Aihe: Mikä käyttöjärjestelmä studiokoneeseen? Win 7 vs. 8
1 2 3 4 5 6 7 8 9
zak69
16.09.2014 18:41:53
Juu aivan turha vääntää asioista ihmisten kanssa jotka mäkkiä eivät ole käyttäneet ja perehtyneet siihen. Sitä mutuilua mitä kaverit ovat puhuneet ja niiden kaverit ja plääplääplää on toki kiva viljellä täällä.
Antaa olla mun puolesta, eheyttäkää vaikka joutessanne se windowsin rekisteri tässä vaiheessa :)
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
ReBeat
16.09.2014 18:51:11

Juutas: Olen pitkään käyttänyt

Uskon että Windows 7 - 64 bittisen kanssa ei voi mennä ens vuonnakaan paljoa vikaan. Perustuu siihen että se on ollut olemassa jo sen verran sopivan aikaa, että niin rauta- kuin ohjelmistovalmistajat tietää nykyään jo mikä se on. Sille tehdyt asiat toimii jo hyvin. Tehoasiat 7/8 välillä on suurimmalle osalle toimijoista varmaan aika merkityksettömiä nykyään kun sitä tehoa alkaa olemaan lähes väkisin jo naurettavan suuri määrä. Itse amatöörinä valitsisin käyttiksen nyt sen perusteella mikä näyttää mukavalta, kotoisamman oloiselta ja pelleilemättömältä (eli 8.x ei tule silloin meikälle kyseeseen todennäköisesti missään vaiheessa).
Sotahippi
16.09.2014 19:29:05 (muokattu 16.09.2014 19:33:45)

Itselläni on ollut 8/8.1 musakoneessa kohta vuoden, eikä vielä ole tullut mitään ongelmia (Cubase/RME). Eiköhän se ole suorituskyvyn ja vakauden puolesta nykyään aika sama, millä käyttiksellä sitä rupsuttaa. Varmaan se seiskakin toimii ihan yhtä hyvin. Tuo benchmarkattu tehoero (7/8) on nykykoneilla aika yks hailee. Tai sanotaan että aika poikkeuksellisessa käytössä pitää olla jos on siitä kiinni. SSD:tä vaan loota täyteen oli käyttis mikä vain. :)

Tietysti kannattaa tarkistaa yhteensopivuudet puolin ja toisin ennen kuin rahoistaan luopuu.
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
juha_p
16.09.2014 20:39:16 (muokattu 16.09.2014 21:00:34)
phiit:
Mac käynnistyy silti nopeammin, ihan puhdas fakta

Onko merkityksellinen asia jos kone käynnistetään kerran päivässä/viikossa/kukaudessa/... kirjautuminen käyttäjätilille ei välttämättä kovin kauaa vie ...

phiit:
Windows lisenssi, aktivoiminen jne..

Asensin tämän koneen W7:n 9/2011 jolloin 1. lisenssinumeron syöttäminen ja aktivointi verkon kautta tapahtuma - ei tämä ainakaan minusta tunnu rumbalta jos ei ole 3 vuoteen tarvinnut toistaa (Huom. esim. tietyt päivitykset ja ilmaispalvelut/-softat (esim. VisualStudioExpress, MSDN-library, etc.) tsekkaavat suoraan koneesta O/S lisenssin tilan ennen kuin sallivat latauksen/asennuksen/käytön).

Lisenssihän on käyttöoikeus joka varmasti liittyy myös Applen käyttikseen/softiin. Tarvitseeko Applen yhteydessä käsitellä tuota tietoa on Applen valinta (onhan kyseessä jokseenkin suljettu HW/SW järjestelmä) --> jos haluaisin ostaa pelkän OS X:n (esim. käytettäväksi emul. PC ympäristöön) niin olisiko se edes mahdollista ostaa ja pitäisikö kuitenkin lisensoida/aktivoida (googlettamalla selviää että emulaattoreita on jaossa mutta ovatko ne lisenssoituja)?

phiit:
Öö täh, tarkennatko miten ei ole Apple ottanut huomioon laitevalmistajia?

Löytyy tältäkin foorumilta tietoa siitä mistä kysymys (vinkki: ajurit, ohjelmat, yhteensopivuus).

zak69:
Antaa olla mun puolesta, eheyttäkää vaikka joutessanne se windowsin rekisteri tässä vaiheessa :)

Eipä ole tuttu toimintatapa tuo rekisterin eheyttäminen ... no, saattaa olla että sovelluskehittäjänä (Win 3.x -->) en ole mennyt räpeltämään rekisteriä tietämättä mitä olen tekemässä ;)

EDIT: quotausten korjaus
phiit
16.09.2014 20:57:27
juha_p: Onko merkityksellinen asia jos kone käynnistetään kerran päivässä/viikossa/kukaudessa/... kirjautuminen käyttäjätilille ei välttämättä kovin kauaa vie ...

Asensin tämän koneen W7:n 9/2011 jolloin 1. lisenssinumeron syöttäminen ja aktivointi verkon kautta tapahtuma - ei tämä ainakaan minusta tunnu rumbalta jos ei ole 3 vuoteen tarvinnut toistaa (Huom. esim. tietyt päivitykset ja ilmaispalvelut/-softat (esim. VisualStudioExpress, MSDN-library, etc.) tsekkaavat suoraan koneesta O/S lisenssin tilan ennen kuin sallivat latauksen/asennuksen/käytön).

Lisenssihän on käyttöoikeus joka varmasti liittyy myös Applen käyttikseen/softiin. Tarvitseeko Applen yhteydessä käsitellä tuota tietoa on Applen valinta (onhan kyseessä jokseenkin suljettu HW/SW järjestelmä) --> jos haluaisin ostaa pelkän OS X:n (esim. käytettäväksi emul. PC ympäristöön) niin olisiko se edes mahdollista ostaa ja pitäisikö kuitenkin lisensoida/aktivoida (googlettamalla selviää että emulaattoreita on jaossa mutta ovatko ne lisenssoituja)?

Löytyy tältäkin foorumilta tietoa siitä mistä kysymys (vinkki: ajurit, ohjelmat, yhteensopivuus).

Eipä ole tuttu toiminnallisuus tuo rekisterin eheyttäminen ... no, saattaa olla että sovelluskehittäjänä (Win 3.x -->) en ole mennyt räpeltämään rekisteriä tietämättä mitä olen tekemässä ;)

Ny meni kyllä quottaukset päin...
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
juha_p
16.09.2014 21:00:55
phiit: Ny meni kyllä quottaukset päin...

Sori, korjasin asian.
phiit
16.09.2014 21:07:57 (muokattu 16.09.2014 21:27:50)
juha_p: Sori, korjasin asian.

Nyt silmä lepää :P

Miksei vielä ole Linuxia tarjottu vaihtoehdoksi? Ardour ainakin vaikuttaisi täysin toimivalta DAWilta.
Krice
17.09.2014 00:15:59

Menipä aika nopeasti laitesodaksi. Muistan itsekin kun nuorena tapeltiin Atari ST:n ja Amigan välillä.. siinä hävisi nopeasti olennaiset asiat. Minusta Mac on hyvä juuri yhden tehtävän koneeksi eli esim. studioon, mutta en kyllä itse pystyisi tekemään sillä kaikkea. PC on parempi yleiskoneena.
Vessajono
17.09.2014 02:10:43
Krice: Menipä aika nopeasti laitesodaksi. Muistan itsekin kun nuorena tapeltiin Atari ST:n ja Amigan välillä.. siinä hävisi nopeasti olennaiset asiat. Minusta Mac on hyvä juuri yhden tehtävän koneeksi eli esim. studioon, mutta en kyllä itse pystyisi tekemään sillä kaikkea. PC on parempi yleiskoneena.

Joo. Se on hienoa, että kun otsikko on "Win 7 vs. 8" niin siltikin fanipojat tarjoaa koko rahalla viihdettä...oh well.

Eipä silti, MBP mullakin on tällä hetkellä kiikarissa mutta lähinnä siksi, että OSX on pirun smoothi käyttis ja mä tykkään siitä. Ei siksi, että Macit olis kaikessa jotenkin yksiselitteisesti (tai oikeastaan lähinnä yksiselittämättömästi) parempia.
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
phiit
17.09.2014 06:23:15 (muokattu 17.09.2014 08:22:20)
Krice: Menipä aika nopeasti laitesodaksi. Muistan itsekin kun nuorena tapeltiin Atari ST:n ja Amigan välillä.. siinä hävisi nopeasti olennaiset asiat. Minusta Mac on hyvä juuri yhden tehtävän koneeksi eli esim. studioon, mutta en kyllä itse pystyisi tekemään sillä kaikkea. PC on parempi yleiskoneena.

Sitähän tää tulee aina olemaan :) mutta mistä tuo "en pystyisi Macilla tekemään kaikkea" oikein tulee (muusta kuin ettei ole Macista kokemusta)? Ihan normikäytössä musat, leffat, surffailut ja muut arkiasiat hoituu nekin kaikki vaivatta juurikin Macilla, omilla kokemuksilla voin todeta että paljon tehokkaammin ja helpommin.

Samoin iLaitteiden yhteiselo on jotain mitä Windows puolella ei ole lainkaan tarjota. Parastahan on kun Microsoftin "Nokia" Lumia puhelin usb:llä kytkettynä Windowsiin lähtee heti ensitöikseen lataamaan usb ajureita, alkaa naama sulamaan välittömästi.
Pop Corn
17.09.2014 13:36:54 (muokattu 17.09.2014 13:42:23)
Tämän ketjun otsikko on "Win 7 vs. 8". Mikä siinä on että aina joku omppu-fani tulee julistamaan "ostakaa mac, win on ihan paska"? Ei mulla tulisi mieleenikään mennä huutelemaan vastaavaa "Snow Leopard Vs. Mavericks" -ketjuun. Vai onko nämä Mac-käyttäjät ihan oikeasti kuten teini-pissikset jotka jatkuvasti inisevät: "Näytänks mä nyt hyvältä, onks tukka hyvin, näkyyks perse?" Ja sitten kun vastaat niille, ne sanoo: "vittu sä mistään mitään tiedä, mä näytän vittu miljoonaa kertaa paremmalta ku sun horo-muija!".

Eli onko mac-käyttäjien itsetunto todellakin teini-pissis tasoa?

Tämän ketjun aloittaja sanoi heti selvästi että mac ei ole vaihtoehto, ja heti alkoi mac-fani-poikien rumba: "Miksei se ole vaihtoehto? .. mac pesee kaikki peeceet helposti" "vittu pc on ihan paska, osta mac!". No joo, vastaus yllä olevaan kysymykseen on tainnut jo tulla moneen, moneen kertaan. Itsetunto on todella heikko ja hyväksyntää kaivataan!

Phiit halusi minun kertovan mikä Windowssissa on PAREMPAA. Kerroin 9 syytä mitkä tekevät minun kannalta Windowsista paremman. Ne syyt ovat miksi minä valitsen uutta työ- studio- tai pelikonetta rakentaessani alustaksi Windows käyttiksen. Vielä lyhyesti, pähkinänkuoressa, minä koen että saan enemmän rahoilleni vastinetta MS-maailmassa vs. Apple-maailmassa.

Tämä ei nimimerkki Phiitille riittänyt, vaan seuraavaksi hän käänsi kysymyksen, minkä teen PC:llä PAREMMIN? Huomaatteko eron? Mikä on Lidlissä PAREMPAA vs cittari? -No lidlissä SAMA lihapullapaketti maksaa 0,79 ja cittarissa 1,79. No kummat lihapullat maistuu PAREMMIN? -Vittu joo ja juum ;-)

Mä joudun välistä käyttämään photoshoppia sekä Macillä ja PC:llä. Ja ei, ei siinä käyttökokemuksessa ole mun kannalta mitään eroa, molemmissa toimii tosi hyvin.

Mä en ole koskaan väittänyt että Mac olisi paska, päivastoin mä olen kehunut Macciä. Tyylikkäitä ja toimivia koneita kaikin puolin ja ihan mukavia käyttää. Mutta johtuen syistä 1-9 (ks. ketjun 1. sivu) Windows on mun 1. valinta, ja johtuen osittain samoista syistä ynnä ideologisista syistä Linux on mun 2. valinta. Mutta hei, hyvänä kolmosena sitten tuleekin Mac!

---

Tämä ketju oli nyt mun kohdalta tässä. En kirjoita tähän enää mitään. Yhteenvetona tästä ketjusta voisi sanoa että Mac-fanipojut tulivat inttämään ja riehumaan Windows-ketjuun. Not cool man.

Peace in, peace out.
.
phiit
17.09.2014 13:42:31 (muokattu 17.09.2014 13:58:28)
Pop Corn: Tämän ketjun otsikko on "Win 7 vs. 8". Mikä siinä on että aina joku omppu-fani tulee julistamaan "ostakaa mac, win on ihan paska"? Ei mulla tulisi mieleenikään mennä huutelemaan vastaavaa "Snow Leopard Vs. Mavericks" -ketjuun. Vai onko nämä Mac-käyttäjät ihan oikeasti kuten teini-pissikset jotka jatkuvasti inisevät: "Näytänks mä nyt hyvältä, onks tukka hyvin, näkyyks perse? Ja sitten kun vastaat niille, ne sanoo: "vittu sä mistään mitään tiedä, mä näytän vittu miljoonaa kertaa paremmalta ku sun horo-muija!".

Eli onko mac-käyttäjien itsetunto todellakin teini-pissis tasoa?

Tämän ketjun aloittaja sanoi heti selvästi että mac ei ole vaihtoehto, ja heti alkoi mac-fani-poikien rumba: "Miksei se ole vaihtoehto? .. mac pesee kaikki peeceet helposti" "vittu pc on ihan paska, osta mac!". No joo, vastaus yllä olevaan kysymykseen on tainnut jo tulla moneen, moneen kertaan. Itsetunto on todella heikko ja hyväksyntää kaivataan!

Phiit halusi minun kertovan mikä Windowssissa on PAREMPAA. Kerroin 9 syytä mitkä tekevät minun kannalta Windowsista paremman. Ne syyt ovat miksi minä valitsen uutta työ- studio- tai pelikonetta rakentaessani alustaksi Windows käyttiksen. Vielä lyhyesti, pähkinänkuoressa, minä koen että saan enemmän rahoilleni vastinetta MS-maailmassa vs. Apple-maailmassa.

Tämä ei nimimerkki Phiitille riittänyt, vaan seuraavaksi hän käänsi kysymyksen, minkä teen PC:llä PAREMMIN? Huomaatteko eron? Mikä on Lidlissä PAREMPAA vs cittari? -No lidlissä SAMA lihapullapaketti maksaa 0,79 ja cittarissa 1,79. No kummat lihapullat maistuu PAREMMIN? -Vittu joo ja juum ;-)

Mä joudun välistä käyttämään photoshoppia sekä Macillä ja PC:llä. Ja ei, ei siinä käyttökokemuksessa ole mun kannalta mitään eroa, molemmissa toimii tosi hyvin.

Mä en ole koskaan väittänyt että Mac olisi paska, päivastoin mä olen kehunut Macciä. Tyylikkäitä ja toimivia koneita kaikin puolin ja ihan mukavia käyttää. Mutta johtuen syistä 1-9 (ks. ketjun 1. sivu) Windows on mun 1. valinta, ja johtuen osittain samoista syistä ynnä ideologisista syistä Linux on mun 2. valinta. Mutta hei, hyvänä kolmosena sitten tuleekin Mac!

---

Tämä ketju oli nyt mun kohdalta tässä. En kirjoita tähän enää mitään. Yhteenvetona tästä ketjusta voisi sanoa että Mac-fanipojut tulivat inttämään ja riehumaan Windows-ketjuun. Not cool man.

Peace in, peace out.

Olet siis henkisesti tai fyysisesti 13v pissis? Sun listassa ei ollu yhtäkään konkreettista asiaa minkä teet paremmin Windowsilla kuin Macilla. Kerroit vaan jotain omista onnettomista softakoodauksista ja digiboksiongelmista et sanallakaan mitä teet paremmin Windowsilla. Eli täytätkö alla olevan lauseen:

Teen _____ paremmin Windowsilla kuin Macilla koska _____.

ps. Edustat todella eduksesi Windowsfanipojuja
phiit
17.09.2014 14:03:42 (muokattu 17.09.2014 14:06:10)
Pop Corn: Mä laitan tämän vielä tähän, että se olisi kaikille näkyvissä kun sä kuitenkin tulet editoimaan sitä rankalla kädellä.

Mä vastasin sun kysymykseen niin selkästi kuin on mahdollista. Ja myös sinä - olen varma siitä - tulet sen ymmärtämään kun luet tekstini uudelleen.

Peace in, peace out, peace back in, and out again.

;-)

En ole editoimassa koska ei mitään syytä, annat itsestäs 13v pissis kuvan laadukkailla kirjoituksillasi. Tuon fanipojun lisäsin loppuun puhtaasti provomielessä ja osuhan se nappiin :)

Sun listassa kohdissa 1-9 ei ollut siltikään ainuttakaan konkreettista esimerkkiä minkä teet paremmin _Windowsilla_. Täytätkö allaolevan?

Teen ___ paremmin Windowsilla, koska ___ .
Krice
17.09.2014 16:19:42

phiit: mutta mistä tuo "en pystyisi Macilla tekemään kaikkea" oikein tulee

Ohjelmointi sillä on vähän surkeaa. Siinähän sen näkee miten suljettu järjestelmä se on, Applesta kun on kyse. Esim. julkaisu Apple Storessa vaatii johonkin Apple-ohjelmointiohjelmaan liittymistä, joka on 99$ vuodessa. No, ei kiitos. Onhan Applen ohjelmointi vähän avautunut siitä mitä se oli ennen unix-pohjaisuutta, mutta jotenkin nihkeältä se tuntuu.
Pop Corn
17.09.2014 16:40:46
phiit: Kerroit vaan jotain omista onnettomista softakoodauksista

Kerrotko miksi työni on sinusta "onnetonta"? Olenko minä arvostellut täällä sinun työtäsi tai bändejäsi?

----------------------------

Täällä muusikoiden netissä henkilökohtaiset loukkaukset ovat kiellettyjä, ja siksi painoin varoitusta edelliseen viestiisi.
.
phiit
17.09.2014 16:46:38
Krice: Ohjelmointi sillä on vähän surkeaa. Siinähän sen näkee miten suljettu järjestelmä se on, Applesta kun on kyse. Esim. julkaisu Apple Storessa vaatii johonkin Apple-ohjelmointiohjelmaan liittymistä, joka on 99$ vuodessa. No, ei kiitos. Onhan Applen ohjelmointi vähän avautunut siitä mitä se oli ennen unix-pohjaisuutta, mutta jotenkin nihkeältä se tuntuu.

Noni, oikea esimerkki ja näinhän se on. En nyt silti sanoisi että itse ohjelmointi surkeampaa olisi kuin Windowsille. Tosin en ole koodaaja joten en pysty vertailemaan kummalle alustalle koodaaminen on helpompaa. Mutta itseänikin ketuttaisi maksaa developer vuosimaksua tässä tilanteessa.
Pop Corn
17.09.2014 16:53:25
phiit: :D vastaatko silti allaolevaan:

Teen Windowsilla ___ paremmin kuin Macilla, koska ___ .

?

Kerrotko miksi työni on sinusta "onnetonta"? Olenko minä arvostellut täällä sinun työtäsi tai bändejäsi?
.
pappasfin
17.09.2014 16:54:04
Pop Corn: Kerrotko miksi työni on sinusta "onnetonta"? Olenko minä arvostellut täällä sinun työtäsi tai bändejäsi?

----------------------------

Täällä muusikoiden netissä henkilökohtaiset loukkaukset ovat kiellettyjä, ja siksi painoin varoitusta edelliseen viestiisi.

Kannattaisi kuitenkin katsoa sinne peiliin ja miettiä mitä suustansa päästää vai miten on omat sanomisesi ja varsinkin tuo sun kommenttisi kirjoitukseeni eli tuo

"No, kun lukee tuon sun ekan postauksen, niin se ei kai liene mikään saavutus?"

vai eikö se ole sun mielestä henkilökohtainen loukkaus?

tai kirjoituksesi kohta aiempaa

"Pop Corn: Höpö höpö, mä oon sua viisampi enkä ole allekirjoittanut tuota. Kasi on miehen valinta eikä marjanpoimijoiden. Miksikö? Tehokkaampi kaikin puolin ja ekonomisempi, saattaa olla jopa ekologisempikin.
"

Eli kato nyt sinne peiliin vähän omia juttujas.
PappaSFin
phiit
17.09.2014 16:54:27 (muokattu 17.09.2014 16:57:02)
Pop Corn: Kerrotko miksi työni on sinusta "onnetonta"? Olenko minä arvostellut täällä sinun työtäsi tai bändejäsi?

Painoin varoitusta ja ihan vapaasti saat arvostella, sitä vartenhan sitä musiikkia tehdään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)