baron 23.11.2014 10:55:48 | |
---|
sellisti: Eikö laulumelodiaa voi muokata niin ettei dissonansseja tule, jos ne kuulostavat pahalta? Tai, jos dissonanssit johtuvat soinnutuksesta, niin onko mahdollista soinnuttaa vähän eri tavalla? Vaikea antaa kovin tarkkoja vinkkejä kuulematta kyseistä kohtaa... Niin eiks se oo simppeliä: jos harmonia ja melodia riitelee niin muutetaan jompaa kumpaa tai annetaan olla sellaisenaan "tehokeinona". Kun palataan konsonanssiin niin helpottaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
annananna 23.11.2014 12:09:01 | |
---|
baron: Niin eiks se oo simppeliä: jos harmonia ja melodia riitelee niin muutetaan jompaa kumpaa tai annetaan olla sellaisenaan "tehokeinona". Kun palataan konsonanssiin niin helpottaa. Kuulostaa hyvältä, mutta mietin, että onko 3 tahdin sekava vocal bändiosuus liian pitkä. Sen verran sanon, että laulua ei voi muuttaa ja mua niin kiinnostaisi pitää se bändikomppi sellaisenaan. Byäää en osaa päättää. anna-elina.lappalainen.ota.fi |
Arkka 23.11.2014 13:10:46 | |
---|
annananna: Kuulostaa hyvältä, mutta mietin, että onko 3 tahdin sekava vocal bändiosuus liian pitkä. Sen verran sanon, että laulua ei voi muuttaa ja mua niin kiinnostaisi pitää se bändikomppi sellaisenaan. Byäää en osaa päättää. Välittyykö taustan hienous yleisölle jos siinä on pahasti dissonoiva laulu päällä? Jos kohta ei toimi ja laulua et aio muuttaa, niin muuta vaan rohkeesti se tausta ja käytä se hieno sovitusidea jossain muussa. Mutta siis kuulematta ei voi kukaan sanoa oikein mitään. |
annananna: Kuulostaa hyvältä, mutta mietin, että onko 3 tahdin sekava vocal bändiosuus liian pitkä. Sen verran sanon, että laulua ei voi muuttaa ja mua niin kiinnostaisi pitää se bändikomppi sellaisenaan. Byäää en osaa päättää. Miksei voi laulua muuttaa? Onko kyseessä oma sävellyksesi vai sovitus jonkun muun biisistä? Jos joku laulun ja bändin yhteishommassa ei sun korvaa miellytä, vaikka ne kuinka toimisivat erillään, niin tuskin paras ratkaisu on pitää molemmat ennallaan. Tai soita se kohta jollekin sellaisena kuin se nyt on, ja kysy kuulostaako pahalta. Kuten todettu, dissonanssi ei aina välttämättä ole huonon kuuloinen, mutta jos laulu ja bändiosuus on jotenkin eri paria ja dissonanssi kuulostaa tarkoituksettomalta, niin se kyllä vaatinee pientä muokkausta. Et sais mitenkään ääninäytettä ko. kohdasta kuultavaksi? Tai nuottia tms? Olis helpompi ottaa kantaa. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
annananna 23.11.2014 19:33:57 | |
---|
sellisti: Miksei voi laulua muuttaa? Onko kyseessä oma sävellyksesi vai sovitus jonkun muun biisistä? Jos joku laulun ja bändin yhteishommassa ei sun korvaa miellytä, vaikka ne kuinka toimisivat erillään, niin tuskin paras ratkaisu on pitää molemmat ennallaan. Tai soita se kohta jollekin sellaisena kuin se nyt on, ja kysy kuulostaako pahalta. Kuten todettu, dissonanssi ei aina välttämättä ole huonon kuuloinen, mutta jos laulu ja bändiosuus on jotenkin eri paria ja dissonanssi kuulostaa tarkoituksettomalta, niin se kyllä vaatinee pientä muokkausta. Et sais mitenkään ääninäytettä ko. kohdasta kuultavaksi? Tai nuottia tms? Olis helpompi ottaa kantaa. Äh päätin muuttaa parin soinnun paikkaa siinä kohdassa, missä dissonanssia kuuluu ja se siitä. Kyse on sovituksesta, joten vocalii ei voi muuttaa millään. Enkä näytä sitä, koska keskeneräinen ja sitä ei näytetä. Mutta olettepas te avuliaita ;) anna-elina.lappalainen.ota.fi |
baron 23.11.2014 23:07:01 | |
---|
Nuotinkirjoitusongelma: Mä kirjoitan lappuja piisiin jonka rakenne on A1 B A2 B B. A:n kesto on 16 tahtia ja A1 ja A2 poikkeavat vain kolmen viimeisen tahdin osalta. Miten mä voisin kirjottaa niin että hyödynnettäisiin 13 yhteistä tahtia mutta sitten soitettaisiin eri 3:n tahdin häntä niille? Onko oikein kirjoittaa first and second ending vaikka ei kerratakaan tässä kohtaa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sellisti 23.11.2014 23:49:54 | |
---|
annananna: Äh päätin muuttaa parin soinnun paikkaa siinä kohdassa, missä dissonanssia kuuluu ja se siitä. Kyse on sovituksesta, joten vocalii ei voi muuttaa millään. Enkä näytä sitä, koska keskeneräinen ja sitä ei näytetä. Mutta olettepas te avuliaita ;) No hyvä jos sait pienellä muokkauksella toimimaan. :) Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen |
EP 24.11.2014 20:34:26 | |
---|
baron: Nuotinkirjoitusongelma: Mä kirjoitan lappuja piisiin jonka rakenne on A1 B A2 B B. A:n kesto on 16 tahtia ja A1 ja A2 poikkeavat vain kolmen viimeisen tahdin osalta. Miten mä voisin kirjottaa niin että hyödynnettäisiin 13 yhteistä tahtia mutta sitten soitettaisiin eri 3:n tahdin häntä niille? Onko oikein kirjoittaa first and second ending vaikka ei kerratakaan tässä kohtaa? Mun mielestä kantsii ottaa helppo luettavuus etusijalle nuotinkirjoituksessa, vaikka siihen menisikin sitten hieman enemmän tilaa. Eli yleensä ei kannata säästellä tahteja. |
baron 24.11.2014 20:52:34 (muokattu 24.11.2014 20:54:22) | |
---|
EP: Mun mielestä kantsii ottaa helppo luettavuus etusijalle nuotinkirjoituksessa, vaikka siihen menisikin sitten hieman enemmän tilaa. Eli yleensä ei kannata säästellä tahteja. Siinä on aika ratkaiseva ero mahtuuko yhdelle sivulle vai ei koska mun laput on nykyään iPadillä. Ja aika hyvin saa luettavasti mahtumaan kun ei toista tarpeettomia, jonkun 7-sivuisen piisin sain yhdelle sivulle säilyttäen originaalin rakenteen, introt ja välisoitot. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 24.11.2014 21:55:32 (muokattu 24.11.2014 22:02:32) | |
---|
baron: Siinä on aika ratkaiseva ero mahtuuko yhdelle sivulle vai ei koska mun laput on nykyään iPadillä. Ja aika hyvin saa luettavasti mahtumaan kun ei toista tarpeettomia, jonkun 7-sivuisen piisin sain yhdelle sivulle säilyttäen originaalin rakenteen, introt ja välisoitot. Äh juu, en muistanu tuota et sulla on ne iPadilla. Silloinhan ei tietenkään ole kovin iso ongelma kun teet nuotit itsellesi ja tiedät biisin rakenteen vaikkei olis ihan 'lakien' mukanenkaan. E: Voishan niistä maaleista tehdä hyppymerkin sinne B -osaan ..tai jotain, ei ny oikein järki luista. Täytys olla toi viivastolla niin pääsis jyvälle.. :/ |
Zeeboo 25.11.2014 06:21:02 | |
---|
baron: Nuotinkirjoitusongelma: ... Onko oikein kirjoittaa first and second ending vaikka ei kerratakaan tässä kohtaa? Komppilappu? A2:n soinnut alemmalle riville sulkuihin ja melodia pienemmällä fontilla A1:n kanssa samoille tahdeille + rakenneluntti. White men can't Monk |
baron 25.11.2014 07:27:54 (muokattu 25.11.2014 07:39:49) | |
---|
Zeeboo: Komppilappu? A2:n soinnut alemmalle riville sulkuihin ja melodia pienemmällä fontilla A1:n kanssa samoille tahdeille + rakenneluntti. Asiaa helpottaa että soinnut samat, vain melodia poikkeaa. Ehdotuksesi on samantapainen kuin pianomaikkani eli molemmat melodiat samoihin tahteihin, nuotinvarret eri suuntiin ja toiseen merkintä 1 toiseen 2. Kyseessä on bändin komppilappu eli ei mitään ongelmaa vaikka melodia olisi merkitty samanlaiseksi A1 ja A2:ssa, laulajan täytyy tietää miten melodia menee ilman mun lappuakin. Mutta "täydellisyyden" vuoksi vain pähkäilin:-) Toinen ongelmani oli että halusin että Finale osaa soittaa piisin haluamallani tavalla ja siihen kyllä keksin oman "epäortodoksisen" ratkaisun: Pistin siihen Finalen "first and second endingin", poistin ekan lopukkeen kertausmerkin ja tein siihen omatekoisen "kertausmerkin" = To B jolle annoin tehtäväksi kolmen tahdin hyppäyksen eteen päin ja nyt Finale osaa soittaa kuten haluan, eri asia osaako kukaan oikea soittaja? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
annananna 28.11.2014 11:53:02 | |
---|
gröhöm, mun mielestä sovittamisessa on melkoisia sääntöjä ja niille poikkeuksia, mutta mä teen niitä niin,että ne eivät poikkea hirveästi alkuperäisestä, koska mun mielestä niitä on sen jälkeen helpompi soittaa, koska ne ovat ennalta arvattavia. Tosin kyl mä teen niitäkin, mitkä on ihan erilaisia. Entäs te, onko teillä koko ajan sovituksen sääntökirja nenän edessä, kun sovitatte, vai onko teillä joku oma kaava, mitä noudatatte? Älytön palapeli se on aina silti, riippuu kuinka monta soitinta lisää siihen. Mä oonkin miettiny, että seuraavaks, miten olis sinfoniaorkesterille tehty sovitus ;) anna-elina.lappalainen.ota.fi |
Janus 28.11.2014 14:38:48 | |
---|
|
annananna 28.11.2014 15:02:12 | |
---|
anna-elina.lappalainen.ota.fi |
EP 28.11.2014 16:31:11 | |
---|
|
baron 28.11.2014 18:04:28 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
annananna 28.11.2014 19:45:07 | |
---|
baron: Mä kyllä ihailen herraa. Vaikka ei ilmeisesti saanut aikaiseksi opusta jota sinfoniaorkesterit kilvan esittävät niin sai aikaan tuloksen joka ainaskin mun korvissani kuulosti sinfonialtal! Baron, hei ihan oikeesti, vai niin. Mä oon kun aina pitänyt sua tosi coolina tyyppinä ja aina oikeassa, joten mitä ihmettä !!! Eihän tollanen kouluja käymätön voi osata tehdä sinfoniaa oikeesti. Tänä päivänä on tarjolla koulutustakin, joten kyllä mä luottaisin ainakin oppineisiin ja valitsisin jonkun oppineen neuvot ja opastukset, eiks niin. Rakkaudella vaan... anna-elina.lappalainen.ota.fi |
EP 28.11.2014 20:28:13 (muokattu 28.11.2014 20:28:47) | |
---|
annananna: Baron, hei ihan oikeesti, vai niin. Mä oon kun aina pitänyt sua tosi coolina tyyppinä ja aina oikeassa, joten mitä ihmettä !!! Eihän tollanen kouluja käymätön voi osata tehdä sinfoniaa oikeesti. Tänä päivänä on tarjolla koulutustakin, joten kyllä mä luottaisin ainakin oppineisiin ja valitsisin jonkun oppineen neuvot ja opastukset, eiks niin. Rakkaudella vaan... Mä luulen, että baron on ihastunu siihen tieteellisellä tasolla ..onko mahdollista? jne. :) |
annananna 28.11.2014 21:47:22 | |
---|
EP: Mä luulen, että baron on ihastunu siihen tieteellisellä tasolla ..onko mahdollista? jne. :) No, ei voi tietää, mutta eih...baronilla on ihan hemmetisti tietoa ihan perusasioista ja en nyt ihan usko, että kilahtaa johonkin teollisuustyöntekijä uskomaton selitys heeboon. Että näin. anna-elina.lappalainen.ota.fi |