Aihe: Autotune - musiikin doping
1 2 3 4 5 6
Wolfgang
27.10.2014 00:03:07
daredevil: Mielenkiintoinen juttu.. Kyllä pitäisi kieltää. Olisin vihainen jos menisin katsomaan jotain isoa konserttia ja sitten selviäisikin että laulu tulee nauhalta. Ihan suoraa fanien petkuttamista.

Puhutaanko täällä nyt autotunesta vai ihan vaan taustanauhalta tulevasta laulusta? No jälkimmäinen kyllä vituttaisi livenä, autotune vähemmän, mutta sekin vähän. Onneksi kuuntelen nykyään vain musiikkia, jonka soitan itse itselleni.
"Lukee mun luku taidolla, että yleinen keskustele eli saa puhua ihan mistä huvittaa" -Janizio
Bonham
27.10.2014 00:06:48
Janus: Kannattaako nuorten yhtyeiden/artistien lähettää Turku Rock Academylle demoja, jos autotunea on käytetty ensinkään?

Kyllä bändit tsekataan livenä. Melkoisesti auttaa ihan vaan laulunopetus kehittymään.

Hyviä kommnettaja ollut, jotenkin hankala aihe. Osittain tietysti kyseessä tekniikkalaji kaiken kaikkiaan. Tuntuu vaan siltä, että vippakonsteilla aiempaa enemmän keskiverto tahi sitä huonompi aines pääsee entistä pidemmälle. Ulkomuodon muokkaus on kalliimpaa kuin äänen.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
reaper666
27.10.2014 00:12:49
No miettikää vähän kuinka paskalta esim. Cheekin hittien kertsit kuulostaisi ilman autotunea.
no yks aamu ylexin uuden musiikin ohjelmassa tuli jotain naisartistia mikä oli todella sontaa.
kuka laulaakaan sen "me ei olla enää me, ostetaan joululahjat jollekkin toisille"??
Niin se oli sitä naista huonompi ja biisikin tosi paska. Siinä kertsissä meni silleen ihan vähän nuotin vierestä, että jos siinä olis autotune ollut antamassa sen viimisen jutun siihen ni olis ollu vähän parempi.

ja turha noita kitaraefektejä verrata. Miettikää kuinka paljon paskempaa esim. U2 olis ilman efektejä. Edge pistäis soinnun soimaan niin saisi aikamoinen sustain olla, että kestäis läpi biisin niinku ne nyt menee niiden efektien läpi. :D

sanotaan näin, että kaikilla asioilla on aikansa ja paikkansa.
McLeach
27.10.2014 11:59:03
Onhan tuo aika halpamainen työkalu kun sitä käytetään pohjana niin että vähän joka kohtaa korjataan ja väännetään. Mutta silloin kun sen kuulee selkeästi ja on mukana efektinä niin mikäs siinä. Jännäähän tässä on se kuinka moni levy-yhtiö sijoittaa noihin laulutaidottomiin solisteihin ja näin aikalailla aliarvio kuulijoita. Vaikkakin tolla kaavalla sitä nykyään tienataan ja menestytään.
Tympee Huttunen
27.10.2014 12:34:54
McLeach: Jännäähän tässä on se kuinka moni levy-yhtiö sijoittaa noihin laulutaidottomiin solisteihin ja näin aikalailla aliarvio kuulijoita. Vaikkakin tolla kaavalla sitä nykyään tienataan ja menestytään.

On myös pitkän linjan bändejä, kuten vaikka RHCP tai Ozzy Osbourne, joilla autotune tuntuu olevan kovassa käytössä uudemmilla levyillä. Noiden lisäksi on varmasti pirusti levyjä, joissa on yksittäisiä kohtia fiksailtu, eikä sitä välttämättä edes artisti tiedä.
Kailis
27.10.2014 14:19:37

McLeach: Onhan tuo aika halpamainen työkalu kun sitä käytetään pohjana niin että vähän joka kohtaa korjataan ja väännetään. Mutta silloin kun sen kuulee selkeästi ja on mukana efektinä niin mikäs siinä. Jännäähän tässä on se kuinka moni levy-yhtiö sijoittaa noihin laulutaidottomiin solisteihin ja näin aikalailla aliarvio kuulijoita. Vaikkakin tolla kaavalla sitä nykyään tienataan ja menestytään.

Eli on hyvä kun sen kuulee selkeästi? Ok.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Numb
27.10.2014 15:03:14

McLeach: Onhan tuo aika halpamainen työkalu kun sitä käytetään pohjana niin että vähän joka kohtaa korjataan ja väännetään.

Juuri työkaluhan autotune on. Sitä käytetään, jos sitä käyttämällä saadaan parempi (enemmän halutun kaltainen) lopputulos kuin olemalla käyttämättä. Lopputulos ratkaisee.

Itse en kovin tunetetusta soundista perusta, se vihloo hampaisiin. Mutta business is business, ja jos tunesoundi on sitä mitä jengi haluaa, niin sit kannattaa tehdä semmoista.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Vessajono
27.10.2014 15:16:38 (muokattu 27.10.2014 15:17:19)
Wradlin: Minusta on aika yliampuvaa että "autotune -> huippulaulaja". Vireenhän sillä kyllä saa kohdalleen, mutta hyvinkin paskalta kuulostaa jos efekti paljon joutuu korjailemaan. Tulee niitä vauvamuljahduksia mitkä ovat tosin nyt muotia popmusassa.

Jep. Jos on ihan oikeasti täysin kujalla laulamisen suhteen niin ei paska laulu kuulosta tunetettuna hyvältä, se kuulostaa paskalta laululta, jota on tunetettu.
Lähetetty Windows Phonesta
Einherjar
27.10.2014 15:57:06
Kailis: Eli on hyvä kun sen kuulee selkeästi? Ok.

Pointtina lienee oli, että on ok jos sitä käytetään biisiin sopivana efektinä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ferodoz
27.10.2014 16:36:20

Mun mielestä surullisinta on että nykyään kaikki luulee tietävänsä tästä kaiken. Teineistä vanhuksiin. Sillä jopa perustellaan nykyään biisien huonous.

Ei autotune ole mikään ihmelaite joka muuttaa sammakon kurnutuksen kuulostamaan Celine Dionilta. Tai huonon laulajan hyväksi.

Eikä se muutenkaan ole mikään plugari mikä lukee ajatuksista että mihin suuntaan pitää korjata. Saatana ku tää on ärsyttävä aihe kaikinpuolin.
Just a face in the crowd.
Antti1
27.10.2014 16:49:39
ferodoz: Mun mielestä surullisinta on että nykyään kaikki luulee tietävänsä tästä kaiken.

Varsinkin ne, jotka eivät ole koskaan edes mokomaa laitetta tai plugaria nähneet. :)

Mä kuulin joltain tuottajalta ihan mielenkiintoisen tavan käyttää tuota työkaluna äänittäessä: ensin demolaulut sisään, jotka korjataan 100% nuottiin, sitten niitä ajetaan hiljaa kuuntelun taustalle. Tämä kuulemma auttaa joitain laulajia pysymään paremmin nuotissa, eikä siten varsinaiseen ottoon tarvitse kuitenkaan käyttää korjauksia juurikaan. Ihan mielenkiintoinen tapa, ei oo tullut mieleenkään.

Mä näen itse vireenkorjaukselle (myös muut kuin autotune) oikeastaan kaksi käyttöä: tiettyä soundia haettaessa efektinä, tai sitten hätävarakeinona korjaamiseen, jos uudelleenäänittäminen ei enää onnistu tai laulaja on kertakaikkiaan vaan vireen osalta perseestä. Onko kaikkien sitten pakko olla hyvässä vireessä, en osaa sanoa. Sen mä osaan kuitenkin sanoa, ettei plugarit ja laitteet pakota tekemään 100% korjauksia koko lauluraidalle. Se on käyttäjän päätettävissä.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Numb
27.10.2014 16:55:10

Antti1: Mä kuulin joltain tuottajalta ihan mielenkiintoisen tavan käyttää tuota työkaluna äänittäessä: ensin demolaulut sisään, jotka korjataan 100% nuottiin, sitten niitä ajetaan hiljaa kuuntelun taustalle. Tämä kuulemma auttaa joitain laulajia pysymään paremmin nuotissa...

TC Heliconilla on pedaali, joka tekee tätä: http://www.tc-helicon.com/products/voicetone-correct-xt/

Ostin kierronpoistajaksi, mutta totesin, että tää tune -ominaisuus on mun kaltaiselleni mölisijälle aika kiva.

Sen mä osaan kuitenkin sanoa, ettei plugarit ja laitteet pakota tekemään 100% korjauksia koko lauluraidalle. Se on käyttäjän päätettävissä.

Tämä. Ei se ole betonimyllyn vika jos talosta tulee huono.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Tympee Huttunen
27.10.2014 17:37:52
Antti1: Varsinkin ne, jotka eivät ole koskaan edes mokomaa laitetta tai plugaria nähneet. :)

Mä kuulin joltain tuottajalta ihan mielenkiintoisen tavan käyttää tuota työkaluna äänittäessä: ensin demolaulut sisään, jotka korjataan 100% nuottiin, sitten niitä ajetaan hiljaa kuuntelun taustalle. Tämä kuulemma auttaa joitain laulajia pysymään paremmin nuotissa, eikä siten varsinaiseen ottoon tarvitse kuitenkaan käyttää korjauksia juurikaan. Ihan mielenkiintoinen tapa, ei oo tullut mieleenkään.

Käy järkeen kyllä. Aiemmin käytettiin haamulaulajia. Laulaja, jolla oli samantyylinen ääni lauloi virheettömästi raidat sisään, jota tähti peesaili. Miksaukseen sitten saattoi haamua myös jäädä. Ainakin Turbonegro (ja Ozzy Osbourne) metodia käyttivät.
sustain65
27.10.2014 18:00:13
Funkånaut:
Jengi päättää lompakollaan, että haluaako kuunnella autotunea vai ei ja haluaako tukea sen käyttöä.

Samaa mieltä. Selkeästi havaittavat autotunetukset muutoin kuin lyhyenä erikoisefektinä aiheuttavat ärsyyntymistä, joten meikän lompakosta ei euroja sellaiselle musalle heru.

Ja vaikka en oikeasti autotunetuksesta mitään tiedäkään, niin seuraava klippi esittää asian niin kuin minäkin siitä ajattelen. Ehkä olen tässä asiassa vanhanaikainen.

http://youtu.be/bT9LUiWXkyo
Janus
27.10.2014 18:09:55
Antti1: Mä kuulin joltain tuottajalta ihan mielenkiintoisen tavan käyttää tuota työkaluna äänittäessä: ensin demolaulut sisään, jotka korjataan 100% nuottiin, sitten niitä ajetaan hiljaa kuuntelun taustalle. Tämä kuulemma auttaa joitain laulajia pysymään paremmin nuotissa, eikä siten varsinaiseen ottoon tarvitse kuitenkaan käyttää korjauksia juurikaan. Ihan mielenkiintoinen tapa, ei oo tullut mieleenkään.

Madonnan Music-levyä (2000) tehdessä Mirwais Ahmadzai laulatti artistia paikoitellen tarkoituksella epävireessä, jotta autotune "ottaisi kiinni" lauluraitaan juuri sopivasti, siis lopputulos ja musiikillinen intentio edellä.
H/E
27.10.2014 18:54:34
Janus: Madonnan Music-levyä (2000) tehdessä Mirwais Ahmadzai laulatti artistia paikoitellen tarkoituksella epävireessä, jotta autotune "ottaisi kiinni" lauluraitaan juuri sopivasti, siis lopputulos ja musiikillinen intentio edellä.

Daft Punkin ''Harder Better Faster'' on kanssa hyvä esimerkki siitä ettei autotunen käyttö välttämättä aina tarkoita että mennään siitä mistä aita on matalin.

Uusissa rock- ja metallibändeissä on kyllä usein sellainen siloiteltu, muovinen standardisoundi, mikä saa musiikin kuulostamaan tosi huonolta omiin korviini. Kitarat ja rummut kuulostavat hyvin tietokonemaisilta ja laulu tuo usein mieleen 90-luvun poikabändit. En sitten tiedä mikä on autotunen rooli siinä hommassa..
barclay
27.10.2014 23:11:40 (muokattu 27.10.2014 23:14:24)

Asiaa sivuten, onkos tässä Cherin renkutuksessa http://www.youtube.com/watch?v=ZOm0BruEVT0 käytetty muutes auntotunea vai jotain vanhempaa hömppää?

Varmaankin varhaisin kappale mitä vihasin lauluäänen luonnottoman muokkauksen takia..
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj
Janus
28.10.2014 00:16:03
barclay: Asiaa sivuten, onkos tässä Cherin renkutuksessa http://www.youtube.com/watch?v=ZOm0BruEVT0 käytetty muutes auntotunea vai jotain vanhempaa hömppää?

Varmaankin varhaisin kappale mitä vihasin lauluäänen luonnottoman muokkauksen takia..

http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/tracks661.htm

"STOP PRESS! Historical Footnote
Cher's 'Believe' (Dec 1998) was the first commercial recording to feature the audible side-effects of Antares Auto-tune software used as a deliberate creative effect. The (now) highly recognisable tonal mangling occurs when the pitch correction speed is set too fast for the audio that it is processing and it became one of the most over-used production effects of the following years.

In February 1999, when this Sound On Sound article was published, the producers of this recording were apparently so keen to maintain their 'trade secret' process that they were willing to attribute the effect to the (then) recently-released Digitech Talker vocoder pedal. As most people are now all-too familiar with the 'Cher effect', as it became known, we have maintained the article in its original form as an interesting historical footnote."
phiit
28.10.2014 06:20:00
barclay: Asiaa sivuten, onkos tässä Cherin renkutuksessa http://www.youtube.com/watch?v=ZOm0BruEVT0 käytetty muutes auntotunea vai jotain vanhempaa hömppää?

Jos joku osais laulaa tolleen ilman mitään efektejä välissä niin nostaisin kyllä hattua :P
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)