan oo seiskaa. (Dominanttisoinnussa ei aina tartte olla seiskaakaan, vaikka tietty dominanttiseptimisoinnussa ja laajemmissa muodoissaan on).

Kiitti. Noin mä sen analysoinkin mutta kaipasin "uskonvahvistusta".
Se oli hämäävää kun seiskasoinnut puuttui lähes kokonaan mutta kyllä mä väli- ja relatiivisia dominantteja sinne pistin.
Dr Dominant
02.02.2015 17:55:28

Mistä sä löysit relatiivisen? Itse en pikavilkaisulla nähnyt yhtään relatiivista. Se C#/F mikä siellä on johtaa F#m:lle joka on sävellajin normikolmonen. Eli siis V/III.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
02.02.2015 18:48:28 (muokattu 02.02.2015 18:57:06)

Dr Dominant: Mistä sä löysit relatiivisen? Itse en pikavilkaisulla nähnyt yhtään relatiivista. Se C#/F mikä siellä on johtaa F#m:lle joka on sävellajin normikolmonen. Eli siis V/III.

No joo, löysit sen mun töppäyksen:-) Mä olin merkinnyt sen rV/III mutta korjataan!

Mutta jos voisi kysyä vielä lisää?
Mun laput poikkeaa noista nettisoinnuista siten että viimeisen A-osan tahdissa 5 soinnut poikkeaa muista A-osista siten että muissa A-osissa soinnut on Dmaj7 ja Gmaj7 ja tässä viimeisessä D7 ja G7.
Mä oon merkannut D7 = V/IV ja G7 = sV/III???
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)