Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tähän biisiin "nuorekkaammat" soinnut?
1
Nonnan
07.10.2014 16:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=m2uZAACPZm4
 
Jeps, eli tarkoitus olis soittaa (pianolla) ja laulaa häissä tää biisi, mut toi sointukulku ei innosta yhtään. Kauniista sanoista tulee kauhean masentavat ja liian iskelmät. Osaisko joku räätälöidä tähän jotain virkistystä? Itse en osaa, perusteoriat tuli opiskeltua 15 vuotta sitten angstisena teininä, eikä ole aikaa perehtyä niin syvällisesti, et pystyis itse jotain kehittelemään.
 
Apua? Kiirekkin vielä olis..
 
Nonnan
07.10.2014 16:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja nuoteis biisi menee Em, Em7/D, Cmaj7, H7sus, H7...
 
baron
07.10.2014 17:36:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tykkäät sanoista mutta et sävellyksestä?
Sävellyksessä melodia ja soinnut on kokonaisuus.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Darsu
07.10.2014 17:49:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei semmoista melodiaa olekaan, jota ei voisi harmonisoida uusiksi.
 
Nonnan
07.10.2014 20:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melodiassa ei ole mitään vikaa, säestysosio kaipais vain "harmonisointia". Osaako kukaan?
 
ThrashGuitarist
07.10.2014 21:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks kromaattinen basso nuorekasta?
 
sellisti
07.10.2014 21:29:58 (muokattu 07.10.2014 21:31:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonnan: https://www.youtube.com/watch?v=m2uZAACPZm4
 
Jeps, eli tarkoitus olis soittaa (pianolla) ja laulaa häissä tää biisi, mut toi sointukulku ei innosta yhtään. Kauniista sanoista tulee kauhean masentavat ja liian iskelmät. Osaisko joku räätälöidä tähän jotain virkistystä? Itse en osaa, perusteoriat tuli opiskeltua 15 vuotta sitten angstisena teininä, eikä ole aikaa perehtyä niin syvällisesti, et pystyis itse jotain kehittelemään.
 
Apua? Kiirekkin vielä olis..

 
Kieltämättä harmoniamaailma on biisissä aika yksinkertainen, mutta ehkä kannattaisi miettiä asiaa myös siltä kantilta että missä tilanteessa kappale esitetään. Tuohan on häihin tuollaisenaan ihan sopivan sentimentaalinen biisi, ja kun yleisönä on liikuttunut hääväki ja rakastunut hääpari, niin tuskin kukaan biisiä - ja erityisesti varmasti sanoja - kuunnellessaan kiinnittää kummemmin huomiota siihen ovatko soinnut "nuorekkaat" vai eivät. Kaunis kappalehan tuo on, ja varmasti kelpaisi ihan tuollaisenaan vaikket itse noista soinnuista niin innostuisikaan. Vaarana on sekin, että jos alkaa tehdä tuosta liikaa "taidetta" niin lopputulos on vaan sekavampi tai turhan monimutkainen.
 
Toki niitä olemassaolevia sointuja voi jotenkin vähän värittää lisäsävelillä jos haluaa - esim. Em7-sointuun mukaan vielä add2 eli fis-sävel. Samoin /D-käännökseen. Cmaj7-sointuunkin käy add2 eli d-sävel. H7:n voi kokeilla soittaa H7b9:nä eli c-sävel sinne keskelle johonkin. En tiedä vievätkö nämä harmoniaa haluamaasi suuntaan, melankolisuus siinä toki säilyy, mutta vähän ne ehkä voivat piristää noita nykyisiä sointuja. Sopivat voicingit voit etsiä itse sen mukaan mikä kuulostaa parhaalta. Kokeile!
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Janus
10.10.2014 00:03:20 (muokattu 10.10.2014 00:03:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäkin biisissä (sama säveltäjä) oli ihan ekalla, jossain kirkossa C-kasetille äänitetyllä piano/laulu-balladidemolla, sen miljoona sointua alunperin... https://www.youtube.com/watch?v=Y5a9tcgExmQ Toivoa siis on.
 
Kyllä tosta aloitusviestinkin biisistä sellaisen "Vain elämää/Voice"-version (tämä kaikella hyvällä) saa. Jos on _minkäänlaista_ budjettia, tiputa pikaviesti.
 
Janus
10.10.2014 12:52:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Siis tykkäät sanoista mutta et sävellyksestä?
Sävellyksessä melodia ja soinnut on kokonaisuus.

 
Ei. Sävellys on melodia, sovitus on kaikki sen ympärillä (mm. harmonia, kuitenkaan siihen rajoittumatta).
 
sellisti
10.10.2014 13:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Ei. Sävellys on melodia, sovitus on kaikki sen ympärillä (mm. harmonia, kuitenkaan siihen rajoittumatta).
 
Onko tää joku tekijänoikeudellinen kanta..? Mites biisit joissa ei ole melodiaa?
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
EP
10.10.2014 15:11:16 (muokattu 10.10.2014 15:19:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Onko tää joku tekijänoikeudellinen kanta..? Mites biisit joissa ei ole melodiaa?
 
Ei vaan riippuu genrestä, tässä yllämainitussa tapauksessa ehkä sävellys on enemmän vain melodia, mutta esim. ns. taidemusiikissa sävellys on laajempi käsite.
 
En ymmärrä mitä aloittaja haluaa?
Siis virkistystä? Mun mielestä esimerkiksi monipuolinen soinnutus tuo biisiin "virkistystä", kun taas iskelmällisempi on yleensä tylsä.
 
E: Vai halutaanko soinnutusta yksinkertaistaa? Voihan sen soinnuttaa kokonaan uusiksi ..vaikka "voimasoinnuilla" :)
Sitäkö tässä haetaan?
 
E2: No joo. toi "voimasointu" oli vitsi ..sorry
 
baron
10.10.2014 17:04:33 (muokattu 10.10.2014 22:00:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Ei. Sävellys on melodia, sovitus on kaikki sen ympärillä (mm. harmonia, kuitenkaan siihen rajoittumatta).
 
Mun maikat on pistäneet mut "reharmonisoimaan" jazzstankkuja ja opettaneet että on monta tietä musikaalisesti hyvään lopputulokseen.
Niin kauan kuin reharmonisointi on lisäsäveliä sointuihin tai II/V lisääminen niin piisi kuulostaa edelleen samalta.
Mutta on piisejä jotka ei enää kuulosta samalta jos teet radikaaleja muutoksia harmoniaan.
Mun mielestä tälle kyseessä olevalle piisille säveltäjän soinnutus toimii hyvin ja "radikaali" reharmonisointi tekee siitä ihan erityyppisen piisin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
11
10.10.2014 22:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä sävellys vain (laulu)melodia:
 
http://www.youtube.com/watch?v=D7s5yCExSx8
 
Janus
10.10.2014 22:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

11: Onko tässä sävellys vain (laulu)melodia:
 
http://www.youtube.com/watch?v=D7s5yCExSx8

 
On toki, ja hieno melodia onkin. Taipuu loistavasti erilaisiin sovituksiin/reharmonisointeihin, etenkin mollissa toi biisi saa aivan eri tavalla syvyyttä. Fuugateemaksi tosta ei tosin välttämättä ole.
 
Saivarrelkaa ja näsäviisastelkaa minkä kerkeätte, ette voi voittaa.
 
musamies
15.10.2014 01:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonnan: https://www.youtube.com/watch?v=m2uZAACPZm4
 
Jeps, eli tarkoitus olis soittaa (pianolla) ja laulaa häissä tää biisi, mut toi sointukulku ei innosta yhtään. Kauniista sanoista tulee kauhean masentavat ja liian iskelmät. Osaisko joku räätälöidä tähän jotain virkistystä? Itse en osaa, perusteoriat tuli opiskeltua 15 vuotta sitten angstisena teininä, eikä ole aikaa perehtyä niin syvällisesti, et pystyis itse jotain kehittelemään.
 
Apua? Kiirekkin vielä olis..

 
Minun mielestä tämä on tällaisena Tuubista kuultuna versiona kaunis ja olis ihan kiva soittaa pianolla jos siihen on olemassa nuotit ja soinnut. Voisko vika olla siinä jos ylipäätään tulee liikaa lähestyttyä asiaa sointujen pohjalta eikä laulun säestämisen - jos laulaa muulla tyylillä, kai sitä voi säestyksessä ottaa huomioon?
 
EP
15.10.2014 10:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
 
..Voisko vika olla siinä jos ylipäätään tulee liikaa lähestyttyä asiaa sointujen pohjalta eikä laulun säestämisen - jos laulaa muulla tyylillä, kai sitä voi säestyksessä ottaa huomioon?

 
Jep! Juuri näin, samaa mielipuolta!
 
musamies
15.10.2014 10:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on kotitreeneissä harjoittelun aiheena onnistunko sovittamaan Saku Sammakosta itseäni varten funkkaavan funk Sammakon niin, että sen kuitenkin Saku Sammakoksi tunnistaa...
 
Siinä on sama juttu, että jos Toivelaulukirjasta katson sointuja tai toisaalta liian orjallisesti melodiaa, ei tule mitään funk Sammakkoa.
 
Liian "lastenlaulumaisia" sointuvaihdoksia voi välttää mm. jättämällä niitä pois ja siirtää huomiota funkkaavaan bassokuvioon, joka kuitenkin käy melodian kanssa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «