Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Morley: optinen volume/wah pedaali vs M2 traditionaalinen
1
erno_jaakola
20.08.2014 20:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten jengi kokee optisen spedun ja Morleyn polkimet yleensä? Tsekkailin netin kautta Morleyn Power wah volume pedaalia ja sitten Morleyn uutta M2 wah volume pedaalia. Että kumpi olis parempi? Ensin mainittu optinen ja jälkimmäinen ei.. Mitkä on isoimmat erot?
 
Itse olen tähän asti polkenut vain Dunlopin Cry babya, Boss:in GT-3:sta ja Begringerin FCB1010 midipoljinta, joten siltä pohjalta.
 
Tattis!
 
Kuuppakullervo
20.08.2014 21:54:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on Morleyn Bad Horsie 2, jonka saundista joko tykkää tai ei (vähän kipakka perus-Cry Babyyn verrattuna, lisäksi siinä on hiukan volabuustia mikä särön kanssa on ihan jees mutta puhtailla ärsyttävä - en suosittele Uuno Turhapuro -tunnarin coverointiin).
 
Mutta vastauksena ydinkysymykseen, se on optinen Morley ja nyt jo seitsemättä vuotta kovasta polkemisesta ja pölyisen treeniksen lattialla pyörimisestä (no on se laudassa) huolimatta täysin rahisematon ja pomminvarma, eli tykkään todellakin. Toinen ihastuttava ominaisuus on auto-on/off, eli ei tarvi erikseen polkaista varpaita lattiaan kytkeäkseen päälle ja pois, vaan menee päälle heti liikkeestä - ilman tätäkin ominaisuutta olisi jo vaikea oppia elämään.
 
Sen induktori on häiriöherkkä, eli lauta-asennuksessa laadukastakaan virtalähdettä (voodoo labista ja t rexistä itellä kokemusta) ei pidä asentaa aivan sen alle, ellei halua maustaa wah wah -osioitaan messevällä 50 hz hurinalla. 30-40 cm marginaali alkaa olla riittävä. Jos on tosi pieni lauta ja virtalähde pakko laittaa melkein alle, kannattaa metsästää wahin ja virtalähteen väliin jostain palanen myymetallipeltiä (induktorin poimima häiriö johtuu vaihtuvasta magneettikentästä eikä radiotaajuisesta häiriöstä joten tavallinen folio tai pelti ei suojaa).
 
Laulava Kylätohtori
21.08.2014 08:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuppakullervo: Toinen ihastuttava ominaisuus on auto-on/off, eli ei tarvi erikseen polkaista varpaita lattiaan kytkeäkseen päälle ja pois, vaan menee päälle heti liikkeestä - ilman tätäkin ominaisuutta olisi jo vaikea oppia elämään.
 
Jep, mutta kannattaa huomioida yksi asia. Itsekin olin kovin fiiliksissä vastaavasta Crybabysta, mutta se meni myyntiin juurikin tämän ominaisuuden takia.
 
Eli ainakin Crybaby menee pois päältä, kun polkimen nostaa ääriasentoon ylös (Morleysta en tiedä mitään). Tämä ei haittaa, jos polkee koko ajan kuin hullu tulpatonta mopoa, mutta itse käytän wahia niin, että välillä se on hetken aikaa em. ääriasennossa ja siitä hitaasti poljen toiseen asentoon, niin wah menee ikävästi pois päältä kesken kaiken.
 
Ehkä tuota olisi saanut kompensoitua, kun olisi opetellut painamaan aina vähän sitä pohjaan päin, mutta itse en viitsinyt. Ei se kuitenkaan ole sama ja menee muutenkin liian hankalaksi...
 
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
tender.insanity
21.08.2014 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jep, mutta kannattaa huomioida yksi asia. Itsekin olin kovin fiiliksissä vastaavasta Crybabysta, mutta se meni myyntiin juurikin tämän ominaisuuden takia.
 
Bad Horsie II täälläkin. Pidän säätövarasta ja soundista sekä auto on/off:sta. Kannen alla on myös ruuvi, jota vääntämällä saa säädettyä kuinka kauan kestää että wah menee pois päältä kun nostaa jalan veks. Oisko äärilaidat saman tein vs pari sekuntia.
 
Ja tosiaan kuin tohtori mainitsi, ns. fixed wah ei onnistu muuta kuin koittamalla pitää kiikku paikallaan.
 
Pari CryBabya on mulla käynyt kääntymässä vuosien aikana, mutta kömpelöltä on aina tuntunut ja kauhean lussu :-p
 
Bad Horsie on kovassa käytössä ja kaikkeen muuhun wahitteluun käytän Boss GT-100:n wah arsenaalia. Jos sekään ei riitä, niin jollain vst plugarilla jota ohjailee Bossin pedaalilla.
 
Kuuppakullervo
21.08.2014 17:52:04 (muokattu 21.08.2014 17:52:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eli ainakin Crybaby menee pois päältä, kun polkimen nostaa ääriasentoon ylös (Morleysta en tiedä mitään). Tämä ei haittaa, jos polkee koko ajan kuin hullu tulpatonta mopoa, mutta itse käytän wahia niin, että välillä se on hetken aikaa em. ääriasennossa ja siitä hitaasti poljen toiseen asentoon, niin wah menee ikävästi pois päältä
 
Joo, hyvä huomio, eli jos tarvii staattista wah-soundia on jousikuormitettu auto-engage-peli väärä valinta. Itse en tarvitse, mutta seuraako siitä implisiittisesti että olen tulpatonta mopoa polkeva hullu jääköön muiden arvioitavaksi :D
 
Itse olen niin addiktoitunut Bad Horsien logiikkaan, että Axe Fx:nkin kaveriksi piti heti hankkia Missionin jousikuormitettu ekspressiospedu ja ohjelmoida Axen wah- blokkeihin autoengage heti kättelyssä...
 
erno_jaakola
21.08.2014 19:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok eli optinen saa kannatusta....Mitenköhän toi uusi M2 sarja mahtaa pelittää? No kohta se selvii kun tilasin T-kaupasta sen volume/wah combo pedaalin. Ei ole optinen, mutta jotenkin arvioita ja testivideoita tsiigaillessa ruudun läpi, niin päädyin siihen. Vaihdetaan sit jos ei mielytä monon alla ;)
 
Kiitos kommenteista
 
-E-
 
phiit
21.08.2014 19:42:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bad Horsie II oli vuosia luottopeli, nyttemmin luopunut mutta oli kaikin puolin täydellinen wah. Ainoa miinus fyysistestä koosta.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
erno_jaakola
22.08.2014 07:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittakaas kommenttia vielä Morleyn volume pedaaliosastoon ja sitten noihin combo speduihin. Onko kokemusta? Eli jos wah ja vola on samassa polkimessa, niin no...voiko ne yhdistää ilman, että homma kusee?
 
Ja sitten jos jollain kokemusta tosta uudesta M2 sarjasta niin siihen kanssa kommenttia! Kommentoin itse heti kun se ens viikolla kolahtaa postiluukusta ;)
 
Kiispa!
 
erno_jaakola
12.09.2014 18:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
No niin nyt on soiteltu jonkun aikaa Morleyn M2 volume/wah pedaalin läpi ja istuu mun jalkaan oikein passelisti. Jotenkin parempi kuin Dunlopin Cry baby. Morley on jämäkämpi ja siinä on pidempi liikkumavara polkimelle. Täytyy vieklä jossain testata Morleyn optisia, ihan vaan vertailun vuoksi.
 
Over and out..... Seuraavaksi 7-kielisen hankintaan....taas kerran yritystä siihen suuntan ;)
 
Minushuman
13.09.2014 11:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erno_jaakola: Laittakaas kommenttia vielä Morleyn volume pedaaliosastoon ja sitten noihin combo speduihin. Onko kokemusta? Eli jos wah ja vola on samassa polkimessa, niin no...voiko ne yhdistää ilman, että homma kusee?
 
Ja sitten jos jollain kokemusta tosta uudesta M2 sarjasta niin siihen kanssa kommenttia! Kommentoin itse heti kun se ens viikolla kolahtaa postiluukusta ;)
 
Kiispa!

 
Ittellä ollu joku Morleyn wah jossa on myös vola. Parempi olis jos olis erillisinä polkimina. Jos polkee wahia tai jättää polkimen johonkin muuhun asentoon kuin vola auki, niin siinä voi tulla ikäviä ylläreitä, kun volat onkin nollilla tai hiljaisella. Ja hieman vaikea asetella johonkin fixed wah juttuun, kun se sitten vaikuttaa siihen volaankin.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «