Aihe: Mikä siinä 1500 vahvistimessa on parempaa kuin 500 vahvistimessa
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18 19 20
RaskasMielinen
22.11.2014 09:17:05

Seba: Mihin sitä päätettä tarvitsee? Eikö noissa ole lähinnä ideana se että vedetään suoraan tiskiin?

Ja aihetta sivuten vedin tänään ekaa kertaa ikinä niin ettei ollut vahvistinta lainkaan keikalla. Spedulauta, hyvä DI ja hyvä monitori riitti jopa ilman subeja tuomaan myös lavalle hyvät bassosaundit.
Ensi kerralla on subbaritkin taas mukana, niin pöhinää riittää näköjään ilman vahvistimiakin. Enpä taida enää viitsiä roudata mukana kamoja kun ilmankin pärjää. Vähän toki saundista joutuu tinkimään, mutta kuka nyt keikalla mitään bassosaundeista edes ymmärtää :)

Itse en käy keikoilla, vaan nauhoittelen ja suollan skeidaani youtubeen. Joku Kemper varmaankin soveltuisi siten just mulle, etenkin kun pysyttelen pääsääntöisesti metallilinjalla, käytän paljon efektejä ja koska en hyödynnä kitarakaappejani juuri lainkaan. Vedän siis putkarista Koch Loadbox II:een (jossa kaappi- ja mikitysmallinnokset) ja siitä pöydän kautta tallentimeen. Monitoroin pääsääntöisesti kuulokkeilla, koska nauhoittelen paljon öisin, mutta kun joskus jammailen kavereiden kanssa, niin ääni tulee ulos yleensä PA-kaapeista. Miksipä siis en omista Kemperiä tmv.? Kaksi syytä:
1) Fiilis/mojo/keräily - jos et ymmärrä, niin katso profiilikuvani;)
2) Jonkun vuoden päästä nykyisellä Kemperillä tmv. tuskin on muuta kuin käyttöarvoa, mutta mun vanha valkoinen JCM800 on silloin vielä arvokkaampi kuin mitä se on nyt. Digitaalisten musahärpäkkeiden elinkaari on ollut pidempi kuin muun digiromppeen (puhelimet, telkkarit, videotykit, läpärit ja kännykät jne. jne.), mutta lajin luonteeseen kuuluu, että kehitys kehittyy eli tulee uusia vielä parempia ja vanhat jäävät unholaan. Valmistajan aktiivinen panostus hyviin päivityksiin pidentää elinkaarta, mutta lopputulos on silti vääjäämätön.
Eikä ne isot kitarakaapit mullakaan ihan pelkkänä rekvisiittana ole. Joskus kun päätän putsata korvani, niin en tarvitse vanupuikkoja... ;DDD
blues guitar
22.11.2014 09:38:29

RaskasMielinen: Itse en käy keikoilla, vaan nauhoittelen ja suollan skeidaani youtubeen. Joku Kemper varmaankin soveltuisi siten just mulle, etenkin kun pysyttelen pääsääntöisesti metallilinjalla, käytän paljon efektejä ja koska en hyödynnä kitarakaappejani juuri lainkaan. Vedän siis putkarista Koch Loadbox II:een (jossa kaappi- ja mikitysmallinnokset) ja siitä pöydän kautta tallentimeen. Monitoroin pääsääntöisesti kuulokkeilla, koska nauhoittelen paljon öisin, mutta kun joskus jammailen kavereiden kanssa, niin ääni tulee ulos yleensä PA-kaapeista. Miksipä siis en omista Kemperiä tmv.? Kaksi syytä:
1) Fiilis/mojo/keräily - jos et ymmärrä, niin katso profiilikuvani;)
2) Jonkun vuoden päästä nykyisellä Kemperillä tmv. tuskin on muuta kuin käyttöarvoa, mutta mun vanha valkoinen JCM800 on silloin vielä arvokkaampi kuin mitä se on nyt. Digitaalisten musahärpäkkeiden elinkaari on ollut pidempi kuin muun digiromppeen (puhelimet, telkkarit, videotykit, läpärit ja kännykät jne. jne.), mutta lajin luonteeseen kuuluu, että kehitys kehittyy eli tulee uusia vielä parempia ja vanhat jäävät unholaan. Valmistajan aktiivinen panostus hyviin päivityksiin pidentää elinkaarta, mutta lopputulos on silti vääjäämätön.
Eikä ne isot kitarakaapit mullakaan ihan pelkkänä rekvisiittana ole. Joskus kun päätän putsata korvani, niin en tarvitse vanupuikkoja... ;DDD

Katsoin profiilikuvasi ja huomasin että sullahan on kitarat ja vahvarit olohuoneen kalusteina. Joo....Kemperistä ei kyllä tuohon tarkoitukseen ole, eikä myöskään sijoituskohteeksi. Se on ihan käyttöä varten, siihen se sopii. : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Genitalripper
22.11.2014 10:45:11
Gabe: Yksi meikäläisen suosikkisoundeista on sellainen 20w tweed pieree täysillä särö, olen käsityksessä että juuri tällaista nämä nykyiset mallintavat eivät ihan vielä kykene ymmärtämään. Eli ainakin niin kauan kuin tämä tuottaa hankaluuksia niin oikea putkikone on ainoa vaihtoehto.

En näe itseäni tällaisen potentiaalisena käyttäjänä mutta kiinnostaisi kyllä vielä kokeilla ajan kanssa. Kemper siis tarvitsee jonkun päätteen lisäksi toimiakseen? Millaisia päätteitä Kemper porukka on käytellyt?

On helppo kuvitella, että nimenomaan nuo soundit kuuluu sille perinteiselle konservatiiviselle muusikkojoukolle, josta suuri osa ei todennäköisesti olisi kiinnostunut laitteista vaikka niistä nuokin soundit irtoaisi. Ehkä tuohon puoleen ei olla vielä nähty tarvetta panostaa?
steelduck
22.11.2014 11:03:51

Gabe:
En näe itseäni tällaisen potentiaalisena käyttäjänä mutta kiinnostaisi kyllä vielä kokeilla ajan kanssa. Kemper siis tarvitsee jonkun päätteen lisäksi toimiakseen? Millaisia päätteitä Kemper porukka on käytellyt?

Tuosta Kemperistä on se versio missä on itsessään 600w pääte.

Itse olen tuota Kemperiä harkinnut kotisoitteluun, kun tuolla Bluetonella ei viitsi klo 21:00 jälkeen kerrostalossa soitella ja tuolla kemperillä on helpompi väkerrellä kotona äänitysjuttuja ja soitella taustojen päälle sellaisilla äänenpaineilla, että muutkin perheen jäsenet voivat oleskella asunnossa.

Kokeilin Kemperiä Custom Soundsissa ja ei kyllä tuon Blue Tone Wizard II:sen tai treenikämpillä olevan JCM800:sen tasolle soittotuntumassa pääse, mutta onhan se huikea peli ja hyviä soundeja siitäkin saa ulos.

Jos asuisin omakotitalossa, niin sinne en muita kuin putkipelejä hankkisi, mutta kerrostaloasumisessa "naapurivoluumeilla" Kemperistä tuntuu saavan paremmat soundit kuin "kuristetusta" putkarista.
Sarko
22.11.2014 11:17:20
Voisin kuvitella käyttäväni Kemperiä jossain Post-punk-mulinassa tahi helinäpop-hommissa, mut toisaalta noita 1980-luvun transistori vahvistimia saa erittäin halvalla.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Genitalripper
22.11.2014 12:01:24
Gabe: Totta kyllä. Itseäni kiinnostaisi kuulla että eikö siihen puoleen tosiaan ole haluttu panostaa vai eikö se kone vain ymmärrä sellaista soundia? Olen antanut itseni ymmärtää että jälkimmäisestä olisi kyse.

Tarkoitinkin juuri, että jos ei noiden soundien käyttäjiä nähdä mahdollisina ostajina, niin ei niiden soundien mallintamiseen tarvittavaa työtä kannata tehdä. Eli vähän molempia, kone ei ymmärrä eikä sen ymmärtämisen kehittämiseen ole haluttu panostaa, ehkä.
RaskasMielinen
22.11.2014 12:59:34 (muokattu 22.11.2014 13:00:29)

blues guitar: Katsoin profiilikuvasi ja huomasin että sullahan on kitarat ja vahvarit olohuoneen kalusteina. Joo....Kemperistä ei kyllä tuohon tarkoitukseen ole, eikä myöskään sijoituskohteeksi. Se on ihan käyttöä varten, siihen se sopii. : )

Kyllä ne munkin kamat on ihan käyttöön ja aika kovallakin sellaisella. Olohuone on asia erikseen, tuo on harrastetila - ja osa kamoista on takkahuoneessa. Sijoituskohteetkin on erikseen. Eli en "tarvitse" Kemperiä ja jos joskus koen tarvitsevani, niin ostan sen tohon muun läjän päälle. Samaan maaliin pääsee montaa tietä ja koska mulla on mahdollisuus valita, niin olen valinnut sen missä on enemmän mojoa. Vai olisko jotain mitä Kemper tekee, mutta mun nykyisillä kamoilla ei pysty? I am just ass king.
juki
22.11.2014 13:04:58 (muokattu 22.11.2014 13:26:05)
steelduck:
Jos asuisin omakotitalossa, niin sinne en muita kuin putkipelejä hankkisi, mutta kerrostaloasumisessa \"naapurivoluumeilla\" Kemperistä tuntuu saavan paremmat soundit kuin \"kuristetusta\" putkarista.

Vaikka asunkin omakotitalossa niin Kemperin tutustumisen jälkeen ei tulisi mieleenkään elämä enää ilman, kuristetut putkarit jää auttamatta jälkeen, kun soittelee optimoidulla putkarin asetuksilla soitetulla profiililla. Aikaisemmin pidin itsekin itsepintaisesti kiinni putkilla-tai-ei-ollenkaan meiningistä, varsinkin bändin kanssa soitellessa, mutta pakko todeta, että soundin puolesta ei enää tarvi. Ja keikoille saa siitä yksikanavaisesta vahvarista profiloitua erilaiset optimiasetukset napinpainalluksen päähän ilman, että tarvitsee miettiä nappienkäätelyjä tai polkimien apuja.

Jos aikaisemmiin tosiaan ne autenttiset pikkurosot on olleet se malliantavien kovin haaste, kuten joku mainitisikin, niin eipä pikein enää, kun kovia tekijöitä ilmaantuu jatkuvasti kuvioihin edesauttamaan asiaa. Esimerkkinä nämä jenkkilöisen kantribändi Lonestarin kitaristin tekemät väkästykset - kovin ovat jääneet nuo putiikkivahvari ja- pedaalipinot kiertueilta.
https://soundcloud.com/lonestargtr/sets/kemper-profile-pack-2-clips
https://soundcloud.com/lonestargtr/sets/kemper-profile-audio-files-1

Samalla pääsee maistamaan oikealla Dumblella tehtyjä profilointeja, kun ei ole kuitenkaan ko. soundi niin lähellä sydäntä, että viitsis kiinnittää kämppää näihin Mr Bonamassan kauppaamiin vahvaimiin:
https://reverb.com/item/364494-dumb … verdrive-special-w-dumbleator-black
https://reverb.com/item/364482-dumble-overdrive-special-black
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
juki
22.11.2014 13:23:21 (muokattu 22.11.2014 13:23:54)
tuplat
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
RaskasMielinen
22.11.2014 14:45:28

juki: Vaikka asunkin omakotitalossa niin Kemperin tutustumisen jälkeen ei tulisi mieleenkään elämä enää ilman, kuristetut putkarit jää auttamatta jälkeen, kun soittelee optimoidulla putkarin asetuksilla soitetulla profiililla. Aikaisemmin pidin itsekin itsepintaisesti kiinni putkilla-tai-ei-ollenkaan meiningistä,

Voin ostaa tuon vokaalin jos tarkoitetaan sitä, että keinokuormataan iso putkari pihinäksi ja ajetaan se pihinä isoon kitarakaappiin, joka mikitetään. Silloin tosin kyse on enemmän sen kitarakaapin kuin putkarin kuristamisesta. Itse siis otan Koch Loadbox II:n balansoidusta line-outista pöytään käyttäen Loadbox II:n kaiutin ja mikitysmallinnoksia - ja pöydästä sitten tallentimeen. Kemperissä voi olla tai olla olematta paremmat kyseiset mallinnokset, mutta koen pärjääväni noilla Loadbox II:n mallinnoksilla.

Tosta yksi esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=4PkiOCbqvZI.

Ottamatta kantaa siihen onko bassoa liikaa vai liian vähän, säröä liikaa vai liian vähän, reverbiä liikaa vai liian vähän jne. makuasioita, niin olisiko tuosta tullut Kemperillä parempi? Tuo tuotokseni on väännetty 100 W ENGL Powerballilla kuulokkeet päässä keskellä yötä. Soundia ei ole editoitu (Cubase kyllä löytyy, mutta tykkään vähän viimeistelemättömämmän kuuloisesta lopputuloksesta), vain hieman equtettu miksauspöydällä siinä vaiheessa kun liimasin päälle tuon kauheahkon rumpukoneen (en oikein saanut tempoa sovitettua, kun en ollut käyttänyt kitararaidan äänitysvaiheessa mitään rytmiapuja ja koska rumpukoneestani ei löytynyt oikeasti sopivaa valmista komppia jne. seli-seli).
steelduck
22.11.2014 16:32:00

Kiitos Raskasmielinen... pitääpä vielä tarkistaa tuo Koch Loadbox II kortti, ennenkuin annan periksi bitti-vahvistimille...

Tuossa jonkun Kemper-profiililla väsättyä ENGL-pörinää..
http://youtu.be/_9GUvfTx2ek?t=27s

Vaikka tuommoinen Kemper tulisikin kotikäyttöön, niin puolustukseksi pitää sanoa että crossroads on edelleen suunnitelmissa treenikämpälle...

Hetken harkitsin, että veisin Bluetone Wizard II:sen treenikämpille, mutta taas tänään tuossa päivällä soittelin sillä "naapurit puree hammasta"-voluumeilla ja oli sen verran hauskaa, että se ei kyllä lähde tuosta olohuoneen nurkasta mihinkään. PPMIV toimii todella hyvin, kunhan ei kurista aivan kuiskaukseksi.
RaskasMielinen
22.11.2014 17:46:20

steelduck: Kiitos Raskasmielinen... pitääpä vielä tarkistaa tuo Koch Loadbox II kortti, ennenkuin annan periksi bitti-vahvistimille...

Tuossa jonkun Kemper-profiililla väsättyä ENGL-pörinää..
http://youtu.be/_9GUvfTx2ek?t=27s

Hyvällehän tuo kuulostaa, kyllä:) Se kuulostaako se jollekin tietylle vahvistimelle (+ kaapille!) on ainakin mulle se ja sama, kunhan kuulostaa itsestä kyvälle johonkin tiettyyn projektiin/kohtaan. Jos joskus vaikka joudun/pääsen muuttamaan ulkomaille ja kamat pitää saada sullottua pieneen tilaan, niin silloin tuollainen Kemper voisi olla just eikä melkein. Nyt kun on tilaa, niin mulla voi olla ja on Powerball Powerball-soundiin, JCM800 JCM800-soundiin jne. jne. Oli elämäntilanne mikä milloinkin hyvänsä, niin vähintään yksi putkari pitää olla. Silloin se ehkä olisi mun vm. 1998 VOX AC15, jolla sitten tunnelmoisin jossain olohuoneen hämärässä nurkassa - ja rankemmat mätöt narulle jostain Kemperistä. Kuitenkin, nykyisestä arsenaalistani en luovu jos ei joskus ole aivan pakko:)
Ziggy Bubba
22.11.2014 19:01:51

phiit: Kemper on vahvistin siinä missä muutkin mallintavat tai ei-mallintavat.

Perus-Kemper ei vahvista soundia, se ei siis ole vahvistin. Kyseessä on etuaste. Liiaalla rahalla siunattu aloittelija saattaa tossa kohtaa astua miinaan hämäävän nimen takia.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Gabe
22.11.2014 19:39:48 (muokattu 22.11.2014 19:40:51)
Omalla kohdallani suurin kysymysmerkki esimerkiksi Kemperin kohdalla on se että mahtaakohan se edes toimia parin kolmen vuoden käytön jälkeen? Jos miettii tietokoneita niin harvalla on käytössä 3-5 vuotta vanhempia koneita. Jos käyttöikä Kemperillä vastaa normi konetta niin eipä paljon huvita sijoittaa tuollaista summaa rahaa, myös ajatus viisi vuotta vanhasta sekoilevasta tietokoneesta vahvistimen paikalla aiheuttaa ikäviä väristyksiä.

e. Sinällään ajatus jostain Kemperin kaltaisesta satunnaiskäyttöön ja eri soundien ajoittaiseen mehusteluun aavistuksen kiehtoisi, mutta vielä on liian monta muttaa ennen ostopäätöstä.
phiit
22.11.2014 19:48:01
Ziggy Bubba: Perus-Kemper ei vahvista soundia, se ei siis ole vahvistin. Kyseessä on etuaste. Liiaalla rahalla siunattu aloittelija saattaa tossa kohtaa astua miinaan hämäävän nimen takia.

Etuvahvistin ;) Ei Kemper suinkaan ensimmäinen etuaste ole kitaramaailmassa.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
hallu
22.11.2014 20:01:17 (muokattu 22.11.2014 20:10:55)
Gabe: Omalla kohdallani suurin kysymysmerkki esimerkiksi Kemperin kohdalla on se että mahtaakohan se edes toimia parin kolmen vuoden käytön jälkeen? Jos miettii tietokoneita niin harvalla on käytössä 3-5 vuotta vanhempia koneita. Jos käyttöikä Kemperillä vastaa normi konetta niin eipä paljon huvita sijoittaa tuollaista summaa rahaa, myös ajatus viisi vuotta vanhasta sekoilevasta tietokoneesta vahvistimen paikalla aiheuttaa ikäviä väristyksiä.

e. Sinällään ajatus jostain Kemperin kaltaisesta satunnaiskäyttöön ja eri soundien ajoittaiseen mehusteluun aavistuksen kiehtoisi, mutta vielä on liian monta muttaa ennen ostopäätöstä.

Minulla on käytössä loppuvuodesta 2007 ostettu tietokone eikä vielä pienessä mielessäkään käynyt, että pitäisi vaihtaa uudempaan. Ja sitä ennen ostin tietokoneen vuonna 1999. Mutta ei tietokonetta ja Kemperiä voi verrata suoraan, koska kemperillä ei pyöritetä kolmannen osapuolen ohjelmia. Tarkoitan että Kemper tekee kymmenen vuoden päästä sen minkä se tekee nytkin ihan kuten oikeat putkivahvistimetkin. Kemperin korjaaminen voi olla hankalampaa kuin putkivahvistimen, mutta toisaalta kemper ei EHKÄ ole yhtä hauras (menaan notta vähemmän liikkuvia osia).

No tämä ketju on paikoitellen kääntymässä juupas eipäs väittelyksi eli porukat ovat kaivautuneet asemiin mielipiteineen. Ihmiset kuitenkin pyrkivät samaan päämäärään moninaisin keinoin.

E: Semmoinen jutska tuli mieleen, että kuten Harryk tuolla aikaisemmin toi esille, niin putkivahvistimet ovat yksilöitä. Ehkä se yksilöllisyys puhuttelee mallintavien klooniuden sijaan. En tiedä tulipahan mieleen tämmöinenkin näkökohta.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
RaskasMielinen
22.11.2014 21:12:54

hallu:
E: Semmoinen jutska tuli mieleen, että kuten Harryk tuolla aikaisemmin toi esille, niin putkivahvistimet ovat yksilöitä. Ehkä se yksilöllisyys puhuttelee mallintavien klooniuden sijaan. En tiedä tulipahan mieleen tämmöinenkin näkökohta.

No tuo yksilöllisyys on varmaan yksi juttu, mutta ehkä toinenkin: mitä enemmän tuota Steelduckin postaamaa linkkiä kuuntelen, niin joku siinä alkaa sanoisinko suorastaan ärsyttämään. Nimittäin: se on liian täydellinen:) Itse en siis yleensä editoi, miksaa, masteroi juttujani lainkaan. Käsittelen tuotoksissani omia ristiriitojani. Siksi soundin pitää olla omaan makuuni hyvä ja saatan hinkata sitä monta viikkoa yöt läpeensä (tai sitten se napsahtaa kerralla kohdillen, milloin nyt mitenkin), mutta tietty rosoisuus siihen pitää jäädä aihetta ja etenkin sen käsittelyä ilmentämään (sama koskee tuotoksiini ottamiani valokuvia ja niiden muokkaamista). Kaiken aikaa ollaan sillä rajoilla, että lähteekö lapasesta - ja usein varmaan lähteekin. Voisin uskoa, että nuo Kemperiin mallinnoksia väsäävät ovat pedanttia ja kunnianhimoista porukkaa, jolle on tärkeää päästä osoittamaan, ettei kukaan pysty erottamaan meidän mallinnoksiaan "alkuperäisestä". Jos siis homma menee niin, että ensin kaivetaan jostain klassikkoputkarista se kliseisin mahdollinen soundi ja sitten mallinnetaan se täydellisesti, niin minulle se on ei kiitos. Stereotypiat ja varman päälle pelaamiset eivät jaksa kiinnostaa itseäni oikeastaan missään asiayhteydessä (olen mm. antanut tunkea moottoripyörän koneeseen enemmän ilokaasua kuin mitä monen mielestä muka olisi ollut mahdollista). Soitan kitaraa ylipäätään juuri siksi, että se EI ole minulle luontaista ja helppoa.

Eipä sillä, jos ottaisin asiakseni hommata Kemperin ja perehtyä siihen, niin enköhän saisi myös siitä kaivettua sellaisen soundin, jolla pääsisin vetäisemään homman katon kautta pellolle jo ekasta mutkasta:) Soundi on mielestäni silloin siltä osin kohdillaan, kun jotakin nauhoitusta ei pysty toistamaan aivan tarkalleen - ei ainakaan mun taidoillani. Kysymys: kuinka hyvin Kemperillä pystyy mallintamaan esim. jotain Big Muffia ja sen oikullisuutta, siis sitä kun käännetään hanat juuri sille rajalle, missä homma muuttuu/muuttuisi rodeoksi? Voiko siis valita tyyliin pohjalle jonkun valtavan headoomin ja ryhtyä sitten vääntelemään namikoita ja hakemaan ainakin oman hallintakykynsä rajoja?
steelduck
22.11.2014 22:21:42 (muokattu 22.11.2014 23:18:23)

Hyvää putkivahvistinta kunnon äänenpaineella ei mielestäni voita mikään, mutta tuo Kemper on minusta aika huikea laite. Olin Custom Soundsissa Kemper workshopissa ja aika vakuuttavalta laitteelta vaikutti (alkuperäinen on aina parempi, mutta tuollaisessa kotistudiokäytössä minulle tuo vaikuttaa kokeilemisen arvoiseltä)

Tässä on toinen hieno video jossa mennään ihan perus cleanilla soundilla ilman ihmeempiä efectejä. Joskin tuo kaveri kuullostaisi varmaan hyvältä microcubellakin:

http://youtu.be/yo0z6BT5efM?t=3m19s

Videon alussa on verrokiksi AxeFX:ää.

Jos asuisin omakotitalossa ja pätäkkää olisi rajattomasti - olisi minulla varmasti hyvä kattaus putkivahvistimia, mutta nykybudjetilla ja kerrostaloasukkina tuo Kemper vaikuttaa kiinnostavalta, kun voi kokeilla "kaikkia vahvistimia".

Treenikämpälle sitten Bluetonea ja Marshallia täysillä... (ja kotona pikku bluetonella päivisin... ;))
steelduck
22.11.2014 22:32:03

RaskasMielinen: Kysymys: kuinka hyvin Kemperillä pystyy mallintamaan esim. jotain Big Muffia ja sen oikullisuutta, siis sitä kun käännetään hanat juuri sille rajalle, missä homma muuttuu/muuttuisi rodeoksi? Voiko siis valita tyyliin pohjalle jonkun valtavan headoomin ja ryhtyä sitten vääntelemään namikoita ja hakemaan ainakin oman hallintakykynsä rajoja?

Käsittääkseni voit profiloida vahvistimesi tuon Big Muffin kanssa, mutta eikö helpompaa ole ajaa sitä Muffia siihen Kemperiin suoraan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)