Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ehdota minulle PC:lle sopivia nauhoitussoftia ja äänikortteja.
1
Kunnallisjäte
18.09.2014 16:41:49 (muokattu 18.09.2014 16:42:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä keskustelualueella on varmasti paljon kysymystäni käsittelevää tietoa, mutta ajattelin kohteliaasti kysyä, josko joku asioista perillä oleva olisi voinut antaa minulle valmiita vastauksia.
 
Olen Mac-mies, mutta nyt kaveri pakkomyy mulle halvalla PC:n. Käyttöjärjestelmä Windows 8.
Tästä tulee mulle muusikin harrastuskone, jolla on tarkoitus nauhoittaa omia soitteluja yms. Potkua pitäisi muka löytyä "riittävästi".

Macissa mulla on Protools ohjelma ja joku halpa äänikortti. Soittoharjoituksissa olen käyttänyt Amazing slow downer-ohjelmaa.

Olisin nyt kysellyt PC ympäristöä ajatellen:
1) Mikä nauhoitussofta kannattaa hankkia?
2) Mikä äänikortti kannattaa hankkia?
3) Mikä soittoharjoittelu ohjelma kannattaa hankkia? Siis sellainen johon mp3 voi ladata ja tehdä kappaleesta looppeja, muuttaa nopeutta ja kappaleen sävelkorkeutta yms.
4) Mitkä kaiuttimet? (esim genelec aktiivit)
5) Muita hyödyllisiä kitaran soittoharrastusta tukevia ohjelmia/laitteita?

Rahaa poltettavissa kaikkeen edellä mainittuun maksimissaan 500e (tässä siis ei koneen hinta mukana), mutta kiinnostaa toki jos hieman suuremmalla satsauksella saisi merkittävästi hienompaa systeemiä pykälään.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
-Q-
18.09.2014 16:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säästä rahat ja jatka nykyisellä kalustolla. Vai onko siinä joku vika? Mikä tahansa tieturi tältä vuosituhannelta riittää jos tarve on vain äänitellä omaa soittoa. Jos sulla on jo Protools niin miksi se pitäisi vaihtaa?
 
zak69
18.09.2014 16:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: Tällä keskustelualueella on varmasti paljon kysymystäni käsittelevää tietoa, mutta ajattelin kohteliaasti kysyä, josko joku asioista perillä oleva olisi voinut antaa minulle valmiita vastauksia.
 
Olen Mac-mies, mutta nyt kaveri pakkomyy mulle halvalla PC:n. Käyttöjärjestelmä Windows 8.
Tästä tulee mulle muusikin harrastuskone, jolla on tarkoitus nauhoittaa omia soitteluja yms. Potkua pitäisi muka löytyä "riittävästi".

Macissa mulla on Protools ohjelma ja joku halpa äänikortti. Soittoharjoituksissa olen käyttänyt Amazing slow downer-ohjelmaa.

Olisin nyt kysellyt PC ympäristöä ajatellen:
1) Mikä nauhoitussofta kannattaa hankkia?
2) Mikä äänikortti kannattaa hankkia?
3) Mikä soittoharjoittelu ohjelma kannattaa hankkia? Siis sellainen johon mp3 voi ladata ja tehdä kappaleesta looppeja, muuttaa nopeutta ja kappaleen sävelkorkeutta yms.
4) Mitkä kaiuttimet? (esim genelec aktiivit)
5) Muita hyödyllisiä kitaran soittoharrastusta tukevia ohjelmia/laitteita?

Rahaa poltettavissa kaikkeen edellä mainittuun maksimissaan 500e (tässä siis ei koneen hinta mukana), mutta kiinnostaa toki jos hieman suuremmalla satsauksella saisi merkittävästi hienompaa systeemiä pykälään.

 
Ensinnäkin, et ole Mac-mies. Jos olisit niin tätä ketjua ei olisi :)
 
No mikäs siinä protarissa on vikana, jos lisenssi löytyy niin lataat vaan pc-version?
Äänikortti niin.......montako raitaa pitäisi saada kerralla, midiä kenties eli jos vähän lisätietoja nauhoituksien laajuudesta.
Soittoharjoittelusoftaan en osaa sanoa oikein mitään, valmiita taustoja löytyy netti väärällään ja ne aukee kyllä melkein missä vaan ja millä vaan.
Jos budjettisi kaikkeen on 500 tjsp niin unohda ne genet, behkun truth-sarjan ämyrit on hyvät ja saat siihen pariinsataan.
Viimeiseen mitään osaa sanoa mutta empiiristen treenikämppäkokemuksien mukaan opettele nyt ainakin kunnolla virittämään kitarasi. Siis oikeasti, korvakuulolta ja pimeässä ja hiljaa......noita kaikkia saatat tarvita joskus :D
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Kunnallisjäte
18.09.2014 16:55:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Macci ja sitä kautta protools tökkii, ei siis pyöri kunnolla. Macin kuormitus on aika korkea ja ajattelin poistaa siitä nämä musasoftat ja korvata ne tuolla PC:llä josta musatoimintojen lisäksi tulee back up kone duunitiedostoille. Mulla on lisäksi erillinen soittohuone johon kone tulee ja vaimo saa käyttää sitten maccia. Unelmissa olisi oma studio, siihen nyt on vielä pitkä matka ja siis ihan kerrostalossa ollaan, joten hommat pitää hoita puhevolalla/kuulokkeilla.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
zak69
18.09.2014 17:00:14 (muokattu 18.09.2014 17:01:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrotko mikä mac tarkemmin, mitä musasoftia asennettuna ja millainen äänikortti?
 
edit : ja kannattaa ihan alusta asti miettiä käyttääkö sitä nauhoituskonetta mihinkään muuhun, mieluiten ei
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Kunnallisjäte
18.09.2014 17:01:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo en ole enään vannoutunut mac-mies, useampaa mätää omenaa puraisseena...
 
No mikäs siinä protarissa on vikana, jos lisenssi löytyy niin lataat vaan pc-version?
No täytyy katsoa jos tämän version saa Windows 8:lle, epäilen kyllä koska on useamman vuoden vanha.
 
Äänikortti niin.......montako raitaa pitäisi saada kerralla, midiä kenties eli jos vähän lisätietoja nauhoituksien laajuudesta.
Raitoja voisi olla kymmenkunta nyt ainakin tarvittaessa. Silloin voisin tarvittaessa bändinkin demoja hieroa kotona jos opin käyttämään softaa-
 
Soittoharjoittelusoftaan en osaa sanoa oikein mitään, valmiita taustoja löytyy netti väärällään ja ne aukee kyllä melkein missä vaan ja millä vaan.
 
Etsin nimen omaan softaa, jolla näitä taustoja manageroidaan
 
Jos budjettisi kaikkeen on 500 tjsp niin unohda ne genet, behkun truth-sarjan ämyrit on hyvät ja saat siihen pariinsataan.
 
genelecit oli ainoat jotka tiedän, voin mä behringeritkin hankkia jos on hyväksi todettu, sitähän mä tässä yritän kysellä-
 
Viimeiseen mitään osaa sanoa mutta empiiristen treenikämppäkokemuksien mukaan opettele nyt ainakin kunnolla virittämään kitarasi.
 
Viritysmittari hoitaa tuon puolestani.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Kunnallisjäte
18.09.2014 17:03:57 (muokattu 18.09.2014 17:05:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Kerrotko mikä mac tarkemmin, mitä musasoftia asennettuna ja millainen äänikortti?
 
edit : ja kannattaa ihan alusta asti miettiä käyttääkö sitä nauhoituskonetta mihinkään muuhun, mieluiten ei

 
Oikeastaan villakoiran ydin on tässä: mac on mun työkone. Haluan musameiningit siitä kokonaan erilleen hidastamasta. Ei ole rahaa ostaa toista kunnollista maccia. Nyt kaveri tarjoaa mulle halvalla PC:tä kun laittoi oman verkkokauppansa jäihin. En tunne PC maailmaa, ja ajattelin jos saisin tästä hyvän musan harrastelu koneen.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
zak69
18.09.2014 17:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, no laita se protools siihen pc:hen kun sitä olet ilmeisesti käytellyt niin ei tarvitse uutta opiskella.
Protools-versiot muistaakseni ysiin asti ovat rautasidonnaisia eli vaatii oikeaa rautaa toimiakseen, mikä sulla on siis käytössä?
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
phiit
18.09.2014 18:04:46 (muokattu 18.09.2014 18:05:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: Oikeastaan villakoiran ydin on tässä: mac on mun työkone. Haluan musameiningit siitä kokonaan erilleen hidastamasta. Ei ole rahaa ostaa toista kunnollista maccia. Nyt kaveri tarjoaa mulle halvalla PC:tä kun laittoi oman verkkokauppansa jäihin. En tunne PC maailmaa, ja ajattelin jos saisin tästä hyvän musan harrastelu koneen.
 
Osioi levy ja asenna kaks erillistä OSX:ää, toinen arkeen ja toinen vain musaan.. Protools myös vaihtoon sillä se on ihan järjetön tehosyöppö ilman omaa rautaansa niin PC:llä kuin Macilla.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Danko
18.09.2014 20:16:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Osioi levy ja asenna kaks erillistä OSX:ää, toinen arkeen ja toinen vain musaan..
 
Tai ihan vaan toinen käyttäjätili musapuolelle vois myös riittää.
 
Protools myös vaihtoon sillä se on ihan järjetön tehosyöppö ilman omaa rautaansa niin PC:llä kuin Macilla.
 
Oliks tälle jotain perusteluita? Koska itse ainakaan en ole huomannut nykyversiolla suorituskyvyssä merkittävää eroa Avidin tai kolmannen osapuolen interfacejen välillä.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
phiit
18.09.2014 21:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko:
 
Oliks tälle jotain perusteluita? Koska itse ainakaan en ole huomannut nykyversiolla suorituskyvyssä merkittävää eroa Avidin tai kolmannen osapuolen interfacejen välillä.

 
Ok, hyvä jos parannusta tapahtunu tuossa. Ei oo nyt muutamaan vuoteen PT ollu lainkaan käytössä mutta erot jo plugareiden määrässä oli niin järkyttävä Logicin hyväksi että PT kyykkäsi turhan herkästi.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Kunnallisjäte
18.09.2014 22:32:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Ok, no laita se protools siihen pc:hen kun sitä olet ilmeisesti käytellyt niin ei tarvitse uutta opiskella.
Protools-versiot muistaakseni ysiin asti ovat rautasidonnaisia eli vaatii oikeaa rautaa toimiakseen, mikä sulla on siis käytössä?

 
M-Audio Fast track on äänikortti, se on vuodelta 2009 tai 2010. PC:ssä tulee olemaan Windows 8, jota ei ainakaan ohjeessa tunnisteta (puhutaan Windows XP:stä tai Vistasta).
Pro Tools ohjelma on Pro Tools SE.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
CPU
19.09.2014 18:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte: Oikeastaan villakoiran ydin on tässä: mac on mun työkone. Haluan musameiningit siitä kokonaan erilleen hidastamasta. Ei ole rahaa ostaa toista kunnollista maccia. Nyt kaveri tarjoaa mulle halvalla PC:tä kun laittoi oman verkkokauppansa jäihin. En tunne PC maailmaa, ja ajattelin jos saisin tästä hyvän musan harrastelu koneen.
 
Ei ne asennetut ohjelmat sitä konetta mitenkään hidasta, jos eivät ole päällä. Osaat varmaan käyttää omppu-q komboa.
 
Sen toki ymmärrän, että mikäli käytössä on lion tai uudempi osx niin musahommat toimii kyllä vähän kämäsesti. Pc puolella parhaiten taitavat toimia reaper ja cubase, näin ainakin dawbenchin testien mukaan. Samaa lähteeseen viittaan myös äänikorttihommissa, elikkä rme:n kortilla hommat skulaa saletisti. Ja nyt kun olet pc:tä ostamassa, niin mikäli ei ole pakottava tarve mobiliteettiin, niin osta torni ja siihen pcie kortti. Esim. Gearslutzilla voita vähän zoomailla eri komponentteja, siellä on esim. semmonen jäbä kun dawplus, joka kasaa ja suunnittelee äänityskoneita duuniksee, tämän jäbän postauksista pystyy onkimaan helposti testatun ja toimivan kokoonpanon.
 
http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Kunnallisjäte
21.09.2014 10:44:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille kommentoijille. Tässä kävi nyt lopulta niin, että asensin Protools SE ohjelman ja M-Audio äänikortin sekä Transcribe!-ohjelman uudelle PC:lle. Kaikki pelittää hienosti, eikä siis vielä ole mennyt senttiäkään ylimääräistä rahaa. Transcribesta ehkä pitää jotain jatkossa maksaa ja vähän myöhemmin hankin varmaankin suositellut Behringerin aktiivikaiuttimet. Jatkossa laitan rahaa sitten uuteen prosessoriin ja muihin koneen palikoihin jos tuntuu että tökkii.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «