Epämuusikko 22.10.2014 11:19:48 | |
---|
Sähkökitara on aina jees. Sähkörummut on 19/20:sta nou. Sähköpiano on joskus jees, mutta jazzissa aina nou. Kosketinsoittimet on muuten aina jees. Nämä ovat mielipiteitäni. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
JoKo 22.10.2014 11:33:13 (muokattu 22.10.2014 11:34:13) | |
---|
No mikä sitten on periaatteellinen ero rumpujen ja sähkörumpujen välillä? Se että rumpalit ovat traditioihin jämähtäneitä kalkkiksia? No jotenkin sitä voisi kuvailla vaikka vertaamalla Elvin Jonesin ja Casion komppiautomaation svengiä toisiinsa. Siis mielikuvatasolla. |
KanttoriPiiparinen 22.10.2014 11:59:33 | |
---|
wavelength: Sama periaatteellinen ero kuin Steinwayllä ja painottamattomalla midikoskettimistolla, jolla ohjataan sampleria. Aito on aina aito. Olen puolestani kyllästynyt näihin midi-Hammondeihin ja kaiken maailman midi-hilavitkuttimiin.. Näitä tulee joka tuutista jokseenkin uskottavan kuuloisena. Lemppari-soittimeni on nykyisellään hieman epävireinen oikea piano, jota soittelen illan hämyssä. Samalla polttelen piippua ja nautin hieman virvokkeita. Suurimman kannustuksen kuulijoiltani olen saanut aidoilla soittimilla. Kukaan heistä ei ole koskaan kiitellyt Jammuni monipuolista sekvensseriä tai melkein aitoa pan-flute soundia. Ollessani hieman vittuuntunut, kytken Jammun kirkko-urku soundin päälle ja soitan täysillä rähinöillä Bachin fuugia niin päin helvettiä että itseänikin hirvittää. -Joskus se vähän helpottaa. Nuotin vieressä on aina tilaa... |
musamies 22.10.2014 12:09:27 (muokattu 22.10.2014 12:11:23) | |
---|
Epämuusikko: Sähkökitara on aina jees. Sähkörummut on 19/20:sta nou. Sähköpiano on joskus jees, mutta jazzissa aina nou. Kosketinsoittimet on muuten aina jees. Nämä ovat mielipiteitäni. Mä olen taas aivan hemmetin innostunut uusimmista digitaalikiippareista ja miksei myös digimiksereistä. Niiden avulla pääsen kuin aikamatkalle koska voin tehdä asioita vanhan ajan tyylillä ilman jättimäistä orkesteria ja isoja rahoja. Jos mulla olisi kaksi nykyaikaista kiipparia ja lisäksi ehkä jopa jalkio, voisi olla aika rankkaa jälkeä tiedossa. Olen puolestani kyllästynyt näihin midi-Hammondeihin ja kaiken maailman midi-hilavitkuttimiin.. Näitä tulee joka tuutista jokseenkin uskottavan kuuloisena. Lemppari-soittimeni on nykyisellään hieman epävireinen oikea piano, jota soittelen illan hämyssä. Samalla polttelen piippua ja nautin hieman virvokkeita. Mä olen yrittänyt vanhentaan nykyaikaisen stagepianon saundeja esim. tekemällä toisella layerilla hiuksen hienoa epävirettä. |
EP 22.10.2014 12:10:38 | |
---|
baron: No mikä sitten on periaatteellinen ero rumpujen ja sähkörumpujen välillä? Se että rumpalit ovat traditioihin jämähtäneitä kalkkiksia? Jep, itse arvostan perinteisiä soittimia mutta sähkörummut puolustavat joskus paikkaansa. Oma mielipiteeni perustuu käytännön kokemuksiin keikkapaikoilla, varsinkin pienissä tiloissa, mutta myös isommilla lavoilla. Itse olen huomannut, että rumpujen desibelitaso on joskus erittäin vaikeaa suhteuttaa muun pändin volyymiin ..tullaan siihen balanssiin! :D |
EP: Jep, itse arvostan perinteisiä soittimia mutta sähkörummut puolustavat joskus paikkaansa. Oma mielipiteeni perustuu käytännön kokemuksiin keikkapaikoilla, varsinkin pienissä tiloissa, mutta myös isommilla lavoilla. Itse olen huomannut, että rumpujen desibelitaso on joskus erittäin vaikeaa suhteuttaa muun pändin volyymiin ..tullaan siihen balanssiin! :D Sähkörummuissa on ei-rumpalin mielestä ainakin kaksi hyvää puolta: 1. Kokemattomammankin rumpalin vola saadaan kohdalleen. 2. Helppo roudattava. (Oon joutunut kyllikseni rumpuja roudaamaan vaikka en niitä soita:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
JoKo 22.10.2014 12:50:54 | |
---|
Sähkörummuissa on ei-rumpalin mielestä ainakin kaksi hyvää puolta: 1. Kokemattomammankin rumpalin vola saadaan kohdalleen. 2. Helppo roudattava. (Oon joutunut kyllikseni rumpuja roudaamaan vaikka en niitä soita:-) Sepä se. Mutta se että ei osaa soittaa hiljaa ja on laiska ei ole mikään kauhean hedelmällinen lähtökohta hyvälle keikalle. |
baron 22.10.2014 13:01:49 | |
---|
JoKo: Sepä se. Mutta se että ei osaa soittaa hiljaa ja on laiska ei ole mikään kauhean hedelmällinen lähtökohta hyvälle keikalle. Missä ne hyvät rumpalit luuraa? Pitää soittaa sellaisten kanssa joita on saatavissa:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
pekkajau 22.10.2014 21:47:13 | |
---|
baron: Missä ne hyvät rumpalit luuraa? Pitää soittaa sellaisten kanssa joita on saatavissa:-) Kerran oli mukana kekseliäs rumpali. Sudit olivat jääneet kotiin tms. mutta tämä kävi hakemassa lähikaupasta halvat tiskiharjat tilalle ja "sutiminen" kuulosti ihan samalle. Kehui jopa tatsia! Hätä keinot keksii! |
ferodoz 22.10.2014 22:11:20 | |
---|
pekkajau: Kerran oli mukana kekseliäs rumpali. Sudit olivat jääneet kotiin tms. mutta tämä kävi hakemassa lähikaupasta halvat tiskiharjat tilalle ja "sutiminen" kuulosti ihan samalle. Kehui jopa tatsia! Toi on "monella" tyypillä vakiovarustus huttukeikoilla. Itse on tullut soiteltua mm henkarinputkilla ja koivunoksilla kun kapulapussi oli kotona eikä mistään saanut korvaavia. Just a face in the crowd. |
musamies 22.10.2014 22:36:46 | |
---|
pekkajau: Kerran oli mukana kekseliäs rumpali. Sudit olivat jääneet kotiin tms. mutta tämä kävi hakemassa lähikaupasta halvat tiskiharjat tilalle ja "sutiminen" kuulosti ihan samalle. Kehui jopa tatsia! Suteilla paitsi onnistuu paremmin hiljainen soitto niin myös useassa tapauksessa rummut sopii musiikkiin paremmin. Itse harjoittelin viimeksi Kuolleita lehtiä jotta saisin myös oman laulun biisiin mukaan ja jos siinä rummutkin on mukana, ehdottomasti sudit toimii. Toinen mitä kaipaisin rumpaleilla on ne sellaiset pehmeät pallukat. |
ferodoz 23.10.2014 12:11:38 | |
---|
musamies: Toinen mitä kaipaisin rumpaleilla on ne sellaiset pehmeät pallukat. Puhunet malleteista? Yritäppä joskus soittaa vaikka ridekomppia malleteilla. :) Just a face in the crowd. |
EP 23.10.2014 12:32:01 | |
---|
ferodoz: Puhunet malleteista? Yritäppä joskus soittaa vaikka ridekomppia malleteilla. :) Jep, mutta niillähän ei yleensä komppia soitetakkaan vaan ihan muissa tilanteissa. Ikävän harvoin näkee/ kuulee niitäkin käytettävän. |
ferodoz 23.10.2014 12:42:02 (muokattu 23.10.2014 12:42:20) | |
---|
EP: Jep, mutta niillähän ei yleensä komppia soitetakkaan vaan ihan muissa tilanteissa. Ikävän harvoin näkee/ kuulee niitäkin käytettävän. Joo, ku käsitin että musamies haluis kuulla normaalissa komppisoitossa malletteja. Voi olla että käsitin väärin. Ja siis joo, hieno keksintö osaavissa käsissä. Käytän ihan rokkikeikoillakin paljon breikkikohdissa, noilla on niin helppo saada symbaali soimaan hitaasti. Just a face in the crowd. |
musamies 23.10.2014 12:55:21 | |
---|
ferodoz: Puhunet malleteista? Yritäppä joskus soittaa vaikka ridekomppia malleteilla. :) Rumpujen soitto ei kuuluu vahvuuksiini! Silti joitain ideoita on siihenkin ja meinasin, että jos on monenlaisia välineitä millä rumpuja voi soittaa, saadaan monipuolisuutta. Jos mä nyt muuttuisin rumpaliksi, varmaan itse tekisin jonkinlaiset yhdistelmärummut, jossa mukana myös sähköisiä vaihtoehtoja vaikka joku perkussiopädi, joilla sais tehosteita tehtyä ja varmaan sellaisia muitakin sähkörumpuja voi olla mukana, jotka on käyttökelpoisia - ehkä sähköbasari. Sitten mulla olis varmaan oma pieni digimikseri johonka yhdistäisin kaikki omat vekottimet. |
uusiipe 01.11.2014 08:46:37 | |
---|
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
paice60 05.11.2014 14:44:20 | |
---|
Jaa,mä olen sitten munannut itseni ainakin 18 vuotta soittamalla Rolandin sähkörummuilla tanssimusiikkia, oikeastaan kauemminkin. Soitin kolme vuotta itsetehdyillä vastaavilla. Kumma vaan että monet edelleen tulevat niitä kehumaan, paitsi ennakkoluuloiset rumpalit. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
wavelength 05.11.2014 15:09:42 | |
---|
paice60: Jaa,mä olen sitten munannut itseni ainakin 18 vuotta soittamalla Rolandin sähkörummuilla tanssimusiikkia, oikeastaan kauemminkin. Soitin kolme vuotta itsetehdyillä vastaavilla. Kumma vaan että monet edelleen tulevat niitä kehumaan, paitsi ennakkoluuloiset rumpalit. Hyvä jos pystyt vetämään. Itse olen soittanut rumpuopetuksen yhteydessä sähkörumpuja (Roland TD12) vasta noin kuuden vuoden ajan, enkä vieläkään pysty kehumaan niiden soittotatsia tai soundia edes loppuunhakattujen Pearl Exportien rinnalla. Kotona tuollaiset oli parisen vuotta, myyntiin joutivat. Keikoille en edes harkinnut ottavani... |
baron 06.11.2014 00:01:39 | |
---|
paice60: Jaa,mä olen sitten munannut itseni ainakin 18 vuotta soittamalla Rolandin sähkörummuilla tanssimusiikkia, oikeastaan kauemminkin. Soitin kolme vuotta itsetehdyillä vastaavilla. Kumma vaan että monet edelleen tulevat niitä kehumaan, paitsi ennakkoluuloiset rumpalit. Nää viimemainitut on vain kateellisia kun ei ne osaa soittaa niitä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 06.11.2014 01:34:22 | |
---|
baron: Nää viimemainitut on vain kateellisia kun ei ne osaa soittaa niitä. Juu, ei ku reeniä vaan.. |