Aihe: Onko Rock kuollut
1 2 3 4 59 10 11 12 1330 31 32 33 34
carnation
15.09.2014 22:48:50 (muokattu 15.09.2014 23:05:08)
JamieR: Vaikka kysymys ei ollut osoitettu minulle, niin kaipa voin silti tähän pienen listan kerätä:

Gaslight Anthem, Vintage Trouble, Jesse Malin, The National, The Black Keys, Reignwolf, Kongos, Rival Sons, Black Rebel Motorcycle Club, Cocktail Slippers, Deer Tick, Dropkick Murphys, Drive-by Truckers, Frank Turner, Brian Jonestown Massacre, The Libertines, The Last International, The War On Drugs, Jim Jones Revue

On kyllä muitakin, mutta en nyt tähän hätään muista.

Näiltä tuli äsken uusi levy: https://www.youtube.com/watch?v=KfsXiRZvGi0

Ai niin ja Wovenhand on kova https://www.youtube.com/watch?v=QVy_ZCREw8Q
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Kefiiri
16.09.2014 09:10:45 (muokattu 16.09.2014 09:13:02)
No juu... ehkä vaikutelma rokin kuolemasta on itseaiheutettua. Listatuista bändeistä osan tiedän, joistain pidänkin. Esimerkiksi Vintage Trouble on parhaimmillaan erittäin vakuuttava, Rival Sons taas ei vahingossakaan... (vai kuulinkos niiltä jonkin yllättävän letkeän uuden biisin joskus?)

Carnationin esimerkit toivat kumpikin mieleen Curen ?!! Melodiat, ja jälkimmäisessä laulutapa. Hatusta pitkä miinus.

Ilmeisesti me nirsoilijat pidämme artistia epärelevanttina, jos vaikutteet kuuluvat liian selvästi, ja pidämme sitä todisteena rokin hyytymisestä. Olisiko tässä kyse siitä, että nykybändit ottavat vaikutteensa suoraan menneisyyden rokkisuuruuksilta, ja se kaventaa musan pohjaa ja sisältöä? Tästä on puhuttu heviketjussakin, ja onhan siinä perää.
En ole musiikin asiantuntija.
Numb
16.09.2014 09:36:14

Juu, Wovenhand on kova kyllä.

Rival Sons ei jostain syystä oo niin täpöllä lähtenyt. Kaikki elementit periaatteessa kohdallaan, mutta joku semmoinen kierrätyksen maku siinä on. Pressure and Time tosin on mainio veto: https://www.youtube.com/watch?v=-MA0m1K2jW4
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Lennu
16.09.2014 10:18:03

Numb: Juu, Wovenhand on kova kyllä.

Rival Sons ei jostain syystä oo niin täpöllä lähtenyt. Kaikki elementit periaatteessa kohdallaan, mutta joku semmoinen kierrätyksen maku siinä on. Pressure and Time tosin on mainio veto: https://www.youtube.com/watch?v=-MA0m1K2jW4

Ihan kiva, mutta täysin Zeppelin.
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
JamieR
16.09.2014 10:20:33
Kefiiri: Ilmeisesti me nirsoilijat pidämme artistia epärelevanttina, jos vaikutteet kuuluvat liian selvästi, ja pidämme sitä todisteena rokin hyytymisestä. Olisiko tässä kyse siitä, että nykybändit ottavat vaikutteensa suoraan menneisyyden rokkisuuruuksilta, ja se kaventaa musan pohjaa ja sisältöä? Tästä on puhuttu heviketjussakin, ja onhan siinä perää.

Tässä kohtaa ajattelen itse sitä että hyytyminen on oikeastaan vain muodon löytämistä. Jossain vaiheessa rock löysi sen suosituimman muotonsa mikä jäi parhaiten elämään.

Ja itse sanoisin että rockin suhteen kaikki mahdolliset innovaatiot on jo tehty. Kaikenmaailman fuusiogenretkin on keksitty. En oikein näe että miten mitään uutta voitaisiin keksiä. Uuden rock-jutun täytyisi olla jotain niin erikoista ettei sitä ehkä enää voisi oikein kutsua rockiksi.

Ehkä on siis turha odottaa rockilta mitään uutta tai mullistavaa. Rock on ihan hyvää sellaisena kuin se on; se on simppeliä kansanmusiikkia mitä on helppo kuunnella ja soittaa. Kyllä sellaiselle genrelle on aina kysyntää. Musiikki voi olla tosi hyvää olematta vallankumouksellisen uutta. Ja varmaan täälläkin palstalla monet diggaavat enemmän sitä perusrockia kuin kovin kokeellista meininkiä. Itsekin tyydyn rockin suhteen siihen.

Jos haluan kuunnella jotain musiikillisesti innovatiivisempaa, niin siirryn suosiolla toisten genrejen pariin. Esimerkiksi maailmanmusiikissa ja länsimaisen pop-musiikin ulkopuolelle sijoittuvissa tyyleissä on paljon uutta ja ihmeellistä.
Numb
16.09.2014 10:22:48

Lennu: Ihan kiva, mutta täysin Zeppelin.

Pätee muuhunkin Rival Sons -tuotantoon.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
phiit
16.09.2014 10:24:41 (muokattu 16.09.2014 10:24:50)
Numb: Pätee muuhunkin Rival Sons -tuotantoon.

Olin vähän tolla kannalla noiden kahen ekan albumin kohdalla mutta ei enää oo niin "retroa" ainakaa viimesimmällä. Toimii jo hyvin ja livenä erinomainen bändi.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Kefiiri
16.09.2014 10:56:02
Lennu: Ihan kiva, mutta täysin Zeppelin.

Olisikin täysin.
RobertJones
16.09.2014 11:04:55
Numb: Pätee muuhunkin Rival Sons -tuotantoon.

Höpö Höpö! Oletko/oletteko kuunnelleet edes uusimpia Head Down ja Great western Valkyrie-levyjä?

Rival Sonsista kaivetaan aina tuo Led Zeppelin esiin, mutta nykyään bändi tarjoilee todella paljon enemmän. Livenä tosin Rivali on paljon parempi ja kuullostaa vain itseltään, tuoreelta Rock-musiikilta!
nirzin
16.09.2014 17:30:35 (muokattu 16.09.2014 17:45:31)
GiovanniDiRondo: Levymyyntihän on käytännöllisesti katsoen loppunut ainakin siinä laajuudessa kuin mitä se aiemmin on ollut.

Kaenosti hipula kaotoiltu mupula. Kan epula kalisi opula katse ipula kasannut opula kahtään ypula katimekkäämmin ypula kanoa sapula, kattä epula kavymyynti lepula kan opula kahentynyt väpula.
StJerky
16.09.2014 18:37:09
Numb: Pressure and Time tosin on mainio veto: https://www.youtube.com/watch?v=-MA0m1K2jW4

Tuo nyt on ihan retroilua, vaikka ihan hyvää sellaista.
evo
16.09.2014 19:18:56
JamieR: The Libertines

Tämä kyl. Raconteurssin vois ehkä vielä lisätä:

https://www.youtube.com/watch?v=GZ95o1iQDsY
"If Siri can't understand you, you're in trouble."
Alfons Åberg
16.09.2014 19:23:57
Rock kuoli kerran mutta syntyi uudelleen sängynlaidalla multipaavon läpi suodatettuna.
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
TRAUM
16.09.2014 22:05:06
antnis
17.09.2014 00:41:23
TRAUM: https://www.youtube.com/watch?v=cnmedj0fYTQ

https://www.youtube.com/watch?v=ROHp5enDP0A

Jos nää on edustavia esimerkkejä nykyajan rock-bändeistä niin rock saakin olla kuollut. Mielummin kuuntelee vaikka bluesia tai folkkia. Rival Sons ja kaasuvalo-orkesteri ovat kyl hyviä.
Jucciz
17.09.2014 01:58:39
Niin siis, paljastan nyt sen oman kantani: Nirvana on ihan jees, sillai asteikolla ykkösestä kymppiin siinä kolmosen tuntumassa, ehkä nelosen hyvänä päivänä. Kolmen-neljän levyn kuuntelun perusteella on tämänhetkinen tuntuma se, että muutama kiva biisi, muutama aika ennakkoluuloton sointukierto parissa biisissä ja hyvä niin. Mutta jotain maailmaa mullistavaa ja tajunnan räjäyttävää? Ei, sitä se ei kyllä mulle ollut. Ehkä vaan en ollut sitä pääasiallista kohderyhmää, vaikka ikäni puolesta kai pitäisi, koska aika monet muut siitä vouhotti tuolloin kun Cobain vielä eli.

Multa meni kieltämättä muutenkin koko 90-luvun musiikki, rockmusiikki varsinkin, aikanaan hyvin suurelta osin ohi - ts. koko 90-luvun kuuntelin voittopuolisesti jotain ihan muuta kuin sitä, mitä silloin tehtiin: 80-luvun thrash metalia, mutta toisaalta myös sulassa sovussa saman aikakauden suomirokkia ja huomattavasti sitä vanhempaa muuta rytmimusiikkia - ja vuosituhannen taitteen lähestyessä enenevässä määrin jazzia. Vähä vähältä oon yrittänyt palailla penkomaan, mitä silloin musiikkikentällä tapahtui - huomatakseni vain sen, että kyllä edeltävillä vuosikymmenillä tehtiin mun mielestä paljon enemmän hyvää rokkia, siis sellaista, joka päätyi tavallisten kansalaisten ulottuville.

90-luvun julkaisuista muistan omasta nuoruudestani lähinnä Jamiroquain, Incogniton ja Pat Metheny Groupin sekä esim. Pekan ja Suden levyt (plus tietty kaiken maailman eurodancet, Smurffit ja räpit, joita en musiikkina pitänyt silloin enkä pidä edelleenkään). Sittemmin olen kyllä tykännyt esimerkiksi Faith No Moren King for a Day... -levystä ja Soundgardenin Superunknownista paljon, mutta hiton monista 90-luvun isoista nimistä en edelleenkään tiedä yhtään mitään: bändien jäseniä, biisejä tai levyjä. Mitä esimerkiksi ovat tehneet Alice in Chains, Type o Negative, Smashing Pumpkins, Rage against The Machine, Stone Temple Pilots tai Cranberries? Ainakin noiden bändien kokoinen reikä mulla on 90-luvun kohdalla. Voi olla, että oon kuullut noilta yhteensä viisi tai jopa kymmenen biisiä, mutta en osaa kertoa esittäjää tai mitään muutakaan.

Jaa, onko rock kuollut? Emmä tiiä. Mulle on tärkeämpää se, tehdäänkö jossain vielä musaa, joka puhuttelee. Tähän vastaus on ehdottomasti "kyllä".
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
carnation
17.09.2014 07:14:10
Jucciz: Mitä esimerkiksi ovat tehneet Alice in Chains, Type o Negative, Smashing Pumpkins, Rage against The Machine, Stone Temple Pilots tai Cranberries? Ainakin noiden bändien kokoinen reikä mulla on 90-luvun kohdalla. Voi olla, että oon kuullut noilta yhteensä viisi tai jopa kymmenen biisiä, mutta en osaa kertoa esittäjää tai mitään muutakaan.

t. musiikkipedagogi
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Kefiiri
17.09.2014 07:38:03 (muokattu 17.09.2014 07:38:18)
antnis
17.09.2014 10:15:27
Ysärihän on sitäpaitsi vanhentunut melkeinpä nopeammin kuin kasari.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)