Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä hyvä särö/od/fuzz linjaan?
1 2
jaskaryt
15.09.2014 22:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille,
 
Hei tällainen juttu; aikaisemmin kun soitin VOX AC15:n kautta, särö kun särö tuntui hyvältä. Jopa humppari ja Voxin oma Top Boost riitti maukkaaseen säröön.
 
Sittemmin rupesin soittamaan suoraan linjaan (mikserin kautta Geneleceihin) ja soundi tietenkin muuttui kokonaan. Vanhat säröt (esim. TS9 tai TC Dark Matter) eivät toimineet enää ollenkaan, soundista tuli vaan sellainen kireä ja ohut.
 
Mikä avuksi? Joku MC402, Velvet Fuzz, Big Muff vai millä sen maukkaan särön saa ilman putkivahvistinta? Oon yrittänyt emuloida ketjun alkuun putkivahvistinta Tech21 Liverpoolilla sekä Tonelab ST:lla mutta ei tullut hyvä.
 
Ideoita?
 
calluna
16.09.2014 10:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt oletetaan, että halutaan "perinteinen" hyvä kitarasoundi linjaan, niin tarvitaan kyllä vähän lisää palikoita kitaran ja PA:n väliin pelkän efektipedaalin lisäksi.
 
Siis vahvistinmallinnusta ja kaappimallinnusta (tai -emulointia). Iso osa kitarasoundia kun syntyy vasta siellä kitaravahvistimessa ja -kaapissa. Tällaisia jäljitteleviä palikoita on jos jonkinlaisia myytävänä. Varmaan joku tuommoinen voisi olla yksi vaihtoehto:
http://www.uraltone.com/soitinkaupp … i09-the-junction-guitar-di-box.html
 
Ja lopuksi itsestäänselvyys: putkivahvistimen soundin saa vain putkivahvistimesta.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Muovinen
16.09.2014 10:22:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaskaryt: Mikä avuksi? Joku MC402, Velvet Fuzz, Big Muff vai millä sen maukkaan särön saa ilman putkivahvistinta? Oon yrittänyt emuloida ketjun alkuun putkivahvistinta Tech21 Liverpoolilla sekä Tonelab ST:lla mutta ei tullut hyvä.
 
Ideoita?

 
Kokeile vaikka laittaa Tonelabista joku puhdas tai semiroso mallinnos päälle ja sitten ajat siihen fuzzia. Pelkkä särö tai fuzz linjassa kuulostaa juurikin kuvailemasi kaltaiselta sirinältä.
 
Ei se silti putkivahvarilta välttämättä kuulosta.
hallu
16.09.2014 10:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: .........
Ja lopuksi itsestäänselvyys: putkivahvistimen soundin saa vain putkivahvistimesta.

 
Sekä mallintavasta ja emuloivasta vahvistimesta. Hyviä mallintavia esimerkiksi Axe, 11R, Kemper, etc. Hyvä (liekö ainoa) emuloiva Tech21.
 
Putkivahvistimen soundi sinällään on kovin kiinnostava, se minkä saa ainoastaan putkivahvistimesta, että mikä se putkivahvistimen soundi oikein on? otetaan nyt vaikka Fender Twinreverb ja Engel Powerball, niin molemmat ovat putkivahvistimia, vaan mitä yhteistä niiden soundissa on? siis mikä osa soundista noissa on sitä putkivahvistinsoundia?
 
No niin ja sitten aloittajalle ehdotus: tarvitset jonkun pätevän etuasteen sen systeemisi eteen. Itselläni on Koch Pedaltone jossa on kaappisimuloitu lähtö ja sitä kokeilin joskus suoraan PA:han ja se kuulosti ihan kelvolliselta mutta ei yhtä hunajaiselta kuin kitaravahvistimen kautta soitettuna. Käsittääkseni myös nuo viestin alussa mainitsemani purkit toimivat PA:han suoraan kytkettynä. Näiden ratkaisujen ongelma on että ovat aika kalliita eli maksavat helposti yhden kitaravahvistimen verran. Tuo mun Pedaltone on varmaan halvin ratkaisu mainituista ja sitä voi hyvinkin saada käytettynä 200-300 erolla.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Huikki
16.09.2014 10:52:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon yrittänyt emuloida ketjun alkuun putkivahvistinta Tech21 Liverpoolilla sekä Tonelab ST:lla mutta ei tullut hyvä.
 
Väärin päin. Jos meinaat käyttää säröpurkkeja vaikka tuon Tonelabin kanssa, kytke Tonelab viimeiseksi ennen mikseriä. Ja muut säröpurkit ennen Tonelabiä.
 
calluna
16.09.2014 12:28:40 (muokattu 16.09.2014 12:29:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sekä mallintavasta ja emuloivasta vahvistimesta. Hyviä mallintavia esimerkiksi Axe, 11R, Kemper, etc. Hyvä (liekö ainoa) emuloiva Tech21.
 
Putkivahvistimen soundi sinällään on kovin kiinnostava, se minkä saa ainoastaan putkivahvistimesta, että mikä se putkivahvistimen soundi oikein on? otetaan nyt vaikka Fender Twinreverb ja Engel Powerball, niin molemmat ovat putkivahvistimia, vaan mitä yhteistä niiden soundissa on? siis mikä osa soundista noissa on sitä putkivahvistinsoundia?

 
Juu, ja saahan levyltäkin putkivahvistinsoundia. Tai Youtubesta.
Mutta se ei nyt ihan ollut pointtini.
 
Ei tässä nyt tarkoitus ollut kenenkään digitaalitekniikkaa käyttävän nenään herneitä tuottaa, itsekin kotona soittelen THR5:lla ja olen erittäin tyytyväinen. Mutta silti väitän että ei mallinnokset yms. vastaa täysin treeniksellä lojuvaa putkivahvistintani.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Confidentum
16.09.2014 12:33:03 (muokattu 16.09.2014 12:36:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikkapa Tech21 Fly Rig 5 ja säröjä eteen tarpeen mukaan. Keikkakelpoista soundia syntyy helposti. http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/flyrig.html
 
Confidentum
16.09.2014 12:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Mutta silti väitän että ei mallinnokset yms. vastaa täysin treeniksellä lojuvaa putkivahvistintani.
 
...eikä putkivahvari vastaa täysin mallintavia...tarvitseeko niiden vastakaan ? Molemmille löytyy omat vahvuusalueensa ja käyttötarkoituksensa, eivät ne ole toisiansa poissulkevia ratkaisuja.
 
phiit
16.09.2014 12:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Mutta silti väitän että ei mallinnokset yms. vastaa täysin treeniksellä lojuvaa putkivahvistintani.
 
Ainaki ite oon vaan tyytyväinen sillä mallintavista irtoaa paremmat soundit :)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
calluna
16.09.2014 12:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin tuntuu että muurahaispesä taas kuhisee kun siihen vähän sohaistaan.
 
Toivottavasti aloittaja saa kuitenkin vastauksia kysymyksiinä. Jotenkin jäin käsitykseen että putkivahvistimen soundia metsästettiin...
 
Paremmuusjärjestykseen näitä vempelitä on turha laittaa, jokainen löytäköön oman parhaan soundin.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Confidentum
16.09.2014 12:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Jotenkin tuntuu että muurahaispesä taas kuhisee kun siihen vähän sohaistaan.
.

 
Ei pidä antaa tunteille valtaa ;) Itse soittelen ristiin ja rastiin putkiloilla ja ilman, miten nyt sattuu milloinkin tarvetta olemaan. Tuo sohiminen alkaa olla jo so last season ;)
 
calluna
16.09.2014 13:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: Ei pidä antaa tunteille valtaa ;) Itse soittelen ristiin ja rastiin putkiloilla ja ilman, miten nyt sattuu milloinkin tarvetta olemaan. Tuo sohiminen alkaa olla jo so last season ;)
 
Just näin. Kaikille vempeleille on paikkansa.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
blues guitar
16.09.2014 14:43:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni sen mallintavankin soundiin vaikuttaa paljon millaisista ämyreistä se tulee ulos, vaikka siellä kaappimallinnus olisikin.
Millään en meinannut saada Kemperistä mieluista (omilta putkivahvistimiltani kuulostavaa) soundia ulos, kunnes kytkin sen Atomicin aktiivikaappeihin.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
16.09.2014 16:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Juu, ja saahan levyltäkin putkivahvistinsoundia. Tai Youtubesta.
Mutta se ei nyt ihan ollut pointtini.
 
Ei tässä nyt tarkoitus ollut kenenkään digitaalitekniikkaa käyttävän nenään herneitä tuottaa, itsekin kotona soittelen THR5:lla ja olen erittäin tyytyväinen. Mutta silti väitän että ei mallinnokset yms. vastaa täysin treeniksellä lojuvaa putkivahvistintani.

 
Ei ollut myöskään mun pointti, vaan se ettei ole olemassa mitään "putkivahvistinsoundia" tai jos on, niin siitä ei olla paljoa kylillä huudeltu.
 
En myöskään vetänyt herneitä nenään enkä mitenkään erityisesti fanita digivehkeitä vaikka niitä hiukan olenkin kokeillut. Itse käytän ja olen tottunut käyttämään putkikamoja. Se että sun THR5 ei vastaa putkivahvistintasi (tietämättä minkälainen se on) johtuu ihan yhtäpaljon kaiutinkaappien eroista ja jopa käytetty tila ja äänenpainekin vaikuttaa siihen soundikokemukseen. Ja sitä juuri halusin tuoda esille, että mitä asioita me laitamme "putkien nimiin", kun sille putkisoundille ei ole tähänpäivään mennessä löytynyt selkeää määritelmää.
 
Itselläni ei ole mitään laitteita vastaan ei putki-, transistori- tai digivahvistimiakaan. Ei myöskään sitä vastaan, että käytämme stereotypioita apunamme navigoidaksemme monimutkaisessa ympäristössä. Olen vain sitä mieltä, että niitä stereotypioita pitää välillä vähän tarkastella jotta ne eivät opastaisi meitä ihan hakoteille. Minusta putket eivät kelpaa selitykseksi mille tahansa soundilliselle muuttujalle ja jos käytettyyn tekniikkaan halutaan liittää merkityksiä, niin niillä pitäisi olla jokin yhteys keskenään.
 
En mä muuta. En halua keljuilla sulle enkä ole välttämättä edes eri mieltä, vaan haluan vain selvittää mistä tässä puhutaan.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Laulava Kylätohtori
16.09.2014 16:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei ollut myöskään mun pointti, vaan se ettei ole olemassa mitään "putkivahvistinsoundia" tai jos on, niin siitä ei olla paljoa kylillä huudeltu.
 
Minä mistään mitään tiedä, mutta eikö putket nyt ainakin säröydy eri tavalla kuin transistorit? Ja putkien säröytymistä pidetään noin yleisesti miellyttävämpänä kuin transistorien säröytymistä.
 
Eli onko päätesärö juurikin putkien juttu? Toki sitä voi yrittää transistoreilla mallinnella ja mitä lie, mutta jos nyt halutaan "aitoa" asiaa. En tiedä, siksi kysymysmerkki...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
blues guitar
16.09.2014 16:20:06 (muokattu 16.09.2014 16:26:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minä mistään mitään tiedä, mutta eikö putket nyt ainakin säröydy eri tavalla kuin transistorit? Ja putkien säröytymistä pidetään noin yleisesti miellyttävämpänä kuin transistorien säröytymistä.
 
Eli onko päätesärö juurikin putkien juttu? Toki sitä voi yrittää transistoreilla mallinnella ja mitä lie, mutta jos nyt halutaan "aitoa" asiaa. En tiedä, siksi kysymysmerkki...

 
Nykyiset mallintavat etuasteet kyllä matkivat melko mukavasti juurikin tuota putkien säröytymistä, sekä reagoivat myös hyvin soittodynamiikkaan. Ainakin Kemper ja luulisin myös Axen siihen kykenevän.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
16.09.2014 23:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minä mistään mitään tiedä, mutta eikö putket nyt ainakin säröydy eri tavalla kuin transistorit? Ja putkien säröytymistä pidetään noin yleisesti miellyttävämpänä kuin transistorien säröytymistä.
 
Eli onko päätesärö juurikin putkien juttu? Toki sitä voi yrittää transistoreilla mallinnella ja mitä lie, mutta jos nyt halutaan "aitoa" asiaa. En tiedä, siksi kysymysmerkki...

 
Kyllä näin olen itsekin ymmärtänyt, että putket säröytyy pehmeämmin tai asteittain. Päätesärö on myös ainoastaan putkipäätteellä siedettävän kuuloinen. Olen myös ymmärtänyt, että kun puhutaan putken lämpimästä puhtaasta soundista, niin siinä itseasiassa se "lämpö" on juurikin säröä, joka on vain niin pientä ettei sitä vielä säröksi tunnista.
 
Tästä kaikesta huolimatta suurin osa kitaroiden särösoundeista, jota kuulemme eri medioissa ja keikoilla ja itsekin soitamme, on transistorien tuottamaa. Nimittäin säröpedaalit toimii enimmäkseen transistoreilla. Toki päätesärö on oma juttunsa, mutta esimerkiksi higain särö ei ole enää niin itsestään selvä. Jonkun Engelin päätettä ei ajeta ruttuun, vaan särö syntyy siinä etuasteessa, mikä osuus äärimmäisen kompressoituneessa higainsärössä on putkilla?
 
Myönnetään, että särösoundeissa putkilla voi olla jokin osuus (jota mallintavat osaavat etevästi jäljitellä). Mutta mikä merkitys putkilla on puhtaissa soundeissa? miksi Twinreverb eikä jazzchorus? toinen juttu vielä, että putkivahvistimet eivät kuulosta samalta keskenään ja niissä on jopa ne särösoundit keskenään erilaisia. Siksi minun on vaikea suhtautua siihen, että putkivahvistimia käsitellään yhtenä suurena ryhmänä ja putkiin viitataan soundia selittävänä tekijänä.
 
Minusta huomiosi putkien erilaisesta säröytymisestä on hyvä ja jo askel kohti vastausta. Otetaan se askel loppuun ja mietitään, mitä yhteistä on vaikkapa Mesaboogie Dualrecton ja Marshall JCM800 särösoundissa? molemmat ovat putkivahvistimia ja molemmat ovat rokkareiden suosiossa ja molemmat ovat tunnettuja särösoundistaan. Mikä yhteinen nimittäjä näiden vahvistimien särössä on, joka selittyy sillä putkella?
 
Ainoa sellainen selkeä yksittäinen nimittäjän josta olen kuullut puhuttavan kaikkien putkilaitteiden yhteydessä ja toisinaan itsekin kuvitellut sitä tunnistavani, on putken "lämpö". Siitä soundin lämmöstä puhutaan niin hifivehkeissä kuin mikrofonietuvahvistimissa (tai putkimikrofoneissa) ja kitaravahvistimissa. Se putken "lämpö" on käsittääkseni sitä putkessa syntyvää säröä, joka ei vielä kuulosta säröltä.
 
Mitä mieltä olette? itse haluaisin ihan aidosti ymmärtää tätä asiaa, mutta en ymmärrä, arvailen vain ja kyselen tyhmiä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hallu
16.09.2014 23:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Nykyiset mallintavat etuasteet kyllä matkivat melko mukavasti juurikin tuota putkien säröytymistä, sekä reagoivat myös hyvin soittodynamiikkaan. Ainakin Kemper ja luulisin myös Axen siihen kykenevän.
 
Tämä on ihan totta ja myös transistorietuasteet matkivat tuota säröytymistä ja vastaavat soittodynamiikkaan. Tästä lähinnä esimerkkinä lukuisat säröpedaalit jotka ovat juuri noista asioista saaneet kiitosta tälläkin foorumilla. Esimerkiksi Bossin Bluesdrive on säröpedaali joka on tullut tunnetuksi soittotatsiin reagoimisestaan ja toinen mieleentuleva esimerkki on mad professorin sweet honey overdrive. Nehän ovat transistorilaitteita molemmat ja varsinkin jälkimmäistä pidetään hyvin dynaamisena särönä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Laulava Kylätohtori
17.09.2014 16:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tästä kaikesta huolimatta suurin osa kitaroiden särösoundeista, jota kuulemme eri medioissa ja keikoilla ja itsekin soitamme, on transistorien tuottamaa.
 
Vai transistorien ja putkien tuottamaa. Sehän on kuitenkin aivan eri asia kuin pelkät transistorit.... ;)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
17.09.2014 16:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Vai transistorien ja putkien tuottamaa. Sehän on kuitenkin aivan eri asia kuin pelkät transistorit.... ;)
 
Niin, kyllähän putkivahvistimia edelleen paljon käytetään. Oli niin tai näin niin tuossa tänään taas soittelin noilla omilla vehkeillä, niin onhan niihin jotensakin tottunut. Kuulostavat tutuilta ja ennustettavilta.
 
Niin särö on transistorien ja putkien tuottamaa silloin kun putkietusta ajetaan ruttuun tai esimerkiksi fuzzi yhdistetään särölle ajettuun vahvistimeen. Mutta sitten jos särö ajetaan puhtaalle kanavalle, niin se särö tulee yksinomaan purkista. Tai vaikka jos etuvahvistin on transistorivahvistin ja päätevahvistin putkivahvistin.
 
Tuli tuosta etuvahvistimen yliohjaamisesta mieleen, että olisiko se potkien ominaisuus juuri siinä, että niitä voi nätisti muovailla yliohjaamalla? en muista, että transistorivahvistimeen olisi suositeltua ajaa liianvoimakasta signaalia? onko kukaan kokeillut yliohjata transistorivahvistinta? onnistuko se samalla tavalla kuin putkivahvistimen buustaaminen.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «