Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hindemithin sonaatit
1
Texel
18.11.2014 19:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul Hindemith on säveltänyt sonaatteja ties mille soittimelle, erikoisista mainittakoon esim. trautonium (https://www.youtube.com/watch?v=kvg7H0co5Rw). Omia suosikkejani ovat fagottisonaatti (https://www.youtube.com/watch?v=efl33GydC6Q) ja klarinettisonaatti (juu, kyllä olen puhallinsoitinfani).
 
Sitä olen mietiskellyt, että vaativatko nämä kaikki soittajilta paljonkin. Hindemith oli käsittääkseni loistava viulisti, mutta onko mahdollista, että hän olisi hallinnut niin valtavan kirjon erilaisia soittimia kun tuotantonsa antaa ymmärtää? Osaako joku muusikko kommentoida?
 
filtteri
27.11.2014 18:41:23 (muokattu 27.11.2014 18:41:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä säveltäjän itse niitä soittimia tarvitse sen kummemmin hallita, lähinnä tarvitsee vaan tietää, mitä kaikkea kullakin soittimella voi tehdä (rekisterit ja sormitukset ja äänenpuhtaudet jne.).
 
LesPaul70
01.12.2014 15:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

What he said.
 
On olemassa paljon hyvää kirjallisuutta (Berlioz/Strauss, Rimski-Korsakov jne.), jossa esitellään orkesterin soittimet ja selitetään paikoitellen jopa hyvinkin yksityiskohtaisesti, millaisia temppuja niillä voi tehdä. Ei tartte olla joka soittimen syväosaaja, aiheeseen voi perehtyä muutakin kautta. Myös partituurien opiskelu auttaa ymmärtämään soitinten sielunelämää ja järkeviä käyttötapoja.
 
Tosin siinä vaiheessa, jos aikoo säveltää sonaatin/konserton jollekin tietylle soittimelle, jota ei itse soita, olisi ehkä hyvä olla vähintään puheväleissä jonkun kyseistä soitinta soittavan kanssa. Moniin soittimiin liittyy paljon sellaisia juttuja, jotka eivät suoraan kirjaviisaudesta ilmene. Esim. sen tyyliisiä, että jotkin äänet sinänsä kyllä kuuluvat soittimen äänialaan, mutta niitä on a) vaikea saada soimaan puhtaasti, b) vaikea soittaa kirkkaasti/kovaa, c) vaikea saada syttymään nopeasti, e) vaikea soittaa pitkään/monta kertaa yhdessä kappaleessa, d) jopa vaikea saada onnistumaan, tai sitten f) niihin on vaikea siirtyä tietyistä toisista äänistä (esim. jotkin yli oktaavin tai monen oktaavin hypyt saattavat olla tietyillä soittimilla tietyissä tapauksissa erittäin hankalia/mahdottomia).
Paljon muutakin soitinkohtaista knoppitietoa on, mutta eiköhän pääidea selvinnyt noista esimerkeistä.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Texel
02.12.2014 05:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tämä selvensi asiaa, kiitos!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «