Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Paras" pikku multiefekti efekteille (Modulaatio, Delay, jne)
1
treble
08.11.2014 12:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Tällä hetkellä pedaalilaudasta löytyy viritin, fuzzi, särö, phaser ja delay. Olin ajatellut laittaa phaserin ja delayn lihoiksi ja hommata tilalle jonkun pienikokoisen multiefektin noita tarpeita hoitamaan.
 
Haluaisin tehdä näin siksi, että välillä tulee mieleen, että jotkin biisit kaipaisisivat esim. vibeä, chorusta tai mitä nyt milloinkin. En kuitenkaan haluaisi ostaa enempää erillis purkkeja, jotta pedaalilauta pysyisi mahdollisimman simppelinä ja pienenä. Tässä painaa nyt vaakakupissa oikeastaan vain efektien soundi. Säröt ja mahdolliset vahvari/kaappimallinnokset ovat toissijaisia.
 
Esim. t-kauppaa kun selailee, niin alle 100€ löytyy todella paljon eri valmistajilta tuollaisia kaksinappisia pikkumultsareita. Mikähän noista olisi paras sitten näiden ko. efektien suhteen? Lähinnä yhdeksi tärkeäksi kysymykseksi tässä nousee se, että kun tuollaiseen tekee ns. tyhjän patchin niin kuinka paljon soundi värittyy/heikkenee? Ja kuinka paljon nuo nykypäivän multsarit muutenkin värittävät soundia? Tietty ainahan tuon saisi johonkin looppipedaaliin, mutta se kasvattaisi sitten taas pedaalien määrää laudassa ja haluan pitää sen suht. pienenä.
 
Voxin Stomblabia olen vähän katsellut sillä silmällä, mutta vastaaviahan tuolta löytyy paljon muitakin:
http://www.thomann.de/fi/vox_stomplab_i_guitar.htm
 
Kiehtoo myös tällaiset kolme/useampi nappiset joilla pääsisi lähemmäs "erillis" boxi ajattelutapaa stompbox moodia käyttämällä:
http://www.thomann.de/fi/zoom_g3.htm
http://www.thomann.de/fi/digitech_rp_360.htm
 
Budjetti siinä alle 200€ mielellään. Soundi on nyt se mikä ratkaisee. Mihinkään boutique efekti soundeihin en kuitenkaan tähtää. Phaserin virkaa toimittaa tällä hetkellä EHX Small Stone Nano ja delayna on Mooerin Reecho.
 
Sir Anthony
08.11.2014 12:36:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli tuo G3 juurikin tuollaisessa käytössä hetken aikaa. Eli säröt yms. erillispurkeista ja vahvistimen loopissa G3 delay/reverb osastoa hoitamassa. Sinänsä homma toimi hyvin, mutta kovin syväluotavaa analyysia esimerkiksi soundin värittämisen suhteen en pysty antamaan. Tässä on ollut kevyt kamarumba menossa ja taisin tuolla setupilla soittaa vain parit reenit ennekuin tilanne muuttui.
 
Yksi ongelma tuossa oli se, että en saanut purkkejani ja tuota G3:sta mahtumaan fiksusti pedaltrain 2:sen kyytiin. Tosin minulla oli ehkä liikaa purkkeja ja vielä vahvistimen kanavanvaihtaja samassa laudassa. Käyttäjävika siis.
 
G3 ainakin löytyy täältä m.netin toriltakin kohtuullsen tasaisin väliajoin.
 
WanhaWihtahousu
08.11.2014 13:04:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändikaverilla on tuommoinen G3 ja se kuulostaa aivan pätevältä. Ei ole moitteen sanaa kuulunut.
 
Nyt loppuu tuo homostelu. Sotaveteraanit eivät taistelleet että voisitte miehissä hoonata toistenne peräaukkoja. Rintamalla ei homosteltu, kunnioittakaa veteraaneja kiitos 1939-1945. -Quru
JuSu
08.11.2014 13:08:25 (muokattu 08.11.2014 13:09:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoom G3:lle ääni täältäkin. Tai parikin ääntä, mulla on niitä kaksi... Kotona ja treeniksellä.
 
JuSu
 
petrip
08.11.2014 14:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tutustua myös Zoomin MS 70 CDR:ään. Plussana kohtuullinen koko ja siinä ei ole mitään särö- tai vahvistinmallinnuksia.
 
arppah8
08.11.2014 15:04:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Kannattaa tutustua myös Zoomin MS 70 CDR:ään. Plussana kohtuullinen koko ja siinä ei ole mitään särö- tai vahvistinmallinnuksia.
 
Tämä on itsellä kakkoslaudassa. Mainio ja monipuolinen vekotin eikä maksanut käytettynä juuri mitään.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
phiit
08.11.2014 16:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoom G3 on hyvä mutta myös vanhempi G2Nu sarja on erittäin toimiva, vois sanoa että hitusen lämpimämpi soundi vs G3. Ite möin G3:n pois ja G2Nu pelittää edelleen.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
petrip
08.11.2014 17:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos raha ei ole esteenä niin Eventide H9 on "paras".
 
McLeach
08.11.2014 17:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites olisi line kutosen M5 tai M9? Saisi monenmoista muljutusta ja on tbp. Modulaatiot ja delayt nimenomaan laitteen parasta antia.
 
Ironwire
08.11.2014 22:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltä ääni myös 3g:lle. Vahvistinmallinnuksia en käytä ja säröjäkään harvemmin.Kaikki efektit pelittää ihan hienosti jos jaksaa vähän hinkata ja säätää sen saundin niin kuin haluaa. Löytyy rumpukonetta,looperia,viritysmittari...
Itse yllätyin tämän laitoksen äänimaailmasta positiivisesti jos tosiaan jaksaa hieman säätää ja hintakin ihan kohtuullinen.
 
phiit
08.11.2014 22:41:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ironwire: Itseltä ääni myös 3g:lle. Vahvistinmallinnuksia en käytä ja säröjäkään harvemmin.Kaikki efektit pelittää ihan hienosti jos jaksaa vähän hinkata ja säätää sen saundin niin kuin haluaa. Löytyy rumpukonetta,looperia,viritysmittari...
Itse yllätyin tämän laitoksen äänimaailmasta positiivisesti jos tosiaan jaksaa hieman säätää ja hintakin ihan kohtuullinen.

 
4G on nopeempi ku 3G
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
high_society
08.11.2014 23:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Ja jos raha ei ole esteenä niin Eventide H9 on "paras".
 
You are so wrong !!!
H8000FW on pare =)
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Ironwire
08.11.2014 23:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On joo muttei pelitä täällä skutsissa jokapaikassa ;)
 
arppah8
09.11.2014 11:25:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petrip: Ja jos raha ei ole esteenä niin Eventide H9 on "paras".
 
Tämähän se on ollut GAS-listalla ilmestymisestään saakka. Jonain päivänä vielä...
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
treble
12.11.2014 09:51:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vinkeistä! Lisääkin saa laittaa, jos mieleen tulee.
 
petrip: Kannattaa tutustua myös Zoomin MS 70 CDR:ään. Plussana kohtuullinen koko ja siinä ei ole mitään särö- tai vahvistinmallinnuksia.
 
Tätäkin olen vähän katsellut, mutta ongelmana on tuo yksinappisuus.
 
gunnar
12.11.2014 10:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kakkoslaudassa tollanen RP360. Hoitaa juuri nuo modulaatiot, kaiut, reverbit mallikkaasti. Säröt otan perinteisistä pedaaleista.
Stomp box moden ansiosta tuohon ei välttämättä tarvii laittaa tyhjiä batcheja väliin. Polkaiset vain halutun pedaalin (per nappi) päälle, kuten yksittäisen pedaalin. Sama ominaisuus on myös Zoom G3:ssa.
 
phiit
12.11.2014 11:33:28 (muokattu 12.11.2014 11:36:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Mulla kakkoslaudassa tollanen RP360. Hoitaa juuri nuo modulaatiot, kaiut, reverbit mallikkaasti. Säröt otan perinteisistä pedaaleista.
Stomp box moden ansiosta tuohon ei välttämättä tarvii laittaa tyhjiä batcheja väliin. Polkaiset vain halutun pedaalin (per nappi) päälle, kuten yksittäisen pedaalin. Sama ominaisuus on myös Zoom G3:ssa.

 
Heitäs vähän mielipiteitä tosta RP360:sta? Oon itte harkinnu samaa kun pitäs joku ehkä taas hommata :P
 
Aiemmi ollu Zoomin G3 mutta tuli myytyä pois, muistelen vaan jostain vanhemmasta Digitechin RP:stä että varsinki säröt oli paremmat
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
gunnar
17.11.2014 14:12:18 (muokattu 17.11.2014 14:47:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, vielä on vähän sellanen kuherruskuukausi menossa tän vehkeen kanssa,
mutta tässäpä käyttökokemuksia. Toivottavasti saat tästä jotakin irti.
 
Hommasin tän tosiaan tarpeeseen et piti saada edullinen pieni kakkos lauta, joka liikkuu kodin ja toisen bändin treeniksen väliä. Setup on yksinkertainen muutama säröpedaali ja RP360 vanhassa läppärilaukussa ja yksikanavainen putkari (JTM45).
 
Treenis
RP360 on mulla stomp modessa ja käytän sitä säröjen ja vahvarin välissä pääosin modulaatio, kaiku ja reverb juttuihin. Mulla on ohjelmoituna kaikkiin batcheihin reverb ja kaiku vakio nappien taakse ja modulaatiota vaihtelen 3:nen napin taakse. Oon myös laittanu Bossin ulkoisen volumepedaalin siihen ja sillä saa sit ohjailtua efektien parametreja, whammya ym. kikkailua ja myös ihan sitä volumea :)
Laitteen säröjä en oo kokeillu vahvistimen kanssa. Jotenkin sotii ajatusmaailmaa vastaan soitella JTM:än päälle digisäröllä.
 
Hima
Innostuin kokeilee kotona noita vahvistinmallinnoksia, kun silloin tällöin on tarvis soitella tai äänitellä kotona. Paljon en ole vielä kokeillut, mutta kyllä sieltä JTM,Plexi ja Deluxe rev. maailmasta löytyi ihan käyttökelpoista soundia ja analogi säröt tuntuu toimivan siihen päälle myös. Kokeilin myös malinnettua tube screameria ja ainakin se oli positiivinen yllätys.
Vertailukohtana toimi vanha tech21 tri-a.c. etuaste ja omaan korvaan tästä RP:stä saa jotakuinkin vastaavat soundit irti. RP on kuitenkin niin paljon monipuolisempi, että tri-a.c. lähti toistaiseksi vaihtopenkille kotiäänittelyssä.
Paljon on tässä puolessa kuitenkin vielä tutkittavaa.
 
Eihän tää toki täydellinen laite oo ja varmasti Axet ym. hoitaa mallinnukset paremmin.
On tässä kuitenkin koko pienen rahan edestä tavaraa, joka meikäläisen soittoihin kelpaa mainiosti.
Huom! Laitehan maksaa vain yhden keskihintaisen analogia pedaalin verran n.120e.
 
Tässä vielä jotakin plussia ja miinuksia
 
Plussaa
+ Reverb ja delayt hyvää tasoa
+ Perus modulaatiot chorus, flanger, phaser ok.
Huom! En oo modulaatioiden suurkäyttäjä, joten saatan olla vähempään tyytyväinen, kuin moni?
+ Whammy ihan käyttökelpoinen satunnaiseen käyttöön, onhan tää Digitechin pedaali.
+ Vahvistin mallinukset yllätti positiivisesti.
+ Riittävän tarkka viritin
+ Riittävän helppo ohjelmoida
 
Miinukset
- Live käyttö: Kahden napin yhtä-aikainen painallus virittimeen, tai batch vaihtoon vaatii tarkkuutta. Voi mennä esim. loopperi vahingossa päälle tms.
Myös TAP tempo vähän hankala lennosta, kun pitää pidellä nappeja pohjassa jne...
Live soittoon kantsii harkita sitä lisäoptio kytkinpedaalia, jolla em. hommat saa tehtyä helposti.
Toinen vaihtoehto laittaa laite looppi boxin taakse. Näin ajattelin itse tehdä jos/kun livenä tällä soitan. Treeni käytössä kyllä tuollaisenaankin selviää
- Batch vaihdossa selkeä viive, joka haittaisi jos käyttäisi batch tilassa ja kesken biisin pitäisi vaihdella.
- Wah, ei oikein lähe ainakaan fiilikseltään. En tosin odottanutkaan.
- Vaativammat moduloinnit, kuten rotary kompromisseja. Väpättää kyllä, mutta ehkä sellanen tietty kolmiuloitteisuus uupuu.
- Efektien tehokäyttäjälle, efektien yhtä-aikaisessa käytössä rajoitteita. Itselle ei ongelma
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «