Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5163 164 165 166 167244 245 246 247 248
Weetoz
25.09.2014 11:55:11
Useful Idiot: Toivottavasti tulee nyt suurinpiirtein oikeeseen ketjuun, mutta auttakaa rumbalia hädässä. Olen miettinyt jo kauan miten treenata tälläistä rollia, onko double- vai single stroke rollina vedetty?

http://www.youtube.com/watch?v=HieJCva0P0k#t=109 (Alkaa n. 01:52 kohdalla)

Kumpaakin tekniikkaa yritän hinkata ja mielestäni ihan hyvin on hanskassa, mutta on kyllä vaikeeta vetää suht. hitaaseen komppiin. Vinkkejä? Kuulostaa niin pirun hienolta tollanen tasanen matto, että pakko saada joskus opeteltua.

Puhelimella kuunneltuna en oo nyt ihan varma että onko tuo pressi vai doublestroke, mutta ite soittasin kyllä double stroke rollina tollasen melko varmasti.
markkuliini
25.09.2014 12:40:29

Useful Idiot: Toivottavasti tulee nyt suurinpiirtein oikeeseen ketjuun, mutta auttakaa rumbalia hädässä. Olen miettinyt jo kauan miten treenata tälläistä rollia, onko double- vai single stroke rollina vedetty?

http://www.youtube.com/watch?v=HieJCva0P0k#t=109 (Alkaa n. 01:52 kohdalla)

Kumpaakin tekniikkaa yritän hinkata ja mielestäni ihan hyvin on hanskassa, mutta on kyllä vaikeeta vetää suht. hitaaseen komppiin. Vinkkejä? Kuulostaa niin pirun hienolta tollanen tasanen matto, että pakko saada joskus opeteltua.

Oon 99% varma että doublestroke rollina (eikä pressrollina niinkuin joku epäili.), koska yksittäiset iskut voi selvästi erottaa. Singlenä teoriassa mahdollista, mutta pirun paljon vaikeampaa ja epäkäytännöllisempää soittaa tuollainen matalavoluuminen ja tasainen rolli singleinä. En ole ihan varma onko tuo trioli vai kaksijakoinen rolli, eli onko iskuja tuon rollin aikana 12 vai 16, en jaksa alkaa hidastamaan tuota pätkää jotta kuulis selvästi. Mun mielestä tuossa tulee 16 iskua yhden 4-osan aikana.

Tuplien treenaamiseen itse oon käyttänyt paria metodia. Eka on löysään rumpuun ja (itse asiassa reisiinkin) treenaaminen, ja sillä vahvistetaan käden omia lihaksia, eikä olla pelkästään kapulan pompun varassa. Jos tuplalyöntejä pelkästään pomputtelee, niin niistä tulee epätasaiset (jälkimmäinen on väkisinkin hiljaisempi), ja juuri tuossa esimerkissäkin havaittava voiman tunne jää rollista puuttumaan. Tuossa reisiin treenaamisessa on sekin hyvä puoli, että jalassa tuntuu heti pistoa jos soittaa "läpi". Tuo siis pakottaa soittamaan ikäänkuin soittopinnasta ylöspäin, eikä läpi, vaikka ei reidestä juuri pomppua saakaan. Tuo tekniikka auttaa siis vetämään rummusta hyvän soundin irti.

Toinen metodi on käyttää kireää ja dempattua rumpua ja vetää matto melko tiukalle. Tuossa tavassa kuulee tosi selvästi rollin epätasaisuudet koska rummun ääni on niin lyhyt. Rummun soundi ei anna mitään anteeksi ja rollin tasaisuuteen tulee väkisinkin kiinnitettyä enemmän huomiota.

Mutta tuplat vie aikaa saada nopeiksi ja tasaisiksi, joten säännöllistä treeniä ja kärsivällisyyttä se vaatii.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
statistiÖ
25.09.2014 22:08:58 (muokattu 26.09.2014 19:00:26)

Jep, wörkiwörki. Helpointa reenata aluksi pelkällä virvelillä. En tosin reenannut rollia, mutta tuplalyönnit. Muutamia tunteja kun toistaa niitä tuplia, saa lyönnit tasaiseksi, ihan vain kasiosina xx-tempoon. Semmoisella mukavalla lyöntivoimalla, että tuntuma säilyy, pystyy keskittymään timeen ja tasaisuuteen. Sitten voi vaihtaa 16-osiin jne. Kun sujuu, niin setille ja reeniä lisää. Aina paranee, että pitää näillä käsivarret hyvässä kunnossa säännöllisesti.

Mulla tuli ongelmaksi, että tuplat on liian tasaiset. Äänitin niitä ihan vaan kuunnellakseni, niin ei nauhalta äänestä erottanut edes lyöntikäden vaihtumista. Mii-nou-laikii. Pitää aksentoidakin ne tai soittaa musikaalisemmin, eli lisää reeniä. Sama juttu sinkuissa, ei auta edes trad.-ote, mutta niitä on helpompi säätää mieleisekseen em. keinoin.

VIITE: improdrumset @ http://maihinnousu.net/a/2812
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
Kailis
26.09.2014 04:47:10 (muokattu 26.09.2014 04:58:36)

statistiÖ: , eli lisää reeniä.

Liikaa maneereja =D

Rolli, menköön röllinä koska olen vuorokauden suhteen muka mukavuusalueellani, on mielestäni päälle liimattu. I'm a human.

EDIT

Sitähän toki ei kysyttykään. Jos mä vetäisin päälle niin pressinä.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
tomboarmageddon
26.09.2014 06:46:33
Mulla tulee tuplaiskuina selvemmin iskut esille. No riippuu tietty virpan vireistä ja maton kireydestäkin. Vetäisin silti ton jos tarve ois tuplina ihan tottumissyistä.
statstiö: nyt puhuttiin nimenomaan rollista, eli kannattaa alkaa koittamaan nyt nopeisiin tempoihin nuita tuplia ja pressirolliakin, niin saa sitten sen rollin lopulta nimenomaan. Vaikka treenais 5 vuotta hitailla tempoilla nuita ei varmasti saa nopeena jos ei ikinä sinne alueelle mee. Tietty hitaastikKIN kannattaa jauhaa.
Jos tempot on max hitaita ei varmasti kuule kumpi käsi mäjäyttää oli järjestys mikä vaan jos samaan kohtaan hyvin osuu...
markkuliini
26.09.2014 10:49:25 (muokattu 26.09.2014 10:50:00)

tomboarmageddon: Mulla tulee tuplaiskuina selvemmin iskut esille. No riippuu tietty virpan vireistä ja maton kireydestäkin. Vetäisin silti ton jos tarve ois tuplina ihan tottumissyistä.

Hyvä kuunteluvinkki noihin rolleihin (jos siis ei ole varma onko esim. pressroll vai doublestroke roll), on se että jos erotat erilliset iskut, niin silloin se ei ole pressroll. Tai ainoa mahdollisuus on sellainen tahallaan tosi hitaasti ja harvakseltaan soitettu löysä pressroll josta saattaa iskujen alukkeet erottua (kts.klasariesimerkki alta).

Tuplatkin voivat kuulostaa ihan tasaiselta matolta jos esim.huonesoundia on miksattu paljon mukaan, mutta miksauksessa ei voida mennä toiseen suuntaan ja saada pressroll muutettua erottelevamman kuuloiseksi. Mä kuulin tuossa aiemmassa esimerkissä kaikki iskut ihan selvästi, joskin ne oli niin nopeita etten ehtinyt laskemaan. Siinä oli huonesoundia selvästikin mukana, mikä sai sen kuulostamaan vähän pressimäiseltä.

Syy miksi omat rollit kuulostaa selkeämmiltä, on se että niitä kuuntelee aina läheltä ilman huonekaiun vaikutusta. Rollit tasoittuvat ja "nättiytyvät" aina yllättävän paljon kun niitä kuuntelee kauempaa. Joku kertoi hyvän stoorin kuuluista klasarilyömäsoittajan oppitunnista missä oli käyty pressrollia läpi. Opettaja oli näyttänyt että näin, ja pressroll oli kuulostanut hitaalta ja rakeiselta ja aika rumalta, kapulan pomppiminen oli ollut suht hidasta. Oppilaan ilme oli kertonut opettajalle kaiken, ja opettaja oli sanout että menes kuuntelemaan tätä ison opetushuoneen toiseen laitaan. Ja tadaa, tuo sama roll kuulosti kauempaa täydellisen murealta. Opettaja selitti että klassista musiikkia soitetaan aina suht isoissa ja eläväsoundisissa huoneissa joten soitto pitää suhteuttaa niihin tiloihin, ja niissä tiukasti soitettu pressroll ei kanna niin hyvin, ja kuulostaa helposti ohuelta.
Epämuusikko
26.09.2014 11:14:36 (muokattu 26.09.2014 11:15:08)
Juu, scratch rolleilla ei tee mitään.

Seuraa lätinää kun sitä lipsahti.

Itse oon vuosien päänseinäänhakkaamis-tuplatlähesainaerillislyötynä-äijjjjjäsoittelun jälkeen enenevissä määrin siirtynyt pomputtelemaan tuplalyöntini livetilanteissa. Samoin oon myös ottanu osaksi lämmittelyjäni Rileyn kolmannen kirjan warm-up-osion "höttöstä pomputtelua kävi miten kävi" -pomputtelua, ajaen siihen toki pelkän pyhällä hengellä pomputtelun ohella omaa efforttia sekä tokan äänen / ekan pompun kohdalle, tavalla tai toisella. Toki myös lämmittelen vaikeimman kautta, eli Markkuliinin kuvaileman korostettu upstroke -touhun tai huonosti pomppaavan pinnan kanssa, ja äärimmäisen epätaloudellisesti soitettujen doublestrokevuosien myötä kyllä halutessani saan sen aikaiseksi vaikka mätisäkkiin :D IMHO oleellista on tiedostaa, paljonko kulloinkin on sekoitussuhteessa mukana Pomppua, ja paljonko Jotain Muuta (keskisormen paine, käsi-ja/tai olkavarren liikkeet, ranteen ylimääräinen liikehdintä toisen äänen kohdalla sekä mahdollisina jokereina esim. käsivarren "alakautta ulospäin" -rotaatio, pikkurillin ja nimettömän action tai muut vinkeet joista en tiedä juurikaan). Musiikillinen tilanne ja haluttu soundi määrittäköön, paljonko soppaan lisätään aggressiota :D

Jälkimmäisen äänen (sana stroke on tässä yhteydessä huono sana, mikäli ei haluta viitata erillislyöntiin) aksentointiharjoituksista on myös ollut hyötyä. Voi vetää niin sormilla, ranteilla kuin käsivarren muljautuksilla. Kanavallani taisi aiheesta olla pari videoo. Ja shufflet/JB-groovet kiittää.

p.s. Moelleristä en tiedä mitään, mutta jos osa ajatuksista liippaa sitä niin kiva.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kefiiri
26.09.2014 11:39:02
markkuliini: Syy miksi omat rollit kuulostaa selkeämmiltä, on se että niitä kuuntelee aina läheltä ilman huonekaiun vaikutusta. Rollit tasoittuvat ja "nättiytyvät" aina yllättävän paljon kun niitä kuuntelee kauempaa. Joku kertoi hyvän stoorin kuuluista klasarilyömäsoittajan oppitunnista missä oli käyty pressrollia läpi. Opettaja oli näyttänyt että näin, ja pressroll oli kuulostanut hitaalta ja rakeiselta ja aika rumalta, kapulan pomppiminen oli ollut suht hidasta. Oppilaan ilme oli kertonut opettajalle kaiken, ja opettaja oli sanout että menes kuuntelemaan tätä ison opetushuoneen toiseen laitaan. Ja tadaa, tuo sama roll kuulosti kauempaa täydellisen murealta. Opettaja selitti että klassista musiikkia soitetaan aina suht isoissa ja eläväsoundisissa huoneissa joten soitto pitää suhteuttaa niihin tiloihin, ja niissä tiukasti soitettu pressroll ei kanna niin hyvin, ja kuulostaa helposti ohuelta.

Mainiota keskustelua rolleista ylipäätään, ja vallankin tuo ylläoleva selostus on valaiseva. Ja tietysti taas haihtuvassa ketjussa =/
En ole musiikin asiantuntija.
Kailis
26.09.2014 16:48:58 (muokattu 26.09.2014 16:50:56)

Markkuliini tullee osallistumaan maailman suurimpaan julkiseen seksitapahtumaan Hartwall-areenalla. "Minä saan ja yleisö saa, me annamme toisillemme", toteaa Kaija Koo uusimmassa Event-lehdessä.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Kailis
28.09.2014 04:42:23 (muokattu 28.09.2014 04:44:11)

Läppä? Niinku vitsi? Ok. Tilannetta helpottaakseni voin kertoa että olin duunista tulleen raon aikana treeniksellä ja kun aloin hikoilemaan niin heitin vauhdissa rillit pois. Ei siinä mutta unohdin sen voittopäissäni ja astuin lasini rikki. Molemmat sangat. Ainoat kaksitehot. Heh heh.

EDIT

Totuus on kuitenkin toi lainaus.
totomiettinen
28.09.2014 11:03:04
Sen asian tajuaminen, että tällainen tekniikka vaatii yksinkertaisesti tuntikaupalla treeniä päivittäin on ollut merkityksellistä. Ei ole mitään oikotietä onneen: http://www.youtube.com/watch?v=uFCJs_WvsG4&t=0m50s
-I like my sugar with coffee and cream-
markkuliini
28.09.2014 11:05:21

Mihinköhän se mun aiempi kirjoitus katosi...? Erikoista.
Epämuusikko
28.09.2014 11:19:10
totomiettinen: Sen asian tajuaminen, että tällainen tekniikka vaatii yksinkertaisesti tuntikaupalla treeniä päivittäin on ollut merkityksellistä. Ei ole mitään oikotietä onneen: http://www.youtube.com/watch?v=uFCJs_WvsG4&t=0m50s

Mitä jengi saa tästä videosta, niin teknisessä tai musiikillisessa mielessä? Olen kiinnostunut.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
28.09.2014 11:33:44

Epämuusikko: Mitä jengi saa tästä videosta, niin teknisessä tai musiikillisessa mielessä? Olen kiinnostunut.

En puutu muuhun kuin siihen että kalvot aika kuopilla. Helpottavaa =D
Seba
28.09.2014 11:36:53

Epämuusikko: Mitä jengi saa tästä videosta, niin teknisessä tai musiikillisessa mielessä? Olen kiinnostunut.

Mie kun en oo niin rumpali että saisin tuosta yhtään mitään.
Kädet toimii kyllä, alussa jotain kivoja virvelijuttuja, muuten meni mun makuhermoon turhanpäiväiseksi kolisteluksi.
Sori nyt jos tää oli hiton hienoa jonkun mielestä, mun mielestä todella tylsää paukuttelua josta se wau-efekti puuttui täysin.

Joo, en vedä ite paremmin, saan silti olla tykkäämättä
totomiettinen
28.09.2014 12:43:24

Teknisessä mielessä ainakin itselleni on mahdotonta soittaa noin pitkää aikaa eri rolleja ja rudimentteja tasaisesti kuin herra tuossa tekee. Teknisestihän tuo on hieno taidonnäyte.

Jätetään se musiikillnen osuus tässä yhteydessä pois, koska se tämän videon pointti ei ollut. Williamsin musiikilliset ansiot tunnetaan.
-I like my sugar with coffee and cream-
markkuliini
28.09.2014 13:04:54

Täytyy muistaa että tuo Tonyn pätkä on rumpukliinikalla kuvattu, eli pitää ottaa huomioon kohdeyleisö. Tän voi nähdä myös demonstraationa aiheesta "Tiedätte miltä kuulostan bändeissä, tällanen on mun tekniikka lähietäisyydeltä."

Se Tokio-live, muutamaa vuotta myöhemmin kuvattu, sisältää muistaakseni parikin pitkää biisin aloitussooloa, mutta ne ei tainneet olla yhtä...krhm...pitkän tuntuisia. :D
Bobana
28.09.2014 14:41:50
Lievää hämmennystä aiheutti eilen Kuningas Peitsamo saapuessaan paikalle kun meidän veto oli loppusuoralla.
"Hei tyypit! Te kuulostatte niin helvetin hyviltä että soittakaa myös mun kanssa."
No tuota ehh.. Mitäs me sitten vedetään?
"Ääh, kyllä te osaatte. Vedät vaan jotain"
No, sitä sitten vedettiin jotain ja hyvinhän se vissiin meni kun ei ihmiset uloskaan kävelleet. Ja voi ristus. elämäni ekan rumpusoolon jouduin kiskasemaan ja ihan hatusta. ja yli 25 vuotta soittoa takana eikä siltikään noita handlaa. Mutta saatanan hauskaa oli ja herra itsekkin ilmeisesti ainakin kohtuullisen tyytyväinen.
Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa.
-Dr.DW-
28.09.2014 14:52:08
Bobana: Lievää hämmennystä aiheutti eilen Kuningas Peitsamo saapuessaan paikalle kun meidän veto oli loppusuoralla.
"Hei tyypit! Te kuulostatte niin helvetin hyviltä että soittakaa myös mun kanssa."
No tuota ehh.. Mitäs me sitten vedetään?
"Ääh, kyllä te osaatte. Vedät vaan jotain"
No, sitä sitten vedettiin jotain ja hyvinhän se vissiin meni kun ei ihmiset uloskaan kävelleet. Ja voi ristus. elämäni ekan rumpusoolon jouduin kiskasemaan ja ihan hatusta. ja yli 25 vuotta soittoa takana eikä siltikään noita handlaa. Mutta saatanan hauskaa oli ja herra itsekkin ilmeisesti ainakin kohtuullisen tyytyväinen.

Tuo oli oikeesti mukavaa luettavaa, fuck jeah! :)
Rummut ovat kynäni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)